عمل لیزیک چشم با قرنیه نازک چگونه است؟

آیا عمل لیزیک چشم با قرنیه نازک ممکن است؟ بطور کلی پاسخ به این سوال کمی دشوار است. شاید بهتر است اینگونه سوال بپرسیم که آیا قرنیه چشم ما برای لیزیک به اندازه کافی ضخیم است یا خیر. برای هر نوع عمل لیزری روی چشم، باید آزمایش‌های متعددی بر روی چشم بیمار صورت بگیرد تا بتوان بطور کامل از انجام این عمل اطمینان حاصل کرد. یکی از موارد اصلی برای انجام عمل لیزیک چشم، معاینه وتست ضخامت قرنیه چشم است. در عمل لیزیک چشم، مقدار کمی از قرنیه چشم نازک می‌شود به همین دلیل است که باید قرنیه چشم به اندازه کافی ضخامت داشته باشد.

از این رو در این مقاله قصد داریم تا به تمام سوالات شما درباره نازکی قرنیه چشم و عمل لیزیک پاسخ دهیم؛ پس تا انتها ما را همراهی کنید.

عمل لیزیک چشم با قرنیه نازک
عمل لیزیک چشم با قرنیه نازک

عمل لیزیک و نازک بودن قرنیه

عمل لیزیک دراهواز یک نوع عمل برای اصلاح عیوب بینایی است و عیوب انکساری چشم نظیر آستیگمات، نزدیک بینی و دوربینی را درمان می‌کند. در این عمل از لیزر اگزایمر استفاده می‌شود و دیگر فرد به استفاده از عینک نیازی ندارد و به راحتی اطراف و اشیاء را با وضوح می‌بیند. جراحی لیزیک عملی ساده بوده و به صورت سرپایی انجام می‌شود. این عمل با استفاده از بی‌حسی صورت می‌گیرد و کاملاً بدون درد است.

لیزیک

در این عمل یک لایه نازک از سطح قرنیه چشم برداشته شود و سپس با استفاده از لیزر تراش بافت قرنیه صورت می‌گیرد. این عمل تقریبا در 5 الی 10 دقیقه انجام می‌شود و نور لیزر حدوداً 20 ثانیه برسطح قرنیه میتابد. عمل لیزیک چشم برای افرادی که باردار هستند مناسب نیست. با توجه به تغییرات هورمونی که در دوران بارداری رخ می‌دهد، نتیجه عمل لیزیک تحت تاثیر قرار می‌گیرد و نتیجه دلخواه حاصل نمی‌شود. (درباره لیزیک در بارداری بیشتر بخوانید.)

همچنین این عمل برای افراد بالای 40 سال، افرادی که مصرف داروی میگرن دارند، به درمان آکنه با راکوتان می‌پردازند یا دچار خشکی چشم هستند مناسب نیست. افرادی که دارای قرنیه نازک هستند نیز ممکن است برای این عمل مناسب نباشند. تشخیص اینکه ضخامت قرنیه باید چه مقدار باشد و چه افرادی دارای نازکی قرنیه هستند به عهده متخصص و جراح چشم است.

پیشنهاد می‌کنیم اطلاعات و شماره تماس خود را در فرم زیر وارد نمایید تا دکتر وحید بیگی به شما بگوید که مناسب این نوع جراحی هستید یا خیر.

برای دریافت مشاوره رایگان فرم زیر را پر کنید.

مشخصات(ضروری)
دریافت نوبت جهت انجام خدمات:
محل درمان:

چه عواملی باعث نازک شدن قرنیه می شود؟

نازک شدن قرنیه چشم ممکن است به صورت مادرزادی و ژنتیکی باشد. همینطور ممکن است قوز قرنیه، وارد شدن عفونت و آلودگی، استفاده زیاد از لنز و ضربه خوردن به قرنیه باعث شوند تا قرنیه نازک شود. به صورت کلی استفاده زیاد از لنز زیبایی در چشم باعث می‌شود تا قرنیه نازک شود و در نهایت برعمل لیزیک چشم تاثیر بگذارد. در صورتی که استفاده از لنز برای شما واجب است، حتما زیر نظر پزشک از بهترین نوع آن استفاده نمایید. همچنین باید دقت داشته باشید که اصلا با لنز نخوابید.

عمل لیزیک و نازکی قرنیه

وقتی به لنز دست می‌زنید، دستهایتان حتما تمیز باشد و لنزها را در محلول مخصوص خود بگذارید. هرچند ماه یکبار به چشم پزشک مراجعه کنید و چشم‌های خود را مورد معاینه قرار دهید. هر سه ماه یکبار هم جای لنزهای خود را تعویض نمایید. نازک شدن قرنیه چشم‌ها در نهایت به قوز قرنیه مبدل می‌شود و علائم زیر را دارد.

  • تاری دید
  • نزدیک بینی چشم
  • آستیگماتیسم
  • کاهش وضوح بینایی

زمانی که این علائم را مشاهده کردید، حتما به بهترین چشم پزشک ماهشهر مراجعه نمایید. چشم پزشک، چشم‌های شما را مورد معاینه قرار می‌دهد و اختلالات موجود را تشخیص می‌دهد. در صورتی که نیاز باشد، ضخامت چشم‌های شما را اندازه می‌گیرد و شکل ظاهری آنها را بررسی می‌کند.  

چرا کلینیک چشم دکتر وحید بیگی در ماهشهر؟!

پیشرفته‌ترین تجهیزات جراحی

بیش از 2500 جراحی چشم موفق

رضایت‌مندی بیماران

جدیدترین متدهای درمان

دکتر وحید بیگی جراح و متخصص چشم

عمل لیزیک چشم با قرنیه نازک

جراحی لیزیک چشم، باعث می‌شود تا شکل قرنیه تغییر پیدا کند و بینایی با کمک لیزر بهبود کامل پیدا کند. در این عمل، بعضی از بافت‌هایی که در قرنیه هستند نیز حذف می‌شوند. در واقع از سطح روی قرنیه یک لایه خیلی نازک برمی دارند و در نهایت باعث بهبود قرنیه چشم می‌شوند. در صورتی که چشم شما دارای قرنیه نازک است، ممکن است برای انجام این عمل و حذف یک لایه از قرنیه دچار مشکل شوید. از این رو امکان دارد بهترین جراح لیزیک در اهواز تشخیص دهد که شرایط چشم شما برای انجام این عمل مناسب نیست.

حداقل ضخامت مورد نیاز قرنیه در عمل لیزیک چشم

در زمان جراحی لیزیک، چشم پزشک با استفاده از لیزر در قرنیه ایجاد فلپ می‌کند. فلپ باعث می‌شود تا چشم پزشک بتواند عیوب انکساری چشم را اصلاح کند. با توجه به اینکه در جراحی لیزیک باید فلپ لیزیک ایجاد شود، از این رو چشم‌های بیمار باید ضخامت لازم را داشته باشند. در صورتی که چشم‌های بیمار ضخامت لازم را برای ایجاد فلپ نداشته باشند، ممکن است عوارضی بعد از عمل رخ دهد که باعث شود بینایی بدتر شود. زمانی که یک قرنیه نرمال باشد، ضخامت آن بیشتر از 500 تا 550 میکرون می‌باشد. بعد از عمل لیزیک و فمتولیزیک، قنیه چشم باید حداقل 250 میکرون قرنیه چشم ضخامت داشته باشد و ضخامت فلپ قرنیه باید حداقل 110 میکرون باشد که بهینه است.

خطرات عمل لیزیک چشم با قرنیه نازک چیست؟

اگر ضخامت قرنیه چشم برای عمل لیزیک مناسب نباشد، ممکن است با انجام این عمل دچار خطر اکتازی قرنیه چشم شوید. این وضعیت زمانی اتفاق می‌افتد که بافت قرنیه در زمان جراحی بیش از اندازه برداشته شود و یا در زمان عمل قرنیه دچار آسیب شده باشد. باید گفت که خطر بروز اکتازی نادر است و این آسیب حدود 0.2 الی 0.6 درصد از مردم را در بر خواهد گرفت. این آسیب می‌تواند موجب شود تا افراد پس ازعمل دچار نزدیک بینی و آستیگماتیسم شوند. این دو آسیب می‌توانند پس از گذشت زمان باعث شوند تا سطح بینایی شخص کاهش پیدا کند. افرادی که قبل از عمل لیزیک چشم با قرنیه نازک دچار مشکلات قرنیه بوده‌اند، این مشکل زودتر به سراغ آنها خواهد رفت.

ضخامت قرنیه 480 چیست؟

یکی از عوامل موثر در وضوح بینایی، ضخامت قرنیه چشم می‌باشد که در انجام عمل‌های چشم همچون لیزیک یا لازک بسیار موثر است. به طور معمول ضخامت قرنیه در صورتی که از 535 میکرون الی 510 میکرون کمتر باشد، به نام قرنیه نازک شناخته می‌شود. قرنیه‌هایی که ضخامتی کمتر از 510 میکرون داشته باشند در دسته بسیار نازک قرار می‌گیرند. در واقع ضخامت قرنیه زمانی در دسته متوسط قرار می‌گیرد که بین 480 الی 550 میکرون باشد. در صورتی که قرنیه بالای 565 میکرون ضخامت داشته باشد، ضخیم است و اگر از 600 میکرون بیشتر باشد، بسیار ضخیم شناخته می‌شود.

اگر قرنیه نازک باشد چه گزینه‌هایی برای حذف عینک داریم؟

اگر ضخامت قرنیه چشم شما برای عمل لیزیک چشم مناسب نباشد، نباید برای اصلاح بینایی از این روش استفاده کرد. روش‌های جراحی دیگری هم در این راستا وجود دارند که می‌توانند بینایی شما را بهبود ببخشند. در این قسمت قصد داریم به این روش‌ها بپردازیم.

نتیجه‌گیری

بطور کلی درعمل لیزیک چشم، به علت اینکه لایه‌ای از قرنیه چشم برداشته می‌شود، داشتن ضخامت مناسب در قرنیه مسئله‌ای بسیار مهم است. ممکن است دچار بعضی از عارضه‌ها باشید که به خودی خود نشانگر قرنیه نازک چشم شما باشد. بطور مثال، خارش زیاد چشم خبر از خشکی چشم می‌دهد. اما ممکن است همیشه با این مورد مواجه باشید که در این حالت احتمالا با قرنیه نازک مواجه هستید.

ممکن است شرایط انجام عمل لیزیک را به دلایلی که مطرح شد نداشته باشید، در این صورت می‌توان از سایر روش‌های تصحیح بینایی چشم استفاده کرد. روش‌هایی مانند جراحی لازک، پی آر کی، فمتو لیزیک، لنز و ایمپلنت قرنیه که برای افرادی با قرنیه نازک مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و مطرح کردن سوالات خود می‌توانید با کلینیک دکتر بیگی در ارتباط باشید و و مشکلات خود را در مورد عمل‌های اصلاحی بینایی مطرح کنید.

مشاوره برای عمل لیزیک چشم با قرنیه نازک

اگر ساکن استان خوزستان از جمله شهرهای اهواز و ماهشهر و یا اطراف آن هستید و برای مشاوره عمل لیزیک چشم با قرنیه نازک قصد مراجعه به یک چشم پزشک خوب را دارید، می‌توانید به کلینیک دکتر وحید بیگی در ماهشهر مراجعه کنید.

آدرس: ماهشهر، میدان امام،خیابان باهنر ،جنب عینک زایس

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا