سندروم خشکی چشم سالمندان

خشکی چشم سالمندان یکی از اختلالات چشمی شایع است که می‌تواند اثرات قابل توجهی بر کیفیت زندگی این افراد داشته باشد. عوامل مختلفی از قبیل تغییرات هورمونی، کاهش تولید اشک، بیماری‌های مزمن و یکسری داروهای خاص در ایجاد این عارضه نقش دارند. پیگیری دقیق توسط پزشک متخصص چشم می‌تواند در کاهش علائم و بهبود این عارضه بسیار کمک کننده باشد.

خشکی چشم سالمندان

خشکی چشم در سالمندان چگونه بوجود می ‌آید؟

به طور کلی عارضه خشکی چشم از جمله خشکی چشم سالمندان در اثر نبود اشک کافی و رطوبت چشم‌ها بوجود می‌آید. اشک از آب و مخاط تشکیل شده است و به عنوان یک سد دفاعی در برابر ذرات خارجی محسوب می‌شود. بنابراین نبود اشک کافی می‌تواند سبب ایجاد عوارضی برای سلامتی چشم‌ها شود.

علائم و نشانه‌ های خشکی چشم سالمندان

علائم و نشانه‌های خشکی چشم افراد مسن شامل موارد زیر می‌شود:

علائم و نشانه‌ های خشکی چشم سالمندان
  • چشم‌های اشک آلود (این مسئله یک نوع واکنش بدن نسبت به اثرات خشکی چشم است.)
  • احساس درد، سوزش یا خراش در چشم‌ها
  • قرمزی چشم
  • حساسیت به نور
  • جمع شدن مخاط در داخل یا اطراف چشم
  • احساس وجود جسم خارجی در داخل چشم
  • دشوار بودن رانندگی در شب
  • تاری دید
  • خستگی چشم

برای دریافت مشاوره تخصصی خشکی چشم سالمندان فرم زیر را پر کنید.

علل خشکی چشم افراد مسن

بر اساس گفته انجمن بینایی سنجی کانادا، عوامل متعددی می‌توانند در ایجاد خشکی چشم سالمندان نقش داشته باشند. این عوامل به شرح زیر هستند:

علاوه بر تمامی موارد ذکر شده، خشکی چشم افراد مسن ممکن است در اثر بیماری‌هایی از جمله التهاب مزمن، آرتریت روماتوئید، بیماری پارکینسون و همچنین بیماری تیروئید رخ دهد. مصرف یکسری داروها نیز می‌توانند ریسک خشکی چشم را بیشتر کنند. داروهایی از جمله:

عوارض خشکی چشم سالمندان

آن دسته از افراد مسنی که درگیر خشکی چشم هستند، با عوارض مختلفی مواجه می‌شوند که در ادامه با مهم‌ترین آن‌ها آشنا می‌شوید:

• عفونت چشم به عنوان متداول‌ترین و بدترین علامت خشکی چشم شناخته می‌شود.‌ به طور معمول عفونت چشم به دلیل عدم مراجعه به پزشک متخصص و مراقبت‌ از چشم‌ها رخ می‌دهد. لازم به ذکر است که اشک‌ها وظیفه محافظت از سطح چشم‌ در برابر عفونت را برعهده دارند. چنانچه تولید اشک کاهش پیدا کند، ریسک ابتلا به عفونت نیز بیشتر خواهد شد.
  • معمولا افراد مسنی که درگیر عارضه خشکی چشم هستند، حساسیت زیادی نسبت به نور دارند. به طوری که از دیگران تقاضا می‌کنند تا جایی که امکان دارد، نور اتاق‌ها را کم کنند.
  • یکی از دلایل اصلی قرمزی چشم در سالمندان، همین عارضه خشکی چشم است. فرد سالمند علاوه بر این قرمزی، احساس خارش و سوزش را نیز در چشم‌ها تجربه می‌کند و تصور می‌کند چیزی به داخل چشمش فرو رفته است.
  • استفاده از لنز تماسی در افراد مبتلا به خشکی چشم بسیار دشوار است.
عوارض خشکی چشم سالمندان
تشخیص خشکی چشم افراد مسن
  • رانندگی در شب برای افراد مسن مبتلا به خشکی چشم تا حد زیادی سخت است. به گونه‌ای که ترجیح می‌دهند در طول روز رانندگی کنند که این امر نیز مشکلات مختص به خود را خواهد داشت.
  • چنانچه شدت خشکی چشم سالمندان بسیار زیاد باشد، فرد ممکن است درگیر تاری دید مقطعی یا دائمی نیز بشود. در صورت تجربه نخستین علائم آن بایستی سریعا پزشک متخصص چشم او را معاینه کند. فرد سالمند در این وضعیت نمی‌تواند به دیگر امور خود رسیدگی نماید، زیرا چشم‌هایش سریع خسته می‌شوند.

تشخیص خشکی چشم افراد مسن

به طور معمول، علائم خشکی چشم سالمندان در انتهای روز به دلایل مختلفی از جمله وجود دود در فضا، رطوبت کم محیط و همچنین استفاده طولانی مدت از چشم‌ها شدت می‌یابد. اگر این علائم را مشاهده کردید، باید حتما به پزشک متخصص مراجعه نمایید. زیرا متخصص چشم می‌تواند از طریق معاینه فیزیکی و تست‌های تشخیصی سطح این بیماری چشمی را مشخص کند.

درمان خشکی چشم در سالمندان

اگر علائم و نشانه‌های خشکی چشم در افراد مسن را شاهد هستید، باید به فکر بهبود و درمان هرچه سریعتر آن باشید. با مراجعه به متخصص چشم پزشک، انجام چندین راهکار درمانی به شما توصیه می‌شود. انجام برخی از این راهکارها در خانه امکان پذیر است و برخی دیگر نیز نیازمند اقدامات پزشکی جدی‌تر هستند. در ادامه با راهکارهای مختلف درمان خشکی چشم در سالمندان آشنا می‌شوید:

درمان های دارویی و پزشکی

• اشک مصنوعی: اشک مصنوعی به دلیل افزایش رطوبت چشم به عنوان یکی از بهترین روش‌ها برای برطرف کردن خشکی چشم سالمندان محسوب می‌شود. استفاده از این اشک برای بسیاری از سالمندان تا حد زیادی اثربخش است. البته استفاده از آن وابسته به تجویز پزشک است.
  • پلاگ‌های اشکی: پلاگ‌های اشکی بر اساس دستور پزشک متخصص به شکل مقطعی یا همیشگی در منفذ مجاری اشکی قرار داده می‌شوند. برای اینکه درصد بسیاری از عارضه‌های چشمی بهبود پیدا کند. استفاده از این پلاگ‌های اشکی فاقد درد است. پلاگ‌های اشکی وظیفه بستن منافذ خروجی اشک در گوشه‌های داخلی پلک‌ها که اشک را به درون بینی هدایت می‌کنند، بر عهده دارند.
درمان خشکی چشم سالمندان
  • داروهای مربوط به چشم: لازم به ذکر است که داروهای بسیاری برای درمان سندرم خشکی چشم سالمندان وجود دارد. مصرف این داروها بایستی تحت نظر متخصص چشم پزشک صورت بگیرد و مصرف خودسرانه آن ممنوع است. داروی ضد التهاب سیکلوسپورین یکی از مهم‌ترین آن‌هاست. این دارو می‌تواند با افزایش میزان تولید اشک در چشم‌ها، خطر وارد شدن آسیب به قرنیه را به مقدار زیادی کاهش دهد. در صورتی که علائم و نشانه‌های خشکی چشم در سالمند بیش از حد معمول باشد، ممکن است پزشک قطره‌های کورتیکواستروئید را برای مدت زمان کوتاهی تجویز نماید. البته مصرف این دارو به شرایط عمومی بیمار بستگی دارد. در نظر داشته باشید که یکسری از داروها می‌توانند سبب پدید آمدن عارضه خشکی چشم شوند. در این حالت، پزشک نسخه دارویی را با داروهای جدید جایگزین می‌کند.
  • عمل جراحی: چنانچه روند تشدید خشکی چشم سالمندان بسیار سریع باشد، پزشک از عمل جراحی برای بهبودی آن کمک می‌گیرد. این وضعیت معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که هیچ گونه روش دیگری برای درمان بیمار اثربخش نباشد. انجام این عمل توسط یکسری ‌تجهیزات مدرن صورت می‌گیرد و در آن پزشک تلاش می‌کند ‌که منافذ خروجی اشک را به صورت همیشگی ببندد.
درمان خانگی خشکی چشم سالمندان

درمان های خانگی

• استفاده از دستگاه بخور در منزل: این امکان برای شما وجود دارد که این بیماری چشمی را با کمک دستگاه بخور تا حدودی تسکین ببخشید. این دستگاه با افزایش رطوبت منزل، نقش موثری در پیشگیری و درمان معضل خشکی چشم سالمندان خواهد داشت.
  • شستن مژه‌ها و پلک‌ها و پلک زدن: بهتر است بدانید که این کار تاثیر به سزایی در پیشگیری و درمان این نوع بیماری چشمی دارد. برای شستشوی مژه‌ها و پلک‌ها می‌توانید از آب گرم به همراه شامپو بچه استفاده نمایید. همچنین اگر مواد آرایشی بر روی صورت شما وجود دارد، تا حد ممکن سعی کنید که به چشم‌های شما وارد نشوند. چشمک زدن به شکل آگاهانه و منظم در باز شدن غدد اشکی و همچنین تقویت سلامت چشم‌ها بسیار کمک کننده است. این کار را حداقل ۵ مرتبه در طی روز انجام دهید. برای اینکه میزان گردش خون در ناحیه چشم‌ها بیشتر شود.
  • استراحت دادن به چشم‌ها: یکی از راهکارهای ساده برای برطرف نمودن این معضل، استراحت دادن به چشم‌ها است. اگر میزان پلک زدن کاهش پیدا کند، ممکن است عارضه خشکی چشم رخ دهد. بنابراین اگر ساعت‌های طولانی را به تماشای صفحه گوشی موبایل یا تلویزیون اختصاص می‌دهید، بایستی هر چند دقیقه به چشمان خود استراحت داده و سپس مجددا کارتان را شروع کنید. استفاده از یکسری عینک‌های محافظت کننده از اشعه مضر دستگاه‌های دیجیتال در حین کار نیز به عنوان یکی دیگر از راهکارهای مفید و موثر شناخته می‌شود.
  • قرار دادن پارچه تمیز بر روی پلک‌ها: یک پارچه تمیز را با آب گرم به خوبی بشویید و آب اضافی آن را بگیرید. سپس آن را به مدت زمان ۱۰ دقیقه بر روی پلک‌های بسته خود بگذارید. این کار را مرتبا دو بار در روز انجام دهید تا اثرات مفید آن را ببینید. البته پارچه استفاده شده نباید زیاد داغ باشد، زیرا به پوست و چشم‌ها آسیب می‌رساند.

روش‌ های مراقبت از خشکی چشم در افراد سالمند

شما می‌توانید علائم خشکی چشم را تا حد زیادی با روش‌های مراقبتی زیر برطرف کنید:

• ✅ سعی کنید که در طول روز مقدار زیادی آب یا چای برای مرطوب نگه داشتن چشم‌های خود بنوشید.
  • ✅ مطمئن شوید که رطوبت هوا در محل زندگی فرد سالمند کاملا مناسب است. برای این منظور می‌توانید با قرار دادن ظروف روی بخار و استفاده از بخور مرطوب در خانه، رطوبت را زیاد کنید.
  • ✅ نباید فشار زیادی به چشمان شما وارد شود. در حین کار کردن با موبایل و لپ تاپ، نور آن را کم کنید و میزان تماشای تلویزیون و مطالعه را کاهش دهید.
  • ✅ مصرف یکسری داروهای ویژه ممکن است سبب خشکی چشم در افراد سالمند شود. آنتی هیستامین برای سرما خوردگی و آلرژی یا مسدود کننده بتا برای فشار خون بالا از جمله داروهایی هستند که می‌توانند منجر به بروز این عارضه بشوند. برای این منظور، توصیه می‌شود که با پزشک متخصص مشورت کنید.
  • ✅ تا جایی که ممکن است از دود سیگار و سیگار کشیدن اجتناب کنید. زیرا دود سیگار می‌تواند علائم و نشانه‌های خشکی چشم سالمندان را تشدید کند.
  • ✅ توصیه می‌شود که سالمندان از عینک‌های آفتابی استفاده کنند.
  • ✅ اگر به صورت طولانی مدت مشغول مطالعه یا انجام کارهای دیگری هستید که به تمرکز چشم‌ها نیازمند هستند، از استراحت دادن به چشم‌های خود غافل نشوید. هر چند دقیقه یک بار چشمان خود را ببندید یا مرتبا برای چندین ثانیه چشمک بزنید. این کار نقش موثری در پخش شدن اشک‌ها به صورت مساوی بر روی چشم‌های شما خواهد داشت.
  • ✅ طبق دستور و تجویز پزشک از اشک مصنوعی استفاده کنید. اشک مصنوعی سبب می‌شود که احساس خوبی در چشم‌های خود داشته باشید.

خشکی چشم در افراد مسن تا چه زمانی طول می ‌کشد؟

مدت زمان خشکی چشم افراد مسن به عوامل متعددی از جمله وضعیت بهداشتی، سن، داروهای مصرفی و محیط زندگی بستگی دارد. به طوری که در هر فردی متفاوت است. در حقیقت این عارضه خشکی چشم ممکن است از چند روز تا چندین هفته یا حتی سال‌ها به خاطر یکسری بیماری‌های مزمن ادامه‌دار باشد. این عوامل و اثرات آن‌ها بر روی خشکی چشم به شرح زیر هستند:

• وضعیت سلامتی و سن: برخی بیماری‌ها نظیر آرتریت، دیابت و مشکلات تیروئیدی می‌توانند باعث طولانی‌تر شدن این معضل چشمی شوند. این وضعیت اثرات زیادی بر تولید و کیفیت اشک دارد. برای جلوگیری از این شرایط بایستی به پزشک متخصص مراجعه کنید. ◀ همچنین به طور طبیعی با بالا رفتن سن، تولید اشک کمتر شده و انسان بیشتر با بیماری‌های چشمی از قبیل خشکی چشم مواجهه می‌شود. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که این عارضه در سالمندان بیشتر طول بکشد.
  • داروها: یکسری از داروها نظیر داروهای فشار خون، داروهای ضد افسردگی و آنتی هیستامین‌ها ممکن است احتمال بروز خشکی چشم مخصوصا در سالمندان را بالا ببرند. بنابراین توصیه می‌شود که پیش از مصرف هر کدام از این داروها از عوارض جانبی نوشته شده بر روی جعبه آگاه شوید.
مدت زمان خشکی چشم افراد مسن
علل بروز خشکی چشم افراد سالمند

استفاده از لنز: اگر برای مدت‌های طولانی از لنزهای تماسی استفاده می‌کنید یا آن‌ها را به طرز صحیحی تمیز نمی‌کنید، این موارد می‌توانند علاوه بر افزایش احتمال عفونت چشم بر اثر استفاده از لنز سبب بروز خشکی چشم نیز در شما شوند.

عوامل محیطی: ارتفاع زیاد، آب و هوای خشک، بادهای بیش از حد و تهویه مطبوع می‌توانند نقش قابل توجهی در رخ دادن خشکی چشم افراد سالمند داشته باشند. چنانچه با این شرایط زندگی می‌کنید، درمان این بیماری ممکن است طولانی‌تر باشد.

اهمیت مراجعه به پزشک برای درمان خشکی چشم سالمندان

چنانچه علائم خشکی چشم سالمندان بهتر نشد، لازم است که با پزشک متخصص چشم مشورت کنید. زیرا ایشان می‌تواند با معاینه چشم‌های شما، مشکلات زمینه‌ای را شناسایی کند. سپس از مناسب‌ترین و بهترین روش‌های درمانی برای برطرف کردن این معضل چشمی استفاده نماید.

در این محتوا به بررسی خشکی چشم افراد مسن پرداختیم. به طوری که با علائم و نشانه‌ها، علل ایجاد کننده، عوارض احتمالی، تشخیص و درمان این مشکل چشمی آشنا شدیم. همچنین دانستیم که ادامه پیدا کردن خشکی چشم در سالمندان به چه عواملی بستگی دارد. اگر علائم و نشانه‌های خشکی چشم کاهش نیافت، توصیه می‌شود که برای درمان آن به کلینیک چشم پزشکی دکتر وحید بیگی در ماهشهر مراجعه نمایید. زیرا ایشان با توجه به تجربه و تخصص بالایی که در این زمینه دارد، می‌تواند از اثربخش‌ترین روش‌های درمانی برای برطرف نمودن آن استفاده کند.

مشاوره حضوری درمان خشکی چشم سالمندان در ماهشهر

اگر ساکن استان خوزستان از جمله شهرهای اهواز و ماهشهر و یا اطراف آن هستید و برای خشکی چشم سالمندان قصد مراجعه به یک چشم پزشک خوب را دارید، می‌توانید به مطب دکتر وحید بیگی مراجعه کنید.