مهمترین مراقبت های بعد از بلفاروپلاستی

بلفاروپلاستی که به یکی از جراحی‌های پر طرفدار در سال‌های اخیر تبدیل شده است، نیز مانند هر عمل جراحی دیگری نیاز به انجام یک سری دستورالعمل‌ها و مراقبت‌ها دارد. انجام صحیح مراقبت های بعد از بلفاروپلاستی می‌تواند سبب تسریع بهبودی و کاهش عوارض و ناراحتی‌های بعد از جراحی پلک شود. در ادامه این مطلب مهمترین مراقبت های بعد از جراحی پلک مطرح شده است، بنابراین با دقت این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

دوره نقاهت جراحی پلک

دوره نقاهت و بهبودی بعد از جراحی پلک می‌توان با توجه به میزان رعایت و اجرای صحیح مراقبت‌های بعد از بلفاروپلاستی در هر کسی متفاوت باشد. معمولاً بیشتر افراد بعد از انجام این عمل احساس ضعف و خستگی دارند و به همین دلیل توصیه می‌شود در ۲۴ تا ۷۲ ساعت اول پس از عمل به‌ خوبی استراحت کنید. همچنین در هفته‌های اول بعد از جراحی پیشنهاد می‌شود از انجام ورزش‌های سنگین، مصرف سیگار و نوشیدن الکل خودداری کنید. مصرف الکل و سیگار می‌تواند فشارخون را به میزان قابل‌ توجهی افزایش داده و روند بهبودی را زمان‌بر کند. تقریباً ۵ الی ۱۰ روز بعد از جراحی می‌توانید به سرکار برگردید و انجام امور روزمره را شروع کنید. نتایج نهایی عمل بلفاروپلاستی حدود ۳ تا ۶ ماه بعد از عمل مشخص می‌شود.

توجه داشته باشید که عوامل فردی مانند سن، سلامت عمومی و تکنیک جراحی می‌توانند بر سرعت بهبودی تأثیر گذاشته و دوره نقاهت را طولانی‌تر یا کوتاه‌تر کنند. به همین علت قبل از انجام عمل حتماً با پزشک متخصص مشورت کرده و نگرانی‌های خود را با او در میان بگذارید.

قبل و بعد بلفاروپلاستی در ماهشهر
نمونه کار بلفاروپلاستی در خوزستان
جراحی زیبایی پلک دکتر وحید بیگی

توجه داشته باشید که تمامی این تصاویر بعد از بلفاروپلاستی تنها یک ماه بعد از جراحی گرفته شده است و به وضوح می‌توانید تاثیر مراجعه به یک جراح بلفاروپلاستی متبحر و همچنین رعایت صحیح مراقبت های بعد از بلفاروپلاستی را مشاهده کنید.

علائم نگران کننده دوران نقاهت بلفاروپلاستی

پس از انجام بلفاروپلاستی، باید استراحت کنید و خواب کافی داشته باشید تا روند درمان به خوبی سپری شود؛ در این دوران ممکن است شما شاهد علائم خطرناک و نگران‌کننده‌ای باشید که نیازمند انجام اقدامات فوری داشته باشد. البته این عوارض نادر هستند و در کمتر موردی دیده می‌شوند. بصورت کلی، اگر علائمی همچون خونریزی، درد شدید چشم، تنگی نفس، ضربان قلب غیر معمول و مشکلات بینایی را مشاهده کردید، حتما با پزشک خود درمیان بگذارید تا اقدامات لازم انجام بگیرد.

رفع تورم و کبودی بعد از بلفاروپلاستی

رفع کبودی و تورم بعد از بلفاروپلاستی

طبیعی است که به دلیل تغییراتی که در پلک ایجاد شده است، در ۱ الی ۲ هفته اول بعد از جراحی، پلک و اطراف چشم متورم و کبود باشد. این تورم و کبودی به‌ تدریج کمتر شده و معمولاً بعد از ۴ هفته به طور کامل برطرف می‌شود. با این‌ حال، راهکارهایی وجود دارد که می‌توانید با کمک آن‌ها کبودی و تورم بعد از بلفاروپلاستی را کاهش دهید که این راهکارها عبارتند از:

• در ۴۸ ساعت اول (2 روز بعد از بلفاروپلاستی)، از کمپرس سرد استفاده کنید. کمپرس سرد را چند بار در طی روز و هر بار به مدت 10 دقیقه، روی چشمان خود قرار دهید. از تماس مستقیم کمپرس یخ با پوست جلوگیری کنید و حتماً دور آن را حوله بپیچید.
  • در چند روز اول بعد از جراحی پلک، هنگام خواب و استراحت، با کمک بالش ارتفاع سر را طوری تنظیم کنید که سر کمی بالاتر از قفسه سینه قرار بگیرد. این روش به کاهش تجمع مایع در اطراف چشم کمک می‌کند.
  • داشتن رژیم غذایی سرشار از میوه‌ها، سبزی‌ها و پروتئین به کاهش التهاب کمک زیادی می‌کند.
  • حتماً باید از از مصرف سیگار، الکل و داروهای رقیق‌کننده خون خودداری کنید زیرا می‌توانند تورم را بدتر کنند.
  • از مالیدن چشم و تماس با محل جراحی، به‌ ویژه در چند روز اول، خودداری کنید.
  • استراحت کافی داشته باشید تا بدنتان به‌ خوبی بهبود یابد. حداقل در چند هفته اول از انجام فعالیت‌های سنگین ورزشی و بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید تا تورم در اطراف چشم تشدید نشود.

تاری دید بعد از جراحی پلک

پس از جراحی پلک، ممکن است حدود دو تا سه هفته طول بکشد تا بینایی به حالت عادی برگردد. در چند روز اول، ممکن است تاری و دوبینی ناشی از تورم پلک داشته باشید که معمولاً موقتی است. برای بهبود تاری دید بعد از جراحی بلفاروپلاستی توصیه می‌شود:

• در فضای باز و روز، از عینک‌آفتابی استفاده کنید.
  • خواب و استراحت به اندازه کافی داشته باشید.
  • از فعالیت بدنی و ورزش‌های سنگین و شدید خودداری کنید.

ورزش بعد از بلفاروپلاستی

برای ازسرگیری فعالیت‌های بدنی و ورزش بعد از بلفاروپلاستی، نکات زیر را در نظر بگیرید:

• ۲ هفته اول بعد از جراحی: استراحت و خواب کافی داشته باشید و از فعالیت‌های شدید ورزشی اجتناب کنید. بهتر است به‌ مرور با پیاده‌روی‌های کوتاه شروع کنید و حرکت‌های کششی سبک انجام دهید.
  • ۲-۴ هفته بعد از جراحی: کم‌ کم مدت پیاده‌روی را بیشتر کنید. در این دوره هم پیشنهاد می‌شود از انجام تمرین‌های سنگین مانند پریدن، حرکات تند یا وزنه زدن دوری کنید.
  • ۴-۶ هفته بعد از جراحی: با تأیید پزشک می‌توانید تمرین‌های ورزشی مانند دویدن، وزنه زدن و دوچرخه‌ سواری را از سر بگیرید. البته همچنان توصیه می‌شود که در صورت بروز درد یا ناراحتی در چشم، فعالیت را قطع کرده و به خود فشار نیاورید.
خارش پلک و چشم بعد از عمل بلفاروپلاستی

رفع خارش بعد از عمل پلک

خارش خفیف تا متوسط در طی یک یا دو هفته اول بعد از عمل پلک، شایع است و نشانه طبیعی از بهبودی است. این نوع خارش را می‌توان با کمک کمپرس سرد تا حد زیادی کاهش داد. اگر خارش شدید همراه با بدتر شدن تورم و قرمزی را تجربه کردید، باید حتماً به پزشک مراجعه کنید. این نوع خارش ممکن است یک واکنش آلرژیک به پماد یا قطره چشم باشد.

نوع بخیه ها بعد از عمل بلفاروپلاستی

برای انجام عمل بلفاروپلاستی از روش‌های مختلفی کمک گرفته می‌شود و معمولاً فرد تحت بی‌حسی موضعی قرار می‌گیرد. بعد از اینکه پزشک باتوجه به درخواست بیمار و تشخیص خود تغییرات دلخواه را انجام داد، نوبت به بخیه می‌رسد. برای انجام بخیه پلک پزشک باتوجه به وضعیت بیمار، نوع آن را تعیین می‌کند. بخیه‌های پلک می‌توانند کشیدنی با جذبی باشند؛ هنگامی که بخیه از نوع جذبی باشد، پس از زمان کوتاهی بخیه‌ها به پوست فرد جذب خواهند شد. درصورت کشیدنی بودن بخیه‌ها، بعد از گذشت مدتی  پزشک آن را باید بکشد.

مراقبت های لازم بعد از کشیدن بخیه پلک

پس از کشیدن بخیه‌ عمل بلفاروپلاستی، باید به یکسری نکات توجه بیشتری داشته باشید تا نتیجه بهتری حاصل شود. به عنوان مثال:

بهتر است بعد از اینکه بخیه‌ها را کشیدید تا گذشت چند وقت هنگام پوشیدن لباس احتیاط کنید تا باعث وارد شدن فشار به جای بخیه‌ها نشوید. مورد بعدی، شکایت به دلیل خشکی چشم پس از جراحی است؛ برای جلوگیری از این موضوع می‌توانید، از اشک مصنوعی استفاده کنید. گاهی برای اینکه اثری از جای بخیه پس از عمل باقی نماند، از برخی پماد و کرمهای موضعی استفاده می‌شود. البته توجه داشته باشید که پس از گذشت مدت زمان تقریبا کوتاهی، جای بخیه‌های ناشی از عمل بلفاروپلاستی کاملا از بین می‌روند. پس اصلا نگرانی بابت این موضوع نداشته باشید.

مراقبت های بخیه بلفاروپلاستی

خونریزی بعد از بلفاروپلاستی

خروج کمی ترشح یا خون در چند روز اول پس از جراحی طبیعی است. اگر بعد از جراحی، خون‌ ریزی شدید و مداوم داشتید، به‌ طوری‌ که برای مثال بعد از ۴۸ ساعت پس از جراحی خون‌ ریزی ادامه داشته باشد یا شدیدتر شود، باید حتماً به پزشک مراجعه کنید. احتمال بروز خون‌ ریزی بعد از بلفاروپلاستی را می‌توان با انتخاب پزشک ماهر و رعایت دستورالعمل‌های پزشکی تا حد زیادی کاهش داد.

برای دریافت مشاوره رایگان در رابطه با مراقبت های بعد از جراحی پلک فرم زیر را پر کنید.

تغذیه بعد از جراحی پلک

داشتن رژیم غذایی سالم بعد از جراحی پلک، روند درمان و بهبودی را سرعت می‌بخشد و دوره نقاهت را کوتاه‌تر می‌کند. به همین دلیل در تغذیه خود حتماً موارد زیر را در نظر بگیرید و رعایت کنید:

نحوه خوابیدن بعد از بلفاروپلاستی

هنگام خواب و استراحت بعد از عمل پلک، رعایت نکات زیر بسیار اهمیت دارد؛ با شکل صحیح خوابیدن بعد از بلفاروپلاستی می‌توانید از افزایش تورم و کبودی اطراف چشم جلوگیری کنید.

• با استفاده از بالش اضافی سر خود را بالاتر بیاورید. این روش فشار روی چشم‌ها را به حداقل می‌رساند.
  • از خوابیدن روی شکم یا پهلو خودداری کنید، چون این کار می‌تواند به چشم فشار وارد کند و تورم را افزایش دهد. بهترین موقعیت برای استراحت، خوابیدن به پشت است.
خوابیدن بعد از بلفاروپلاستی

داروهای بعد از جراحی پلک

داروها نقش مهمی در کاهش درد، جلوگیری از عفونت و بهبودی پس از جراحی پلک دارند. جراح پلک باتوجه‌ به وضعیت شما، ممکن است داروهای زیر را تجویز کند:

• داروهای ضددرد: برای کاهش درد، پزشک داروهای ضد دردی مانند استامینوفن را تجویز می‌کند.
  • آنتی‌بیوتیک‌ها: پزشک ممکن است قطره چشمی یا پماد آنتی‌بیوتیک را برای جلوگیری از عفونت در محل جراحی تجویز کند. همچنین در برخی موارد آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی برای درمان عفونت تجویز می‌شود.
  • قطره اشک مصنوعی: خشکی چشم یکی از عوارض شایع جراحی پلک است. جراح باتوجه‌ به وضعیت بیمار، ممکن است استفاده از اشک مصنوعی را توصیه کند.

از دیگر داروهای تجویزی می‌توان به داروهای ضدالتهابی یا استروئیدها نیز اشاره کرد.

استفاده از کمپرس یخ بعد از  عمل بلفاروپلاستی

رفع درد بعد از بلفاروپلاستی

داشتن درد بعد از جراحی پلک کاملاً طبیعی است ولی لازم است اقداماتی انجام شود تا این درد کاهش یافته و به مرور از بین برود؛ برای رفع درد بعد از بلفاروپلاستی پیشنهاد می‌شود موارد زیر را انجام دهید:

• از داروهای ضددرد تجویز شده استفاده کنید.
  • استراحت کافی داشته باشید
  • از کمپرس سرد استفاده کنید.

در صورت تجربه دردهای شدید و طولانی در پلک و اطراف چشم، حتماً به جراح پلک خود اطلاع دهید؛ در صورتی که ساکن اهواز و یا به طور کلی استان خوزستان هستید، می‌توانید به مطب بهترین جراح بلفاروپلاستی در اهواز مراجعه کنید.

چه علائمی بعد از عمل بلفاروپلاستی نگران کننده است؟

بعد از جراحی پلک نیز مانند هر عمل دیگری، در صورتی که در دوران نقاهت بعد از جراحی، با برخی از علائم روبه رو شدید لازم است که با جراح بلفاروپلاستی خود مشورت کرده و جهت درمان آن اقدام کنید. از جمله این علائم نگران کننده بعد از بلفاروپلاستی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• تاری دیدی که ادامه پیدا کند یا بدتر شود
  • دوبینی
  • خون‌ریزی بیش از حد
  • درد شدیدی که با دارو کنترل نمی‌شود
  • تب یا لرز، تورم و قرمزی زیاد در محل جراحی
  • ترشح چرک از محل جراحی
  • بی‌حسی طولانی‌مدت در اطراف چشم

سوالات متداول مراقبت های بعد از بلفاروپلاستی

جمع بندی

به‌ طورکلی، بلفاروپلاستی یک عمل جراحی پلک است که برای رسیدن به بهترین نتیجه مانند هر عمل جراحی دیگری، لازم است مراقبت‌های لازم بعد از آن به دقت اجرا شود. به یاد داشته باشید که با مراقبت مناسب و پیروی از دستورالعمل‌های جراح، می‌توانید به نتیجه دلخواه خود از انجام جراحی پلک برسید و از بروز عوارض بعد از جراحی، تا حد زیادی جلوگیری کنید.

مشاوره در مورد مراقبت های بعد از بلفاروپلاستی

اگر ساکن استان خوزستان از جمله شهرهای اهواز و ماهشهر و یا اطراف آن هستید، برای مشاوره در زمینه انجام بلفاروپلاستی و مراقبت های بعد از جراحی پلک می‌توانید به کلینیک دکتر وحید بیگی در ماهشهر مراجعه کنید.

آدرس: ماهشهر، میدان امام،خیابان باهنر ،جنب عینک زایس