لیزیک در بارداری | بارداری بعد از لیزیک

در دوران بارداری و شیردهی، مسائل مربوط به سلامت مادر و نوزاد اولویت اصلی هستند. به همین خاطر توصیه می‌شود از انجام جراحی‌های غیر اورژانسی در این دوران خودداری شود. در نتیجه انجام لیزیک در دوران بارداری و شیردهی، که معمولاً برای اصلاح بینایی انجام می‌شود، بهتر است به بعد از زایمان و اتمام دوران شیردهی مادر موکول شود، اما چرا؟! ادامه این مطلب را برای یافتن پاسخ این سوال مطالعه کنید.

لیزیک چشم در دوران بارداری و شیردهی

عمل لیزیک چشم در بارداری

عمل لیزیک چشم یا سایر جراحی‌های رفع عیوب انکساری چشم به طور کلی در دوران بارداری توصیه نمی‌شود. این موضوع بنا به گفته پزشکان به دلیل تغییرات هورمونی و فیزیولوژیکی که در این دوران رخ می‌دهد است. این تغییرات ممکن است در برخی موارد جدی باشد و باعث بروز مشکلات جدی در بینایی شود، از این رو به هیچ عنوان بدون مشورت پزشک و خودسرانه در دوران بارداری اقدام به جراحی لیزیک نکنید.

توجه داشته باشید حتی در ماه‌های اولیه بارداری عمل لیزیک چشم توصیه نمی‌شود؛ اما اگر مشکل زیاد جدی باشد، با تدابیر اورژانسی ممکن است عمل لیزیک انجام شود. بهتر است بدانید که به گفته پزشکان معمولاً انجام لیزیک و سایر جراحی‌های حذف عینک برای سلامتی مادر و جنین خطری نخواهند داشت. با این وجود به دلیل تغییرات هورمونی مادر در دوران بارداری و شیردهی ممکن است نتیجه عمل لیزیک بی‌اثر شود. همچنین بهتر است برای اطمینان و پیشگیری از کوچکترین خطرات برای سلامتی جنین و به دلیل استفاده از قطره‌های خاص در داخل چشم در پروسه جراحی لیزیک و بعد از آن به عنوان یکی از مهمترین مراقبت های بعد از لیزیک، انجام این جراحی به زمان دیرتری موکول شود.

دقت داشته باشید که قره‌های آنتی بیوتیک و کورتون بعد از جراحی لیزیک می‌تواند عوارضی بالقوه‌ای برای جنین به دنبال داشته باشد. بنابراین، بهترین توصیه به خانم‌های بارداری که می‌خواهند جراحی لیزیک انجام دهند، این است که این جراحی را تا بعد از زایمان و دوران شیردهی به تعویق بیاندازید تا سلامت جسم خود و جنین را حفظ کنید.

آیا بعد از عمل لیزیک چشم می توان باردار شد؟

بله، پس از انجام عمل لیزیک چشم می‌توانید باردار شوید؛ با این حال، همواره توصیه می‌شود که پس از عمل لیزیک حداقل چند ماه تا یک سال صبر کنید تا دوره نقاهت بعد از لیزیک به خوبی انجام شود و قطره‌ها را به طور کامل استفاده کنید و در نتیجه بافت قرنیه به خوبی ترمیم شود. در نتیجه دوره نقاهت لیزیک و البته تغییرات هورمونی بارداری هیچ تاثیری بر یکدیگر نداشته باشند.

بارداری بعد از لیزیک چشم

◀ به طور کلی برای باردار شدن پس از عمل لیزیک هیچ مشکل یا مانع علمی وجود ندارد و هیچ مدرکی نیز این موضوع را تأیید نمی‌کند. با این حال، توصیه می‌شود که پس از عمل لیزیک حداقل چند ماه منتظر بمانید تا بدن شما به طور کامل بهبود یابد. دقت داشته باشید که با گذشت چند ماه از لیزیک هم از بابت عدم ایجاد مشکل برای جنین آسوده خاطر خواهید بود و همچنین اینکه تغییرات هورمونی نیز بر روی نتیجه لیزیک تاثیر منفی نخواهند داشت. توجه داشته باشید مشورت با پزشک خود همیشه بهترین گزینه است تا در مورد شرایط شما و زمان بارداری بعد از عمل لیزیک، بهترین توصیه‌ها را دریافت کنید.

جهت مشاوره با بهترین متخصص چشم در اهواز فرم زیر را تکمیل کنید؛ البته توجه داشته باشید که دکتر بیگی علاوه بر اهواز و ماهشهر در شیراز نیز فعالیت دارند و به عنوان یکی از بهترین جراح لیزیک در شیراز می‌توانید با ایشان وقت مشاوره و معاینه بگیرید.

برای دریافت مشاوره رایگان فرم زیر را پر کنید.

مشخصات(ضروری)
دریافت نوبت جهت انجام خدمات:
محل درمان:

چه زمانی برای عمل لیزیک و لازیک چشم بعد از زایمان مناسب است؟

پس از زایمان، زمان مناسب برای انجام عمل لیزیک یا لازیک چشم بستگی به شرایط شخصی فرد، وضعیت بینایی‌ و مشورت با پزشک متخصص دارد. به طور کل زمان مناسب برای عمل لیزیک و لازیک چشم بعد از زایمان به شرح زیر است:

لیزیک در دوران بارداری و شیردهی

پس از پایان دوره شیردهی: اگر شما در دوره شیردهی هستید، بهتر است حداقل تا پایان دوره شیردهی صبر کنید. این برای اطمینان از آن است که هورمون‌های بدن شما به حالت طبیعی خود بازگردند و قرنیه چشم‌هایتان بهبود یابد. معمولاً بین شش ماه تا یک سال بعد از زایمان بهترین زمان برای انجام جراحی لازیک و لیزیک زیر نظر پزشک متخصص است. پس از یک یا دو چرخه قاعدگی: اگر شما از شیر خشک برای فرزندتان استفاده می‌کنید و شیردهی انجام نمی‌دهید، می‌توانید حداقل تا دو چرخه قاعدگی (معمولاً حدود سه ماه ) صبر کنید تا بدنتان به حالت برسد و بتوانید به طور مناسب برای جراحی آماده شوید. بر اساس توصیه پزشک: همواره بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

🔹 او می‌تواند بر اساس وضعیت چشم‌های شما، تاریخچه پزشکی، وضعیت هورمونی و دیگر عوامل، به شما بهترین زمان جراحی لیزیک و لازیک را اعلام کند. تصمیم نهایی برای انجام عمل لیزیک یا لازیک چشم باید با توجه به توصیه پزشک صورت بگیرد.

نمونه کار قبل و بعد عمل انحراف چشم دکتر وحید بیگی

جراحی و درمان انواع بیماری‌های چشم، رفع عیوب انکساری و انجام جراحی زیبایی پلک توسط دکتر وحید بیگی با نمونه کارهای متعدد

نمونه جراحی بلفاروپلاستی در اهواز

در چه شرایطی می‌شود در زمان بارداری عمل لیزیک انجام داد؟

برخی شرایط استثنایی، ممکن است پزشک تصمیم به انجام جراحی لیزیک در زمان بارداری بگیرد. در این صورت، شرایطی را باید بیمار قبول کند و برخی از شرایط توسط جراح چشم تایید شود و مجوز جراحی به این ترتیب در دوران بارداری صادر شود، از جمله این شرایط به شرح زیر است:

  • مقدار نمره چشم در طول یکسال قبل از بارداری تغییر نکرده باشد.
  • تمامی مراحل مرتبط با معاینه و آزمایشات قبل از جراحی انجام شده باشد و توسط پزشک تایید شده باشد.
  • بیمار باید آگاه باشد که برخی از قطره‌های آنتی بیوتیک که باید در دوره نقاهت مصرف کند، در طول بارداری توصیه نمی‌شود.

علاوه بر این موارد همچنین نیاز است قبل از انجام جراحی لیزیک در زمان بارداری، با متخصص زنان و زایمان مشورت کنید و تاییدیه ایشان را دریافت کنید و در صورت نبود هیچ گونه خطری اقدام به جراحی لیزیک کنید. اما به طور کل اغلب در مورد زنان باردار، جراحی لیزیک توصیه نمی‌شود؛ زیرا تغییرات هورمونی در طول بارداری و شیردهی می‌تواند بر ساختار قرنیه تأثیر بگذارد و همچین استفاده از قطره‌ها و داروها در طول جراحی و دوره نقاهت برای جنین خطرناک است.

عمل لیزیک چشم در دوران شیردهی

◀ در دوران شیردهی، انجام عمل لیزیک باید با دقت مورد بررسی پزشک قرار گیرد. به دلیل تغییرات هورمونی در این دوره، انجام جراحی لیزیک ممکن است ریسک‌هایی مانند بازگشت نمره چشم را داشته باشد؛ در نتیجه مانند دوران بارداری، توصیه می‌شود عمل لیزیک در دوران شیردهی انجام نشود و به بعد از این مدت موکول شود.

عوارض لیزیک در دوران شیردهی

در دوران شیردهی، انجام عمل لیزیک بر روی چشم ممکن است با ریسک‌هایی همراه باشد؛ از جمله عوارض لیزیک در دوران شیردهی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سوالات متداول

کلام نهایی

به طور کلی، عمل لیزیک و دیگر جراحی‌های اصلاح عیوب انکساری در دوران بارداری یا پس از آن، بسته به شرایط فردی و تشخیص پزشکی دارد. اما به طور کلی جراحی لیزیک در دوران بارداری و شیردهی، توصیه نمی‌شود مگر اینکه بیمار در شرایط خاص باشد و زیر نظر متخصصین مجرب این جراحی صورت بگیرد.

مشاوره حضوری لیزیک چشم در ماهشهر

اگر ساکن استان خوزستان از جمله شهرهای اهواز و ماهشهر و یا اطراف آن هستید و برای لیزیک چشم قصد مراجعه به یک چشم پزشک خوب را دارید، می‌توانید به مطب دکتر وحید بیگی مراجعه کنید.

آدرس: ماهشهر ؛میدان امام،خیابان باهنر ،جنب عینک زایس

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
تخفیف تابستانه
برای اطلاع از هزینه انواع جراحی چشم کلیک کنید.