مراقبت از چشم در گرما (مراقبت از چشم در تابستان)

مراقبت از چشم در گرما و فصل تابستان از اهمیت بسیاری برخوردار است. زیرا در این فصل از سال، روزها گرم و طولانی هستند. آفتاب به سطح زمین نزدیک‌تر است و پرتوهایش با شدت بیشتری می‌تابند. در نظر داشته باشید که پرتوهای مضر خورشید از جمله اشعه ماورا بنفش برای چشم‌ها بسیار خطرناک است. بنابراین انجام یکسری راهکارها برای محافظت از چشم‌ در گرما بسیار ضروری خواهد بود.

قصد داریم در این مقاله به راهکارهای محافظت چشم از گرما بپردازیم. اگر مایل هستید که با این راهکارها آشنا شوید، خواندن این محتوا به شما پیشنهاد می‌شود. با ما همراه باشید.

مراقبت از چشم در گرما

مراقبت از چشم در فصل تابستان

در فصل تابستان، این آفتاب سوزان ممکن است برای چشمان شما بسیار دردسر آفرین باشد. مشکلاتی مثل آلرژی، عفونت و خشکی چشم از متداول‌ترین عوارض تابش نور خورشید هستند. به همین دلیل است که چشم‌ها در فصل گرما به مراقبت‌های بیشتری نیاز دارند.

برای دریافت مشاوره مراقبت از چشم در گرما فرم زیر را پر کنید.

مشخصات(ضروری)
دریافت نوبت جهت انجام خدمات:
محل درمان:

چگونه از چشم ‌های خود در گرما محافظت کنیم؟

با افزایش دما در فصل تابستان، به ویژه زمانی که چشم‌های شما در معرض نور مستقیم خورشید قرار می‌گیرند، خطر بروز مشکلات چشمی گوناگون افزایش پیدا می‌کند. در فصل تابستان نه تنها پوست باید در مقابل اشعه ماورا بنفش محافظت شود، بلکه رعایت نمودن اقدامات احتیاطی برای مراقبت از چشم‌ها نیز به همان اندازه حائز اهمیت است. در ادامه به بررسی اقدامات احتیاطی برای محافظت چشم‌ از گرما می‌پردازیم:

برای سلامتی چشمان خود در گرما آب بیشتر بنوشید

داشتن یک رژیم غذایی سالم و سرشار از مواد مغذی به همراه نوشیدن آب فراوان می‌تواند در حفظ رطوبت چشم در گرما بسیار موثر باشد. گفتنی است که نوشیدن آب به مقدار کافی علاوه بر بهبود سلامت چشم‌ها، نقش مفیدی نیز در حفظ رطوبت پوست و سلامت کلی بدن دارد. همچنین، گرمای تابستان ممکن است موجب کم آبی بدن شود، به همین دلیل، هیدارته نگه داشتن بدن در این فصل از اهمیت بسیاری برخوردار خواهد بود.

چگونه از چشم ‌های خود در گرما محافظت کنیم؟

برای حفاظت چشم، عینک آفتابی بزنید

طبق توصیه چشم پزشکان، در حین کار، ورزش در فضای آزاد یا انجام هر فعالیت دیگری در زیر نور آفتاب بایستی از عینک آفتابی باکیفیت استفاده نمایید. علاوه بر فصل تابستان، در زمستان نیز عینک آفتابی بزنید، به ویژه هنگامی که هوا برفی است. زیرا اشعه ماورا بنفش ممکن است از سطح برف منعکس شود. برای محافظت چشم از گرما، عینک آفتابی شما باید بتواند ۹۹ تا ۱۰۰ درصد اشعه UVB و UVA و ۷۵ الی ۹۰ درصد نور مرئی خورشید را مسدود کند. همچنین لازم است که از نظر رنگ نیز کاملا بدون نقص و هماهنگ باشد. استفاده از لنزهای خاکستری سبب می‌شود تا در تشخیص رنگ‌ها کمتر اشتباه کنید.

برای تابش کمتر آفتاب به چشم‌ها، کلا بزنید

همانطور که می‌دانید، عینک آفتابی نقش مهمی در مراقبت از چشم در گرما دارد، اما نمی‌تواند تمامی زوایا را بپوشاند. باز هم روزنه‌هایی هستند که نور آفتاب از طریق آن‌ها به چشم‌های شما دسترسی پیدا می‌کند. توصیه می‌شود که برای مراقبت از چشم در فصل تابستان، از یک کلاه لبه‌دار و بزرگ استفاده کنید.

به دنبال سایه باشید

قرار گرفتن در زیر نور آفتاب می‌تواند برای سلامتی بسیار مفید باشد و به جذب ویتامین D در بدن کمک خواهد کرد. به همین دلیل هیچ اجباری نیست که همیشه از نور خورشید دوری کنید. اما سعی کنید که در فواصل زمانی منظم و به ویژه هنگامی که نور آفتاب خیلی شدید است، در سایه قرار بگیرید. زیرا سایه اثرات اشعه ماورا بنفش را به مقدار زیادی کاهش می‌دهد و سبب مراقبت از چشم در گرما خواهد شد.

به ساعات اوج تابش خورشید توجه کنید

اوج تابش خورشید بین ساعت ۱۰ صبح تا ۲ بعد از ظهر است. توصیه می‌شود که در این ساعات از روز در مقابل نور آفتاب قرار نگیرید. البته چنانچه مجبور به این کار هستید، تا حد ممکن از چشم‌های خود مراقبت کنید. به همین دلیل، استفاده از کلاه مناسب، عینک آفتابی و کرم ضد آفتاب می‌تواند در محافظت چشم از گرما بسیار کمک کننده باشد.

از مواد آرایشی و لنز استفاده نکنید

چنانچه از حساسیت چشمی یا پوست حساسی در اطراف چشم دارید، بهتر است مخصوصاً در فصل تابستاندر استفاده مواد آرایشی چشمی و لنز بسیار دقت کنید تا از عفونت چشم بر اثر لنز در امان باشید.
اگر از لنزهای تماسی استفاده می‌کنید، باید قطره چشم همراه خود داشته باشید تا در صورت خشک شدن چشم‌ها در گرما از آن استفاده کنید. علاوه بر آن، چنانچه عینک طبی می‌زنید، باید حتما کلاه نیز به همراه خود داشته باشید. بخش مهمی از مراقبت‌های پیشگیرانه، آینده نگری و برنامه ریزی دقیق در این فصل گرم است.

بهترین راه های محافظت از چشم در گرما و عدم استفاده از لنز

چشم ‌های خود را نمالید

مالیدن چشم با دست، یک کار رایج بوده که بسیاری از کودکان تا بزرگسالان به آن عادت دارند؛ این کار ممکن است سبب عفونت چشم شود. ◀ بنابراین توصیه می‌شود تا حد امکان این عادت را کنار بگذارید. مخصوصاً اگر تجربه عمل چشم از جمله، عمل آب مروارید و یا عمل لیزیک و جراحی‌های مشابه را دارید، هرگز چشمان خود را نمالید. یکی از مهمترین مراقبت های بعد از لیزیک ، عدم مالش چشم است زیرا چشم‌ها بیشتر در معرض عفونت قرار دارند.

بهداشت پلک‌ های خود را رعایت کنید

شما باید در گرما و فصل تابستان به بهداشت پلک‌های خود توجه ویژه‌ای داشته باشید. زیرا تجمع سلول‌های مرده در پلک‌ها سبب گل مژه می‌شود. همچنین لوازم آرایشی نامرغوب و تاریخ مصرف گذشته مثل خط چشم و ریمل برای پلک‌ و چشم‌های شما بسیار مضر است.

از قطره چشم استفاده کنید

چشم‌ها در فصل تابستان، مدام خشک می‌شوند و همانند پوست به رطوبت نیاز دارند. شما می‌توانید این رطوبت را با کمک قطره چشم تأمین کنید. شایان ذکر است که وقتی چشم‌ها برای مدت طولانی در معرض نور آبی منعکس شده از نمایشگرها قرار می‌گیرند، استفاده از قطره اشک مصنوعی ضروری خواهد بود. البته نوشیدن مقدار کافی آب نیز می‌تواند در کاهش احتمال رخ دادن خشکی چشم در فصل تابستان ثمربخش باشد. البته حتماً دقت داشته باشید که نوع قطره و اشک مصنوعی که استفاده کنید با تجویز چشم پزشک باشد تا مشکلی برای چشمانتان ایجاد نشود.

مراقبت از چشم در گرما در کودکان

مراقب کودکان باشید

شما باید از چشم‌های کودک خود در مقابل اشعه ماورا بنفش خورشید محافظت کنید. به طور معمول، کودکان مدت زمان بیشتری را نسبت به بزرگسالان زیر نور آفتاب می‌گذرانند. بنابراین محافظت نکردن از چشم‌ها در فصل تابستان، احتمال بروز آسیب‌های جدی را در آینده بیشتر خواهد کرد.

در فصل تابستان، چشم‌های افراد کم سن و سال بیشتر از دیگران در معرض آسیب‌های مربوط به اشعه ماورا بنفش قرار دارد. زیرا چشم کودکان نمی‌تواند پرتوهای فرابنفش را به طور موثر فیلتر کند. بنابراین پرتوهای بیشتری به قسمت شبکیه چشم ‌می‌رسند. ◀ اگر کودک دائما پلک می‌زند و چشم‌های خود را مالش می‌دهد و چشم‌هایش قرمز شده‌ است، باید او را برای مدتی دور از نور آفتاب نگه دارید. در این وضعیت، کمپرس آب سرد می‌تواند در تسکین درد چشم و همچنین مراقبت از چشم در گرما بسیار اثربخش باشد.

سایر راهکارهای مراقبت از چشم در گرما

  • زمانی که عرق می‌کنید، میکروب‌ها و عفونت‌ها همراه با قطرات عرق به چشم‌های شما وارد می‌شوند. این قطرات عرق و میکروب‌ها می‌توانند سبب آلرژی چشم بشوند. توصیه می‌شود که برای پیشگیری از ابتلا به آلرژی‌های چشمی، برای مراقبت از چشم ها در تابستان مرتبا دوش بگیرید.
  • پیشنهاد می‌شود که برای مراقبت از چشم در گرما، به میزان کافی خواب داشته باشید. زیرا چشم‌ها در طی روز برای انجام کارهای متعدد به فعالیت می‌پردازند و نیازمند استراحت هستند. به همین دلیل داشتن یک برنامه خواب منظم اهمیت قابل توجهی برای حفظ سلامت چشم‌ها خواهد داشت.
  • وجود کلر در استخرهای شنا ممکن است اثرات نامطلوبی بر روی چشم‌ها داشته باشد. بنابراین توصیه می‌شود که در هنگام شنا در فصل تابستان برای محافظت چشم از گرما و همچنین جلوگیری از سوزش، تورم و خارش چشم‌ها از عینک آفتابی استفاده نمایید.

به صورت منظم به چشم‌ پزشک مراجعه کنید

چرا کلینیک چشم دکتر وحید بیگی در ماهشهر؟!

پیشرفته‌ترین تجهیزات جراحی

بیش از 2500 جراحی چشم موفق

رضایت‌مندی بیماران

جدیدترین متدهای درمان

دکتر وحید بیگی جراح و متخصص چشم

اشعه ماورا بنفش در تابستان و آسیب به چشم

همانطور که می‌دانید، پرتوهای خورشیدی چندین نوع اشعه دارند. اشعه‌هایی که از خورشید به سطح زمین می‌رسند، برای رشد گیاهان و گرم شدن زمین مفید هستند. اشعه‌هایی نظیر مادون قرمز و نور هیچگونه ضرری ندارند، اما اشعه‌هایی مثل ماورا بنفش می‌توانند به بدن انسان آسیب برسانند. آفتاب سوختگی، سرطان پوست و آسیب‌های چشمی از جمله پیامدهای برخورد اشعه‌های ماورا بنفش به بدن انسان هستند. این نوع اشعه‌ها به عنوان یکی از قاتلین اصلی روشنایی چشمان شما به شمار می‌آیند. زیرا:

علل مضر بودن اشعه ماورا بنفش برای چشم (👇)
  • علت اول: اشعه ماورا بنفش لایه خارجی چشم یعنی قرنیه را می‌سوزاند. به همین علت است که با قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش شدید به نوعی آفتاب سوختگی دچار می‌شوید. این نوع از آفتاب سوختگی به التهاب چشمی ناشی از اشعه ماورا بنفش معروف است. این رخداد بیشتر در کنار دریا و ارتفاعات کوه‌ها رخ می‌دهد. بسیاری از اشخاص نام این نوع التهاب چشمی را به عنوان کور برفی می‌شناسند. خوشبختانه این عارضه در طی چندین هفته بهبود پیدا می‌کند، اما چشم‌ها تا پایان بهبودی درد بسیاری زیادی را تحمل می‌کنند.
  • علت دوم: این اشعه‌ها می‌توانند به چشم وارد شوند و به عدسی و شبکیه چشم که نور را دریافت می‌کنند، آسیب برسانند. چنانچه عادت دارید که دائما در معرض اشعه ماورا بنفش خورشید قرار بگیرید، باید بدانید که آرام آرام درگیر تاری عدسی چشم خواهید شد. تاری عدسی چشم سبب می‌شود که نور به داخل چشم‌ها وارد نشود و فرد به تدریج دچار کوری شود.
  • علت سوم: بهتر است بدانید که شبکیه پشت چشم هم از شر اشعه ماورا بنفش خورشید در امان نیست. اگر دائما در معرض نور آفتاب باشید، ممکن است دچار زوال سلول‌های چشمی شوید. این زوال تا حدی ادامه پیدا می‌کند که به نابینایی و کوری چشم منجر خواهد شد.

روش‌ های خانگی برای مراقبت از چشم در گرما

تابش شدید نور آفتاب و گرمای تابستان یکی از مهم‌ترین دلایل خستگی چشم هستند. خشکی، احساس خارش، سوزش و سیاهی دور چشم معمولا در این فصل حس می‌شود. همچنین ممکن است آلرژی چشم نیز رخ دهد. در ادامه چند روش خانگی برای مراقبت از چشم در گرما و فصل تابستان را بیان می‌کنیم:

آب سرد

شما باید چشمان خود را مرتبا در طول روز با آب سرد شستشو دهید. این امر کمک بسیاری به طراوت چشم‌ها می‌کند. همچنین پدهای پنبه‌ای که به مدت ده دقیقه در آب یخ آغشته شده‌اند نیز اگر بر روی چشم‌ها قرار بگیرند، سبب انقباض رگ‌های خونی و آرامش‌ چشم‌ها خواهند شد.

خیار

بهتر است که برای مراقبت از چشم در فصل تابستان، یک خیار خنک را بردارید و برشی از آن را به مدت ۱۵ دقیقه بر روی چشم‌ها قرار دهید، سپس چشم‌های خود را باز کنید تا کاملا سرحال بشوید. اگر مایل باشید، می‌توانید تفاله خیار را هم بر روی پلک‌ها بمالید. همچنین ترکیب آب لیمو یا آب خیار و قرار دادن آن به مدت ۱۰ دقیقه در دور چشم‌ها و سپس شستشوی آن می‌تواند در مراقبت از چشم در گرما و فصل تابستان بسیار اثربخش باشد.

راهکارهای محافظت چشم از گرما

چای کیسه‌ای

چای کیسه‌ای استفاده شده یک نوع موهبت برای مراقبت از چشم‌های خسته است. هنگامی که چای را دم کردید، چای کیسه‌ای را فریزر بگذارید و اجازه دهید برای مدتی در آن جا بماند. سپس چای کیسه‌ای خنک شده را برای ۱۵ دقیقه بر روی چشم‌های خود قرار دهید تا درخشندگی آن‌ها برگردد. این کار همچنین در کاهش سیاهی دور چشم‌ها نیز بسیار کمک کننده خواهد بود. همچنین شما می‌توانید از چای سبز استفاده کنید. برای این منظور، چای سبز را دم کرده و سپس خنک کنید و بر روی چشم‌ها اسپری کنید.

کلام نهایی

در این مقاله راهکارهایی را برای مراقبت از چشم در گرما و فصل تابستان بیان کردیم. دانستیم که رعایت یکسری نکات می‌تواند در داشتن چشم‌های سالم بسیار موثر باشد. اگر درگیر مشکلات بینایی هستید یا می‌خواهید در خصوص مراقبت از چشم به پزشک متخصص مراجعه کنید، توصیه می‌شود که به کلینیک چشم پزشکی دکتر وحید بیگی در ماهشهر مراجعه نمایید. زیرا ایشان می‌تواند با توجه به مهارت و تجربه کاری بالایی که دارد، بهترین مشاوره‌های لازم را در این خصوص به شما ارائه دهد.

مشاوره حضوری مراقبت از چشم در گرما در ماهشهر

اگر ساکن استان خوزستان از جمله شهرهای اهواز و ماهشهر و یا اطراف آن هستید و برای اطلاع از مراقبت از چشم در گرما قصد مراجعه به یک چشم پزشک خوب را دارید، می‌توانید به مطب دکتر وحید بیگی مراجعه کنید.

آدرس: ماهشهر ؛میدان امام،خیابان باهنر ،جنب عینک زایس

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا