روماتیسم چشمی یا یووئیت

روماتیسم چشمی یک نوع عارضه التهابی چشم است که بر لایه میانی بافت داخل دیواره یک یا هر دو چشم تاثیرگذار است. در اغلب اوقات، علائم آن ناگهانی رخ می‌دهند و به سرعت بدتر می‌شوند. این احتمال وجود دارد که این بیماری برای مدتی کوتاه (حاد) یا طولانی (مزمن) در افراد دیده شود.

قصد داریم در این محتوا به بررسی بیماری روماتیسم چشم یا یووئیت بپردازیم. چنانچه مایل هستید که اطلاعات خود را در خصوص این بیماری چشمی افزایش دهید، خواندن این محتوا به شما پیشنهاد می‌شود. در ادامه همراه ما باشید.

روماتیسم چشم

بیماری روماتیسم چشمی

بیماری روماتیسم چشم نوعی بیماری خود ایمنی است که در آن یک یا چند لایه در ناحیه چشم ملتهب می‌شوند. نام دیگر این بیماری یووئیت است. در این عارضه علاوه بر چشم، ستون فقرات، مفاصل ریه و غیره نیز درگیر می‌شوند. بافت چشم در نقش یک آنتی ژن عمل می‌کند و سیستم دفاعی بدن برای مقابله با آن فعال می‌شود‌. سپس یکسری علائم مختلف از این بیماری در افراد مشاهده خواهد شد. بهتر است بدانید که عوامل عفونی و غیر عفونی در ایجاد این اختلال چشمی نقش دارند. همچنین مسائل ژنتیکی نیز ممکن است با بیماری یووئیت مرتبط باشند.

برای دریافت مشاوره درمان بیماری روماتیسم چشمی فرم زیر را پر کنید.

انواع روماتیسم چشمی

لازم به توضیح است که بیماری یووئیت انواع مختلفی دارد که هر یک از آن‌ها قابل درمان هستند. انواع روماتیسم چشمی که برخی از بیماران به آن مبتلا می‌شوند به شرح زیر است:

یووئیت قدامیدر این نوع از یووئیت، غالبا داخل ناحیه جلویی چشم و چشم مژگانی ملتهب می‌شوند. نام دیگر یووئیت قدامی، التهاب عنبیه است که در افراد بسیار شایع است.
یووئیت میانیهمواره در این نوع از بیماری، ماده ژله‌ای زجاجیه که در داخل مرکز چشم قرار دارد و همچنین شبکیه و رگ‌‌های خونی قرار گرفته در پشت عدسی ملتهب می‌شوند.
یووئیت خلفیدر این نوع بیماری، لایه داخلی پشت چشم یعنی مشیمیه یا شبکیه درگیر می‌شود.
پان یووئیتدر صورتی که عارضه روماتیسم چشم شدت بسیاری داشته باشد، همه لایه‌های یووه‌آ تحت تاثیر التهاب قرار می‌گیرند.

گفتنی است که یووئیت قدامی و میانی به خوبی با کمک دارو برطرف شده و درمان می‌شوند. اما در صورتی که سرعت پیشرفت روماتیسم چشم زیاد باشد و قدرت دید بیمار کاهش پیدا کند، این احتمال وجود دارد که فرد نابینا شود.‌ بنابراین باید از همان مراحل نخست بیماری به دنبال درمان آن باشید.

علائم و نشانه ‌های روماتیسم چشمی

علائم و نشانه‌های بیماری روماتیسم چشم ممکن است که ناگهانی رخ دهند و به سرعت بدتر شوند. اما گاهی اوقات نیز به آرامی تشدید می‌شوند. این علائم در یک یا هر دو چشم مشاهده می‌شوند. البته گاهی اوقات نیز بیماری روماتیسم چشم فاقد علامت است و تنها راه تشخیص آن آزمایش است. مهم‌ترین علائم و نشانه‌های این بیماری به شرح زیر است:

نشانه ‌های روماتیسم چشمی
  • چشم درد
  • قرمزی چشم
  • حساسیت نسبت به نور
  • تاری دید
  • مشاهده نقاط شناور و تاریک در میدان دید فرد
  • کاهش قدرت دید

علت‌ ایجاد روماتیسم چشمی

این عارضه یک نوع بیماری التهابی در چشم‌ها به شمار می‌آید که به طور معمول به دلیل ملتهب شدن ساختارهای مختلف چشم رخ می‌دهد. اصلی‌ترین علت‌های بروز روماتیسم چشمی عبارتند از:

علت‌ های روماتیسم چشمی
  • ضعف سیستم ایمنی

آن دسته از افرادی که سیستم ایمنی بدنشان بسیار ضعیف است. همانند بیماران مبتلا به ایدز یا افرادی که درگیر بیماری‌های سیستم ایمنی مثل سیستمیک اِریتماتوز لوپوس یا لوپوس هستند، ممکن است که به روماتیسم چشم دچار شوند.

• آرتریت روماتوئید

این عارضه یک نوع بیماری التهابی دردناک است که در آ سیستم گردش خون و عروق تحت تاثیر التهاب قرار می‌گیرند. یکی از مهم‌ترین عوارض بیماری آرتریت روماتوئید، التهاب و وارد شدن آسیب به عروق چشمی است.

• بیماری بهجت

این بیماری التهابی بسیار نادر است و می‌تواند در ایجاد روماتیسم چشمی نقش داشته باشد. سیستم ایمنی بدن در بیماری بهجت به بافت بدن و از جمله بافت‌های چشمی حمله کرده و به آن‌ها آسیب می‌رساند.

• عوامل محیطی

عوامل محیطی از جمله عفونت‌ها، آلرژی‌ها، تماس با مواد شیمیایی مضر و حساسیت ‌زا می‌توانند از طریق التهاب چشمی در بروز روماتیسم چشمی نقش داشته باشند.

تشخیص بیماری روماتیسم چشم

شایان ذکر است که تشخیص بیماری روماتیسم چشم بایستی توسط پزشک متخصص چشم صورت بگیرد. روش‌های تشخیص این عارضه به شرح زیر هستند:

• آزمایش‌های خون: این آزمایش‌ها قادر هستند که سطح التهاب، آنتی بادی‌ها و سایر نشانگرها را اندازه گیری نمایند.
  • امتحان پایه چشم: در این امتحان، قسمت‌های مختلف چشم نظیر عدسی، قرنیه، عروق چشم و شبکیه بررسی می‌شوند. این امتحان ممکن است که با کمک تجهیزات متعددی از قبیل آزمون‌های فیلد بینایی، چشم ‌نوردی و برخی مواقع نیز برای اندازه‌ گیری عوارض سیستمیک روماتیسم چشمی انجام شود.
  • آزمایش تصویربرداری: گاهی اوقات برای تشخیص عارضه یوئیت به آزمایش‌های تصویربرداری نظیر آنژیوگرافی چشم، اکوگرافی چشم،MRI  یا CT اسکن چشم نیاز است. برای اینکه پزشک تصویر دقیق و واضحی از ساختارهای داخلی چشم و التهابات موجود در آنها داشته باشد.

پیشگیری از روماتیسم چشم

برخی مواقع عامل رخ دادن بیماری یووئیت، بیماری خود ایمنی است و راهکار مناسبی برای پیشگیری از آن وجود ندارد. زیرا در بیماری‌های خود ایمنی، سیستم ایمنی به علل نامعلومی به اعضاء و بافت‌های خودی حمله کرده و به آن‌ها آسیب می‌رساند. همین دلیل ناشناخته بودن، باعث می‌شود که راهی برای پیشگیری از روماتیسم چشم وجود نداشته باشد.

درمان روماتیسم چشمی

پزشک متخصص چشم برای درمان روماتیسم چشمی از روش‌های درمانی مختلفی کمک می‌گیرد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

استفاده از داروهای استروئیدیشایان ذکر است که داروهای استروئیدی نظیر پردنیزولون نقش موثری در درمان این عارضه دارند. به طوری که می‌توانند اثرات بسیار مفیدی در عملکرد سیستم ایمنی بدن داشته باشند و مانع از آزاد شدن مواد شیمیایی التهاب زا بشوند.
قطره‌ های چشمیقطره‌های چشمی به عنوان یکی از متداول‌ترین داروهای کورتیکواستروئید شناخته می‌شوند. این قطره‌ها به صورت گسترده برای برطرف نمودن روماتیسم چشمی مورد استفاده قرار می‌گیرند.‌ این قطره‌ها قادر هستند که منجر به افزایش فشار چشم شوند.
تزریقات کورتیکواستروئیدییکی دیگر از راهکارهای درمانی بیماری یوئیت، تزریقات کورتیکواستروئید است. در صورتی که روماتیسم چشم در پشت یا وسط چشم رخ دهد، دیگر قطره‌های چشمی کورتیکواستروئید نقشی در درمان این بیماری ندارند و به تزریقات کورتیکواستروئید نیاز است. البته در این وضعیت، بیمار تنها یک مرتبه به تزریق نیاز دارد و هیچ نوع عوارض جانبی احتمالی وی را تهدید نخواهد کرد.
قرص ‌ها و درمان یوئیتدر صورتی که استفاده از قطره‌‌های چشمی و داروهای تزریقی کورتیکواستروئید هیچ گونه تاثیر مثبتی در درمان روماتیسم چشم نداشته باشد، پزشک از قوی‌ترین شکل کورتیکواستروئید یعنی قرص‌ها کمک می‌گیرد. مصرف این قرص‌ها با عوارض جانبی بسیاری همراه است. به همین دلیل در مرحله آخر روند درمان قرار دارند.
درمان عفونتدر شرایطی که عفونت چشم عامل ایجاد کننده یوئیت باشد، بایستی این عفونت با استفاده از یکسری روش‌های درمانی برطرف شود. به طور معمول متخصص چشم برای رفع عفونت‌‌های باکتریایی از آنتی‌ بیوتیک‌ها، عفونت‌های قارچ از داروهای ضد قارچ و همچنین برای عفونت‌های ویروسی نیز از داروهای ضد ویروسی کمک می‌گیرد.
داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی بدنپزشک برای برای کنترل سیستم ایمنی بدن و مختل نمودن فرایند التهاب، مصرف داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی را تجویز می‌کند. این داروها در تسریع روند درمان و بهبودی روماتیسم بسیار تأثیرگذار هستند.
جراحی و درمان یوئیتدر شرایطی که بیمار به علت عفونت‌های خاص، درد شدیدی را در ناحیه چشم خود حس کند، پزشک متخصص جراحی ویتروکتومی را برای درمان روماتیسم چشمی انجام می‌دهد. این جراحی به عنوان یکی از بهترین تکنیک‌های درمانی روماتیسم چشمی شناخته می‌شود.
در این جراحی، ماده ژله‌ای زجاجیه از چشم خارج می‌شود، برای اینکه التهابات درونی چشم به مقدار زیادی بهبود پیدا کنند. در حین جراحی، مایعات درون چشم موقتا با یک حباب هوا یا مایع جایگزین خواهند شد. در نهایت نیز زجاجیه به حالت طبیعی و معمول خود باز می‌گردد. البته توجه داشته باشید که انجام جراحی ویتروکتومی با عوارض زیادی همراه است.

درمان خانگی روماتیسم چشمی

چند مورد از بهترین درمان‌های خانگی روماتیسم چشمی به شرح زیر است:

• برای کاهش حساسیت چشم نسبت به نور توصیه می‌شود که از عینک آفتابی مناسب و استاندارد استفاده کنید.
  • به منظور کاهش درد در چشم‌ها بهتر است که تکه‌ای پارچه پشمی بر روی چشم‌ها قرار دهید.
  • اگر تحمل درد برای شما ممکن نیست، می‌توانید برای تسکین آن از داروهای کاهنده درد مثل ایبوپروفن استفاده نمایید.

این امکان برای شما فراهم است که با کمک اقدامات درمانی فوق، علائم آزار دهنده روماتیسم چشمی را کاهش داده و کیفیت زندگی خود را بهبود ببخشید.

آیا روماتیسم چشمی کودکان را نیز درگیر می ‌کند؟

کودکان نیز همانند افراد بزرگسال در معرض مبتلا شدن به روماتیسم چشمی قرار دارند. لازم به ذکر است که علائم و نشانه‌های این بیماری در کودکان شبیه به بزرگسالان است و هیچ فرقی ندارد. پزشک متخصص برای درمان یوئیت در کودکان از روش‌های درمانی بزرگسالان استفاده می‌کند. برای این منظور، مصرف قطره کورتیکواستروئیدی یا داروهای سرکوبگر سیستم ایمنی بدن را تجویز خواهد کرد.

عوارض درمان نشدن روماتیسم چشم

شایان ذکر است که چنانچه روماتیسم چشم درمان نشود، عوارض زیادی را در فرد به دنبال خواهد داشت. بنابراین پزشکان توصیه دارند که در صورت مشاهده علائم اولیه این بیماری سریعا به فکر درمان آن باشید. در ادامه با چند مورد از مهم‌ترین عوارض درمان نشدن روماتیسم چشم آشنا می‌شویم:

• آب مروارید
  • آب سیاه
  • آسیب به عصب بینایی
  • خراشیدگی شبکیه
  • جدا شدگی پرده شبکیه
  • نابینایی
  • ادم ماکولا (تورم لکه زرد شبکیه)

با وجود این عوارض نام برده شده بیماری یوئیت، از همان دوران اولیه ابتلا بایستی سریعا به فکر درمان آن باشید. تا از نابینایی همیشگی نجات پیدا کنید و به خوبی درمان شوید.

آیا بیماران مبتلا به روماتیسم چشمی می ‌توانند عمل لیزیک انجام دهند؟

آن دسته از افرادی که درگیر روماتیسم چشمی کنترل نشده هستند، نباید عمل لیزیک در شیراز انجام دهند. پزشک متخصص در جراحی لیزیک، قسمتی از قرنیه را جدا کرده و سپس آن را با کمک لیزر تغییر شکل می‌دهد. در بیماران درگیر روماتیسم چشم، بافت قرنیه ضعیف‌تر و مستعد آسیب است. بنابراین انجام جراحی لیزیک برای این افراد، ریسک بروز عوارض جدی‌تری از جمله نازک شدن بیش از حد قرنیه، از بین رفتن فلاپ ایجاد شده در قرنیه و عفونت را بیشتر خواهد کرد.

برای درمان روماتیسم چشم به چه دکتری مراجعه نماییم؟

در صورت مراجعه به پزشک متخصص چشم، ایشان یکسری آزمایشات را برای تشخیص این بیماری انجام می‌دهد. چنانچه علت روماتیسم چشم، بیماری زمینه‌ای باشد، ممکن است که ایشان شما را به متخصص دیگری برای انجام برخی تست‌های آزمایشگاهی و معاینات پزشکی ارجاع دهد.

نتیجه‌گیری

در این محتوا به بررسی بیماری روماتیسم چشمی پرداختیم. همچنین با بهترین روش‌های درمان این عارضه نیز آشنا شدیم. در صورتی که علائم و نشانه‌های این بیماری در شما مشاهده می‌شود، ضرورت دارد که سریعا به پزشک متخصص چشم مراجعه نمایید. برای اینکه از بروز عوارض جانبی عارضه یوئیت جلوگیری کنید.

مشاوره حضوری درمان روماتیسم چشم در ماهشهر

اگر ساکن استان خوزستان از جمله شهرهای اهواز و ماهشهر و یا اطراف آن هستید و برای کنترل و درمان روماتیسم چشم قصد مراجعه به یک چشم پزشک خوب را دارید، می‌توانید به مطب دکتر وحید بیگی مراجعه کنید.