تاری دید در دوران بارداری خطرناک است؟

تاری دید در بارداری یکی از مشکلات موقتی است که در کیفیت بینایی یک یا دو چشم اثر می‌گذارد. این عارضه اغلب به دلیل تغییرات هورمونی در طول حاملگی اتفاق می‌افتد. بسیاری از خانم‌های باردار در صورت تار شدن دید خود در حاملگی، بسیار نگران می‌شوند. در صورتی که این تغییرات بینایی تنها در موارد نادر می‌تواند نشان دهنده مشکل دائمی چشم باشد.

تاری دید در دوران بارداری نگران کننده است؟

تاری دید در دوران بارداری

در اغلب مواقع مشکل تاری دید در بارداری در سه ماهه اول دوران حاملگی اتفاق می‌افتد و ممکن است تا انتهای طول دوره برطرف نشود. احتمال دارد که هورمون‌های بارداری منجر به بروز یکسری تغییرات در قدرت دید فرد بشوند به طوری که برخی از خانم‌ها به استفاده از عینک‌های طبی نیاز پیدا کنند. ◀بروز عارضه تار شدن دید چشم در تقریبا ۱۵ درصد از خانم‌های باردار در مراحل مختلف دوران حاملگی مشاهده می‌شود. زنان باردار درگیر تاری دید ممکن است اجسام را همانند قبل به صورت واضح نبینند. همچنین این احتمال نیز وجود دارد که چشمانی قرمز و آسیب پذیر داشته باشند.

علائم و نشانه‌ های تاری دید در دوران حاملگی

تاری دید در بارداری طبیعی است، اما گاهی اوقات ممکن است به دلیل یک مشکل جدی و خطرناک رخ بدهد. در ادامه به علائم و نشانه‌های تار شدن دید چشم در طی حاملگی می‌پردازیم:

علائم و نشانه‌ های تاری دید در بارداری
  • سردرد یا میگرن
  • سوزش، خارش یا خشکی چشم
  • درد در چشم
  • عفونت‌های چشمی
  • تعویض عینک طبی یا لنزهای تماسی
  • لکه‌های تیره در جلوی چشم
  • تغییرات در دید
  • دوبینی
  • مگس پران چشم

این علائم ذکر شده ممکن است در اوایل هفته دهم حاملگی دیده بشوند و به طور معمول بعد از تولد نوزاد برطرف خواهند شد. چنانچه عارضه تاری دید در شما به دلایل دیگری از قبیل دیابت بارداری رخ داده است، بایستی به سایر اختلالات چشم خود توجه داشته باشید. مشکلاتی از جمله:

چنانچه هر یک از این علائم و نشانه‌ها را تجربه می‌کنید، ضرورت دارد که در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه نمایید. اگر ساکن استان خوزستان هستید می‌توانید برای معاینه و بررسی وضعیت سلامت چشم‌های خود به مطب بهترین دکتر چشم در ماهشهر مراجعه کنید.

زمان مراجعه به پزشک برای درمان تار شدن دید چشم در بارداری

لازم به ذکر است که تاری دید در حاملگی رابطه مستقیمی با فشار خون بالا و دیابت بارداری دارد. در صورت داشتن فشار خون بالا، ممکن است که به عروق خونی چشم آسیب وارد شود. همچنین احتمال رخ دادن رتینوپاتی نیز وجود دارد که شبکیه چشم در آن آسیب دیده و خونریزی داخل چشم اتفاق می‌افتد. چنانچه به این بیماری‌ها مبتلا هستید و تغییر در توانایی بینایی خود مشاهده می‌کنید، ضرورت دارد که در سریع‌ترین زمان ممکن با پزشک خود صحبت کنید.

چه عواملی منجر به تار شدن دید در حاملگی می ‌شوند؟

این احتمال وجود دارد که خانم‌های باردار به دلایل متعددی به عارضه تاری دید دچار شوند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

با وجود اینکه ضعف سیستم ایمنی ممکن است به تنهایی نتواند بر توانایی دید فرد اثر داشته باشد، اما بیماری‌های همراه آن ممکن است وضعیت را سخت‌تر و پیچیده‌تر کنند. سیستم ایمنی در بدن زنان باردار سعی دارد که با نشان دادن یکسری پاسخ‌های ایمنی از جنین محافظت کند. اما این موضوع ممکن است منجر به آسیب پذیرتر شدن مادر در مقابل بیماری‌هایی از جمله عفونت چشم شود.

بیشتر شدن سطح استروژن در بدن و تغییرات هورمونی ممکن است منجر به جمع شدن مایع در چشم‌ها بشود. به دنبال آن، شکل طبیعی چشم مقداری تغییر کرده و در قدرت بینایی فرد اختلال ایجاد خواهد شد.

در اغلب موارد، هورمون‌های حاملگی منجر به کاهش تولید اشک می‌شوند. این امر می‌تواند تحریک و خشکی چشم‌ها را به دنبال داشته باشد. کم شدن تولید اشک تاثیر قابل توجهی بر کاهش قدرت بینایی خانم باردار خواهد داشت.

علل تاری دید در حاملگی

پزشکان هنوز نسبت به دلیل اصلی کاهش دید محیطی در دوران حاملگی اطمینان حاصل نکرده‌اند. اما اغلب آن‌ها احتمال می‌دهند که این مشکل نیز به عنوان یکی دیگر از عوارض احتمالی تغییرات هورمونی در حاملگی به شمار می‌آید.

پیشگیری و درمان تاری دید در زمان حاملگی

با توجه به اینکه مشکل تاری دید در بارداری به دلیل برخی تغییرات هورمونی اتفاق می‌افتد، بنابراین پیشگیری از آن تا حدی دشوار است. با این وجود، می‌توانید از راه‌های دیگری به منظور کم شدن فشار وارده بر چشم‌ها کمک بگیرید:

چنانچه در دوران حاملگی درگیر عارضه تاری دید شده‌اید، معمولا پزشک تا وقتی که شدت این مشکل بسیار زیاد نباشد، برای برطرف کردن آن اقدامی انجام نخواهد داد.

درمان تاری دید در زمان حاملگی
  1. توصیه می‌شود که حداقل تا شش ماه بعد از زایمان برای انجام جراحی‌های اصلاحی چشم صبر کنید.
  2. همچنین چنانچه قصد باردار شدن را دارید، لازم است که حداقل شش ماه پیش از حاملگی از انجام جراحی‌های اصلاحی عیوب انکساری چشم خودداری نمایید.

این احتمال وجود دارد که مشکل تار شدن دید چشم بعد از بارداری نیز ادامه‌دار باشد که این اتفاق معمولا طبیعی است و جای نگرانی ندارد. در نظر داشته باشید که تاری دید در بارداری به طور معمول بعد از گذشت چندین هفته از زایمان برطرف خواهد شد.

آیا تار شدن دید چشم در طی بارداری خطرناک است؟

ایجاد یکسری تغییرات غیر منتظره در قدرت دید خانم‌های باردار می‌تواند تا حدی نگران کننده باشد، اما عارضه تاری دید حاملگی در مواقع نادر ممکن است نشان دهنده مشکلی دائمی در چشم باشد

چنانچه در دوران حاملگی علائم کاهش بینایی را در خود مشاهده می‌کنید، ضرورت دارد که به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه نمایید. برای این منظور، معمولا ایشان توصیه می‌کند که با چشم پزشک صحبت کنید، اما حداقل بایستی قند و فشار خون خود را در محدوده نرمال کنترل نمایید. چنانچه به همراه تاری دید، مشکلاتی از جمله سردرد، افزایش وزن سریع، تورم و درد شکم را تجربه کردید، این احتمال وجود دارد که به مسمومیت بارداری مبتلا شده باشید. در صورت بروز این مشکلات بایستی در اسرع وقت به فکر درمان آن باشید. زیرا ممکن است خطرناک باشد. در صورت دیدن هر یک از علائم و نشانه‌های زیر در کنار تاری شدن دید در بارداری بایستی با پزشک متخصص خود صحبت کنید:

در این محتوا به بررسی عارضه تاری دید در بارداری پرداختیم. دانستیم که این عارضه معمولا موقتی است و در اغلب مواقع به دلیل تغییرات هورمون‌های بدن در حاملگی رخ می‌دهد. چنانچه در دوران حاملگی قرار دارید یا قصد بارداری را دارید، لازم است که پیش از شروع علائم تار و کم شدن قدرت دید با پزشک خود صحبت کنید. زیرا ایشان می‌تواند اطلاعات کافی در خصوص رخ دادن این عارضه در دوران بارداری به شما ارائه دهد.

مشاوره حضوری درمان تاری دید در بارداری در ماهشهر

اگر ساکن استان خوزستان از جمله شهرهای اهواز و ماهشهر و یا اطراف آن هستید و برای درمان تاری دید در بارداری قصد مراجعه به یک چشم پزشک خوب را دارید، می‌توانید به مطب دکتر وحید بیگی مراجعه کنید.