درمان افتادگی پلک (پتوز) در اهواز

افتادگی پلک علاوه بر تاثیری که بر زیبایی چهره می‌گذارد در بسیاری از موارد می‌تواند باعث مشکلات عملکرد پلک و چشم شود. در نتیجه باید به فکر درمان و رفع آن بود. درمان افتادگی پلک، به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. در صورتی‌ که افتادگی پلک باعث کاهش دید شود، معمولاً انجام جراحی ضروری است. روش جراحی ایمن و مؤثر بوده و می‌تواند افتادگی پلک را اصلاح کرده و دید را بهبود بخشد. در این مطلب می‌خواهیم انواع روش‌های درمان افتادگی پلک را بررسی کنیم؛ بنابراین اگر قصد انجام جراحی افتادگی پلک در اهواز را دارید یا درباره نحوه درمان افتادگی پلک سوال دارید، حتماً تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

افتادگی پلک چیست؟

افتادگی پلک که کاملاً نام مشخص و واضحی دارد به معنای افتادگی پلک (معمولاً پلک بالا) به سمت پایین است. این افتادگی دو حالت دارد:

  • این افتادگی تنها به دلیل پف و وجود پوست شل در بالای پلک است و هیچ تاثیری که در عملکرد پلک ندارد و بیشتر بر روی ظاهر چشم تاثیر منفی می‌گذارد. برای از بین بردن و درمان این افتادگی پلک از روش جراحی زیبایی پلک یا بلفاروپلاستی استفاده می‌شود. (بلفاروپلاستی در اهواز + نمونه‌های قبل و بعد جراحی زیبایی پلک)
  • افتادگی پلک به دلیل عملکرد ضعیف پلک در حرکت و بالا رفتن آن است که معمولاً چشم به صورت نیمه باز دیده می‌شود. این نوع افتادگی پلک که بیشتر از زیبایی در بحث عملکرد پلک اهمیت بیشتری دارد پتوز نام دارد و در یک یا هر دو چشم ممکن است وجود داشته باشد.

به‌ طورکلی، دو نوع افتادگی پلک وجود دارد: افتادگی پلک مادرزادی و افتادگی پلک اکتسابی. در پتوز مادرزادی، فرد به علت رشد نکردن عضله بالابرنده پلک، به عارضه افتادگی پلک دچار می‌شود؛ در حالی‌ که پتوز اکتسابی زمانی اتفاق می‌افتد که عضله بالابرنده به علت افزایش سن ضعیف شود یا به دلیل بیماری، جراحت یا تزریق نادرست بوتاکس آسیب ببیند.

افتادگی پلک می‌تواند به دلایل مختلفی مانند افزایش سن، ژنتیک و جراحت ایجاد شود و گاهی اوقات می‌تواند نشان‌ دهنده یک بیماری زمینه‌ای باشد. گاهی اختلال افتادگی پلک می‌تواند بر عضلات، اعصاب چشمی و میدان دید فرد تأثیر بگذارد و در طولانی مدت مشکلات بیشتری را برای وی ایجاد کند. در این محتوا درباره افتادگی پلک پتوز صحبت خواهد شد. در مان این عارضه برای بهبود عملکرد پلک، زیبایی و البته جلوگیری از آسیب به بینایی انجام می‌شود.

علائم افتادگی پلک

معمولاً از روی ظاهر پلک می‌توان عارضه افتادگی پلک را تشخیص داد. با این‌ حال علاوه بر نشانه‌های ظاهری، علائم دیگری هم در در افتادگی پلک مشاهده می‌شود؛ مانند:

  • کاهش بینایی یا اختلال در دید؛
  • خستگی و درد در اطراف چشم و پلک؛
  • عقب بردن سر برای داشتن دید بهتر.

درمان افتادگی پلک (پتوز) در استان خوزستان

درمان معمولاً برای افرادی است که به دلیل افتادگی پلک زندگی روزمره‌شان مختل شده یا به دنبال متقارن سازی ظاهر چشم‌های خود هستند. به‌ طورکلی، درمان افتادگی پلک به علت بروز و شدت آن بستگی دارد. به عنوان مثال اگر علت افتادگی پلک به دلیل بیماری زمینه‌ای باشد، احتمالاً بعد از درمان بیماری، افتادگی پلک هم درمان می‌شود. در ادامه به شکل مفصل‌تری روش‌های درمان افتادگی پلک را بررسی خواهیم کرد.

  1. قطره چشمی: نوعی قطره چشمی مخصوص که حاوی اکسی متازولین هیدروکلراید است ممکن است به درمان افتادگی پلک اکتسابی کمک کند.
  2. عمل جراحی: پزشک ممکن است جراحی اصلاح پتوز را توصیه کند که در آن عضله بالابرنده پلک به عضله دیگری متصل شده و ظاهر و عملکرد پلک بهبود می‌یابد.
  3. عصا پتوز: عصا پتوز روش غیرجراحی است که در آن یک وسیله خاص به فریم عینک اضافه می‌شود. از این روش زمانی استفاده می‌شود که افتادگی پلک موقتی باشد.
قبل و بعد جراحی افتادگی پلک (پتوز و بلفاروپلاستی) دکتر وحید بیگی
قبل و بعد درمان افتادگی پلک در اهواز و ماهشهر | دکتر بیگی
نمونه جراحی پتوز و بلفاروپلاستی در اهواز دکتر بیگی

دکتر خوب برای درمان افتادگی پلک در اهواز و ماهشهر

پلک‌ها نقش مهمی در سلامت چشم دارند و به همین علت برای درمان افتادگی پلک، انتخاب جراح متخصص ماهر و باتجربه اهمیت زیادی پیدا می‌کند. با انتخاب پزشک مناسب و مجرب می‌توانید تا حد زیادی از آسیب دیدن چشم‌ها جلوگیری کنید و نتایج خوبی از جراحی پلک بگیرید. دکتر وحید بیگی، یکی از بهترین جراحان چشم در زمینه جراحی افتادگی پلک در استان خوزستان هستند. نمونه درمان‌های متعدد برای افتادگی پلک توسط دکتر بیگی، این اطمینان خاطر را به بیماران می‌دهد که روند درمان آن‌ها نیز به درستی انجام خواهد شد و با کمترین ریسک مواجه خواهند بود.

چرا درمان افتادگی پلک در کلینیک چشم دکتر وحید بیگی در ماهشهر؟!

پیشرفته‌ترین تجهیزات جراحی

بیش از 2500 جراحی چشم موفق

رضایت‌مندی بیماران

جدیدترین متدهای درمان

دکتر وحید بیگی جراح و متخصص چشم

جراحی افتادگی پلک در اهواز و ماهشهر

جراحی افتادگی پلک در اهواز معمولاً جراحی سخت و پیچیده‌ای نیست و می‌توانید در همان روز جراحی به خانه بروید. این عمل با بی‌حسی موضعی با سدیشن انجام می‌شود. گاهی اوقات، جراح فقط باید عضله لیفت پلک را در جای خود محکم کند؛ در حالی‌ که برای درمان پتوز شدیدتر، عضله بالابرنده به عضله دیگری چسبانده می‌شود. قبل از اقدام برای جراحی افتادگی پلک در اهواز، حتماً با پزشک درباره انتظارات خود صحبت کنید. جراح با توجه به شدت عارضه، بهترین گزینه را به شما پیشنهاد می‌کند. در صورتی که می‌خواهید با بهترین جراح پلک در اهواز آشنا شوید حتما مقاله مربوطه را مطالعه کنید.

برای دریافت مشاوره رایگان درمان و جراحی افتادگی پلک فرم زیر را پر کنید.

مشخصات(ضروری)
دریافت نوبت جهت انجام خدمات:

دلایل افتادگی پلک

افتادگی پلک می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. برای اینکه بدانیم چه چیزی باعث افتادگی پلک می‌شود، باید اول انواع مختلف پتوز را بشناسیم. پتوز چشم مدل‌های مختلفی دارد که عبارتند از:

  1. پتوز مادرزادی: وضعیتی که در آن فرد از بدو تولد به دلیل ضعف عضلانی یا تشکیل نشدن عصب‌ها، با افتادگی پلک متولد می‌شود.
  2. پتوز اکتسابی: این نوع از پتوز به دلیل افزایش سن، آسیب، بیماری یا جراحی بروز می‌کند.
  3. پتوز آپونورتیک: پتوز آپونورتیک همان جدا شدن عضله اتصال‌دهنده بالابر palpebrae superioris (عضله بالابرنده پلک) و پلک از یکدیگر است که باعث افتادگی پلک می‌شود.
  4. پتوز نوروژنیک: آسیب عصبی که بر عضلات کنترل‌کننده پلک تأثیر می‌گذارد.
  5. پتوز میوژنیک: ضعف یا بیماری‌های عضلانی.
  6. پتوز مکانیکی: تومورها، کیست‌ها یا التهابی که پلک را سنگین می‌کند.
  7. پتوز تروماتیک: آسیب به پلک یا ناحیه اطراف آن.

در کنار عوامل اصلی که باعث ایجاد پتوز می‌شوند، ممکن است گاهی فرد به دلایل زیر نیز به عارضه پتوز دچار شود:

  • شل شدن پوست پلک‌های بالایی؛
  • عوارض جراحی‌های پلک مانند بلفاروپلاستی یا لیزیک؛
  • تزریق نادرست بوتاکس؛
  • داشتن شرایط پزشکی خاص مانند ابتلا به دیابت، میاستنی گراویس، سندرم هورنر؛
  • داشتن سابقه خانوادگی پتوز.
درمان افتادگی پلک در اهواز

چه کسانی دچار افتادگی پلک می‌شوند؟

افتادگی پلک می‌تواند هر فردی را در هر سنی درگیر کند. البته احتمال بروز آن در افراد مسن بیشتر است. با افزایش سن، عضله‌های پلک ضعیف‌تر می‌شوند و پلک دچار افتادگی می‌شود. در موارد محدودی، ممکن است نوزادان هم با اختلال افتادگی پلک متولد شوند. شایع‌ترین علت پتوز مادرزادی، رشد نکردن عضله بالابرنده پلک و ناقص بودن عصب‌های آن است. کودکانی که پتوز دارند بیشتر در معرض ابتلا به تنبلی چشم هستند و به همین دلیل اگر پتوز شدید باشد، ممکن است چشم پزشک راهکارهایی مانند استفاده از عینک مخصوص را برای کودک پیشنهاد کند.

سایر کسانی که ممکن است به افتادگی پلک دچار شوند:

  • افرادی که دچار جراحت در سر یا نزدیکی چشم شده‌اند؛
  • کسانی که بیماری‌های خاصی دارند (مثلاً بیماری کیست در ناحیه اطراف چشم، میاستنی گراویس، سندرم هورنر یا…)؛
  • کسانی که بوتاکس یا جراحی زیبایی چشم انجام داده‌اند (بروز عارضه به دلیل تزریق نادرست).

برای درمان افتادگی پلک چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر به طور ناگهانی پلکتان دچار افتادگی شد و درد، تغییرات بینایی یا ضعف صورت داشتید؛ بهتر است بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. تشخیص و درمان به موقع افتادگی پلک اهمیت زیادی دارد چرا که می‌تواند از بروز عوارض شدیدتر و آسیب به بینایی جلوگیری کند. از دیگر دلایلی که باعث می‌شود افراد به پزشک مراجعه کنند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اختلال قابل توجه بینایی ناشی از افتادگی پلک؛
  • تقارن نداشتن چشم‌ها؛
  • بدتر شدن افتادگی پلک؛
  • فشار یا خستگی مداوم چشم و سنگینی پلک‌ها.

جراحی افتادگی پلک مادرزادی

جراحی پتوز تنها روش مؤثر برای درمان افتادگی پلک مادرزادی است. معمولاً جراح هنگام تعیین بهترین گزینه‌های درمانی برای پتوز مادرزادی عوامل زیر را در نظر می‌گیرد:

  • سن
  • درگیری یک یا هر دو پلک
  • ارتفاع پلک
  • قدرت عضله پلک
  • حرکات چشم

برای درمان پتوز در کودکان در صورتی‌ که افتادگی پلک شدید باشد و سبب ایجاد اختلال در بینایی شده باشد، جراحی توصیه می‌شود. هدف از انجام جراحی پتوز در کودکی بیشتر جلوگیری از افزایش مشکلات بینایی و تنبلی چشم است و اهداف زیبایی چشم در اولویت بعدی است.

سوالات متداول درمان و جراحی افتادگی پلک

خلاصه

همان‌طور که توضیح داده شد، افتادگی پلک یا پتوز، عارضه‌ای است که در آن پلک بالا به سمت پایین می‌افتد و نه تنها دید فرد دچار مشکل می‌شود، بلکه ظاهر چشم‌ها نیز نامتقارن می‌گردد. این عارضه می‌تواند به دلایل مختلفی مانند افزایش سن، عوامل ژنتیکی، بیماری‌های زمینه‌ای و آسیب‌دیدگی ایجاد شود. درصورتی‌که افتادگی پلک باعث کاهش دید شود، درمان جراحی ضروری است. اگر دچار افتادگی پلک شده‌اید، می‌توانید برای گرفتن نوبت مشاوره و انجام جراحی افتادگی پلک در ماهشهر با شماره‌های زیر تماس بگیرید.

مشاوره حضوری درمان افتادگی پلک در ماهشهر و اهواز

اگر ساکن استان خوزستان از جمله شهرهای اهواز و ماهشهر و یا اطراف آن هستید و برای انجام جراحی افتادگی پلک در ماهشهر و اهواز قصد مراجعه به یک جراح و متخصص متبحر را دارید، می‌توانید به مطب دکتر وحید بیگی مراجعه کنید.

آدرس: ماهشهر ؛میدان امام،خیابان باهنر ،جنب عینک زایس

مقالات مرتبط

2 در مورد “درمان افتادگی پلک (پتوز) در اهواز”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا