تفاوت عمل لیزیک و فمتولیزیک

تفاوت لیزیک با فمتولیزیک یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های افرادی است که می‌خواهند جراحی چشم انجام دهند و هنوز نمی‌دانند که کدام روش جراحی برای آن‌ها مناسب‌تر است. این روزها این دو روش به عنوان محبوب‌ترین تکنیک‌های اصلاح مشکلات بینایی شناخته می‌شوند. اگر درگیر عیوب انکساری چشم از قبیل دوربینی، نزدیک بینی یا آستیگماتیسم هستید، این امکان برای شما فراهم است که از روش‌های جراحی لیزیک و فمتولیزیک برای برطرف نمودن آن استفاده کنید.

البته بهتر است بدانید که این دو عمل چشم دارای تفاوت‌های کلیدی نیز هستند. اصلی‌ترین تفاوت لیزیک با عمل فمتولیزیک‌ در نحوه ایجاد فلپ قرنیه است. قصد داریم در این مقاله به بررسی تفاوت لیزیک با فمتولیزیک بپردازیم. چنانچه مایل هستید که اطلاعات زمینه‌ای خود را در خصوص مقایسه این عمل‌های چشم افزایش دهید، خواندن این محتوا به شما پیشنهاد می‌شود.

تفاوت لیزیک و فمتولیزیک چیست

تفاوت لیزیک و فمتولیزیک در چیست؟

امروزه دو روش لیزیک و فمتولیزیک به عنوان دو تکنیک جراحی چشم برای برداشتن عینک محسوب می‌شوند. به طوری که با تغییر شکل قرنیه، مشکل انحنای چشم را برطرف کرده و به دنبال آن می‌توانند عیوب انکساری چشم از قبیل نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم را برطرف نمایند. در خصوص تفاوت لیزیک با فمتولیزیک بهتر است که با تفاوت‌های کلیدی این دو روش آشنا شوید. زیرا این موارد در انتخاب مناسب‌ترین تکنیک جراحی چشم برای شما تاثیر گذار هستند.

  1. مهم‌ترین تفاوت عمل لیزیک و فمتولیزیک در طریقه ایجاد فلپ قرنیه است. در لیزیک از میکروکراتوم به عنوان وسیله‌ای مخصوص برای ایجاد برش نازک بر روی لایه بیرونی قرنیه کمک گرفته می‌شود. سپس این فلپ برداشته شده و لیزر اگزایمر به هدف تغییر شکل قرنیه تابانده می‌شود. پزشک متخصص چشم در جراحی فمتولیزیک از لیزر فمتوسکند‌ به هدف ایجاد فلپ با ظرافت و دقت بیشتری استفاده می‌کند. این امر می‌تواند نقش قابل توجهی در کاهش ریسک بروز عوارض جانبی و در نهایت بهبود نتایج عمل داشته باشد.
  2. دیگر تفاوت لیزیک با عمل فمتولیزیک در مدت زمان بهبودی است. بهتر است بدانید که دوره نقاهت عمل فمتولیزیک نسبت به لیزیک کوتاه‌تر است. زیرا در فمتولیزیک با کمک لیزر فمتوسکند، فلپ دقیق‌تری ایجاد می‌شود. این عامل در حفظ بیشتر اعصاب قرنیه چشم بسیار اثربخش است.

در خصوص مقایسه عمل لیزیک و فمتولیزیک بایستی در دسترس بودن را نیز در نظر داشته باشید. امروزه عمل لیزیک در بیشتر کلینیک‌های چشم پزشکی انجام می‌شود و به صورت گسترده‌تری در دسترس است. اما فمتولیزیک به دلیل اینکه به تجهیزات پیشرفته و تخصصی نیاز دارد، در کلینیک‌های محدودتری انجام خواهد گرفت. با این وجود در کلینیک دکتر بیگی هر دو عمل لیزیک و فمتولیزیک با جدیدترین دستگاه عمل چشم در دنیا انجام می‌شود.

مشخصات(ضروری)
دریافت نوبت جهت انجام خدمات:
محل درمان:

اگر ساکن استان خوزستان هستید می‌توانید برای انجام جراحی‌های لیزیک و فمتولیزیک و کسب اطلاعات بیشتر درباره این دو جراحی در اهواز و ماشهر، مقالات مربوط به هر یک را مطالعه کنید.

همچنین اگر ساکن استان فارس هستید می‌توانید برای انجام عمل‌های چشم خود نیز به کلینیک تخصصی دکتر بیگی مراجعه کنید.

چرا کلینیک چشم دکتر وحید بیگی در ماهشهر؟!

پیشرفته‌ترین تجهیزات جراحی

بیش از 2500 جراحی چشم موفق

رضایت‌مندی بیماران

جدیدترین متدهای درمان

دکتر وحید بیگی جراح و متخصص چشم

شباهت های لیزیک و فمتولیزیک

در خصوص مقایسه عمل لیزیک و فمتولیزیک بهتر است بدانید که این دو روش شباهت بسیاری با هم دارند. به طوری که در برطرف نمودن عیوب انکساری چشم و بهبود قدرت بینایی افراد تاثیر قابل توجهی دارند. در ادامه به بررسی شباهت‌های این دو تکنیک جراحی می‌پردازیم:

شباهت لیزیک و فمتولیزیک

هدف: پزشکان از این دو روش لیزیک و فمتولیزیک برای برطرف سازی عیوب انکساری چشم از جمله آستیگماتیسم، دوربینی و نزدیک بینی با کمک لیزر استفاده می‌کنند. اصلی‌ترین هدف از انجام این دو تکنیک جراحی، تغییر شکل قرنیه و در نهایت بهبودی قوه بینایی است.

مراحل کلی: مراحل کلی انجام لیزیک و فمتولیزیک به جز مرحله برداشتن فلپ قرنیه، شباهت بسیار زیادی به هم دارند. پزشک متخصص در انجام این دو روش، نخست از قطره‌های بی‌حسی ویژه برای بی‌حس نمودن چشم‌ها استفاده می‌کند و دیگر نیازی به بیهوشی بیمار نخواهد بود. پس از آن، پلک‌ها را با کمک ابزاری مخصوص ثابت نگه می‌دارد، برای اینکه بیمار در طی عمل مدام پلک نزند.  

پایان عمل: بعد از اصلاح قدرت بینایی فرد، فلپ قرنیه در هر دو روش به محل اصلی خود برگردانده می‌شود. برای اینکه به عنوان یک پوشش طبیعی بر روی قرنیه قرار بگیرد.

لیزیک و فمتولیزیک، تفاوت اصلی این دو جراحی

لازم است که در انجام جراحی‌های لیزیک و فمتولیزیک، فلپی که بر روی قرنیه بیمار قرار دارد، برداشته شود. در عمل لیزیک، برداشت این فلپ با استفاده از یک تیغه مکانیکی فولاد صورت می‌گیرد. اما پزشک متخصص در عمل فمتولیزیک، تمام کارها از قبیل ایجاد فلپ قرنیه را به وسیله یک نوع لیزر پیشرفته و دقیق برای هر بیمار انجام می‌دهد.

در خصوص مقایسه عمل لیزیک و فمتولیزیک، توجه داشته باشید که در عمل فمتولیزیک، حرکات چشم و همچنین شکل قرنیه به وسیله یک نوع لیزر ویژه‌ای ردیابی و دنبال خواهد شد. به همین جهت، عمل جراحی متناسب با ویژگی‌های هر بیمار صورت می‌گیرد. در تکنیک جراحی فمتولیزیک نسبت به لیزیک، فلپ‌های قرنیه ایجاد شده به مقدار قابل توجهی نازک‌تر و یک دست‌تر هستند. امروزه با پیشرفت علم پزشکی، فمتولیزیک این شرایط را برای طیف بیشتری از بیماران فراهم می‌کند تا دیگر به عینک اصلاحی یا لنز تماسی نیازی نداشته باشند.

مزایای فمتولیزیک نسبت به لیزیک

در مورد تفاوت لیزیک با فمتولیزیک بهتر است بدانید که عمل فمتولیزیک مزایای بیشتری دارد و امنیت آن نیز بالاتر است. اصلی‌ترین مزیت این عمل نسبت به لیزیک، این است که در آن از تیغه فولادی استفاده نمی‌شود، به همین دلیل بیمار درد چشمی را در حین عمل حس نخواهد کرد. به دنبال آن، خطر آسیب دیدن قرنیه به دلیل بکار بردن تیغه جراحی در فرد بیمار وجود ندارد. بنابراین عمل فمتولیزیک نسبت به لیزیک کاملا ایمن و بی‌خطر است.

برخی از بیمارانی که از تکنیک جراحی لیزیک برای برطرف نمودن عیوب انکساری چشم استفاده می‌کنند، بعد از مدتی دچار عارضه آستیگماتیسم می‌شوند. این افراد مجبور هستند که مجددا برای برطرف کردن این عارضه چشمی اقدام کنند. یکی از مزیت‌های فمتولیزیک این است که ریسک ابتلا به آستیگماتیسم بعد از انجام این عمل جراحی بسیار کمتر خواهد بود.

مزایای فمتولیزیک نسبت به لیزیک

آیا جراحی لیزیک بهتر است یا فمتولیزیک؟

با توجه به مواردی که تا به اینجا ذکر شد، عمل فمتولیزیک بهتر از لیزیک است و دلیل آن استفاده از تجهیزات و تکنولوژی پیشرفته‌تر است. در واقع فمتولیزیک شکل پیشرفته‌ای از عمل لیزیک است و با دقت و کیفیت بسیار بالایی انجام می‌شود. همچنین عوارض انجام فمتولیزیک نیز به مقدار قابل توجهی کمتر است. همچنین در عمل فمتولیزیک به دلیل ایجاد برش بسیار دقیق قرنیه که با کمک نور لیزر و یکسری نرم‌افزارهای دقیق کامپیوتری صورت می‌گیرد، پزشک می‌تواند طیف بیشتری از چشم‌ها را عمل کند. به عنوان مثال، امکان درمان قرنیه‌های نازک با جراحی لیزیک وجود ندارد، اما عمل فمتولیزیک محدودیتی در این زمینه نخواهد داشت.

سوالات متداول

1. هزینه عمل لیزیک بیشتر است یا فمتولیزیک؟

در فمتولیزیک از تجهیزات و تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای از جمله لیزر فمتوسکند استفاده می‌شود. درنتیجه هزینه عمل فمتولیزیک از لیزیک بیشتر خواهد بود.

2. بین عمل لیزیک و فمتولیزیک کدام را انتخاب کنیم؟

تصمیم نهایی انتخاب بین لیزیک و فمتولیزیک بر عهده پزشک متخصص چشم است. زیرا ایشان می‌تواند بر اساس نیازها و ویژگی‌های شخصی فرد بیمار، مناسب‌ترین نوع عمل چشم را پیشنهاد دهد. همچنین پزشک یکسری توصیه‌های خاص نیز بر اساس شرایط چشمی به بیمار ارائه خواهد داد.

کلام نهایی

در این مقاله به بررسی تفاوت لیزیک با فمتولیزیک پرداختیم. دانستیم که انجام کدام یک از این دو عمل جراحی برای برطرف نمودن عیوب انکساری چشم موثرتر است. چنانچه می‌خواهید این جراحی‌های چشم را انجام دهید، توصیه می‌شود که به کلینیک چشم پزشکی دکتر وحید بیگی در ماهشهر مراجعه نمایید تا مناسب‌ترین نوع جراحی چشم را بر اساس وضعیت قرنیه شما پیشنهاد شود. دکتر وحید بیگی به دلیل استفاده از پیشرفته‌ترین تجهیزات پزشکی برای انجام جراحی‌های لیزیک و فمتولیزیک، از رضایت‌مندی بالای بیماران برخوردار است.

مشاوره حضوری تفاوت لیزیک با فمتولیزیک در ماهشهر

اگر ساکن استان خوزستان از جمله شهرهای اهواز و ماهشهر و یا اطراف آن هستید و برای انجام عمل جراحی چشم قصد مراجعه به یک چشم پزشک خوب را دارید، می‌توانید به مطب دکتر وحید بیگی مراجعه کنید.

آدرس: ماهشهر ؛میدان امام،خیابان باهنر ،جنب عینک زایس

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا