جراحی آب مروارید و دید چشم بعد از عمل

کاتاراکت یا آب مروارید چشم یک وضعیت است که در آن عدسی چشم تدریجاً مات می‌شود و وضوح بینایی کاهش می‌یابد. عوامل مختلفی می‌توانند منجر به تشکیل کاتاراکت شوند که از جمله مهم‌ترین آنها می‎توان به پیری، تاثیر اشعه ماوراء بنفش، برخی بیماری‌ها مانند دیابت، ضایعات چشمی و استفاده طولانی مدت از برخی داروها اشاره نمود. علائم کاتاراکت شامل کاهش تدریجی بینایی، تاری دید، حساسیت به نور، دیدن هاله‌های رنگارنگ در اطراف منابع نوری و کاهش تمرکز و وضوح بینایی هستند. در صورت داشتن علائمی که گفته شد باید به یک جراح چشم مراجعه نمایید. عمل آب مروارید در اهواز و ماهشهر توسط دکتر وحید بیگی بدون بیهوشی، بخیه و درعرض 10 دقیقه انجام می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه همراه ما باشید.

کاتارکت
آب مروارید

عمل آب مروارید چشم یا کاتاراکت چیست؟

جراحی آب مروارید در ماهشهر یک روش است که در آن عدسی مات شده چشم با نمونه مصنوعی (عدسی مصنوعی) جایگزین می‌شود. این روش جراحی برای بهبود بینایی و بازیابی شفافیت چشم یک راهکار مفید است. در طول عمل آب مروارید در اهواز، عدسی مات شده توسط جراح برداشته می‌شود و عدسی مصنوعی جایگزین می‌گردد. این عمل جراحی نسبتاً ساده و موفقیت‌آمیز است و بسیاری از افراد بعد از آن بهبود قابل توجهی در بینایی خود تجربه می‎کنند.

آب مروارید رسیده چیست ؟

آب مروارید رسیده به مرحله‌ای از بیماری آب مروارید گفته می‌شود که در آن عدسی چشم به طور کامل کدر شود و بینایی فرد به شدت کاهش یابد. در این مرحله فرد علائمی مانند تاری دید شدید، دوبینی، خیرگی، مشکل در دید شبانه و عدم تمایز رنگ‌ها را تجربه می‌کند. تنها راه درمان آب مروارید رسیده، جراحی است. در این عمل، عدسی کدر شده با یک عدسی مصنوعی جایگزین می‌شود.

برای دریافت مشاوره رایگان عمل آب مروارید رسیده فرم زیر را پر کنید.

مشخصات(ضروری)
دریافت نوبت جهت انجام خدمات:

عمل آب مروارید چشم در اهواز چگونه انجام می‌شود؟

نحوه انجام عمل آب مروارید

جراحی آب مروارید در ماهشهر منجر به بهبود و شفافیت عدسی چشم می‌شود. روش‌های مختلفی برای انجام این عمل وجود دارند، اما روش استاندارد و مرسوم آن به نام فاکوامولسیفیکاسیون شناخته می‌‎شود که از لیزر در طی جراحی استفاده می‌گردد.

در این روش عدسی داخل چشمی به دلیل برش کوچک، سریع‌تر خوب می‌شود. البته جراحی آب مروارید به روش خارج کپسولی نیز وجود دارد که در آن جراح عدسی را با برش‎ بزرگ روی قرنیه برداشته و کاملا آن را خارج می‌‎نماید سپس عدسی یا لنز مصنوعی را جایگزین می‌نماید.

شاید این را ندانید که برخی از افرادی که دچار آب مروارید شده‌اند، ممکن است دچار کاهش شفافیت و تشخیص درست رنگ‌ها شوند که به بیماری کوررنگی معروف است؛ بنابراین لازم است هرچه سریعتر برای درمان آب مروارید و جلوگیری از سایر عوارض بروز آن اقدام نمود.

عمل آب مروارید چشم با روش جراحی خارج کپسولی

روش جراحی خارج کپسولی (Extracapsular Cataract Extraction)، که به آن ECC نیز گفته می‌شود، یکی از روش‌های قدیمی‌تر برای عمل آب مروارید چشم است. در این روش، عدسی مات شده به صورت کامل از داخل چشم برداشته شده و جایگزینی آن با یک عدسی مصنوعی انجام می‌شود. درادامه، مراحل اصلی عمل آب مروارید با روش جراحی خارج کپسولی توضیح داده شده است:

  • بیهوشی: بیمار قبل از شروع عمل جراحی موضعی بیهوشی می‌شود.
  • ایجاد برش: جراح یک برش بزرگ در قسمت جلویی چشم (کرنی) ایجاد می‌کند. این برش معمولاً به اندازه 10-12 میلیمتر است.
  • برداشتن عدسی: با استفاده از ابزارها و تکنیک‌های مختلف، عدسی مات شده به‌صورت یک تکه بزرگ از چشم خارج می‌شود.
  • قرار دادن عدسی مصنوعی: جراح یک عدسی مصنوعی جایگزین در محل آن قرار می‌دهد. این عدسی مصنوعی به طور معمول در جلوی کپسول عدسی قرار می‌گیرد.

روش جراحی خارج کپسولی به دلیل برش بزرگ و برداشت عدسی به صورت کامل، نسبت به روش فاکوامولسیفیکاسیون کمتر استفاده می‌شود. اما در برخی موارد خاص، مانند وجود کاتاراکت شدید، ممکن است از این روش جراحی استفاده گردد.

چرا کلینیک چشم دکتر وحید بیگی در ماهشهر؟!

پیشرفته‌ترین تجهیزات جراحی

بیش از 2500 جراحی چشم موفق

رضایت‌مندی بیماران

جدیدترین متدهای درمان

دکتر وحید بیگی جراح و متخصص چشم

عمل جراحی آب مروارید به روش فیکو یا عدسی داخل چشمی

روش جراحی آب مروارید به روش فیکو (Phacoemulsification) یا عدسی داخل چشمی یکی از پیشرفته‌ترین و متداول‌ترین روش‌ها برای عمل آب مروارید است. در این روش، عدسی مات شده با استفاده از لیزر و امواج صوتی بسیار بالا (اولتراسوند) تکه‌تکه شده و سپس از طریق بافت های داخلی جذب می‌شود. در زیر، مراحل عمل آب مروارید بدون بیهوشی و بخیه با استفاده از این روش توضیح داده شده است:

  • بیهوشی: بیمار قبل از شروع عمل جراحی موضعی بیهوشی می‌شود. این بیهوشی معمولاً با استفاده از قطره‌های بیهوشی محلی یا تزریق موضعی مقدار کمی آنستزی‌ صورت می‌گیرد.
  • ایجاد برش: جراح یک برش کوچک در قسمت جلویی چشم (کرنی) ایجاد می‌کند. این برش معمولاً به اندازه 2-3 میلیمتر است.
  • ایجاد دسترسی: جراح با استفاده از ابزارهای میکروسکوپیی به داخل چشم دسترسی پیدا می‌کند. او قطعات کوچکی از بافت‌های جلویی چشم (مانند قرنیه) را بر می‎دارد تا به عدسی دسترسی داشته باشد.
  • فاکوامولسیفیکاسیون: با استفاده از دستگاه فاکوئمولسیفیکاتور، عدسی مات شده به کمک امواج صوتی اولتراسوند تکه‌تکه می‌شود و سپس از داخل چشم برداشته می‌شود. در این فرآیند بافت‌های باقی مانده آسیب نمی‌بینند.
  • قرار دادن عدسی مصنوعی: پس از برداشتن عدسی مات شده، جراح یک عدسی مصنوعی جایگزین را در محل عدسی قبلی قرار می‌دهد. این عدسی مصنوعی به طور معمول درون کپسول عدسی قرار می‌گیرد.
  • پایان عمل: پس از قرار دادن عدسی مصنوعی، محل برش قسمت جلویی چشم بسته می‌شود و عمل به پایان می‌رسد. اغلب در این مرحله چشم بیمار با یک باند محافظت خواهد شد.
عکس واقعی عمل آب مروارید

جراحی آب مروارید با کمک لیزر فمتوسکند

جراحی آب مروارید با استفاده از لیزر فمتوسکند (Femtosecond Laser-Assisted Cataract Surgery) نیز به عنوان FLACS شناخته می‌شود. این روش جدیدترین متد جراحی آب مروارید چشم است که دقت و بازدهی بیشتری دارد. در زیر، مراحل اصلی جراحی آب مروارید با استفاده از لیزر فمتوسکند توضیح داده شده است:

  • اسکن لیزر فمتوسکند: با استفاده از لیزر فمتوسکند، اسکن و تصویربرداری دقیقی از چشم بیمار صورت می‌گیرد. لیزر با دقت بالا شکل‌ و ساختارهای داخلی چشم از جمله قرنیه، کپسول عدسی و عدسی مات شده را بررسی می‎کند.
  • برش قرنیه: لیزر فمتوسکند بر روی قرنیه برش‌های بسیار دقیق ایجاد می‌کند. این برش‌ها شکل و ابعادی دقیقی را برای دسترسی به کپسول عدسی بوجود می‌آورند.
  • شکاف‌ کپسول عدسی: با استفاده از لیزر، شکافی روی کپسول عدسی ایجاد می‌شود. این شکاف به عنوان نقطه ورود برای وارد کردن ابزارهای جراحی به داخل کپسول استفاده می‌شود.
  • تکه‌تکه کردن عدسی: لیزر فمتوسکند قادر است عدسی مات شده را به تکه‌های کوچک تقسیم کند. این فرآیند با دقت بالا صورت می‌گیرد.
  • جذب تکه‌های عدسی: پس از تکه‌تکه کردن عدسی مات شده، تکه‌های آن با استفاده از امواج صوتی یا از داخل چشم حذف می‌شوند.
  • قرار دادن عدسی داخل چشمی: پس از برداشت عدسی مات شده، جراح یک عدسی داخل چشمی (عدسی مصنوعی) در محل آن قرار می‌دهد. این عدسی مصنوعی به طور معمول درون کپسول عدسی قرار می‌گیرد.

جراحی کاتاراکت با استفاده از لیزر فمتوسکند مزایای زیادی دارد که ممکن است در مقایسه با روش‌های سنتی مانند فیکو یا عدسی داخل چشمی بهتر عمل کند.

شاید برای شما نیز سوال باشد که کدام یک از روش‌های جراحی آب مروارید برایتان مناسب است. در این صورت پیشنهاد می‌کنیم فرم زیر را پر نمایید تا مشاوران کلینیک دکتر وحید بیگی در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

برای دریافت مشاوره رایگان فرم زیر را پر کنید.

مشخصات(ضروری)
دریافت نوبت جهت انجام خدمات:

اقدامات قبل از عمل آب مروارید

قبل از انجام جراحی آب مروارید در اهواز، اقدامات ضروری و مهمی وجود دارند که باید حتما مدنظر قرار دهید:

  • آزمایشات را انجام داده و داروهای تجویز شده را در زمان مقرر مصرف کنید.
  • از یک پزشک خوب و باسابقه برای انجام لیزر بهره ببرید.
  • شب قبل از عمل حتما استحمام کنید.
  • 48 ساعت قبل از جراحی از لوازم آرایشی استفاده نکنید.
  • قبل از عمل به خوبی استراحت کنید.

مراقبت بعد از عمل آب مروارید چشم

برای اینکه دوران نقاهت شما پس از جراحی آب مروارید چشم کم باشد لازم است تا مراقبت های بعد از عمل آب مروارید را به دقت رعایت نمایید. این مراقبت‌ها عبارتند از:

مدت زمان عمل آب مروارید چشم

عمل آب مروارید چشم در اهواز برای هر چشم تقریباً 10-15 دقیقه طول می‌کشد و فرد پس از چند هفته فرد می‌تواند به روال عادی زندگی خود بازگردد. البته زمان این عمل به عوامل مختلفی بستگی دارد مانند:

  • نوع روش جراحی: روش‌های مختلفی برای عمل آب مروارید وجود دارد مانند عمل آب مروارید به روش فیکو، روش خارج کپسولی داخل چشمی (ECCE) و یا روش فاکوکواگولاسیون. هر کدام از این روش‌ها زمان خاص خود را دارند.
  • پیچیدگی عمل: در برخی موارد، آب مروارید پیچیده تر از حد معمول است و به زمان بیشتری برای عمل نیاز دارد.
  • تجربه جراح: جراحان باتجربه مانند دکتر وحید بیگی عمل آب مروارید را در زمان کوتاه تری انجام می‌دهند.

به طور کلی، عمل آب مروارید یک عمل سرپایی است و نیازی به بستری شدن در بیمارستان ندارد. بعد از عمل، شما می توانید به خانه بروید و به فعالیت های روزمره خود ادامه دهید.

علت ناموفق بودن روش عمل آب مروارید در برخی موارد

عمل جراحی آب مروارید به طور کلی یک روش موثر برای اصلاح اختلالات بینایی است و در بیشتر موارد با موفقیت انجام می‌شود. با این حال، در برخی حالات ممکن است نتایج عمل آب مروارید ناموفق باشد و موجب تاری دید بعد عمل آب مروارید شود. برخی از علل ناموفق بودن روش عمل آب مروارید عبارتند از:

  • تغییرات ناخواسته در شرایط چشمی: ممکن است پس از عمل، شرایط چشمی بیمار تغییر کند و بهبود بینایی به میزان مطلوب رخ ندهد.
  • عدم توجه به مراقبت‎‌های پس از عمل و عفونت: در برخی حالت‌ها، عوارض نادر و جدی می‌توانند رخ دهند. مثال‌هایی از این عوارض عبارتند از جا به جایی لنز بعد از عمل آب مروارید، عفونت، ترک در قرنیه، تشکیل ژله درون چشم (epithelial ingrowth) و اختلال در شبکیه.
  • فشار چشم بالا که مانع بهبود محل برش می‌شود.

هزینه عمل آب مروارید چشم چقدر است؟

هزینه عمل آب مروارید چشم در کشورهای مختلف، متفاوت است و به عوامل مختلفی بستگی دارد. این عوامل عبارتند از:

  • مرکز جراحی
  • تخصص جراح
  • شدت اختلال بینایی
  • متد مورد استفاده
نمونه کار قبل و بعد عمل انحراف چشم دکتر وحید بیگی

جراحی و درمان انواع بیماری‌های چشم، رفع عیوب انکساری و انجام جراحی زیبایی پلک توسط دکتر وحید بیگی با نمونه کارهای متعدد

نمونه جراحی بلفاروپلاستی در اهواز

خطرات عمل جراحی آب مروارید

جراحی آب مروارید همانند سایر جراحی‌ها مانند عمل انحراف چشم در ماهشهر، ممکن است عوارضی را به همراه داشته باشد:

  • عوارض پس از عمل: پس از جراحی آب مروارید، ممکن است برخی عوارض موقتی رخ دهند. این عوارض شامل خشکی چشم، تاری دید، احساس درد و قرمزی چشم بعد از عمل آب مروارید، حساسیت به نور زیاد و … هستند.
  • عفونت: هر جراحی احتمال عفونت را به همراه دارد. در صورتی که در حین یا پس از جراحی آب مروارید در ماهشهر عفونت رخ دهد، ممکن است نیاز به درمان دارویی یا جراحی دوباره باشد.
  • تغییرات ناخواسته در بینایی: در برخی موارد، ممکن است بینایی پس از جراحی تغییر کند و بهبود مورد انتظار را نداشته باشد.
  • ترک در قرنیه: در برخی موارد، ممکن است بعد از جراحی آب مروارید ترک در قرنیه رخ دهد.
  • اختلال در شبکیه: در برخی موارد نادر، جراحی آب مروارید ممکن است باعث ایجاد اختلال در شبکیه شود.
  • مگس پران چشم و جرقه زدن در چشمم

علت برق زدن چشم بعد از عمل آب مروارید چیست؟

در صورت مشاهده هر گونه علائم زیر و یا علائمی مانند درد، قرمزی، ترشحات چرکی، تاری دید، یا برق زدگی چشم، به طور فوری به جراح آب مروارید خود مراجعه کنید.

دید چشم بعد از عمل آب مروارید چگونه است؟

دید چشم بعد از عمل آب مروارید به طور قابل توجهی بهبود می‌یابد و تاری دید ناشی از آب مروارید بعد از مدت زمان معلومی را از بین میرود. با این حال، بهبودی هر فرد با دیگری متفاوت است و به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

نوع و شدت آب مروارید

نوع لنز ایمپلنت شده

سلامت عمومی چشم

اگر مشکلات دیگری مانند آستیگماتیسم یا پیرچشمی دارید، ممکن است دید شما به طور کامل به حالت عادی باز نگردد، اما همچنان می تواند به طور قابل توجهی بهبود یابد. روند بهبودی: به طور کلی، چند هفته طول می کشد تا دید شما پس از عمل آب مروارید به طور کامل تثبیت شود. در این مدت، ممکن است تاری دید، دوبینی یا حساسیت به نور را تجربه کنید.

علت نزدیک بینی بعد از عمل آب مروارید

نزدیک بینی یک از انواع عیوب انکساری رایج است که در آن تصاویرو اشیاء دور تار به نظر می‌رسند. این عارضه می‌تواند به دلایلی از جمله ژنتیک، محیط زیست، استفاده بیش از حد از گوشی و عادات مطالعه ایجاد شود. عمل آب مروارید برای رفع تاری دید انجام می‌شود اما در برخی موارد می‌تواند منجر به نزدیک بینی شود. این اتفاق به دلیل تغییر در شکل قرنیه یا عدسی، انتخاب نامناسب لنز داخل چشمی و عوارض این جراحی رخ دهد.

سوالات متداول جراحی آب مروارید چشم

نتیجه گیری

با توجه به مواردی که در بالا بیان شد می‎توان دریافت که اگر جراحی آب مروارید در اهواز یا ماهشهر توسط یک پزشک حاذق و باتجربه انجام شود، عوارض بسیار کمی داشته و درصد موفقیت آن زیاد است. این جراحی باعث بهبود بینایی شده و دوره نقاهت کوتاهی دارد.

مشاوره حضوری با جراج آب مروارید در ماهشهر

اگر ساکن استان خوزستان از جمله شهرهای اهواز و ماهشهرو یا اطراف آن هستید و برای عمل آب مروارید چشم قصد مراجعه به یک چشم پزشک خوب را دارید، می‌توانید به مطب دکتر وحید بیگی بهترین جراح آب مرارید چشم در ماهشهر مراجعه کنید.

آدرس: ماهشهر ؛میدان امام،خیابان باهنر ،جنب عینک زایس

مقالات مرتبط

2 در مورد “جراحی آب مروارید و دید چشم بعد از عمل”

  1. دکتر جان دست و پنجت درد نکنه
    مادربزرگ من پیش شما هر دوچشمشو عمل آب مروارید کرد راحت شد واقعا

    1. دکتر وحید بیگی

      خوشحالیم از این بابت… ممنون که نظرتونو با ما به اشتراک گذاشتید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا