عوارض استفاده از لنز برای چشم و قرنیه

عوارض استفاده از لنز تماسی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های افرادی است که از این لنزهای چشمی به جای عینک استفاده می‌کنند. امروزه یکی از روش‌های مناسب برای دستیابی به دید خوب، استفاده از لنزهای تماسی و طبی به جای عینک است. البته در نظر داشته باشید که استفاده از لنزهای تماسی و به ویژه لنزهای طبی و رنگی ممکن است که سبب بروز یکسری عوارض احتمالی در چشم شوند.

قصد داریم در این محتوا به بررسی عوارض لنز بپردازیم. چنانچه مایل هستید که نسبت به مضرات و خطرات احتمالی استفاده از لنز آگاهی داشته باشید، مطالعه این مقاله به شما پیشنهاد می‌شود.

عوارض لنز چه نشانه هایی دارد؟

چرا چشم‌ ها نسبت به لنز تماسی حساس می‌ شوند؟

چشم‌ها ممکن است به دلایل مختلفی نسبت به استفاده از لنز تماسی حساس شوند که این دلایل عبارتند از:

برای دریافت مشاوره رایگان با بهترین متخصص چشم فرم زیر را پر کنید.

عوارض استفاده از لنز

گفتنی است که استفاده از لنز طبی و رنگی ممکن است که سبب بروز یا تشدید برخی عوارض چشمی شود. عوارض لنز طبی و رنگی به شرح زیر هستند:

عوارض استفاده از لنز

گاهی اوقات ممکن است که به دلیل استفاده از لنز طبی و رنگی احساس ناخوشایندی در چشم‌های خود داشته باشید. در این موارد توصیه می‌شود که از قطره‌ اشک مصنوعی برای افزایش رطوبت و سازگاری بیشتر چشم‌ها با لنز استفاده کنید.

در صورت تماس مداوم چشم‌ها با لنز تماسی احتمال دارد که درگیر عارضه خشکی چشم شوید. به گونه‌ای که ممکن است از گذاشتن لنزهای طبی یا رنگی دست بکشید. البته در این گونه موارد بهتر است که با بهترین متخصص چشم اهواز مشورت کنید. زیرا ایشان می‌تواند با تجویز اشک مصنوعی، قطره‌های چشمی و… شدت علائم خشکی چشم را کاهش دهد.

این احتمال وجود دارد که به دلیل استفاده از لنزهای طبی و رنگی، مقدار اکسیژنی که قرنیه از سطح چشم‌ دریافت می‌کند، کاهش پیدا کند. به دنبال آن، خطرناک‌ ترین عوارض استفاده از لنز یعنی تورم قرنیه رخ خواهد داد. با گذر زمان، قرنیه سعی دارد که مقدار اکسیژن بیشتری را با رشد رگ‌های خونی جدید دریافت کند. اگر این مشکل شدت یابد، این عروق خونی ممکن است که به مرکز قرنیه رشد کرده و سبب نابینایی فرد شوند.

اشخاصی که از لنزهای طبی و رنگی استفاده می‌کنند، ممکن است که برخی برجستگی‌های سفید خاکستری و کوچک را برروی سطح چشم‌های خود مشاهده کنند. در برخی افراد نیز این برجستگی‌ها دیده نمی‌شود، اما ممکن است که احساس سوزش یا قرمزی در چشم‌های خود داشته باشند. چنانچه این نشانه‌ها را دارید باید سریعاً به پزشک متخصص چشم مراجعه کنید. زیرا ممکن است که عفونت چشم رخ داده باشد.

خط سفید روی قرنیه از عوارض لنز

استفاده طولانی مدت از لنز ممکن است که منجر به عارضه قرمزی چشم یا ورم ملتحمه شود. به طوری که پلک فوقانی به دلیل تماس مداوم بر روی لنز، ملتهب می‌شود. اگر به این عارضه دچار شوید، معمولا در چشم‌ خود احساس خارش دارید یا حس می‌کنید که چیزی به داخل چشم‌های شما وارد شده است. به طوری که نمی‌توانید لنز را بر روی چشمان خود تحمل کنید. به طور معمول این وضعیت با عدم استفاده از لنز بهبود می‌یابد. در غیر این صورت، مصرف قطره‌های چشمی استروئیدی می‌تواند بسیار موثر واقع شود.

زخم قرنیه به عنوان یکی از بدترین عوارض لنز محسوب می‌شود. در صورت وارد شدن ضربه یا آلودگی لنز، قرنیه آسیب دیده و درگیر عفونت خواهد شد. توجه داشته باشید که در صورت عدم رسیدگی و درمان به موقع، روز به روز زخم قرنیه گسترده‌تر می‌شود. همچنین احتمال دارد که برای درمان آن در بیمارستان بستری شوید. در این مواقع عمل جراحی پیوند قرنیه می‌تواند برای بهبود دید فرد انجام می‌شود. در موارد بسیار نادر نیز ممکن است که به دلیل زخم شدید در بافت قرنیه، قدرت بینایی چشم خود را از دست بدهید.

خراش قرنیه از عوارض لنز

اتصال نامناسب و وارد آمدن ضربه در حین قرار دادن یا برداشتن لنز تماسی احتمال دارد که خراش‌های دردناکی را بر روی سطح قرنیه (خراش قرنیه) ایجاد نماید. در این وضعیت باید سریعا به چشم پزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است که با تجویز قطره‌های چشمی و آنتی بیوتیک از بروز عفونت چشم جلوگیری نماید.

بروز واکنش آلرژیک به عنوان یکی از عوارض لنزهای طبی و رنگی، سبب حساسیت چشم‌ ها می‌شود. در این وضعیت، چشم‌ها نسبت به محلول تمیز کننده یا محلول نگهداری لنز تحریک شده و قرمز می‌شوند. در اغلب اوقات این مشکل به دلیل استفاده از لنزهای تماسی نرم رخ می‌دهد و نوعی واکنش نسبت به مواد نگهدارنده در محلول لنز است. در این گونه مواقع باید برای تغییر محلول لنز و مراقبت از چشم‌ها به پزشک متخصص چشم مراجعه کنید.

عفونت قرنیه یکی از خطرناک‌ترین عوارض استفاده از لنز است. این عارضه اگر به موقع درمان نشود، ممکن است که سبب نابینایی کامل چشمان شما شود. از مهم‌ترین علائم آن می‌توان به درد چشم‌ها‌، حساسیت نسبت به نور، کاهش دید، قرمزی، ترشح و دیده شدن نواحی سفید رنگ بر روی چشم‌ها اشاره کرد.

لازم به ذکر است که بسیاری از باکتری‌ها، قارچ‌ها یا حتی ویروس‌ها می‌توانند منجر به بروز عفونت در اثر استفاده از لنز شوند. توجه داشته باشید که خطر رخ دادن این عارضه در بیماران درگیر دیابت کنترل نشده بیشتر خواهد بود. (عفونت چشم بر اثر لنز)

یکی از عوارض استفاده از لنز طبی و رنگی، افتادگی پلک یا همان پتوز است. احتمال دارد که یکسری از افراد به علت افتادگی پلک نتوانند چشم‌های خود را به راحتی باز کنند. متاسفانه لنزهای طبی و رنگی با ایجاد زخم قرنیه منجر به بروز پتوز و شدت یافتن این مشکل می‌شوند.

توجه داشته باشید که پتوز یکی از عوارض نادر استفاده از لنز است که اگر به موقع درمان نشود، می‌تواند در قدرت دید شما اختلال ایجاد کند. چنانچه درگیر افتادگی پلک شدید باشید، نمی‌توانید محیط اطراف خود را به خوبی مشاهده کنید و وسعت دید شما کاهش پیدا خواهد کرد. به طور معمول، آن دسته از افرادی که از لنزهای سخت بهره می‌برند، بیشتر از بقیه در معرض بروز افتادگی پلک قرار دارند.

افتادگی پلک  از عوارض لنز

عوارض استفاده از لنز در زمان مصرف دارو

در نظر داشته باشید که اگر در هنگام استفاده از لنز‌های طبی و رنگی، یکسری داروها را مصرف می‌کنید، ممکن است که تحریک پذیری و التهاب چشم‌های شما بیشتر شود. به طوری که مشکلاتی از جمله درد، حساسیت، سوزش و قرمزی چشم را تجربه خواهید کرد. قرص‌های ضد بارداری از جمله داروهایی هستند که نباید به هیچ عنوان آن‌ها را در کنار استفاده از لنز تماسی مصرف کنید. زیرا ممکن است که ریسک بروز عوارض جانبی را در شما افزایش دهند.

علائم هشدار دهنده استفاده از لنز‌های تماسی

عوارض لنز طیف وسیعی دارند. در صورتی که علائم و نشانه‌های زیر را در خود مشاهده کردید، لازم است که با چشم پزشک خود مشورت کنید. زیرا احتمال دارد که به یک عارضه جدی و خطرناک مبتلا شده باشید. این علائم عبارتند از:

راه‌ های جلوگیری از بروز عوارض لنز

برای پیشگیری از بروز عوارض استفاده از لنز طبی و رنگی، توصیه می‌شود که نکات زیر را به دقت رعایت کنید و همچنین ضرورت دارد که مرتبا به چشم پزشک مراجعه کنید. برای اینکه از رخ دادن عوارض لنز جلوگیری کرده و آن‌ها را در همان مراحل اولیه درمان کنید.

راه‌ های جلوگیری از بروز عوارض لنز

در این محتوا به بررسی عوارض استفاده از لنز تماسی پرداختیم و با علائم و روش‌های پیشگیری از بروز عوارض نیز آشنا شدیم. دانستیم که اگر به بهداشت لنزهای خود اهمیت ندهید، ریسک بروز و تشدید یکسری عارضه‌های چشمی در شما افزایش خواهد یافت. برای این منظور اگر در کنار استفاده از لنز، در چشمان خود احساس ناراحتی دارید، بایستی سریعاً به پزشک متخصص چشم مراجعه کنید.

مشاوره حضوری جراحی لیزری چشم در ماهشهر

اگر ساکن استان خوزستان از جمله شهرهای اهواز و ماهشهر و یا اطراف آن هستید و برای جراحی لیزیک چشم قصد مراجعه به یک چشم پزشک خوب را دارید، می‌توانید به مطب دکتر وحید بیگی مراجعه کنید.

آدرس: ماهشهر ؛میدان امام، خیابان باهنر ،جنب عینک زایس