مراقبت های مهم بعد از لیزیک چشم

لیزیک چشم به افرادی که از مشکلات انکساری بینایی رنج می‌برند کمک زیادی می‌کند. این جراحی ساده و کوتاه باعث می‌شود که فرد دیگر نیازی به استفاده از عینک یا لنز برای داشتن دید شفاف و واضح نداشته باشد. به همین علت لیزیک چشم در سال‌های اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده است. یکی مسائل مربوط به انجام این جراحی، آگاهی از مراقبت های بعد از لیزیک چشم است. اگر مایل هستید که با همه مراقبت های پس از لیزیک آشنا شوید و با رعایت این موارد، از بروز عوارض بعد از جراحی جلوگیری کنید، این مطلب را تا انتها و با دقت مطالعه کنید.

مراقبت بعد از لیزیک چشم

اهمیت مراقبت های بعد عمل لیزیک

انجام صحیح مراقبت های بعد از لیزیک چشم در روند درمان بسیار موثر است. در واقع زمانی که چشمان شما در حال بهبود پس از جراحی هستند، باید برای مراقبت از آن‌ها تلاش بیشتری کنید. چشم‌ها پس از جراحی بسیار حساس هستند و می‌توانند به‌ شدت آسیب‌پذیر و مستعد عفونت باشند. به همین دلیل شما باید به‌ خوبی با مراقبت های پس از این جراحی آشنایی پیدا کنید. همچنین اجرای درست مراقبت های بعد از عمل های چشم می‌تواند از بروز یکی از شایع ترین عوارض یعنی خشکی چشم بعد از لیزیک چشم جلوگیری کند.

دقت داشته باشید انجام جراحی چشم از جمله لیزیک توسط یک جراح چشم متبحر و با استفاده از جدیدترین دستگاه‌های لیزیک می‌تواند در بروز کمترین عوارض در دوران نقاهت بعد از عمل بسیار موثر باشد. انجام انواع عمل چشم در اهواز توسط دکتر وجید بیگی با جدیدترین و تنها دستگاه لیزر چشم در کل خوزستان انجام می‌شود.

مراقبت های بعد از عمل لیزیک (بر اساس طول دوران نقاهت)

در طول دوران نقاهت بیمار باید یک سری مراقبت های بخصوص را برای چشم‌ها در نظر بگیرد. بسته به اینکه چه مدت زمانی از انجام لیزیک چشم در اهواز گذشته باشد، مراقبت های مورد نیاز برای چشم‌ها متفاوت است. هرچه زمان بیشتری از جراحی بگذرد، چشم‌ها برای برگشتن به‌ حالت معمول بیشتر آماده می‌شوند و سطح مراقبت‌ها به‌ مرور کمتر می‌شود. در ادامه به مراقبت‌های مورد نیاز پس از لیزیک بر اساس بازه زمانی می‌پردازیم.

مراقبت های ساعات اولیه بعد از لیزیک چشم

در 8 ساعت اولیه پس از لیزیک باید به صورت کامل چشم‌های خود را بسته نگه‌ دارید. به هیچ‌ وجه سعی نکنید که چشمان خود را باز کنید و به نور مستقیم، تلویزیون، موبایل یا… خیره شوید. فراموش نکنید که استفاده از داروهای تجویزشده توسط پزشک در ساعات اولیه پس از لیزیک اهمیت زیادی دارد. این داروها به شما کمک خواهند کرد که درد پس از این جراحی را تحمل کرده و بتوانید مقابل خطر عفونت مقاوم باشید.

مراقبت های روزهای اولیه بعد از جراحی لیزیک

• در روزهای اولیه پس از جراحی باید همچنان به صورت منظم از قطره‌های چشمی خود استفاده کنید.
  • همچنین باید توجه داشته باشید که تا زمان برداشتن پانسمان چشم از شستن صورت خودداری کنید. برای شست‌وشوی صورت می‌توانید از یک دستمال مرطوب استفاده کنید.
  • یکی دیگر از مواردی که باید در روزهای اول بعد از لیزیک رعایت کنید این است که به هیچ‌ وجه به صفحات تلویزیون و موبایل خیره نشوید و به کل استفاده از این رسانه‌ها را برای چندین روز کنار بگذارید. (نکات مهم کار با گوشی بعد لیزیک)
  • از دیگر مواردی که باید در روزهای ابتدایی پس از لیزیک رعایت کنید، استفاده از محافظ چشم در زمان خوابیدن است. محافظ چشم باعث می‌شود که در صورت خوابیدن به پهلو یا به صورت، فشاری به چشم‌های شما وارد نشود.
  • به طور کلی در روزهای ابتدایی بعد از عمل چشم که لنز پانسمان در چشم دارید، از مالیدن چشم جداً خودداری کنید؛ زیرا ممکن است باعث بروز خطر عفونت چشم شود.
مراقبت بعد از لیزیک: ریختن قطره چشم

مراقبت های بعد از لیزیک چشم در چند هفته اول

• یکی از مراقبت های بعد از لیزیک چشم در چندین هفته اول، استفاده از عینک آفتابی در زمان قرار گرفتن در نور شدید است. بسته به میزان حساسیت چشم باید در نورهای‌ با شدت زیاد از عینک آفتابی استفاده کنید. به این مورد مخصوصاً در فصل تابستان بسیار باید دقت کنید. در صورتی که تمایل دارید درباره بهترین فصل لیزیک چشم بیشتر بدانید مقاله مربوطه را مطالعه کنید.
  • همچنین باید دقت داشته باشید که در هفته‌های اول پس از این جراحی چشم‌های خود را از آلودگی گرد و غبار، باکتری‌های موجود در استخر و فضاهای عمومی و… دور نگه‌ دارید.
  • ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که برای استفاده از مواد آرایشی و بهداشتی در اطراف چشم بعد از لیزیک باید حداقل به مدت چندین هفته صبر داشته باشید.

مراقبت های بعد از لیزیک چشم در چند ماه اول

پس از گذشت از ماه اول افراد می‌توانند به فعالیت‌های روزمره سابق برگردند. البته ممکن است تعدادی از افراد نیاز داشته باشند که همچنان در نور آفتاب از عینک آفتابی استفاده کنند. معمولاً بیماران نهایتا 6 ماه بعد از لیزیک به دید شفاف و واضح مورد دلخواه خود خواهند رسید. البته طی کردن پروسه درمان ممکن است برای برخی از بیماران و با توجه به نوع جراحی چشم در کمتر از یک ماه اتفاق بیفتد. برخی از افراد نیز ممکن است برای مدت زمان کوتاهی و به طور موقت دچار شب کوری بعد از لیزیک شوند؛ این عارضه نیز نگران کننده نبوده و بعد از مدتی برطرف خواهد شد.

فعالیت‌های روزانه بعد از لیزیک چشم

برای انجام مراقبت های بعد از لیزیک چشم باید برای چندین روز قید برخی از فعالیت‌های روزانه‌تان را بزنید. به عنوان مثال نمی‌توانید تا چندین روز رانندگی کنید و باید برای رفت و آمد از شخص دیگری کمک بگیرید. همچنین از دیگر فعالیت‌های روزانه‌ای که پس از لیزیک محدود می‌شوند استفاده از مواد آرایشی و بهداشتی در اطراف چشم است. به دلیل اینکه چشم‌ها در این زمان بسیار حساس هستند باید از استفاده هرگونه مواد محرک در اطراف آن‌ها جلوگیری کنید.

عوارض عدم رعایت مراقبت های بعد از لیزیک چشم

مراقبت بعد از لیزیک: دیدن تلویزیون و موبایل

در صورتی که مراقبت های بعد از لیزیک چشم را به خوبی انجام ندهید، ممکن است دچار مشکلاتی از جمله کند شدن بهبودی چشم و نرسیدن به دید کامل دلخواه و بروز عوارض لیزیک چشم از جمله عفونت، خون‌ریزی و… دچار شوید. برای بهبودی سریع و کامل شدن دید باید از خسته شدن چشم‌ها در چند روز اول پس از جراحی جلوگیری کنید. به همین علت سعی کنید که به چشمان خود استراحت بدهید و به هیچ‌ وجه به سراغ موبایل نروید. دور بودن از آلودگی مانند گرد و خاک، لباس‌های کثیف، مواد حساسیت‌زا و… هم باعث می‌شود که دچار عفونت در ناحیه چشم نشوید.

در صورتی که هنوز در مورد انجام لیزیک چشم و دوره نقاهت و مراقبت های بعد از آن‌ها نیاز به مشاوره دارید، فرم زیر را پر کنید. در اسرع وقت از کلینیک چشم دکتر وحید بیگی با شما تماس گرفته و مشاوره رایگان ارائه خواهد شد.

1. خوابیدن بعد از عمل لیزیک چشم

یکی از مهم‌ترین مراقبت ها بعد از لیزیک چشم، نحوه صحیح خوابیدن است. زمانی که مورد جراحی لیزیک قرار می‌گیرید، چشم‌ها به شدت حساس و آسیب‌پذیر هستند. به همین علت باید در هنگام خواب با قراردادن بالش در اطراف سر مطمئن شوید که به سمت صورت نمی‌خوابید. سعی کنید که چندین هفته کاملا به پشت بخوابید و پیش از خواب هم از محافظ چشم استفاده کنید. البته نباید فراموش کنید که پیش از خواب دارو و به خصوص قطره‌های تجویز شده توسط پزشک را هم مصرف کنید.

2. محافظت از لنز پانسمان در چشم

همان‌طور که توضیح دادیم، تا زمان بیرون آوردن پانسمان باید از برخورد آب با آن خودداری کنید. همچنین به دلیل حساسیت بالای چشم‌ها بعد از لیزیک و همچنین وجود پانسمان، قرار نگرفتن در محیط‌های غیربهداشتی مانند استخر و سونا در یک ماه اول بعد از لیزیک بسیار پر اهمیت است. برای تمیز کردن صورت در زمان وجود پانسمان می‌توانید یک حوله نخی تمیز را درون آب گرم فرو ببرید و آن را روی صورت بکشید.

3. شستشوی چشم‌ها بعد از لیزیک چشم

یکی از مراقبت های بعد از لیزیک چشم، نحوه صحیح شست‌وشوی چشم هاست. پس از جراحی باید با پزشک خود در رابطه با شوینده مناسب چشم گفت‌وگو کنید. استفاده از سایر شوینده‌ها ممکن است باعث تحریک و التهاب چشم‌ها شود. به همین خاطر پزشک‌ها توصیه می‌کنند که از شامپوهای مخصوص برای شستن چشم‌ها پس از لیزیک استفاده کنید.

4. آرایش کردن پس از عمل لیزیک چشم

مراقبت بعد از لیزیک: آراش کردن

یکی از مراقبت های بعد از لیزیک چشم، استفاده نکردن از مواد آرایشی و بهداشتی در اطراف چشم به مدت حداقل دو هفته است. در دو هفته اول چشم‌ها به شدت آسیب‌پذیر و مستعد عفونت و بیماری هستند. به همین علت باید با استفاده نکردن از مواد آرایشی و بهداشتی از التهاب آن‌ها جلوگیری کرد. سعی کنید که تا یک ماه پس از لیزیک هم استفاده از ریمل، خط چشم و سایر مواد آرایشی چشمی را به تاخیر بیاندازید.

5. ورزش بعد از عمل لیزیک چشم

همان‌طور که توضیح دادیم، ورزش کردن تا چندین روز پس از لیزیک ممنوع است. در واقع باید در هفته اول پس از این جراحی از هرگونه فعالیت ورزشی خودداری کنید و کاملا در استراحت باشید. پس از یک هفته می‌توانید آرام آرام تمرینات خود را از سر بگیرید. فراموش نکنید که برای بازگشت به زندگی قبل از انجام لیزیک باید صبر و حوصله زیادی داشته باشید.

6. تغذیه بعد از لیزیک

از دیگر مراقبت های بعد از لیزیک چشم، تغذیه و سبک زندگی است. برای بهبود سریع‌تر پس از این جراحی باید تغذیه مناسبی داشته باشید و از مواد مغذی مورد نیاز برای ترمیم و بازسازی قرنیه چشم به اندازه کافی استفاده کنید. همچنین داشتن یک سبک زندگی سالم از جمله دوری از هرگونه دود و دخانیات از واجبات پس از لیزیک چشم است.

7. رانندگی بعد از جراحی لیزیک

یکی دیگر از مراقبت های بعد از لیزیک چشم، رانندگی نکردن است. به دلیل اینکه نمی‌توانید پس از انجام لیزیک چشم از عینک یا لنزهای تماسی برای شفافیت دید استفاده کنید، باید این فعالیت را مدتی کنار بگذارید. در روزهای ابتدایی که اصلا شرایط رانندگی برای بیمار فراهم نیست. پس از آن هم بیمار باید تا رسیدن به دید شفاف پس از لیزیک که ممکن است گاهی چندین ماه به طول بیانجامد، پشت فرمان ننشیند.

مراقبت بعد از لیزیک: عینک و لنز زدن

8. مراقبت از نور مستقیم بعد از لیزیک

شاید بتوان گفت که مراقبت از چشم در برابر نور مستقیم مهم‌ترین مراقبت پس از لیزیک است. حساسیت چشم ها به نور بعد از لیزیک یکی از موارد بسیار رایج و طبیعی است و فرد نمی‌تواند در مقابل تابش مستقیم نور قرار بگیرد. از تابش مهتابی و لامپ تا تابش خورشید همه و همه باعث حساسیت زیاد چشم‌ها می‌شوند. به همین دلیل فردی که جراحی لیزیک انجام می‌دهد باید آمادگی استفاده از عینک آفتابی تا مدتی را در همه‌ جا داشته باشد.

جمعبندی

مراقبت های بعد از لیزیک چشم شامل مراقبت در خوابیدن، تغذیه، شست‌وشوی صورت و… می‌شود. همچنین باید تا چندین ماه پس از انجام این جراحی تحت نور مستقیم از عینک آفتابی استفاده کرد. با رعایت درست و اصولی این موارد می‌توانید از بابت بهبودی سریعتر و رسیدن به نتیجه مطلوب لیزیک چشم آسوده خاطر باشید. در صورتی که تمایل دارید اطلاعات بیشتری در رابطه با مراقبت های بعد از لیزیک چشم به دست آورید، می‌توانید با کلینیک چشم دکتر وحید بیگی در تماس باشید.

مشاوره در مورد مراقبت های بعد از لیزیک چشم

اگر ساکن استان خوزستان از جمله شهرهای اهواز و ماهشهر و یا اطراف آن هستید، برای مشاوره درمورد انجام عمل لیزیک و مراقبت های بعد از آن، می‌توانید به کلینیک دکتر وحید بیگی در ماهشهر مراجعه کنید.

آدرس: ماهشهر، میدان امام،خیابان باهنر ،جنب عینک زایس