درمان تنبلی چشم کودکان در اهواز و ماهشهر

یکی از اختلالات شایع بینایی که در کودکان بیشتر از بزرگسالان رخ می‌دهد، تنبلی چشم است. اکثر افراد جهت درمان تنبلی چشم در اهواز به کلینیک چشم پزشکی دکتر وحید بیگی مراجعه می‌کنند چرا که در این مرکز به شکل اصولی و نوین، اقدامات لازم انجام می‌شود. معمولاً کودکانی که به این عارضه دچار هستند به طور پیوسته سر خود را کج یا چشم‌هایشان را تنگ می‌کنند.

درمان‌های متنوعی جهت برطرف کردن تنبلی چشم وجود دارد که در ادامه به توضیح جامع از آن خواهیم پرداخت؛ پس تا انتها همراه ما باشید.

تنبلی چشم

بیماری تنبلی چشم در کودکان یا آمبلیوپیا چیست؟

یکی از انواع بیماری‌های چشم که تقریبا در۳ درصد از افراد دیده می‌شود، تنبلی چشم یا Amblyopia است. این عارضه زمانی به وجود می‌آید که فرد در زمان کودکی دید کافی و طبیعی نداشته باشد. به طور معمول این اختلال، در یکی از چشم‌ها وجود دارد و بیشتر دید افراد از طریق چشم دیگرشان است‌. زمانی که فرد از کودکی به تنبلی چشم دچار باشد، به مرور زمان عارضه‌های دیگری مانند انحراف چشم، عیب‌های انکساری مانند دوبینی و آستیگماتیسم، عدم شفافیت مسیر بینایی به دلیل مشکلاتی مانند آب مروارید و افتادگی پلک دچار خواهد شد.

درواقع هنگامی که فرد به یک جسم خیره می‌شود، یکی از چشم‌ها تصویری ن اواضح و دیگری تصویر واضح، از جسم را برای مغز ارسال می‌کند. مغز وفتی دو تصویر را دریافت می‌کند، تصویر چشم سالم‌ را ترجیح می‌دهد. در نتیجه مغز تمام دید خود را از چشم سالم دریافت می‌کند. این روند باعث مختل شدن مسیر ارسال پیام از چشم بیمار به مغز می شود؛ مسدود شدن این مسیر به اصطلاح خاموش شدن دید بیمار می‌نامند. به مرور زمان استفاده از چشم بیمار کمتر یا کلا بدون استفاده می‌شود؛ پس این موضوع باعث شدیدتر شدن تنبلی چشم خواهد شد و استفاده مداوم از چشم سالم باعث قوی‌تر شدن آن می‌شود.

برای دریافت مشاوره رایگان فرم زیر را پر کنید.

مشخصات(ضروری)
دریافت نوبت جهت انجام خدمات:

علائم تنبلی چشم در کودکان

یکی از بیماری‌هایی که به شکل خاموش چشم کودک شما را درگیر خواهد کرد، تنبلی چشم است. پس اطلاع ازعلائم و رفتارهای جدید آن، دارای اهمیت بسیار زیادی است‌. برخی از نشانه‌های خاموش این بیماری شامل:

علائم تنبلی چشم در کودکان
  1. تماشای تلوزیون با چرخاندن سر
  2. دید بهتر با تنگ کردن چشم‌ها‌
  3. خارش و مالیدن چشم‌‌ها به صورت مداوم
  4. نداشتن توانایی برای انجام وظایف حرکتی ظریف
  5. داشتن مشکل و تاخیر هنگام خواندن
  6. نداشتن دقت کافی
  7. عدم توانایی و داشتن مشکل هنگام انجام بازی‌های ورزشی
  8. نداشتن قدرت تجزیه و تحلیل هنگام حل دروسی مانند ریاضیات به خاطر عدم تمرکز
  9. انحراف چشم‌ به سمت داخل یا بیرون
  10. وجود تاری دید و ضعف عمقی
  11. بستن یکی از چشم‌ها و دو بینی
  12. وجود نتایج غیرعادی در معاینه‌های چشم

علت تنبلی چشم چیست؟

هر علتی که باعث تاری دید کودک‌ یا ضعیف شدن چشم در کودکان شود، امکان دارد دلیلی بر تنبلی چشم باشد. تنبلی چشم احتمالا به علت استفاده کردن پیوسته مغز از چشم سالم، شدت بیشتری پیدا می‌کند. معمولا این عارضه به دلیل مشکلات ژنتیکی به وجود می‌آید ولی گاهی اوقات دلایل دیگری نیز می‌تواند تاثیرگذار باشد. در ادامه به مهم‌ترین دلایل تنبلی چشم توضیح می‌پردازیم.

تشخیص تنبلی چشم

در اکثر موارد والدین قادر به تشخیص تنبلی چشم در کودکان خود نیستند. دلیل این موضوع، عادت کردن کودک به دیدن از طریق یک چشم است؛ پس اگر مشکلی باشد به والدین اطلاع نمی دهند. به همین منظور، والدین ملزم به این هستند که کودک خود را به مراکز بینایی سنجی، قبل از شروع مدرسه ببرند یا هرچند وقت یک‌بار چشمان کودک خود را در مراکز معتبر معاینه کنند.

پیشنهاد می‌کنیم اگر کوچک‌ترین علائمی دلیل بر تنبلی چشم در کودک خود مشاهده کردید، هرچه سریع‌تر نسبت به درمان آن اقدام کنید.  برخی از مواردی که به تشخیص این موضوع کمک می‌کند شامل:

  • کج کردن سر هنگام دیدن محیط اطراف
  • کودک برای تماشای موارد مختلف باید دائما چشم‌های خود را تنگ کند یعنی، باید دقت بیشتری خرج کند.
  • معمولا برای تماشای اشیاء مختلف باید یک دست بر روی چشم خود قرار دهد و با چشم دیگر به آن نگاه کند.

 معاینه تنبلی چشم در اهواز و ماهشهر

معمولا کودکان ۳ تا ۴ سال، هنگامی که تنبلی چشم دچاردارند نمی‌توانند به والدین اطلاع دهند زیرا تقریبا برایشان عادی است. پس فقط از طریق پزشک و غربالگری می‌توان این بیماری را تشخیص داد‌. برای تشخیص و درمان تنبلی چشم باید قبل از سن مدرسه به بهترین متخصص چشم در اهواز مراجعه کرد؛ هنگام ورد به مدرسه، معاینه چشم فقط برای اطلاع از وضعیت و شدت بیماری‌ انجام می‌گیرد. زیرا، درمان تنبلی چشم در زمان مدرسه و شش سالگی کمی دیر شده است‌.

چرا کلینیک چشم دکتر وحید بیگی در ماهشهر؟!

پیشرفته‌ترین تجهیزات جراحی

بیش از 2500 جراحی چشم موفق

رضایت‌مندی بیماران

جدیدترین متدهای درمان

دکتر وحید بیگی جراح و متخصص چشم

انواع آزمایش برای تشخیص تنبلی چشم

پزشکان با انجام آزمایشات کامل چشمی می‌توانند تنبلی چشم را تشخیص دهند. با توجه به سن کودک آزمایش‌های متنوعی برای کودک در نظر گرفته می‌شود. برخی از این تست‌ها عبارتند از:

  •  نوزادان تا ۳ ماهگی: از آزمایش رفلکس نور قرمزجهت تشخیص کاتاراکت انجام می‌گیرد.
  • آزمایش جهت بررسی توانایی شیرخوار هنگام تمرکز بر روی یک جسم و بررسی استرابیسم‌.
  • برای کودکان بین ۲ تا ۳ سال از فوتواسکرین، معاینه قدرت بینایی اتوماتیک و آزمایش رفلکس قرمز استفاده می‌شود.
  • کودکان سن مدرسه: استفاده از عکس یا حروف که از طریق بستن یک چشم کودک مورد امتحان قرار می‌گیرد.

 تست تنبلی چشم

برای پی بردن به تنبلی چشم کودکان، یک راه ساده تست بینایی است. در این روش شما یکی از چشم‌های کودک را می‌بندید. سپس به شکل زیر عمل می‌کنید.

  1. یک شئ در مقابل کودک قرار می‌دهید.
  2. شئ را به سمت بالا پایین، چپ راست تکان دهید؛ دقت کنید که آیا با چشم آن را دنبال می‌کند یا خیر.
  3. این مراحل را برای چشم دیگر نیز تکرار کنید.
  4. درصورت وجود مشکل حتما به چشم پزشک مراجعه کنید.

انواع روش های درمان تنبلی چشم در اهواز و ماهشهر

جهت درمان تنبلی در ماهشهر خوزستان، روش‌های متنوعی وجود دارد که بسته به نظر پزشک و راحتی کودک یکی را انتخاب می‌کنند. برخی از مهم‌ترین روش‌های درمان تنبلی چشم در اهواز شامل بستن چشم سالم، استفاده از عینک، جراحی لیزیک چشم در اهواز و.. است که در ادامه به توضیح مختصری از آن‌ها خواهیم پرداخت.

 بستن چشم سالم

یکی از مهم‌ترین روش‌های درمان تنبلی چشم کودکان، بستن چشم سالم است. درواقع تا وقتی که چشم تنبل مجبور به فعالیت نشود، تنبلی برطرف نخواهد شد. مدت زمان بستن چشم، طبق گفته پزشک تعیین می‌شود و معمولا بین چند هفته تا چند ماه متغییر خواهد بود. از طرفی، مدت زمان بستن چشم در حین روز، طبق دستور پزشک بین ۲ الی ۶ ساعت متفاوت خواهد بود. درواقع هرچه میزان تنبلی چشم بیشتر باشد، مدت زمان بستن چشم سالم افزایش خواهد یافت.

درمان تنبلی چشم در کودکان

 استفاده از عینک

در برخی موارد برای برطرف کردن و کمک به درمان تنبلی چشم، از عینک استفاده می‌شود‌. معمولا پزشکان برای برطرف کردن عیوب انکساری، عینک را توصیه می‌کند. در برخی موارد جهت عدم برگشت تنبلی چشم، باید فرد به مدت طولانی از عینک استفاده کند.

جراحی تنبلی چشم

درصورت بروز تنبلی چشم به علت مشکلات ژنتیکی و مادرزادی، عمل جراحی بهترین گزینه محسوب می‌شود. درصورتی که فرد در بدو تولد دارای آب مروارید است، عمل جراحی در سه ماهه اول می‌تواند به خوبی نتیجه دهد اما، پس از آن نتیجه چندان رضایت بخش نیست‌.

جراحی تنبلی چشم

 انجام تمرینات چشمی

یکی از بهترین و سرگرم‌کننده‌ترین روش‌های درمان تنبلی چشم در کودکان، انجام بازی و تمرینات چشمی است. به عنوان مثال، نقاشی کردن با مداد قرمز و دقت حین رنگ زدن برای خارج نشدن از خط، باعث افزایش دقت کودک می‌شود. بازی بعدی خط و نقطه است که کودک با اتصال آن‌ها به یکدیگر توسط چشم تنبل، توانایی بیشتری پیدا می‌کند. کتاب خواندن یکی دیگر از راهکاری مفید برای تمرینات چشمی است؛ درصورتی که کودک قادر به خواندن کتاب نیست، از کتاب‌های بدون لغت جهت دقت به تصاویر استفاده کنید.

 جراحی لیزیک برای تنبلی چشم

یکی از بهترین‌ روش‌ها برای برطرف کردن عیب‌های انکساری و جلوگیری از تنبلی چشم، انجام جراحی لیزیک است. زمانی که تنبلی در افراد به دلیل مشکلات مادرزادی مثل عیوب ساختمانی و پایین‌ افتادگی پلک به وجود بیاید، انجام عمل لیزیک بهترین گزینه محسوب می‌شود. درواقع این روش به طور کامل به اصلاح عیوب انکساری چشم نامتقارن می‌ پردازد. درمان تنبلی چشم در اهواز به وسیله جراحی لیزیک، دارای متقاضیان زیادی است‌.

 روش های پیشگیری از تنبلی چشم

بیماری تنبلی چشم در کودکان قابل درمان است؛ درصورتی که بتوانید در زمان درست، این عارضه را تشخیص دهید. بهترین و مهم‌ترین راه در پیشگیری از تنبلی چشم در کودکان، تشخیص درست و به موقع علائم و نشانه‌هایی است که در به وجود آمدن آن نقش دارند. از طرفی، والدین باید تا قبل از سن پنج سالگی، به شکل دوره‌ای کودکان را برای معاینه به چشم پزشکی ببرند تا از سلامت و تندرستی کودک اطلاع حاصل کنند. درصورتی که کودک از عواملی مانند سردرد، وضوح کم تصاویر در ناحیه چشم‌ و خستگی چشمان شکایت کرد، حتما در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید.

سوالات متداول در رابطه با تنبلی چشم کودکان

سخن پایانی

تنبلی چشم یکی از مشکلات آزاردهنده در کودکان است که‌ با گذر زمان و بی‌توجهی باعث بروز مشکلات جدی‌تر می‌شود. این عارضه به دلیل ضعف یا از بین رفتن بینایی، در یکی از چشم‌ها به وجود می‌آید.  درمان تنبلی چشم در اهواز با روش‌های نوین مانند جراحی لیزیک، ویژن تراپی و … صورت می‌گیرد. درصورتی که قصد درمان این عارضه را دارید یک وقت معاینه از ما بگیرید.

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا