ناخنک چشم از علائم تا بهترین روش درمان

ناخنک چشم یکی از بیماری‌های چشمی است که می‌تواند سبب بروز مشکلات و عوارض فراوانی شود. در نتیجه لازم است حتماً این بیماری در سریع‌ترین زمان ممکن درمان شود. ناخنک چشم بیماری است که نشانه‌های مشخصی دارد که می‌توان از شکل ظاهری چشم به وجود آن پی برد. بنابراین در صورتی که این ضایعه را در چشم خود مشاهده کردید لازم است حتماً به بهترین متخصص چشم برای درمان مراجعه کنید.

درمان ناخنک چشم

ناخنک چشم چیست؟

ناخنک چشم (Pterygium) یک بیماری چشم است که در نتیجه رشد غیرطبیعی بافت پیوندی چشم رخ می‌دهد. علت قطعی این بیماری تا به امروز ناشناخته مانده است اما متخصصان چشم بر این باورند که از جمله اصلی‌ترین دلایل بروز این بیماری تابش مستقیم نور خورشید به چشم است به طوری که این بیماری، اکثراً در مناطق با آب و هوای گرم و خشک به چشم می‌خورد. این بیماری به شکل یک ضایعه گوشتی دیده می‌شود که از قسمتی که اشک چشم از آن جا خارج می‌شود ( قسمت داخلی چشم و نزدیک بینی) شروع می‌شود و اگر سریع درمان نشود و راهکارهای جلوگیری از بیماری انجام نشود به سمت قرنیه چشم حرکت می‌کند.

ضایعه ناخنک چشم اگر درمان نشود به سرعت قسمت سفیده چشم را می پوشاند و به سمت مردمک و قسمت رنگی چشم حرکت می‌کند، در نتیجه این اتفاق شاهد اختلالات چشمی مانند تاری دید، دو بینی و در بدترین شرایط از دست دادن بینایی خواهید شد. از این رو در صورت مشاهده این بیماری بایستی هر چه سریع‌تر به یک متخصص در این زمینه مراجعه کنید. در صورت عدم کنترل بیماری ناخنک چشم و عدم درمان به موقع، قرنیه چشم که حالت دایره‌ای شکل دارد تغییر شکل داده و فرم بیضی به خود می‌گیرد؛ همان طور که می‌دانید تغییر شکل قرنیه از حالت دایره‌ای به حالت بیضی منجر به اختلال بینایی آستیگماتیسم خواهد شد (جهت مطالعه روش درمان آستیگمات چشم مقاله مربوطه را مشاهده کنید).

آیا ناخنک چشم از بین می‌رود؟

در رابطه با سوال اکثر بیماران که آیا ناخنک چشم از بین می رود یا خیر؟! بهتر است بدانید این بیماری در برخی موارد نادر می‌تواند به طور خود بخود بهبود یابد و از بین برود، اما در اکثر موارد این بیماری بدون تجویز یا جراحی از بین نمی‌رود. همچنین بهتر است بدانید درمان ناخنک چشم بستگی به شدت آن و سیستم ایمنی فرد مقابل دارد، به طوری در برخی افراد این بیماری تنها به استفاده از قطره چشم درمان می‌شود، اما در برخی افراد ممکن است حتی جراحی جوابگو نباشد. شما می‌توانید با مدیریت علائم و اقدامات نظیر استفاده از قطره‌های چشمی مرطوب ‌کننده و استریل و با استفاده از عینک آفتابی، استفاده از داروهای ضدالتهابی، به بهبود و جلوگیری از بروز این بیماری کمک کنید.

علائم ناخنک چشم از خفیف تا شدید

علل بروز ناخنک چشم

همان طور که قبل‌تر گفته شد، علت دقیق بیماری ناخنک چشم تا به امروز مشخص نشده است اما طبق بررسی‌های متخصصان چشم از جمله دلایلی که در بروز این بیماری دخالت دارند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• قرار گرفتن طولانی مدت در برابر تابش نور خورشید
  • زندگی کردن در مناطقی با آب و هوای خشک
  • قرار گرفتن در معرض گرد و غبار
  • استفاده بیش از اندازه از لنزهای رنگی بی‌کیفیت
  • عوامل ژنتیکی
  • آلودگی های هوا
  • خشکی چشم
  • قرار گرفتن در معرض دود سیگار و قلیان
  • نگاه کردن مستقیم به نور جوشکاری

چرا درمان ناخنک چشم در کلینیک چشم دکتر وحید بیگی در ماهشهر؟!

علائم ناخنک چشم

ناخنک چشم ممکن است با علائم مختلفی همراه باشد. این نشانه‌ها ممکن است متغیر بوده و به میزان شدت و مکان رشد ضایعه بستگی داشته باشند. در زیر، برخی از علائم معمول ناخنک چشم را برای شما آورده شده است:

• حساسیت و خشکی چشم
  • التهاب و قرمزی چشم
  • سوزش چشم
  • تغییر کردن قرینه چشم از حالت گرد به حالت بیضی
  • تاری دید
  • دوبینی
  • درد چشم
  • سردرد

اگر علائم بالا را دارید و ضایعه‌ای در چشم شما نمایان است احتمالاً مبتلا به ناخنک چشم شده‌اید، که بایستی هر چه سریع‌تر به پزشک معالج مراجعه کنید. در صورتی که ساکن ماهشهر، اهواز و یا شهرهای دیگر استان خوزستان هستید برای مراجعه به بهترین چشم پزشک خوزستان به کلینیک دکتر وحید بیگی مراجعه کنید. جهت دریافت نوبت می‌توانید اطلاعات خود را در فرم زیر پر کنید تا در اسرع وقت کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

راهکارهای پیشگیری از بروز ناخنک چشم

برای جلوگیری از مبتلا شدن به ناخنک چشم توجه به عوامل محیطی بسیار کارآمد است، از راهکارهای جلوگیری از بروز ناخنک چشم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

هرچند که برخی از عوامل بروز بیماری ناخنک چشم قابل پیشگیری هستند، اما در برخی موارد، ناشی ازعوامل ژنتیک یا شرایط محیطی خاص، ممکن است پیشگیری امکان‌پذیر نباشد. به طور کلی با مراقبت درست از چشم می‌توانید از بروز این بیماری جلوگیری کنید. پیشنهاد ما این است که برای حفظ سلامت چشمان خود حتماً به صورت مستمر به یک متخصص چشم پزشک متبحر مراجعه کنید.

درمان ناخنک چشم

مطمئناً، درمان ناخنک چشم بستگی به شدت علائم و مرحله پیشرفت بیماری دارد. همان طور که گفته شد، مراجعه به یک متخصص چشم برای تشخیص بیماری و ارائه راه‌های درمانی بسیار ضروری است؛ به طور کلی این بیماری با راهکارهای زیر درمان می‌شود:

• استفاده قطره‌ها و پمادها
  • قطره‌های مرطوب‌ کننده چشم برای کاهش خشکی و سوزش چشم
  • قطره‌های ضدالتهابی برای کاهش التهاب و قرمزی چشم
  • قطره‌های استروئیدی

نکته: در برخی موارد، برای کاهش التهاب شدید چشم ممکن است از قطره‌های استروئیدی استفاده شود، اما استفاده از آن ها باید تحت نظر پزشک باشد.

جراحی ناخنک چشم

برداشت ناخنک در مواردی که ناخنک به گونه‌ای پیشرفت کرده باشد که باعث مشکلات بینایی شود، عمل برداشت ناخنک یک گزینه کارآمد است.

عمل ناخنک چشم یک روش درمانی است که زمانی استفاده می‌شود که درمان‌های معمول بی‌نتیجه بماند؛ از این رو به منظور برطرف کردن بافت اضافی و غیرطبیعی از سطح چشم، متخصص پیشنهاد انجام جراحی چشم را می‌دهد. این عمل با هدف حذف ضایعه و ترمیم چشم انجام می‌شود.

در اینجا چند نکته مهم که باید درباره جراحی ناخنک بدانید برایتان آورده ایم:

• در عمل جراحی نیاز است شما را به مدت یک ساعت بیهوش کنند.
  • در جراحی ناخنک چشم، بافت پیوندی اضافی و غیرطبیعی که به وجود آمده است برداشته می‌شود.
  • در این عمل در برخی موارد از داروهای میتومایسین سی برای جلوگیری از بروز زخم در بافت پیوندی چشم استفاده می‌شود.همچنین بهتر است بدانید عمل ناخنک چشم در حدود نیم ساعت الی چها دقیقه به طول می انجامد، پس زیاد نگران نباشید.
  • پس از انجام عمل جراحی به مدت دو روز الی یک هفته بر اساس دستور پزشک بایستی چشم خود را بپوشانید.
  • پس از اینکه عمل انجام شد، پزشک ممکن است قطره‌های استروئیدی برای کاهش التهاب و ترمیم مجددا چشم تجویز کند.

توجه داشته باشید دستورات پزشک را انجام دهید تا از بازگشت این بیماری جلوگیری کنید.

نکته: پس از درمان ناخنک چشم، ممکن است پزشک به شما توصیه‌هایی برای پیشگیری از بازگشت این مشکل بدهد. این موارد ممکن است شامل استفاده بیشتر از عینک آفتابی، مراقبت از چشم‌ها در معرض تابش آفتاب، و پیگیری مداوم با پزشک برای ارزیابی وضعیت چشم باشد، از ابن رو بهتر است توصیه‌های پزشک خود را جدی بگیرید تا درمان به درستی صورت بگیرد.

مشاوره حضوری برای معاینه و درمان ناخنک چشم در ماهشهر

اگر ساکن استان خوزستان از جمله شهرهای اهواز و ماهشهر و یا اطراف آن هستید و برای درمان ناخنک چشم قصد مراجعه به یک چشم پزشک خوب را دارید، می‌توانید به کلینیک دکتر وحید بیگی در ماهشهر مراجعه کنید.

آدرس: ماهشهر، میدان امام،خیابان باهنر ،جنب عینک زایس