تغذیه و تقویت چشم بعد از عمل آب مروارید

تغذیه بعد از عمل آب مروارید یکی از مهم‌ترین جنبه‌های مراقبتی دوران نقاهت این عمل است. مصرف خوراکی‌های مفید و همچنین پرهیز از مصرف مواد غذایی مضر می‌تواند علاوه بر تسریع بهبود دید چشم، نقش قابل توجهی در ارتقای سلامت عمومی چشم‌ها داشته باشد. بنابراین پایبند بودن به اصول صحیح تغذیه و تقویت چشم‌ بعد از عمل آب مروارید ضروری است.

در این مقاله قصد داریم به بررسی تغذیه بعد از عمل آب مروارید بپردازیم. چنانچه مایل هستید که اطلاعات پزشکی خود را در این زمینه بالا ببرید، خواندن این محتوا بهترین پیشنهاد برای شماست.

بررسی تغذیه بعد از عمل آب مروارید

تقویت چشم بعد از عمل آب مروارید

گفتنی است که تقویت چشم بعد از عمل آب مروارید از اهمیت بالایی برخوردار است. پس از انجام عمل جراحی، بدن به مقادیر کافی انرژی و مواد مغذی نیاز دارد. برای اینکه بتواند بافت‌های آسیب دیده را ترمیم و بازسازی کند. به همین دلیل توصیه می‌شود که بعد از عمل آب مروارید در اهواز توجه جدی به مصرف خوراکی‌های حاوی انواع مواد مغذی، ویتامین‌ها، پروتئین‌ها، آنتی اکسیدان‌ها و… داشته باشید. زیرا این مواد مغذی می‌توانند نقش مفیدی در تسریع بهبودی و در نتیجه تقویت چشم‌ها دارند و به دنبال آن، ریسک بروز عوارض بعد از عمل را نیز به مقدار زیادی کاهش خواهند داد.

برای دریافت مشاوره رایگان فرم زیر را پر کنید.

مشخصات(ضروری)
دریافت نوبت جهت انجام خدمات:
محل درمان:

خوراکی ‌های مفید بعد از عمل آب مروارید چشم

بهتر است بدانید که برخوردار بودن از مناسب‌ترین تغذیه بعد از عمل آب مروارید می‌تواند نقش موثری در حفظ سلامت چشم و همچنین سرعت بخشیدن به فرایند بهبودی داشته باشد. در ادامه با چند مورد از مهم‌ترین خوراکی‌های مفید بعد از جراحی آب مروارید آشنا می‌شویم:

مناسب‌ترین تغذیه بعد از عمل آب مروارید

مغزیجات و دانه ‌ها

مصرف مغزیجات و دانه‌هایی نظیر گردو، بادام، دانه چیا و بذر کتان به دلیل سرشار بودن از اسیدهای چرب امگا-3 و ویتامین E برای کم شدن التهاب چشم‌ و همچنین تقویت سلامت عمومی بدن به شدت توصیه می‌شود.

سبزیجات با برگ سبز تیره

سبزیجات با برگ سبز تیره از جمله اسفناج، کلم بروکلی و کلم پیچ دارای آنتی اکسیدان‌های زیگزانتین و لوتئین هستند. به همین دلیل نقش مفیدی در محافظت از سلول‌های چشم دارند.

سبزیجات نارنجی و زرد

ذرت و کدو حلوایی از جمله مهم‌ترین سبزیجات نارنجی و زرد حاوی بتاکاروتن هستند. ماده بتاکاروتن در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود که در حفظ بینایی و تقویت سلامت چشم‌ها بسیار ثمربخش است.

محصولات لبنی و ماست

محصولات لبنی پروبیوتیک از جمله ماست در بهبود سلامت دستگاه گوارش و نیز تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کننده هستند. این مواد همچنین منبعی غنی از کلسیم و پروتئین به شمار می‌آیند.

محصولات لبنی و ماست تغذیه بعد از عمل آب مروارید

فلفل دلمه ‌ای رنگی

فلفل دلمه‌ای با رنگ‌های زرد، نارنجی و قرمز به دلیل دارا بودن ویتامین C و انواع مختلف آنتی‌اکسیدان‌های قوی برای تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش التهاب بعد از عمل آب مروارید موثر هستند.

ماهی‌ های چرب

ماهی‌های چرب به خاطر سرشار بودن از اسیدهای چرب امگا-3 می‌توانند تا حد زیادی در تقویت سلامت چشم و کم شدن التهاب نتیجه بخش باشند. به همین دلیل در خصوص تغذیه بعد از عمل آب مروارید، مصرف ماهی‌های ساردین، تن و سالمون به شدت توصیه می‌شود.

غلات کامل

غلاتی از جمله گندم، جو و برنج قهوه‌ای منبعی غنی از ویتامین‌های گروه B و فیبر هستند. این غلات به مقدار زیادی در حفظ سلامت عمومی بدن و بالا بردن سطح انرژی کمک کننده هستند.

حبوبات

حبوباتی مثل نخود، لوبیا و عدس حاوی مقادیر بسیاری از پروتئین و انواع مواد مغذی هستند. به همین خاطر، مصرف آن‌ها به عنوان تغذیه بعد از عمل آب مروارید، نقش مفیدی در بهبودی زخم‌ها و بازسازی بافت‌ها خواهد داشت.

غذاهای سرشار از روی

روی یک نوع ماده معدنی مهم و ضروری برای بدن است که نقش مهم و موثری در عملکرد صحیح سیستم ایمنی، بهبودی زخم‌ها و سلامت چشم‌ها دارد. این ماده مغذی همچنین می‌تواند در مراقبت از چشم در مقابل اثر منفی رادیکال‌های آزاد تا حد زیادی موثر باشد. به همین دلیل، توصیه می‌شود که مصرف مواد غذایی سرشار از روی از جمله بادام هندی، عدس، جو دوسر، زرده تخم مرغ، لوبیا سفید و غیره را به عنوان تغذیه بعد از عمل آب مروارید چشم در رژیم غذایی خود بگنجانید.

مکمل لاکتوفرین

لاکتوفرین یک نوع پروتئین طبیعی است که در شیر و اشک چشم وجود دارد. این پروتئین مانع از رخ دادن خشکی چشم پس از عمل آب مروارید می‌شود‌. بر اساس یک مطالعه صورت گرفته بر روی ۶۴ بیماری که عمل جراحی آب مروارید چشم انجام داده‌اند، آن دسته از بیمارانی که بعد از گذشت ۶۰ روز از این عمل، مکمل لاکتوفرین را مصرف نموده‌اند، روند بهبودی آن‌ها سریع‌تر از حالت معمول طی شده است.

 هویج و تغذیه بعد از عمل آب مروارید

هویج

هویج نیز یکی دیگر خوراکی‌های مفید برای سلامت چشم‌هاست که کمک شایانی به بهبود بینایی و تقویت چشم‌ها می‌کند. این ماده خوراکی به دلیل سرشار بودن از آنتی اکسیدان لوتئین می‌تواند از چشم‌ها در مقابل اشعه‌های مضر خورشید محافظت کند. به دنبال مصرف آن از رخ دادن بیماری‌های چشمی مثل آب مروارید نیز پیشگیری به عمل می‌آید.

بنابراین پزشکان توصیه می‌کنند که هویج را در قالب تغذیه بعد از عمل آب مروارید در برنامه غذایی خود جای دهید. زیرا این قابلیت را دارد که دوران نقاهت را کاهش دهد و در بهبودی سریع بیمار نقش قابل توجهی داشته باشد.

تخم مرغ

تخم مرغ به عنوان یک منبع خوب و سرشار از ویتامین E و آنتی اکسیدان‌های زیگزانتین و لوتئین به شمار می‌آید. بنابراین می‌تواند در کم شدن التهاب و بهبود سلامت چشم‌ها ثمربخش باشد.

گردو

یکی دیگر از خوراکی‌های مفید در دوران مراقبت های بعد از عمل آب مروارید، گردو است. مصرف این ماده به دلیل غنی بودن از امگا ۳ و ویتامین E به شدت پیشنهاد می‌شود. زیرا گردو در تسریع روند بهبودی چشم‌ها پس از عمل آب مروارید بسیار کمک کننده است. همچنین می‌تواند از بروز بیماری‌های چشمی نظیر التهاب قرنیه نیز جلوگیری کند. به همین خاطر، پزشکان به افراد عینکی توصیه می‌کنند که مصرف گردو را برای تقویت قوه بینایی در برنامه غذایی خود بگنجانند.

زغال اخته

زغال اخته یکی از گزینه‌های مناسب برای تغذیه بعد از عمل آب مروارید محسوب می‌شود. این ماده علاوه بر طعم بسیار خوبی که دارد، برای تسریع روند بهبود بینایی نیز بسیار ثمربخش است. مصرف این خوراکی می‌تواند در جلوگیری از رخ دادن بیماری‌های چشمی مانند خشکی چشم و التهاب و همچنین درمان عارضه آب مروارید نیز نقش موثری داشته باشد.

زنجبیل

زنجبیل یکی از خوراکی‌هایی است که به دلیل دارا بودن خاصیت ضدالتهابی، در کاهش تورم و التهاب ناشی از عمل آب مروارید چشم نقش قابل توجهی دارد.

چای سبز

چای سبز یکی از نوشیدنی‌های مفید بعد از عمل آب مروارید شناخته می‌شود. این نوشیدنی فواید بسیاری برای چشم‌ها دارد و می‌تواند در درمان آسیب‌های داخلی بافت چشم نیز تا حد زیادی موثر باشد. طبق مشاهدات صورت گرفته، نوشیدن چای سبز پس از عمل آب مروارید، نقش شایان ذکری در کوتاه کردن دوران نقاهت و تقویت قدرت بینایی فرد بیمار خواهد داشت.

آب پرتقال

آب پرتقال یک منبع غنی از ویتامین C است. طبق گفته پزشکان، این ویتامین برای تسریع روند بهبودی چشم‌ بسیار تأثیرگذار است و می‌تواند در درمان عارضه آب مروارید به مقدار زیادی کمک کننده باشد. علاوه بر آن، نوشیدن آب پرتقال به عنوان یک گزینه مناسب برای بهبودی عملکرد سلول‌های عصبی چشم‌ها نیز به شمار می‌آید. به همین دلیل، نوشیدن آب پرتقال برای پیشگیری از عوارض این جراحی ضروری خواهد بود.

آب نارگیل

نوشیدن آب نارگیل به دلیل غنی بودن از انواع آنتی اکسیدان‌های مختلف و الکترولیت‌ها می‌تواند در ترمیم و بهبودی بافت‌های بدن بسیار موثر باشد.

آب

هیدراته ماندن بدن بعد از انجام عمل آب مروارید چشم اهمیت بسیاری دارد. به همین دلیل توصیه می‌شود که در این دوران، روزانه ۲ تا ۳ لیتر آب بنوشید تا از خشکی چشم ناشی از این عمل در امان باشید.

چرا کلینیک چشم دکتر وحید بیگی در ماهشهر؟!

پیشرفته‌ترین تجهیزات جراحی

بیش از 2500 جراحی چشم موفق

رضایت‌مندی بیماران

جدیدترین متدهای درمان

دکتر وحید بیگی جراح و متخصص چشم

مصرف میوه و بهبودی چشم پس از عمل آب مروارید

شایان ذکر است که آن دسته از میوه‌هایی که سرشار از مواد مغذی، ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها هستند، می‌توانند نقش موثری در بهبودی سریع‌تر چشم بعد از عمل آب مروارید داشته باشند. در ادامه به بررسی این میوه‌ها می‌پردازیم:

  • پرتقال : پرتقال یکی از این میوه‌هاست که به دلیل غنی بودن از ویتامین C در کاهش التهاب و تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار اثربخش است. این ویتامین همچنین نقش موثری در کلاژن سازی دارد که برای درمان زخم‌ها ضروری است.
  • توت فرنگی : توت فرنگی به علت دارا بودن مقادیر زیادی از ویتامین C و همچنین انواع آنتی‌ اکسیدان‌ها، در کاهش استرس اکسیداتیو و تقویت بینایی بعد از عمل چشم تا حد زیادی کمک کننده است.
  • بلوبری : میوه بلوبری به عنوان منبعی خوب و غنی از ویتامین C و انواع آنتی اکسیدان‌ها شناخته می‌شود. مصرف این میوه بعد از عمل آب مروارید می‌تواند نقش موثری در حفاظت از سلول‌های چشم در برابر آسیب‌های اکسیداتیو و همچنین کاهش التهاب چشم‌ها داشته باشد.
  • انبه :میوه انبه منبعی سرشار از ویتامین C و A است که مصرف آن برای بهبودی زخم‌ها و تقویت سلامت چشم پیشنهاد می‌شود.
 کیوی و تغذیه بعد از عمل آب مروارید

کیوی: کیوی به عنوان یکی از میوه‌های غنی از آنتی اکسیدان‌های قوی و ویتامین‌های E و C به شمار می‌آید. به همین دلیل، مصرف آن برای مراقبت از سلول‌های چشم در مقابل آسیب‌های اکسیداتیو و تسریع بهبودی زخم‌ها توصیه می‌شود.

آناناس: میوه آناناس نیز حاوی عصاره آنزیمی بروملین و ویتامین C است که می‌تواند نقش موثری در کاهش تورم و التهاب ناشی از عمل آب مروارید چشم داشته باشد.

سیب : سیب میوه‌ای سرشار از ویتامین C، فیبر و آنتی اکسیدان‌های مختلف است که در تقویت سیستم ایمنی و حفظ سلامت عمومی بدن بسیار اثربخش است.

انار : انار به عنوان یکی از میوه‌های غنی از ویتامین C و انواع آنتی اکسیدان‌های قوی، می‌تواند در بهبودی زخم‌ها و کاهش التهاب بعد از عمل آب مروارید چشم موثر باشد.

پاپایا: میوه پاپایا به عنوان منبعی سرشار از ویتامین C و آنزیم پاپائین محسوب می‌شود. به طوری که می‌تواند در هضم و جذب بهتر مواد مغذی و تسریع فرایند بهبودی بعد از عمل چشم بسیار کمک کننده باشد.

آووکادو: آووکادو به عنوان یکی از میوه‌های غنی از ویتامین‌های E، B و C شناخته می‌شود. هر یک از این ویتامین‌ها دارای فواید بسیاری برای سلامت بدن و به ویژه چشم‌ها هستند. این میوه همانند تخم مرغ و هویج دارای مواد معدنی مفیدی از قبیل بتاکاروتن و لوتئین است. بنابراین مصرف میوه آووکادو در قالب تغذیه بعد از عمل آب مروارید چشم به شدت توصیه می‌شود.

مصرف میوه‌های ذکر شده می‌تواند در سلامت بهتر چشم‌ها بسیار موثر باشد. بهتر است بعد از عمل آب مروارید که این میوه‌ها را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

 پایا و آواکادو تغذیه بعد از عمل آب مروارید

مواد غذایی ممنوعه بعد از عمل آب مروارید

بعد از انجام عمل جراحی آب مروارید چشم لازم است که از مصرف یکسری مواد خوراکی پرهیز کنید. زیرا این خوراکی‌ها می‌توانند سبب کم شدن سرعت بهبودی، افزایش التهاب چشم و همچنین بروز عوارض ناشی از جراحی آب مروارید شوند. در خصوص مواد غذایی مضرر بعد از عمل آب مروارید به تعدادی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

 مواد غذایی با قند زیاد بعد از عمل آب مروارید

مواد غذایی با قند زیاد

این مواد غذایی باعث بالا رفتن سطح گلوکز خون می‌شوند و این قابلیت را دارند که به رگ‌های خونی چشم آسیب برسانند. بنابراین توصیه می‌شود که برای تغذیه بعد از عمل آب مروارید از مصرف مواد غذایی با قند زیاد جلوگیری کنید. زیرا این مواد می‌توانند روند بهبودی شما را بسیار کند کنند.

فست‌ فودها و غذاهای ناسالم

لازم به ذکر است که فست فودها از ارزش غذایی پایینی برخوردار هستند. به همین دلیل نباید در رژیم غذایی بیمار بعد از عمل آب مروارید جای داشته باشند. این غذاها همچنین به خاطر سرشار بودن از نمک و انواع چربی‌های اشباع، سلامت چشم‌ها را تهدید کرده و جلوی روند طبیعی درمان را می‌گیرند.

غذاهای سرخ شده و چرب

در خصوص تغذیه مناسب بعد از عمل آب مروارید، بهتر است که از مصرف غذاهای سرخ شده و چرب از قبیل مرغ سوخاری، سیب زمینی سرخ شده و غیره خودداری کنید. زیرا این مواد حاوی مقادیر بسیاری از چربی‌های التهاب زا و ناسالم هستند.

نوشیدنی‌ های گازدار و شیرین

این نوع نوشیدنی‌ها سرشار از مقادیر بسیار بالای قند غیر طبیعی هستند. به طوری که در افزایش التهاب چشم و در نتیجه کاهش سلامت عمومی بدن نقش دارند. همچنین می‌توانند فرایند هضم غذا را با مشکل مواجهه کنند.

گوشت ‌های فرآوری ‌شده

گوشت‌هایی از قبیل بیکن، سوسیس و کالباس به دلیل دارا بودن مواد نگهدارنده و نمک فراوان، می‌توانند التهاب چشم ناشی از عمل آب مروارید را به مقدار زیادی افزایش دهند. بنابراین نباید به عنوان تغذیه بعد از عمل آب مروارید مصرف شوند.

غذاهای اسیدی و تند

گفتنی است که غذاهای اسیدی و تند توانایی تحریک دستگاه گوارش را دارند. به دنبال آن، سوزش و ناراحتی معده در فرد رخ می‌دهد که در دوران نقاهت عمل چشم مطلوب نیست.

غذاهای شور

در مورد تغذیه بعد از عمل آب مروارید بایستی از مصرف غذاهای پرنمک بپرهیزید. زیرا غذاهای شور ممکن است سبب تورم و بالا رفتن فشار خون در بدن بشوند. به دنبال آن، فرایند بهبودی بعد از عمل جراحی نیز با مشکل مواجهه خواهد شد.

غذاهای سرشار از چربی ‌های ترانس

چربی‌های ترانس موجود در خوراکی‌هایی از جمله بیسکوئیت‌ها، مارگارین‌ها و کیک‌های صنعتی می‌توانند ریسک بروز بیماری‌های التهابی و قلبی-عروقی را به مقدار زیادی افزایش دهند.

مصرف غذاهای شور بعد از عمل آب مروارید

کافئین

مصرف بیش از حد کافئین ممکن است سبب اختلال در خواب و همچنین کم آبی بدن بشود. این دو اتفاق می‌توانند اثرات منفی در فرایند بهبودی چشم بعد از عمل داشته باشند.  

الکل

بیمار باید از مصرف الکل یا هر نوع نوشیدنی الکلی در دوران نقاهت به شدت اجتناب کند. زیرا این ماده علاوه بر تضعیف سیستم ایمنی بدن، سبب خشکی بیشتر و کم آبی چشم‌ها می‌شود.

استعمال دخانیات

بر طبق یک گزارش صورت گرفته توسط سازمان جهانی بهداشت (WHO) آن دسته از افرادی که در دوران عمل جراحی و بعد از آن از سیگار یا تنباکو استفاده می‌کنند، نسبت به افراد غیر سیگاری، بیشتر در معرض عوارض بعد از جراحی قرار می‌گیرند. به همین دلیل، ریسک بروز عفونت و اختلال در بهبود زخم در این افراد بیشتر خواهد بود.

سوالات متداول تغذیه بعد از عمل آب مروارید

مصرف چه ویتامین‌ هایی برای بهبودی چشم بعد از عمل آب مروارید توصیه می ‌شود؟

ویتامین‌های C و A در دسته ویتامین‌های ضروری بعد از جراحی‌های چشم قرار می‌گیرند. این ویتامین‌ها علاوه بر کمک به بهبودی چشم بعد از عمل آب مروارید، نقش‌های موثر دیگری نیز در سلامت بدن دارند. به همین دلیل، مصرف میوه‌ها و خوراکی‌های غنی از ویتامین‌های A و C به شدت توصیه می‌شود.

آیا مصرف شیر برای تقویت چشم‌ ها بعد از عمل آب مروارید مفید است؟

بله. شیر به عنوان منبعی غنی برای تامین پروتئین بدن می‌تواند در تقویت چشم‌ها بعد از انجام این عمل بسیار اثربخش باشد. اما یکسری از افراد ممکن است بعد از مصرف شیر دچار ناراحتی معده شوند، بنابراین بایستی از نوشیدن آن بعد از جراحی آب مروارید اجتناب کنند.

مصرف چه سوپ‌ هایی برای تقویت بینایی بعد از عمل آب مروارید موثر است؟

تمامی سوپ‌هایی که سرشار از پروتئین هستند، نظیر سوپ جو به همراه مرغ می‌توانند در تقویت قدرت بینایی بعد از عمل آب مروارید مفید باشند.

در این مقاله به بررسی تغذیه بعد از عمل آب مروارید پرداختیم. دانستیم که در این دوران مصرف چه نوع مواد غذایی مفید یا مضر است. چنانچه قصد انجام جراحی آب مروارید چشم را دارید، پیشنهاد می‌شود که با پزشک متخصص چشم صحبت کنید.

مشاوره حضوری عمل آب مروارید در ماهشهر

اگر ساکن استان خوزستان از جمله شهرهای اهواز و ماهشهر و یا اطراف آن هستید و برای درمان عمل آب مروارید قصد مراجعه به یک چشم پزشک خوب را دارید، می‌توانید به مطب دکتر وحید بیگی مراجعه کنید.

آدرس: ماهشهر ؛میدان امام،خیابان باهنر ،جنب عینک زایس

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا