تست و درمان افزایش فشار چشم در بزرگسالان

افزایش فشار چشم یکی از مشکلاتی است که به دلیل تغییر مقدار حجم کوروئید و تونیسیتی عضله‌های خارج از چشم و همچنین به دلیل تولید مایع زلالیه موجود در چشم به وجود می‌آید. مقدار نرمال حجم کوروئید و تونیسیتی در حالت نرمال در مقدار بین 10 تا 21 میلی متر جیوه است.

افزایش مقدار فشار چشم موجب آسیب رسیدن به چشم و عصب بینایی می‌شود. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به بررسی دلایل افزایش فشار چشم و روش‌های درمان آن بپردازیم.

فشار چشم چرا و چگونه پدید می‌آید؟

فشار چشم چیست؟

فشار داخل چشمی (IOP: Intraocular pressure) به نیرویی گفته می‌شود که مایع زلالیه موجود در داخل چشم به دیواره‌های داخلی آن وارد می‌کند. این فشار در حفظ شکل چشم و عملکرد صحیح آن نقش حیاتی دارد. افزایش غیرطبیعی فشار چشم می‌تواند به عصب بینایی آسیب بزند و منجر به مشکلات چشمی گلوکوم (آب سیاه) می‌شود. از این رو تشخیص و درمان این بیماری توسط متخصص چشم در اهواز از اهمیت زیادی برخوردار است.

دلایل افزایش فشار چشم

همانطور که می‌دانید چشم، مایعی به نام زلالیه دارد، این مایع در داخل چشم مسئول تغذیه قرنیه است و به حفظ شکل چشم کمک می‌کند. زلالیه برای ثابت نگه داشتن مقدار فشار باید تخلیه شود و این تخلیه توسط قسمتی به نام  زاویه تخلیه صورت می‌گیرد.

دلایل افزایش فشار چشم
  • فشارخون بالا
  • دیابت نوع یک و دو
  • استفاده از قرص‌های حاوی استروئید
  • داشتن سابقه جراحی چشم
  • وراثت
  • مصرف الکل و کافئین به مقدار زیاد
  • وارد شدن ضربه به چشم
  • افزایش سن
  • مبتلا بودن به بیماری آب سیاه چشم و …

موارد گفته شده در لیست بالا از جمله چند نمونه از دلایلی هستند که منجر به افزایش فشار چشم می‌شود.

علائم فشار چشم بالا

بهتر است بدانید هر سردرد و چشم دردی به دلیل افزایش فشار چشم نیست. طبق نظر اکثر متخصصان چشم کسانی که فشار چشم بالایی دارند، معمولا هیچ گونه علائمی را به طور خاص تجربه نمی‌کنند. از این رو برای اطلاع از اینکه آیا این بیماری را دارید یا خیر، بایستی به پزشک متخصص مراجعه کنید تا بتوانید با انجام آزمایشات مقدار فشار چشم را اندازگیری کنید.

اگر که مقدار فشار داخل چشم بیشتر از 21 میلی متر جیوه باشد، خطرناک است و باید هر چه سریع‌تر تحت درمان قرار بگیرید.

برای دریافت مشاوره رایگان افزایش فشار چشم فرم زیر را پر کنید.

علائم فشار چشم در بزرگسالان

علائم این بیماری در بزرگسالان اغلب به ‌صورت نامحسوس بروز می‌کند، اما توجه داشته باشید در موارد شدیدتر با علائمی مانند درد شدید چشم، تاری دید، دیدن هاله‌های رنگی اطراف نورها، کاهش ناگهانی بینایی، قرمزی چشم و… نمایان شود.

یکی از علائم شایع فشار چشم که در بزرگسالان، سردرد شدید است. هنگامی که فشار داخلی چشم به مقدار 25 یا بیشتر از 30 می‌رسد، سردرد شدیدی در سر و در چشم به وجود می‌آید.

درنتیجه در صورتیکه این علائم را به صورت مکرر تجربه می‌کنید، به یک پزشک متخصص چشم مراجعه کنید. توجه داشته باشید که تشخیص و درمان به ‌موقع فشار چشم می‌تواند از بروز آسیب‌های جدی به عصب بینایی و کاهش دید جلوگیری کند.

عوارض فشار چشم بالا

تشخیص و کنترل به ‌موقع افزایش فشار چشم در بزرگسالان از اهمیت زیادی برخوردار است، چرا که می‌توانید از بروز عوارض احتمالی جلوگیری کنید. افزایش فشار داخل چشمی (IOP) می‌تواند عوارض جدی و خطرناکی داشته باشد، از جمله عوارض می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

این بیماری یکی از شایع‌ترین و خطرناک‌ترین عوارض فشار چشم بالاست که می‌تواند به تخریب عصب بینایی و در نتیجه، کاهش تدریجی یا ناگهانی بینایی منجر شود.

افزایش فشار داخل چشمی می‌تواند به مرور زمان به شبکیه و عصب بینایی آسیب بزند و نتیجه باعث کاهش دید یا حتی نابینایی شود.

افزایش فشار می‌تواند به تغییر شکل قرنیه و ایجاد مشکلاتی مانند تورم و التهاب آن منجر شود.

چگونگی تشخیص فشار چشم

برای تشخیص بالا رفتن فشار چشم نیاز است به یک جراح و متخصص چشم مراجعه کنید. پزشک شما برای اندازه‌ گیری مقدار فشار داخل چشمتان از یک تست ساده‌ به نام تونومتری استفاده می‌کند. راه‌های مختلفی برای انجام تست تونومتری وجود دارد، از جمله این روش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

چگونگی تشخیص فشار چشم

درمان فشار چشم

برای درمان افزایش فشار چشم در بزرگسالان در ابتدا مقدار دقیق فشار توسط پزشک معالج اندازگیری می‌شود و بر اساس شدت مشکل، قطره و یا دارو تجویز می‌شود. بیشتر پزشکان در وهله اول به بیمارانشان قطره تجویز می‌کنند تا با استفاده از آن بتوانند فشار چشمی خود در مقدار نرمال 12 تا 20 میلی متر جیوه نگه دارند. در برخی موارد که مشکل بیمار با قطره چشمی برطرف نمی‌شود، ممکن است پزشک معالج جراحی را پیشنهاد دهد.

درمان های خانگی فشار چشم

برای مدیریت فشار چشم در خانه، تغییرات سبک زندگی و برخی روش‌های طبیعی می‌تواند موثر باشد. بهترین درمان خانگی متشکل از یک رژیم غذایی سالم و متعادل، غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند اسیدهای چرب امگا 3 است که می‌تواند به سلامت چشم کمک کند.

مصرف سبزیجات برگ سبز، میوه‌های تازه، و ماهی‌ نیز از جمله مواردی است که باید در رژیم غذایی خود قرار دهید. انجام ورزش‌های منظم و حفظ وزن مناسب نیز می‌تواند به کاهش فشار چشم کمک کند. کاهش مصرف کافئین و نمک، و ترک سیگار از دیگر اقدامات موثر هستند.

از این رو به طور کل می‌توانید با یک رژیم غذایی خوب و دوری از دخانیات فشاربالای چشم خود را کنترل کنید تا از عوارض ناشی ازآن چشم در امان باشید.

چه غذاهایی فشار چشم را بالا می برد؟

مصرف غذاهای چرب باعث افزایش فشار چشم می‌شوند. همچنین چربی‌های ترانس، مصرف قند و کربوهیدارت به مقدار زیاد برای سلامت چشم‌هایمان مضر است. برای داشتن یک رژیم غذایی مناسب می‌توانید از پزشک متخصص تغذیه مشاوره دریافت کنید. بر اساس نظریه اکثر پزشکان متخصص داشتن یک رژیم غذایی سالم نه تنها می‌تواند سلامت بینایی را تضمین کند بلکه می‌تواند متابولیسم بدن را افزایش دهد.

فشار چشم در بزرگسالان معمولاً بدون علائم است ام در برخی موارد هم موجب سردرد، دردهای مکرر و وحشتناکی می‌شود. به طور معمول فشار چشم باید در مقدار 12 تا 20 میلی متر جیوه باشد، اما اگر این مقدار افزایش پیدا کند و هچ درمانی برای آن صورت نگیرد مشکلات جدی برای بینایی به وجود خواهد آمد. از این رو بهتر است هر چند وقت یکبار برای چکاپ به پزشک متخصص مراجعه کنید.

سوالات متداول افزایش فشار چشمی

مشاوره حضوری درمان فشار چشم در ماهشهر

اگر ساکن استان خوزستان از جمله شهرهای اهواز و ماهشهر و یا اطراف آن هستید و برای درمان فشار چشم قصد مراجعه به یک چشم پزشک خوب را دارید، می‌توانید به مطب دکتر وحید بیگی مراجعه کنید.