ورم پلک بعد از بلفاروپلاستی [8 روش درمانی]

ورم پلک بعد از بلفاروپلاستی یکی از متداول‌ترین عوارض جراحی پلک است و افراد را تا حدود زیادی نگران می‌کند. جراحی بلفاروپلاستی در افرادی که دچار مشکل افتادگی پلک هستند، یک گزینه مناسب به شمار می‌آید اما در کنار مزایای بالای این عمل، ممکن است که زیباجویان با درد و ورم پلک نیز مواجهه شوند. این تورم برای بیشتر افراد آزار دهنده خواهد بود و به دنبال راهی برای گریز از آن هستند.

اگر قصد انجام این عمل را دارید توصیه می‌کنیم با روش‌های درمان ورم بعد از عمل پلک آشنا شوید. همراه ما باشید.

ورم پلک بعد از بلفاروپلاستی

این احتمال وجود دارد که برخی از زیباجویانی که عمل بلفاروپلاستی را انجام داده‌اند با مشکل تورم پلک مواجهه شوند و برای آن‌ها ناراحت کننده باشد. چنانچه این ورم ادامه پیدا کند، ممکن است که تورم و کبودی چشم نیز اتفاق بیافتد و ترس و نگرانی شما را دو چندان کند.

🔔دکتر وحید بیگی متخصص و جراح چشم علاوه بر استان خوزستان، شهرهای اهواز و ماهشهر در شیراز نیز به درمان بیماران و انواع جراحی‌های چشم می‌پردازد.

علت ورم پلک بعد از بلفاروپلاستی

شایان ذکر است که عمل بلفاروپلاستی با برش پوست و بافت‌های پلک همراه است. به دنبال آن التهاب بافت پلک نیز رخ می‌دهد و این التهاب ممکن است که سبب تجمع مایع، قرمزی، درد خفیف و ناراحتی در چشم‌ و همچنین تورم پلک شود. لازم به ذکر است که پوست اطراف چشم بسیار نازک و ظریف است؛ بنابراین مایع انباشته شده منجر به اتساع پوست پلک شده و ظاهر اطراف چشم‌ها به صورت پف کرده دیده می‌شود.

برای دریافت مشاوره رایگان جراحی بلفاروپلاستی فرم زیر را تکمیل کنید.

روش‌ های درمان ورم پلک بعد از بلفاروپلاستی

اگر دچار تورم پلک بعد از بلفاروپلاستی شده‌اید، می‌توانید با رعایت یکسری نکات مراقبتی به درمان آن بپردازید. این نکات به شرح زیر هستند:

روش‌ های درمان ورم بعد از عمل پلک

اغلب زیباجویان به مدت 3 الی 7 روز پس از عمل پلک، قادر به انجام فعالیت‌های روزمره خود هستند. اما ضرورت دارد که از استراحت کافی در این دوران غافل نشوند. در غیر این صورت، دوره نقاهت این عمل طولانی‌تر شده و علائم کبودی و ورم پلک بعد از بلفاروپلاستی بیشتر خواهد شد.

یکی از روش‌های درمان ورم بعد از عمل پلک استفاده از کمپرس سرد است. بهتر است که این کمپرس سرد را در فواصل ۱۵ دقیقه‌ای بر روی پلک خود قرار دهید. با انجام این کار علاوه بر کاهش تورم پلک‌ها از بروز التهاب، کبودی و درد در چشم‌ها نیز جلوگیری نمایید.

اگر قصد دارید بعد از عمل پلک به بیرون بروید، توصیه می‌شود که از عینک آفتابی تیره استفاده کنید. زیرا قرار گرفتن در زیر نور آفتاب به صورت طولانی مدت، به عنوان یک عامل خطرساز برای ایجاد اسکار پس از جراحی پلک شناخته می‌شود. علاوه بر عینک آفتابی، بهتر است که از کلاه نقاب‌دار و ضد آفتاب نیز استفاده کنید.

در زمان خواب باید سر خود را بالاتر از سطح بدن قرار دهید. برای این منظور می‌توانید چندین بالشت زیر سر خود بگذارید. این کار سبب کاهش تورم در ناحیه اطراف چشم خواهد شد. همچنین پیشنهاد می‌شود که شب اول بعد از بلفاروپلاستی به شکل عمودی بر روی یک صندلی بخوابید.

در صورت نوشیدن مقدار کافی آب و هیدراته نگه داشتن بدن، شدت تورم پلک بعد از بلفاروپلاستی تا حد زیادی کاهش می‌یابد. بنابراین توصیه می‌شود که برای دفع آب میان بافتی، در طی روز مقدار ۲ لیتر آب بنوشید.

در دوران نقاهت عمل بلفاروپلاستی، داشتن تغذیه مناسب می‌تواند در تسریع روند بهبودی و درمان ورم پلک بسیار موثر واقع شود. لازم به ذکر است رژیم غذایی بعد از جراحی بلفاروپلاستی شامل انواع پروتئین‌ها، میوه و سبزی و همچنین مواد ضد التهابی نظیر آناناس می‌شوند.

نوشیدن مقدار کافی آب بعد از عمل بلفاروپلاستی

متخصص چشم در اهواز برای بهبودی تورم پلک بعد از بلفاروپلاستی، استفاده از پمادهای چشمی، مصرف مسکن و آنتی بیوتیک را توصیه می‌کند. شما بایستی این داروها را بر طبق دستور پزشک استفاده نمایید تا روند درمان ورم بعد از عمل پلک به خوبی طی شود.

مصرف مواد غذایی از جمله آناناس تازه و آب کرفس به دلیل داشتن انواع آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند در درمان تورم پلک بعد از جراحی بلفاروپلاستی بسیار اثربخش باشند.

تورم بعد از بلفاروپلاستی چقدر طول می‌ کشد؟

مدت زمان بهبودی ورم پلک بعد از بلفاروپلاستی به وضعیت هر فرد و نحوه رعایت مراقبت‌های بعد از جراحی بستگی دارد. در اغلب مواقع این تورم در ۴۸ الی ۷۲ ساعت بعد از عمل به اوج خود می‌رسد و سپس به آرامی کم می‌شود. به طور معمول، مقدار زیادی از تورم در طی ۲ الی 3 هفته بعد از بلفاروپلاستی فروکش می‌کند. البته ممکن است که ورم خفیف پلک تا چندین ماه ادامه پیدا کند‌. به ویژه در شرایطی که پوست بیمار حساس باشد و یا جراحی‌های پیچیده‌تری صورت بگیرد. در حقیقت نتیجه نهایی و رفع کامل تورم معمولا بعد از ۳ الی ۶ ماه مشاهده می‌شود.

چه کارهایی باعث افزایش ورم پلک بعد از بلفاروپلاستی می‌ شوند؟

به جهت جلوگیری از ورم پلک بعد از بلفاروپلاستی بایستی از انجام یکسری‌ فعالیت‌ها خودداری نمایید که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

چه کارهایی باعث افزایش ورم پلک بعد از بلفاروپلاستی می‌ شوند؟

سعی کنید حداقل تا یک هفته پس از انجام عمل پلک، از مطالعه و کار با لپ تاپ و گوشی موبایل دوری کنید. همچنین نباید به صورت طولانی مدت به تماشای تلویزیون بپردازید. در غیر این صورت، احساس ناراحتی و خستگی در چشمان خود خواهید داشت.

یکی از کارهای ممنوعه در دوران نقاهت عمل پلک، سیگار کشیدن است. زیرا سیگار کشیدن روند بهبودی و جای زخم‌ها را با تاخیر مواجهه می‌کند. همچنین احتمال بروز تورم پلک بعد از بلفاروپلاستی را افزایش خواهد داد. بنابراین جراحان چشم توصیه می‌کنند که قبل و بعد از عمل بلفاروپلاستی از مصرف هرگونه محصول نیکوتین دار مثل سیگار، سیگار برگ، ویپ، چسب نیکوتین، آدامس نیکوتین دار و… خودداری نمایید.

الکل و مشروبات اللکی قادرند که احتباس مایعات در بدن و تورم پلک بعد از بلفاروپلاستی را بیشتر کنند. بنابراین بایستی در دوران مراقبت های بعد از بلفاروپلاستی از مصرف الکل خودداری نمایید.

مصرف نمک و ید منجر به احتباس آب در بدن و افزایش ورم پلک پس از این جراحی می‌شود. پزشکان توصیه دارند که مصرف نمک را تا حد امکان از رژیم غذایی خود کم کنید.

گفتنی است که آرایش کردن بعد از عمل پلک، ریسک بروز عفونت را افزایش داده و روند بهبودی بخیه‌ها را کند خواهد کرد. در صورت استفاده از محصولات آرایشی مخصوصاً در ناحیه چشم و پلک، احتمال ملتهب شدن پوست بیشتر می‌شود. بنابراین تورم بیشتری در پلک‌ها رخ خواهد داد. تا وقتی که جای بخیه و زخم‌های ناشی از بلفاروپلاستی به طور کامل بهبود پیدا نکرده‌اند، ضرورت دارد که از آرایش کردن بپرهیزید.

در دوران بهبودی بعد از جراحی پلک، انجام ورزش‌های سنگین به مدت شش هفته ممنوع است. زیرا ممکن است که افزایش ورم پلک، خونریزی و التهاب چشم‌ها را به دنبال داشته باشد.

میکاپ و افزایش ورم پلک بعد از بلفاروپلاستی

طبق توصیه پزشکان متخصص باید برای جلوگیری از تورم پلک بعد از بلفاروپلاستی از لنزهای تماسی و زیبایی استفاده نکنید. برای این منظور، به جای لنز از عینک طبی استفاده کنید. زیرا استفاده از لنزهای تماسی در دوران نقاهت عمل پلک ممکن است خشکی چشم، عفونت، التهاب و در نهایت ورم پلک را به دنبال داشته باشد.

شما باید قبل و بعد از جراحی بلفاروپلاستی از مصرف هر نوع داروی ضد التهابی و رقیق کننده خون اجتناب نمایید. زیرا این داروها ورم و کبودی پلک‌ها را بیشتر می‌کنند.

در این محتوا به بررسی عارضه ورم پلک بعد از بلفاروپلاستی پرداختیم و با روش‌های درمان آن نیز آشنا شدیم. همانطور که گفتیم، این تورم پلک به مدت ۲ الی ۴ هفته بعد از عمل تا حد زیادی برطرف می‌شود بنابراین هیچ گونه جای نگرانی ندارد. البته اگر علائم تورم پلک بعد از عمل بلفاروپلاستی بیشتر از این مدت طول کشید، بهتر است که به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

مشاوره حضوری درمان ورم پلک بعد از بلفاروپلاستی

اگر ساکن استان خوزستان از جمله شهرهای اهواز و ماهشهر و یا اطراف آن هستید و برای عمل بلفاروپلاستی قصد مراجعه به یک چشم پزشک خوب را دارید، می‌توانید به مطب دکتر وحید بیگی مراجعه کنید.