جراحی پتوز مادرزادی (افتادگی پلک مادرزادی)

چه زمانی جراحی پتوز مادرزادی انجام می‌شود؟ پتوز مادرزادی یکی از مشکلات شایع چشمی است که از بدو تولد در برخی نوزادان وجود دارد و به افتادگی پلک بالا منجر می‌شود. این عارضه می‌تواند تاثیرات منفی بر روی دید و رشد طبیعی چشم کودکان داشته باشد و در مواردی به مشکلاتی مانند تنبلی چشم بیانجامد. جراحی پتوز مادرزادی به عنوان یکی از راه‌حل‌های موثر برای درمان این مشکل شناخته می‌شود. این جراحی با هدف برطرف کردن افتادگی پلک و بهبود دید بیمار انجام می‌شود و می‌تواند تاثیرات مثبت زیادی بر کیفیت زندگی کودکان داشته باشد.

در این مقاله، به بررسی درمان افتادگی پلک مادرزادی، مزایا و چالش‌های این عمل خواهیم پرداخت. همچنین نقش جراحان چشم و اهمیت تجهیزات پیشرفته در موفقیت این عمل را مورد بررسی قرار می‌‌دهیم.

پتوز مادرزادی چیست؟

پتوز مادرزادی چیست؟

پتوز مادرزادی که به آن افتادگی پلک مادرزادی نیز گفته می‌شود بدین معناست که کودک از بدو تولد با مشکل افتادگی پلک شدید مواجه است و یا در طی یک سال اول زندگی خود دچار آن می‌شود. کودکانی که مشکل پتوز مادرزادی متوسط یا شدید دارند، به منظور تکامل بینایی خود نیازمند درمان این معضل هستند. به طور کلی پتوز مادرزادی در اثر نقص در تکامل عضلات بالا برنده پلک فوقانی که به آن عضله لواتور گفته می‌شود، اتفاق می‌افتد. با وجود اینکه پتوز کودک یک اختلال مجزا بوده و نمی‌تواند بیماری‌های دیگری در پی داشته باشد اما گاهی ممکن است منجر به بروز مشکلات زیر شود و بهتر است با جراحی پتوز درمان شود.

مشکلات ناشی از پتوز مادرزادی

برای دریافت مشاوره رایگان جراحی پتوز مادرزادی فرم زیر را پر کنید.

مشخصات(ضروری)
دریافت نوبت جهت انجام خدمات:
محل درمان:

علل افتادگی پلک مادرزادی

دلایل افتادگی پلک مادرزادی

افتادگی پلک در سنین بالاتر در اثر جدا شدن تاندون عضلات بالا بر پلک از محل اتصالشان رخ می‌دهد. اصلی‌ترین دلیل بروز پتوز مادرزادی یا همان افتادگی پلک مادرزادی این است که عضلات بالابرنده پلک هنوز تشکیل نشده‌اند. در صورتی که نوزاد در اولین سال زندگی خود دچار افتادگی پلک شود بدین معناست که احتمالا به عضله لواتور در هنگام نمو دوران نوزادی آسیب رسیده است و به همین علت قدرت کافی برای بلند کردن پلک خود را ندارد.

از دیگر دلایل بروز پتوز مادرزادی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حساسیت یا آلرژی
  • بیماری‌های عضلانی
  • نقص عصبی مثل میاستنی گراویس یا سندروم هورنر
  • تروما یا آسیب فیزیکی

علائم افتادگی پلک مادرزادی

افتادگی پلک مادرزادی عارضه‌ای است که به صورت ظاهری قابل تشخیص است. در واقع در چنین حالتی پلک نوزاد پایین‌تر از حد معمول قرار دارد و شکاف پلکی را تنگ کرده است. اما به طور کلی علائم پتوز مادرزادی را می‌توان به شرح زیر بیان کرد:

نمونه کار قبل و بعد عمل انحراف چشم دکتر وحید بیگی

جراحی و درمان انواع بیماری‌های چشم، رفع عیوب انکساری و انجام جراحی زیبایی پلک توسط دکتر وحید بیگی با نمونه کارهای متعدد

نمونه جراحی بلفاروپلاستی در اهواز

درمان پتوز مادرزادی

روش‌های مختلفی برای درمان افتادگی پلک وجود دارند اما رایج‌ترین راهکار جهت رفع پتوز مادرزادی، جراحی است. در طی جراحی پتوز مادرزادی، افتادگی پلک بالایی ترمیم شده و مشکلات دیداری برطرف خواهند شد. چنانچه افتادگی پلک در بدو تولد برای کودک اختلالات بینایی ایجاد نکند، می‌توانید عمل جراحی را تا 3 یا 4 سالگی او به تاخیر بیاندازید.

در نظر داشته باشید که گاهی به دلیل اینکه احتمال ایجاد تنبلی چشم بالاست می‌بایست عمل پتوز مادرزادی در سریع‌ترین زمان ممکن انجام شود.

در طی درمان پتوز مادرزادی گاهی ممکن است به منظور تقویت بنایی در چشم ضعیف‌تر از پچ‌های چشم استفاده شود و جهت اصلاح انحنای ناهموار قرنیه که منجر به تاری دید می‌شود، از عینک مخصوص استفاده خواهد شد. همچنین کودکان مبتلا به افتادگی پلک خفیف می‌بایست به طور منظم تحت معاینه چشم قرار بگیرند تا مطمئن شوید که تنبلی چشم ایجاد نخواهد شد.

جهت انتخاب بهترین روش جراحی پتوز مادرزادی، موارد زیر باید در نظر گرفته شوند:

  • سن کودک
  • درگیری یک یا هر دو پلک
  • شدت افتادگی
  • قدرت عضلات بالابرنده و پایین‌آورنده پلک
  • وضعیت حرکات چشم
پتوز مادرزادی چگونه درمان می‌شود؟

عمل پتوز مادرزادی در اهواز

پتوز مادرزادی یک عارضه است که باعث افتادگی پلک بالا از زمان تولد می‌شود و می‌تواند روی دید کودکان تأثیر بگذارد و مشکلات متعددی به بار بیاورد. عمل پتوز مادرزادی در اهواز می‌تواند این مشکل را برطرف کند و به کودکان کمک کند تا دید بهتری داشته باشند. دکتر وحید بیگی یکی از برجسته‌ترین جراحان بیماری‌های چشم است که تخصص زیادی در انجام این نوع عمل‌ها دارد.

ایشان با تجربه و مهارت بالای خود توانسته‌اند بسیاری از بیماران را با موفقیت درمان کنند و به آن‌ها کمک کنند تا دید و زندگی بهتری داشته باشند. دکتر وحید بیگی در شهر اهواز و ماهشهر استان خوزستان با استفاده از جدیدترین روش‌ها و تجهیزات، نتایج بسیار خوبی در جراحی پتوز مادرزادی به دست آورده‌اند.

چرا کلینیک چشم دکتر وحید بیگی در ماهشهر؟!

پیشرفته‌ترین تجهیزات جراحی

بیش از 2500 جراحی چشم موفق

رضایت‌مندی بیماران

جدیدترین متدهای درمان

دکتر وحید بیگی جراح و متخصص چشم

عمل پتوز مادرزادی در شیراز

شیراز یکی از مهم‌ترین مراکز پزشکی ایران است که با داشتن بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مجهز و پیشرفته، نقش بسزایی در ارائه خدمات پزشکی به مردم ایفا می‌کند. این شهر با داشتن دانشگاه علوم پزشکی معتبر و پزشکان برجسته، به قطب درمانی و آموزشی تبدیل شده است. در شیراز، دکتر وحید بیگی با استفاده از تجهیزات جراحی پیشرفته، یکی از بهترین گزینه‌ها برای انجام این عمل محسوب می‌شود. دکتر بیگی ضمن به کارگیری جدیدترین متدهای درمانی، نتایج بسیار خوبی در جراحی پتوز مادرزادی به دست آورده و توانسته است به بیماران خود کمک کند تا کیفیت زندگی بهتری داشته باشند.

کلام آخر

جراحی پتوز مادرزادی به عنوان یک راه‌حل موثر برای رفع افتادگی پلک و بهبود دید کودکان شناخته شده است. این جراحی نه تنها از لحاظ ظاهری تاثیر مثبتی دارد، بلکه به بهبود کیفیت زندگی و افزایش بینایی کودکان کمک می‌کند. انتخاب جراح مجرب و استفاده از تجهیزات پیشرفته از جمله عوامل مهم در موفقیت این عمل هستند. مطالعات و تجربیات نشان داده‌اند که با انجام این جراحی، بسیاری از بیماران توانسته‌اند به نتایج مطلوبی دست یابند.

در نهایت، آگاهی والدین از این عارضه و اهمیت مراجعه به موقع به پزشک متخصص نقش بسزایی در تشخیص و درمان موفقیت‌آمیز پتوز مادرزادی دارد. امیدواریم این مقاله توانسته باشد اطلاعات مفیدی را در اختیار خوانندگان قرار دهد و به درک بهتر این موضوع و اهمیت پتوز مادرزادی کمک کرده باشد.

مشاوره حضوری جراحی پتوز مادرزادی در ماهشهر

اگر ساکن استان خوزستان از جمله شهرهای اهواز و ماهشهر و یا اطراف آن هستید و برای جراحی پتوز مادرزادی قصد مراجعه به یک چشم پزشک خوب را دارید، می‌توانید به مطب دکتر وحید بیگی مراجعه کنید.

آدرس: ماهشهر ؛میدان امام،خیابان باهنر ،جنب عینک زایس

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا