عمل انحراف چشم (لوچی چشم) توسط بهترین جراح خوزستان

عمل انحراف چشم در اهواز به منظور درمان ناهنجاری موقعیت چشم‌ها انجام می‌شود. در این حالت، چشم‌ها قادر به تمرکز همزمان بر یک نقطه نیستند و به طور غیرطبیعی به سمت دیگری جز هدف نگاه می‌کنند. جراحی انحراف چشم در ماهشهر توسط متخصص بیماری‌های چشم به منظور تصحیح موقعیت نامناسب چشم‌ها و بهبود تطابق بین آنها انجام می‌شود.

درمان انحراف چشم

آشنایی با انحراف چشم (استرابیسم)

انحراف چشم یا استرابیسم، یک بیماری چشمی است. در این بیماری هنگامی که به چشم‌ها نگاهی می‌کنید، یکی از آنها به سمت دیگری نگاه می‌کند. به عبارت دیگر، هماهنگی حرکت چشم‌ها برای تمرکز بر یک نقطه را ندارند. به طور معمول، یک چشم در جهت صحیح نگاه می‌کند و چشم دیگر به سمت داخل (انحراف به سمت بینی)، به سمت بیرون (انحراف به سمت شکمی)، به بالا یا به پایین منحرف  می‌شود. استرابیسم می‌تواند در هر سنی رخ دهد، اما معمولاً از کودکی آغاز می‌شود.

انواع انحراف چشم

درمان انواع انحراف چشم

استرابیسم بر اساس جهت انحراف به انواع مختلفی تقسیم می‌شود؛ تمامی این ناهنجاری‌ها به خوبی طی عمل انحراف چشم قابل درمان بوده و متخصص چشم می‌تواند موقعیت چشم منحرف را اصلاح کند. انواع انحراف چشم به طور خلاصه عبارتند از:

  • انحراف چشم به خارج (Exotropia): در این ناهنجاری، در حالی که یکی از چشم‌ها به سمت هدف متمرکز است، چشم دیگر به سمت گوشه خارجی منحرف می‌شود.
  • انحراف به داخل (Esotropia): برعکس حالت قبلی، در صورت نگاه کردن به یک هدف متمرکز، یکی از چشم‌ها به سمت گوشی داخلی چشم انحراف پیدا می‌کند.
  • انحراف عمودی به بالا (Hypertropia): یکی از چشم‌ها به سمت بالا منحرف می‌شود.
  • انحراف عمودی به پایین (Hypotropia): یکی از چشم‌ها در زمان نگاه کردن به هدف به سمت پایین منحرف خواهد شد.

راههای درمان انحراف چشم در اهواز

راه‌های درمان انحراف چشم، به شدت و نوع انحراف چشم و علت اصلی آن بستگی دارد. روش مناسب درمان استرابیسم تنها بر اساس تشخیص دکتر متخصص انحراف چشم خواهد بود. در ادامه، روش‌های متداول برای درمان استرابیسم را بررسی خواهیم کرد:

  • عینک یا لنز‌های تقویتی: در برخی موارد، استفاده از عینک یا لنز‌های تقویتی می‌تواند به تصحیح موقعیت چشم‌ها و بهبود تمرکز و هماهنگی آنها کمک کند.
  • تمرینات تقویتی چشم: تمرینات تقویتی می‌توانند به بهبود عملکرد عضلات چشم و هماهنگی حرکت چشم‌ها کمک کنند. این تمرینات می‌توانند شامل حرکات چشمی مختلف مانند حرکات خطی، چرخشی، عمودی و افقی باشند.
  • تحریک بینایی: در برخی موارد، تحریک بینایی می‌تواند بهبود تمرکز و هماهنگی حرکت چشم‌ها را تسهیل کند. این روش شامل استفاده از تصاویر و الگوهای خاص است که تحریک بینایی را افزایش می‌دهند.
  • عمل جراحی: در مواردی که درمان‌های غیرجراحی نتیجه نداشته یا استرابیسم بسیار شدید است، عمل جراحی ممکن است مورد نیاز باشد. در این عمل، عضلات چشم قوی‌تر، ضعیف‌تر یا تغییر موقعیت داده می‌شوند.

❌توجه داشته باشید که جراحی انحراف چشم در کودکان با درمان تنبلی چشم کاملاً متفاوت است.❌

انتخاب بهترین جراح و متخصص انحراف چشم در ماهشهر

برای انتخاب بهترین دکتر انحراف چشم، لازم است به اندازه کافی تحقیق و پرس و جو کنید؛ شما می‌خواهید جراحی مهمی بر روی چشمان خود انجام دهید؛ بنابراین از طریق روش‌هایی که در ادامه مطرح شده است، بهترین متصص انحراف چشم را در خوزستان بیابید.

  • بررسی نمونه کارهای جراحی انحراف چشم توسط جراح مورد نظر
  • پرس و جو از بیماران قبلی و میزان رضایت آن‌ها
  • دریافت مشاوره با جراح و ارزیابی وضعیت شما

درمان انحراف چشم در کودکان

درمان انحراف چشم یا استرابیسم در کودکان نیازمند تشخیص دقیق است و بهترین سن برای عمل انحراف چشم توسط پزشک متخصص تعیین می‌گردد. در ادامه، روش‌های معمول درمان استرابیسم در کودکان را بررسی خواهیم کرد:

  •  در برخی موارد، استفاده از عینک یا لنز‌های تقویتی گزینه خوبی هستند. این روش معمولاً در مواردی که استرابیسم ناشی از نیمکره بینایی یا نقص بینایی است، به کار گرفته می‌شود.
  • تمرینات تقویتی و درمان خانگی انحراف چشم در کودکان مهم هستند. تمرینات بصری که تمرکز و هماهنگی حرکت چشم‌ها را تقویت می‌کنند نیز مفید هستند.
  • در موارد حاد که سایر روش‌های درمانی پاسخگو نمی‌باشند، به تشخیص متخصص و جراح چشم انجام عمل جراحی انحراف چشم توصیه می‌گردد.

درمان انحراف چشم در بزرگسالان

برای افراد بزرگسال نیز اغلب تمرینات تقویتی و عمل جراحی توصیه می‌شود. لنز و عینک نیز می‎توانند نقص بینایی را از بین ببرند. البته باید این مورد را در نظر داشته باشید که نوع انحراف چشم در انتخاب روش درمانی بسیار مهم است و قطعاً در موارد شدیدتر لازم است اقدام به انجام جراحی انحراف چشم نمود.

بهترین سن برای عمل انحراف چشم در خوزستان

بهترین سن برای عمل درمانی انحراف چشم (استرابیسم) وابسته به عوامل مختلفی است که عبارتند از:

  1. شدت انحراف چشم: شدت استرابیسم و میزان اثرگذاری آن بر بینایی و کیفیت زندگی فرد می‌تواند نقش مهمی در تعیین زمان عمل داشته باشد.
  2. پیشرفت بیماری: در بعضی افراد، استرابیسم می‌تواند در طول زمان پیشرفت کند. در این موارد، جراحی استرابیسم ممکن است در سنین جوانی توصیه شود.
  3. توانبخشی عضلات چشم: در بعضی موارد، استرابیسم ممکن است به صورت طبیعی بهبود یابد و عضلات چشم قادر به برقراری تعادل و هماهنگی بهتری شوند. در این صورت، ممکن است متخصص چشم عمل جراحی را الزامی نداند.

عمل انحراف چشم چگونه انجام می‌‎شود؟

جراحی انحراف چشم به دو روش انجام می‌شود:

  • عمل عضلات چشم: در این روش، عضلات چشم که مسئول حرکت چشم هستند، تنظیم و تعدیل می‌شوند. این عمل شامل کوتاه یا طولانی کردن، تضعیف یا تقویت نمودن عضلات می‌شود. با تغییر طول و قدرت عضلات، تعادل بین چشم‌ها برقرار شده و انحراف کمتر می‌شود.
  • عمل بافت‌های اطراف چشم: در این روش، تغییراتی در بافت‌های اطراف چشم ایجاد می‌شود تا موقعیت چشم‌ها تغییر کند. به عنوان مثال، بافت‌های اطراف چشم ممکن است تنگ یا گشاد شده و باعث تغییر در جهت نگاه گردد. عمل انحراف چشم به منظور تصحیح موقعیت نامناسب چشم‌ها و بهبود تطابق بین آنها انجام می‌شود.

عمل انحراف چشم در اهواز چقدر طول می‌کشد؟

مدت زمان جراحی انحراف چشم معمولاً بین 30 دقیقه تا چند ساعت است. زمان عمل جراحی برای درمان انحراف چشم (استرابیسم) ممکن است متغیر باشد و به عوامل زیر بستگی داشته باشد:

  • نوع استرابیسم: نوع استرابیسم، از جمله استرابیسم عضلانی، استرابیسم انکساری یا استرابیسم تراوشی، می‌تواند تأثیری در مدت زمان عمل جراحی داشته باشد.
  • تعداد عضلات مورد تحت تأثیر: اصلاح چند عضله می‌تواند مدت زمان عمل را افزایش دهد.

مزایای جراحی انحراف چشم

جراحی انحراف چشم (استرابیسم) می‌تواند به شکل قابل توجهی بهبودی در بینایی و کیفیت زندگی فرد مبتلا به استرابیسم ایجاد کند. در زیر، مزایای اصلی جراحی انحراف چشم را بررسی می‌کنیم:

  • بهبود بینایی
  • اصلاح ظاهر فرد
  • افزایش اعتماد به نفس
  • کاهش عوارض مرتبط همچون سر درد

اقدامات قبل از جراحی انحراف چشم

قبل از جراحی انحراف چشم، برخی اقدامات و مراقبت‌های می‌توانند به شما در آمادگی برای جراحی کمک کنند. این موارد به قرار زیر هستند که البته تمامی این موارد را بهترین دکتر انحراف چشم در اهواز به شما اعلام خواهد کرد.

مراقبت‌های بعد از عمل انحراف چشم

مراقبت‌های بعد از جراحی‌های چشم از جمله عمل انحراف چشم، از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا میزان رعایت این دستورالعمل‌ها بعد از جراحی تاثیر مستقیمی بر سرعت بهبودی و نتیجه نهایی جراحی خواهد داشت. از جمله مهمترین مراقبت‌های بعد از عمل انحراف چشم می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • استفاده از داروهای ضد التهاب و ضد درد
  • استراحت چشم و نگاه نکردن تلویزیون
  • استفاده از قطره‌های چشمی
  • استفاده از پدهای سرمایش چشمی برای کاهش درد
  • عدم تماس مستقیم با آب
  • حفاظت از چشم در برابر نورهای خیره‌کننده

هزینه عمل انحراف چشم در خوزستان چقدر است؟

هزینه عمل انحراف چشم دراهواز و ماهشهر بستگی به میزان تخصص جراحی چشم و تجهیزات و دستگاه‌های مورد استفاده دارد. به طور کلی هزینه عمل انحراف چشم شامل هزینه‌های مربوط به قبل و بعد از عمل، خدمات پزشکی، هزینه بیمارستان خواهد بود. برای اطلاع از هزینه عمل استرابیسم حتماً باید با پزشک خود مشورت نمایید. دقت کنید که هزینه جراحی تنها معیار انتخاب شما نباشد؛ حتماً میزان تبحر و تخصص دکترانحراف چشم را مد نظر قرار دهید.

روش های تشخیص انحراف چشم

تشخیص انحراف چشم توسط یک متخصص و جراح چشم انجام می‌شود. روش‌های مختلفی برای تشخیص این عارضه وجود دارد، از جمله:

🔵معاینه چشم: متخصص چشم با استفاده از ابزارهای مختلف، چشم‌ها را معاینه می‌کند تا ناهماهنگی در حرکات آنها را بررسی کند.

🔵تست پوشش: در این تست، متخصص چشم از یک کارت برای پوشاندن یکی از چشم‌ها استفاده می‌کند و از بیمار می‌خواهد که به یک نقطه یا اشیاء نگاه کند. سپس، چشم دیگر را می‌پوشاند و دوباره از بیمار می‌خواهد که به همان نقطه نگاه کند. اگر چشم‌ها هم‌تراز نباشند، بیمار ممکن است دوبینی را تجربه کند.

🔵تست‌ حرکت چشم: این تست‌ها برای بررسی حرکات چشم در جهات مختلف انجام می‌شوند.

🔵آزمایش‌های تصویربرداری: در برخی موارد، ممکن است از آزمایش‌های تصویربرداری مانند سی‌تی‌اسکن یا ام‌آرآی برای بررسی عضلات چشم و سایر ساختارهای مرتبط با بینایی استفاده شود.

عوارض جراحی انحراف چشم

در برخی افراد عمل انحراف چشم ممکن است با عوارض زیر همراه باشد:

  • التهاب و عفونت
  • خونریزی
  • دید مبهم و ناواضح
  • خشکی چشم
  • سوزش و خارش
  • کاهش دید شب

بروز این عوارض برای همه افراد نخواهد بود و انتخاب جراح، تکنیک جراحی و میزان رعایت مراقبت‌های بعد از جراحی بستگی دارد.

قطره چشم آتروپین برای درمان انحراف چشم

آتروپین یک داروی ضد موسکارینی است که به طور موقت عضلات چشم را فلج می‌کند. این دارو می‌تواند برای درمان انحراف چشم (استرابیسم) در کودکان استفاده شود.

قطره آتروپین با فلج کردن عضله ای که مسئول تنظیم عدسی چشم است، باعث تاری دید می‌شود. این تاری دید به طور موقت انحراف چشم را اصلاح می کند و به مغز اجازه می دهد تا از هر دو چشم به طور مساوی استفاده کند. با گذشت زمان، مغز یاد می‌گیرد که عضلات چشم را به طور صحیح هماهنگ کند و انحراف چشم به طور دائمی اصلاح شود.

سوالات متداول درباره درمان استرابیسم

مقالات مرتبط

4 در مورد “عمل انحراف چشم (لوچی چشم) توسط بهترین جراح خوزستان”

  1. حلما امیدی

    دکتر ما ساکن اندیمشک هستیم و یکی از چشم های پسر من انحراف داره مادرزادی…آیا میشه فقط یه چشم جراحی شه؟؟ و اینکه محصله چند وقت نمیمونه بره مدرسه؟؟

    1. دکتر وحید بیگی

      با سلام بله تشریف بیارید مطب ماهشهر تا وضعیت چشم کودک بررسی بشه.

  2. سللم آقای دکتر ما آبادان هستیم و من پسرم هر دو چشمش مادرزادی لوچی داره آیا شما عمل انحراف چشم برای یک بچه 4 ساله هم انجام میدین؟

    1. دکتر وحید بیگی

      با سلام
      لطفا برای تعیین وقت مشاوره عمل اقدام کنید تا شرایط کودکتان دقیق بررسی شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا