مراقبت های بعد از عمل انحراف چشم (5 اقدام مهم )

مراقبت های بعد از عمل انحراف چشم از جمله اقداماتی هستند که در صورت رعایت آن‌ها می‌توانید دوره نقاهت این جراحی را به خوبی بگذرانید. همچنین ریسک بروز عوارض احتمالی عمل انحراف چشم را نیز به مقدار زیادی کاهش خواهید داد. انتخاب بهترین پزشک جراح در این عمل اهمیت بسیاری دارد، برای اینکه شما را با تمامی نکات مراقبتی این عمل آگاه کند.

قصد داریم در این مقاله به بررسی اقدامات بعد از جراحی انحراف چشم بپردازیم. چنانچه می‌خواهید با این اقدامات و نکات مراقبتی آشنا شوید، خواندن این محتوا به شما پیشنهاد می‌شود. در ادامه همراه ما باشید.

مراقبت های بعد از عمل انحراف چشم (5 اقدام مهم )

دوران نقاهت بعد از جراحی انحراف چشم

لازم به ذکر است که دوران نقاهت بعد از عمل انحراف چشم به فرد و نوع جراحی بستگی دارد. اما به طور معمول، بیماران قادر هستند که در طی چندین روز الی چندین هفته به فعالیت‌های روزمره خود بازگردند.

مراقبت های بعد از عمل انحراف چشم شامل چه مواردی می ‌شوند؟

مراقبت های بعد از عمل انحراف چشم شامل چه مواردی می ‌شوند؟

به طور معمول چندین روز بعد از انجام جراحی انحراف چشم در اهواز، چشم‌ها بعد از خواب مقداری چسبنده هستند. این مشکل نشان دهنده عفونت چشم نیست. می‌توانید این ترشحات چشمی را با کمک آب استریل تمیز کنید.

مصرف قطره‌های چشمی به عنوان یکی از مهم‌ترین مراقبت های بعد از عمل انحراف چشم محسوب می‌شوند. شما می‌توانید تعداد دفعات و شیوه استفاده از این داروها را در برگه دستورالعمل پس از جراحی که قبل از ترخیص به بیماران داده می‌شود، مشاهده نمایید. این احتمال وجود دارد که پزشک مصرف مسکن‌های خوراکی را تجویز کند. در هنگام شستن موها مراقب باشید که صابون و شامپو به چشم‌ها وارد نشوند. از مالیدن چشم جراحی شده جدا خودداری کنید. تا دو هفته پس از جراحی نیز شنا کردن ممنوع است.

برای دریافت مشاوره رایگان عمل انحراف چشم فرم زیر را پر کنید.

مشخصات(ضروری)
دریافت نوبت جهت انجام خدمات:
محل درمان:

استفاده از کمپرس سرد بعد از عمل انحراف چشم

استفاده از کمپرس سرد به عنوان یکی از مهم‌ترین اقدامات بعد از جراحی انحراف چشم شناخته می‌شود. بهتر است که به منظور کاهش تورم بعد از انجام این عمل، مرتباً بر روی چشمی که عمل شده است، کمپرس سرد را به مدت ۱۰ دقیقه قرار دهید. سپس به مدت ۵ دقیقه آن را بردارید و مجددا کمپرس سرد را بر روی محل عمل قرار دهید. این کار را چندین مرتبه در طی روز تکرار کنید. انجام این کار در روز نخست بعد از عمل می‌تواند ورم و ناراحتی در چشم را به مقدار زیادی کاهش دهد. به دنبال آن دوره نقاهت نیز کوتاه‌تر خواهد شد. بعد از گذشت ۲۴ ساعت از جراحی، تورم و التهاب حاد در محل عمل تا حد زیادی کاهش یافته است. بنابراین الزامی برای استفاده از کمپرس سرد نیست.

کمپرس آب سرد برای مراقبت های بعد از عمل انحراف چشم

حمام کردن بعد از عمل انحراف چشم

به عنوان یکی از مراقبت های بعد از عمل انحراف چشم، در نظر داشته باشید که تا یک هفته پس از عمل بایستی مانع از تماس مستقیم چشم با آب شیر شوید. زیرا ممکن است که باکتری‌های موجود در آب سبب بروز عفونت در محل جراحی شوند. توصیه می‌شود که در هفته نخست بعد از عمل انحراف چشم برای نوزادان و کودکان از لیف‌های اسفنجی استفاده نمایید. سر کودک را برای شستن موها به سمت عقب خم کنید تا آب بر روی صورت کودک نریزد و از پشت سر عبور کند. برای کودکانی که بزرگتر هستند، همین که سر و چشم‌ها را از جریان دوش آب دور نگه دارید، کفایت می‌کند.

در هفته نخست بعد از عمل تا جای ممکن از پاشش مستقیم جریان دوش آب بر روی پلک‌ها و چشم‌ها اجتناب کنید. زیرا ممکن است که برخی از بخیه‌های ریز در سطح چشم به دلیل جریان قوی دوش آب پاره شوند. اما چنانچه چندین قطره آب به چشم‌های شما وارد شد، آرامش خود را حفظ کنید و نگران نباشید. زیرا مصرف آنتی بیوتیک این امکان را به شما می‌دهد که ریسک بروز عفونت را به مقدار زیادی کاهش دهید.

نمونه کار قبل و بعد عمل انحراف چشم دکتر وحید بیگی

جراحی و درمان انواع بیماری‌های چشم، رفع عیوب انکساری و انجام جراحی زیبایی پلک توسط دکتر وحید بیگی با نمونه کارهای متعدد

نمونه جراحی بلفاروپلاستی در اهواز

پماد و قطره‌ های توبرادکس بعد از عمل انحراف چشم

بعد از انجام جراحی انحراف چشم، پزشک متخصص چشم در اهواز یک شیشه قطره و یک پماد از داروی توبرادکس را برای شما تجویز می‌کند. این دارو ترکیبی از آنتی بیوتیک‌ها است و به منظور پیشگیری از بروز عفونت و کم شدن التهاب چشم‌ها مصرف می‌شود. بنابراین این داروها در تسریع بهبودی پس از عمل بسیار کمک کننده هستند. در پایان این جراحی، پزشک پماد توبرادکس را بر روی چشم قرار می‌دهد. بنابراین تا قبل از برگشت به خانه، نیازی نیست که از این پماد چشمی استفاده کنید.

به منظور استفاده از قطره های چشمی نیز چهار مرتبه در طی روز یک قطره به داخل چشم عمل شده بریزید. این قطره به صورت سوسپانسیون است و پیش از مصرف باید آن را خوب تکان بدهید. استفاده از پماد توبرادکس باید فقط در هنگام خواب و در چشم جراحی شده صورت بگیرد. به منظور استفاده از این پماد به بالا نگاه کنید و پلک پایینی خود را به آرامی پایین بیاورید. سپس یک نوار افقی از پماد را به آرامی به طول قسمت پایین چشم و بین پلک و چشم‌ بریزید.

به خاطر داشته باشید که اگر در هنگام استفاده از این پماد چشمی به بالا نگاه کنید، انجام این فرایند راحت‌تر خواهد بود. دقت کنید که در هنگام مصرف این داروها، شیشه قطره یا نوک تیوب پماد تماسی با چشم نداشته باشد.

پماد چشم برای مراقبت های بعد از عمل انحراف چشم

طبق توصیه پزشکان باید این کار را دقیقا هنگامی که می‌خواهید بخوابید انجام دهید. زیرا پماد می‌تواند منجر به تاری دید در شما شود. در صورت مصرف این پماد در هنگام شب، دیگر نیازی ندارید که مکرراً از خواب بیدار شوید و از قطره چشم استفاده کنید. این پماد باید به صورت تدریجی و در طی چند ساعت به چشم جراحی شده وارد شود. تا صبح پماد تقریبا کاملا توسط چشم جذب می‌شود. اما ممکن است که پلک‌های شما در هنگام صبح مقداری به هم چسبیده باشند که جای نگرانی ندارد. برای پاک کردن مخاط و ترشحات باقی مانده بر روی چشم، بهتر است که پلک‌ها را به آرامی و با کمک یک حوله گرم تمیز کنید.

مالیدن چشم بعد از جراحی انحراف چشم

بهتر است بدانید که بافت‌های موجود در سطح چشم‌ها بسیار شکننده و نازک هستند و پزشک جراح از بخیه‌های بسیار ریز و مویی برای بستن شکاف‌های این عمل استفاده می‌کند. در صورت مالیدن شدید چشم‌ها ممکن است که با فشار آمدن به چشم، این بافت و بخیه‌ها در روزهای نخست بعد از عمل پاره بشوند. بنابراین تا دو هفته نخست پس از جراحی از مالیدن شدید چشم یا پلک‌ها بپرهیزید. علاوه بر آن، مالیدن چشم با انگشتان آلوده ممکن است که خطر بروز عفونت در چشم‌ها را بیشتر کند.

شایان ذکر است که محدود کردن اطفال و کودکان برای عدم مالش چشم‌هایی که بسیار تحریک پذیر هستند، کاری بسیار سخت است. برای این منظور می‌توانید از ساعد بند یا مچ بندهایی که مختص کودکان طراحی شده‌اند، کمک بگیرید. برای اینکه مانع از مالیدن چشمانشان بشوید. بهتر است بدانید که پزشک متخصص برای انجام عمل انحراف چشم از بخیه‌های جذبی استفاده می‌کند. به همین دلیل، بعد از عمل به کشیدن بخیه‌ها نیازی نخواهید داشت. توجه به این نکات تا حد زیادی حائز اهمیت است و ضرورت دارد که آن‌ها را رعایت نمایید تا شاهد بهبودی سریع پس از عمل باشید.

چرا کلینیک چشم دکتر وحید بیگی در ماهشهر؟!

پیشرفته‌ترین تجهیزات جراحی

بیش از 2500 جراحی چشم موفق

رضایت‌مندی بیماران

جدیدترین متدهای درمان

دکتر وحید بیگی جراح و متخصص چشم

تمرینات چشمی بعد از جراحی انحراف چشم

در نقش مراقبت های بعد از عمل انحراف چشم، انجام تمرینات چشمی اهمیت بسیاری دارد. در این تمرینات باید چشمان خود را طبق توصیه پزشک به سمت بالا و پایین یا به سمت طرفین بچرخانید. لازم است که این تمرینات را به هدف بهبود دید همه جانبه، چهار بار در طی روز و هر مرتبه نیز به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه انجام دهید.  

سایر اقدامات بعد از جراحی انحراف چشم

  1. افراد بزرگسالی که تحت این عمل قرار می‌گیرند، لازم است که نزدیک یک هفته مرخصی بگیرند و تا زمانی که پزشک اجازه رانندگی را به آن‌ها نداده است، نمی‌توانند رانندگی کنند. کودکان می‌توانند بعد از گذشت دو روز از این عمل به مدرسه برگردند.
  2. حدود یک الی دو هفته از عمل، چشم قرمز است. به خصوص اگر به جراحی ثانویه یا ترمیمی نیاز باشد. برای برطرف نمودن این قرمزی چشم باید با پزشک خود صحبت کنید.
  3. این احتمال وجود دارد که تا چندین ساعت الی یک هفته پس از عمل، دوبینی داشته باشید. در این مدت باید در انجام یکسری فعالیت‌ها و به خصوص رانندگی احتیاط کنید.
  4. درد ناشی از این عمل معمولا جزئی است و با مصرف مسکن‌هایی مثل استامینوفن یا ایبوپروفن و همچنین کمپرس سرد کاهش خواهد یافت. در نظر داشته باشید که پزشک متخصص چشم این مسکن‌ها را بر اساس سن و شرایط بیمار تجویز خواهد کرد.
سایر اقدامات بعد از جراحی انحراف چشم

کلام نهایی

در این محتوا به بررسی مراقبت های بعد از عمل انحراف چشم پرداختیم. دانستیم که رعایت دقیق این دستورالعمل‌های تجویز شده توسط پزشک متخصص، نقش بسیاری زیادی در تسریع روند بهبودی پس از عمل خواهد داشت. اگر قصد انجام جراحی انحراف چشم را دارید و می‌خواهید که روند درمان و طول دوره نقاهت در شما به سرعت طی شود، ضرورت دارد که تمامی این اقدامات و نکات مراقبتی را به طور دقیق رعایت کنید.

مشاوره اقدامات بعد از جراحی انحراف چشم در ماهشهر

اگر ساکن استان خوزستان از جمله شهرهای اهواز و ماهشهر و یا اطراف آن هستید و برای جراحی انحراف چشم قصد مراجعه به یک چشم پزشک خوب را دارید، می‌توانید به مطب دکتر وحید بیگی مراجعه کنید.

آدرس: ماهشهر ؛میدان امام،خیابان باهنر ،جنب عینک زایس

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا