قوز قرنیه چشم چیست؟

برای درک بهتر این که قوز قرنیه (قوز قرنیه به انگلیسی کراتوکونوس) چه نوع بیماری است و چه مشکلاتی ایجاد می‌کند، باید اول بدانیم نقش قرنیه چیست و قرنیه کدام قسمت چشم است. قرنیه لایه شفاف و بیرونی جلوی چشم شماست. لایه میانی قرنیه، ضخیم‌ترین قسمت آن است که بیشتر از آب و پروتئینی به نام کلاژن تشکیل شده است. کلاژن به حفظ شکل و سلامت قرنیه کمک می‌کند و باعث می‌شود اشیاء را واضح ببینید. در عارضه قوز قرنیه، قرنیه چشم نازک شده و به شکل مخروطی به بیرون برآمده می‌شود.

قوز قرنیه یک بیماری غیر التهابی چشمی و پیشرونده است که در آن شکل نامنظم قرنیه، تمرکز طبیعی نور بر روی شبکیه چشم را مختل می‌کند و باعث تاری دید، حساسیت به نور و مشکلات بینایی می‌شود. از هر 2000 نفر، یک نفر ممکن است به این بیماری مبتلا شود. علائم آن اغلب در دوران نوجوانی و جوانی بروز می‌کند و ممکن است تا 40 سالگی پیشرفت بیماری ادامه پیدا کند. در ادامه مطلب علل، علائم و روش‌های درمان قوز قرنیه بررسی خواهد شد.

قوز قرنیه چشم چیست؟

علت قوز قرنیه

هنوز هم دلیل قطعی ابتلا به قوز قرنیه شناسایی نشده است، اما بعضی از مواردی که می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد، به شرح زیر است:

• ژنتیک: کسانی که در اعضای خانواده خود سابقه ابتلا به قوز قرنیه را دارند یا دارای برخی از اختلالات سیستمیک مانند سندرم داون هستند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند.
  • التهاب مزمن چشم: التهاب مداوم چشمی ناشی از آلرژی‌ها یا مواد محرک می‌تواند منجر به تخریب بافت قرنیه و ایجاد قوز قرنیه شود.
  • مالش بیش از حد چشم‌ها: مالش بیش از حد چشم‌ها، خطر ابتلا به قوز قرنیه را افزایش می‌دهد.
  • اختلالات بافت همبند: برخی از اختلالات بافت همبند، مانند سندرم اهلرز-دانلوس، می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری را بالا ببرد.

علائم قوز قرنیه چیست ؟

اغلب اوقات بیماران از ابتلا به قوز قرنیه بی اطلاع هستند. اولین علامت این بیماری، تاری خفیف دید یا دید ضعیف است. با پیشرفت بیماری، علائم زیر می‌تواند بروز کند و تشدید شود:

• مشکل دید در شب؛
  • سوزش چشم یا سردرد همراه با چشم درد؛
  • افزایش حساسیت به نور؛
  • بدتر شدن ناگهانی یا تیرگی دید؛
  • قرمزی و تورم چشم؛
  • افزایش علائم آستیگماتیسم.

عوارض قوز قرنیه چیست؟

عوارض بالقوه قوز قرنیه شامل موارد زیر می‌شود:

🔴اسکار قرنیه: قوز قرنیه شدید می‌تواند منجر به ایجاد زخم در قرنیه شود و دید فرد را به شدت مختل کند.

🔴هیدروپس قرنیه: قوز قرنیه شدید می‌تواند منجر به بروز هیدروپس قرنیه شود. در چنین وضعیتی مایع در قرنیه جمع می‌شود که باعث ایجاد تیرگی ناگهانی در دید و از دست دادن بینایی می‌شود.

🔴کاهش کیفیت زندگی: قوز قرنیه به دلیل ایجاد اختلال در بینایی و حساسیت به نور می‌تواند بر فعالیت‌های روزانه تأثیر بگذارد.

از کجا بفهمیم که قوز قرنیه داریم؟

تشخیص قوز قرنیه توسط بهترین متخصص چشم‌ ماهشهر انجام می‌شود. علاوه بر معاینه و تست بینایی چشم، متخصص چشم‌ ممکن است آزمایش‌های زیر را برای تشخیص قوز قرنیه انجام دهد:

جراحی قوز قرنیه

۱- معاینه با اسلیت لامپ: دستگاهی برای تشخیص ناهنجاری‌ها در لایه‌های خارجی و میانی قرنیه.

۲- توپوگرافی قرنیه (تشخیص قوز قرنیه از روی عکس): تصویربرداری پیشرفته از سطح قرنیه برای شناسایی هر گونه بی‌نظمی یا برآمدگی در شکل آن (دقیق‌ترین راه برای تشخیص به موقع قوز قرنیه).

۳- پاکی متری: آزمایشی برای اندازه‌گیری ضخامت قرنیه.

۴- رتینوسکوپی: تکنیکی برای ارزیابی عیوب انکساری کلی چشم و تشخیص علائم اولیه قوز قرنیه.

باید توجه داشت که تشخیص زودهنگام قوز قرنیه برای مداخله به موقع و جلوگیری از کاهش بینایی اهمیت بالایی دارد. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود هر 6 ماه یک بار معاینات چشم را انجام داده و در صورت بروز علائم تاری و حساسیت شدید به نور، بلافاصله به چشم‌پزشک مراجعه کنید.

درمان قوز قرنیه در اهواز و ماهشهر

درمان قوز قرنیه بر اصلاح بینایی متمرکز است و بستگی به مرحله بیماری دارد.

مراحل اولیه (قوز قرنیه خفیف): در مراحل اولیه بیماری، معمولاً استفاده از عینک و لنز تماسی نرم برای درمان نزدیک‌بینی و آستیگماتیسم توصیه می‌شود. با پیشرفت و بدتر شدن قوز قرنیه، از آن جایی که عینک دیگر قادر به اصلاح دید نیست، بیماران باید از لنز تماسی استفاده کنند که معمولاً یک لنز تماسی سخت (نوع سخت لنز برای قوز قرنیه می‌تواند هیبریدی، اسکلرال و …) است.

مراحل میانی: قوز قرنیه پیشرونده را می‌توان با پیوند متقابل کلاژن قرنیه (با نام‌های دیگر CXL ، کراسلینک و عمل ccl) درمان کرد. در این روش فیبرهای کلاژن قرنیه تقویت شده و پیشرفت بیماری کند می‌شود. در عمل ccl برای قوز قرنیه، از محلول ویتامین B استفاده می‌شود و بعد با تابش نور ماوراء بنفش برای حدود 30 دقیقه یا در زمان کمتر، محلول فعال شده و باعث تشکیل پیوندهای کلاژنی جدید در قرنیه می‌شود، به طوری که بخشی از استحکام و شکل قرنیه بازیابی و شکل آن تثبیت می‌شود.

مراحل پیشرفته (قوز قرنیه شدید): با تشدید بیماری و علائم آن می‌توان از روش حلقه قرنیه (ایمپلنت رینگ) و پیوند قرنیه استفاده کرد. در این روش درمانی حلقه قرنیه، حلقه‌های پلاستیکی C شکلی وارد قرنیه می‌شوند تا دید بیمار بهبود پیدا کند. یکی از روش‌های جراحی قوز قرنیه چشم، پیوند قرنیه است. در این روش قرنیه اهدایی جایگزین قرنیه آسیب دیده بیمار می‌شود. بینایی معمولاً برای حدود سه تا شش ماه پس از پیوند تار می‌ماند و برای جلوگیری از پس زده شدن پیوند باید دارو مصرف شود. تقریباً در اغلب موارد، عینک یا لنز تماسی برای ایجاد دید واضح‌تر پس از جراحی پیوند ضروری است.

بهترین دکتر درمان قوز قرنیه

در بیماری قوز قرنیه، تشخیص به موقع و انجام روش‌ درمانی مناسب با توجه به وضعیت بیمار، اهمیت بالایی دارد. به علاوه تخصص و مهارت چشم‌پزشک برای تشخیص میزان پیشروی بیماری و ارائه بهترین روش درمان نیز حائز اهمیت است. دکتر وحید بیگی با ۸ سال سابقه درجراحی لیزیک و درمان انواع بیماری‌های چشمی و با حداکثر رضایتمندی از سوی بیماران درمان شده، آماده خدمت‌رسانی به شما در این زمینه است.

هزینه عمل قوز قرنیه و درمان آن چقدر است؟

هزینه درمان قوز قرنیه بسته به شدت بیماری و نوع درمان پزشکی متفاوت است. برای کسب اطلاعات بیشتر از هزینه این عمل با ما تماس بگیرید.

عمل‌های لازک، لیزیک و prk در افراد مبتلا به قوز قرنیه

از آن جایی که در عمل لیزیک چشم در اهواز اغلب بخشی از قرنیه برای اصلاح مشکلات بینایی برداشته می‌شود، توصیه می‌شود در صورت داشتن قوز قرنیه، از انجام چنین عمل‌هایی خودداری کنید. چون این عمل‌ها ممکن است با کراتوکونوس تداخل داشته باشد.

سوالات متداول قوز قرنیه

مشاوره حضوری برای معاینه و درمان قوز قرنیه در ماهشهر

اگر ساکن استان خوزستان از جمله شهرهای اهواز و ماهشهر و یا اطراف آن هستید و برای درمان قوز قرنیه قصد مراجعه به یک چشم پزشک خوب را دارید، می‌توانید به کلینیک دکتر وحید بیگی در ماهشهر مراجعه کنید.