ارتباط مصرف کورتون و آب مروارید

کورتون‌ یا کورتیکواستروئیدها در بخش قشری (کورتکس) غده فوق کلیوی ساخته می‌شوند و در تنظیم فرآیندهای بسیاری نقش دارند و با کاستن تولید برخی از مواد شیمیایی در بدن، التهاب را کاهش می‌دهند. استفاده از داروی کورتون با تأثیر مستقیم بر سیستم ایمنی و مشکلات التهابی، به بهبود برخی از بیماری‌ها کمک می‌کند. با این حال، بهتر است بدانید استفاده بیش از حد و دوز بالای کورتون می‌تواند عوارض جانبی جدی از جمله آب مروارید را به دنبال داشته باشد. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا به بررسی ارتباط کورتون و آب مروارید بپردازیم.

رابطه مصرف کورتون با آب مروارید

رابطه مصرف کورتون با آب مروارید

مصرف کورتون با آب مروارید چشم ارتباط دارد. همانطور که می‌دانید آب مروارید یک بیماری چشمی است که در آن عدسی چشم به تدریج کدر می‌شود و باعث کاهش بینایی فرد می‌ گردد. استفاده بی‌ رویه و طولانی‌ مدت از کورتون‌ها می‌تواند روند ایجاد آب مروارید را تسریع بخشد. جالب است بدانید تاکنون علت دقیق مصرف کورتون و ارتباط آن با به وجود آمدن آب مروارید به طور دقیق مشخص نشده است. اما موردی که قابل تشخیص توسط متخصص چشم است این است که آب مرواریدی که به دلیل مصرف کورتون ایجاد می‌شود، معمولاً در قسمت خلفی عدسی چشم و نزدیک به نقطه فوکوس چشم قرار دارد.

این نوع از آب مروارید به شدت بینایی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و در اکثر موارد نیاز به جراحی آب مروارید در اهواز دارد. علاوه بر آب مروارید، مصرف بی ‌رویه کورتون خطر ابتلا به آب سیاه را نیز افزایش می‌دهد. به همین دلیل، مصرف کورتون‌ باید تحت نظارت پزشک صورت گیرد تا از عوارض جانبی آن جلوگیری شود.

برای دریافت مشاوره رایگان فرم زیر را پر کنید.

مشخصات(ضروری)
دریافت نوبت جهت انجام خدمات:
محل درمان:

کورتون چیست؟

آیا مصرف طولانی مدت کورتون باعث آب مروارید می شود؟

کورتون‌ها یا کورتیکواستروئیدها نوعی دارو هستند که به کاهش التهاب بدن و درمان برخی از بیماری‌ها از جمله آسم، آلرژی، اگزما و بیماری‌های خودایمنی کمک می‌کنند. این داروها مانند هورمون کورتیزول در بدن فعالیت می‌کنند. هورمون کورتیزول به طور طبیعی در بدن توسط غدد فوق کلیوی تولید می‌شود و در مواقع استرس و التهاب نقش مهمی در تنظیم بدن دارد.

عوارض مصرف طولانی مدت کورتون

مصرف طولانی ‌مدت کورتون‌ها می‌تواند باعث ایجاد آب مروارید (cataract) در چشم شود. عارضه آب مروارید اگر به موقع تشخیص و درمان نشود باعث کاهش وضوح بینایی و در نتیجه از دست دادن بینایی می‌گردد. از این رو اگر بینایی تان برایتان مهم است بایستی در مصرف کورتون‌ها دقت کنید و از مصرف بی رویه و خودسرانه آن به جد خودداری کنید.
بهتر است بدانید آب مروارید تنها یکی از عوارض استفاده از کورتون است و علاوه بر آن کورتون‌ها می‌توانند منجر به افزایش فشار چشم (گلوکوم) نیز شوند که این نیز یک عارضه جانبی جدی است که ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد. از دیگر عوارض مصرف کورتون که با سلامت بدن ارتباط دارد، می‎‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کورتون‌ها می‌توانند باعث کاهش تراکم استخوان و افزایش خطر شکستگی شوند.

مصرف طولانی ‌مدت کورتون‌ها معمولاً با افزایش وزن و تجمع چربی در مناطق خاصی از بدن مانند صورت، پشت گردن و شکم همراه است.

کورتون‌ها می‌توانند سطح قند خون را افزایش دهند و به این ترتیب خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش دهند.

مصرف طولانی ‌مدت و کنترل نشده کورتون‌ها ممکن است منجر به افزایش فشار خون شود.

کورتون‌ها می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کرده و فرد را نسبت به عفونت‌ها و بیماری‌ها ضعیف‌تر کند.

مصرف کورتون‌ها می‌تواند منجر به زخم‌ معده و روده و همچنین التهاب لوزالمعده شود.

کورتون‌ها می‌توانند باعث نازک شدن پوست، ایجاد کبودی و کاهش سرعت بهبود زخم‌ها شوند.

مصرف کورتون‌ علاوه بر آب مروارید می‌تواند باعث اختلال در تولید طبیعی هورمون‌های بدن شود و در نتیجه منجر به مشکلاتی مانند اختلالات قاعدگی در زنان و کاهش میل جنسی در مردان شود.

آیا مصرف طولانی مدت کورتون باعث آب مروارید می شود؟

بله. مصرف طولانی‌ مدت کورتون‌ می‌تواند باعث ایجاد آب مروارید در چشم شود. مصرف کورتون‌ها در طولانی ‌مدت و بدون نظارت پزشک این فرآیند را تسریع می‌بخشند. از این رو مصرف و تزریق کورتون‌ باید تحت نظارت پزشک صورت گیرد و هرگونه تغییرات در بینایی یا احساس افزایش فشار چشم باید در اسرع وقت بررسی شود.

نمونه کار قبل و بعد عمل انحراف چشم دکتر وحید بیگی

جراحی و درمان انواع بیماری‌های چشم، رفع عیوب انکساری و انجام جراحی زیبایی پلک توسط دکتر وحید بیگی با نمونه کارهای متعدد

نمونه جراحی بلفاروپلاستی در اهواز

چگونه عوارض مصرف کورتون را کاهش دهیم؟

عوارض مصرف کورتون با روش‌هایی از جمله رعایت رژیم غذایی مناسب کاهش می‌یابد. از دیگر روش‌های کاهش عوارض مصرف کورتون‌ها، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 بررسی ارتباط کورتون و آب مروارید

سخن پایانی

ارتباط کورتون و آب مروارید چیست؟ به طور خلاصه استفاده طولانی ‌مدت و بی‌ رویه از کورتون‌ها می‌تواند منجر به مشکلات بینایی از جمله آب مروارید وآب سیاه شود. بنابراین استفاده از کورتون‌ها بایستی تحت نظارت پزشک صورت گیرد تا از عوارض جانبی آن جلوگیری شود و سلامت بینایی و جسمانی شما حفظ شود.

مشاوره حضوری درمان آب مروارید در ماهشهر

اگر ساکن استان خوزستان از جمله شهرهای اهواز و ماهشهر و یا اطراف آن هستید و برای جراحی آب مروارید قصد مراجعه به یک چشم پزشک خوب را دارید، می‌توانید به مطب دکتر وحید بیگی مراجعه کنید.

آدرس: ماهشهر ؛میدان امام،خیابان باهنر ،جنب عینک زایس

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
تخفیف تابستانه
برای اطلاع از هزینه انواع جراحی چشم کلیک کنید.