گود شدن چشم بعد از بلفاروپلاستی

گود شدن چشم بعد از بلفاروپلاستی در برخی از بیماران اتفاق می‌افتد و سبب بروز نگرانی و اضطراب شدید می‌شود. بلفاروپلاستی جراحی زیبایی برای پلک بالا و پایین به کار می‌رود؛ اما همانند هر عمل جراحی دیگری ممکن است بیمار بعد از آن برخی از عوارض را شاهد باشد.

اما آیا واقعا بلفاروپلاستی باعث گود شدن چشم می‌شود؟ چه عوامل و عللی باعث بروز چنین عارضه‌ای پس از بلفاروپلاستی می‌شود؟ آیا راهکاری برای درمان و حتی پیشگیری از آن وجود دارد؟ در ادامه مقاله تمامی مباحث مرتبط با گودی زیر چشم پس از بلفاروپلاستی را به طور کامل بررسی خواهیم کرد.

گودی زیر چشم بعد از بلفاروپلاستی

گود شدن چشم بعد از بلفاروپلاستی طبیعی است؟

بلفاروپلاستی یکی از درمان‌های زیبایی است که برای پلک بالا و پایین مورد استفاده قرار می‌گیرد. عارضه گودی زیر چشم بعد از بلفاروپلاستی نیز در اکثر اوقات پس از انجام درمان روی پلک تحتانی بروز پیدا می‌کند. دقت کنید گودی زیر چشم به طور معمول در تمامی بیماران اتفاق نمی‌افتد. گاهی اوقات به دلیل بروز عوارض جانبی پس از بلفاروپلاستی، فرد چنین مشکلی را تجربه خواهد کرد. با این حال، بسیاری از مواقع ممکن است به دلیل انجام درمان نامناسب این عارضه دیده شود. در نتیجه برای پیشگیری از بروز گودی زیر چشم و یا سایر عوارض حتماً برای انجام این جراحی به یک متخصص حاذق و متبحر مراجعه کنید.

برای دریافت مشاوره تخصصی بلفاروپلاستی فرم زیر را پر کنید.

علل گودی چشم بعد از بلفاروپلاستی

برخی از مهم‌ترین دلایلی که سبب گودی زیر چشم بعد از جراحی پلک در بیماران می‌شود را در ادامه بررسی می‌کنیم:

التهاب ناحیه جراحی

دقت کنید که در این درمان معمولا بافت چربی ناحیه پلک را برای کاهش پف آن بر می‌دارند. از این رو پس از درمان باید چشم‌های فرد نسبت به قبل برجسته‌تر به نظر برسد. در خیلی از مواقع تا چند روز ابتدایی التهاب در ناحیه درمان بروز پیدا می‌کند. با این حال التهاب خود با تورم نسبی همراه است. همین تورم زمانی که در پلک فوقانی ایجاد شود، خیلی از اوقات سبب خطای دید و گود به نظر رسیدن پلک تحتانی خواهد شد. همچنین ممکن است در ابتدای درمان تورم پلک خیلی به چشم نیاید؛ اما پس از مدتی که التهاب فروکش می‌کند، پلک کمی گودتر به نظر می‌رسد.

هماتوم

هماتوم زمانی ایجاد می‌شود که عروق کوچک در ناحیه داخلی هر بافت دچار خونریزی شوند. در پلک‌ها نیز برخی مواقع پس از بلفاروپلاستی این اتفاق می‌افتد. بنابراین ممکن است تیرگی و یا کبودی در ناحیه درمان مشاهده شود. خیلی از اوقات همین تیرگی باعث گودی چشم بعد از بلفاروپلاستی می‌شود. در واقع به دلیل تیرگی پلک، چنین حالتی به نظر می‌رسد.

عفونت

یکی از عوارض غیرشایع پس از جراحی پلک، عفونت در ناحیه درمان است. این موضوع بیشتر به خود بیمار بر می‌گردد. عدم رعایت صحیح مراقبت های بعد از بلفاروپلاستی ، می‌تواند سبب بروز عفونت در محل زخم‌ها شود و بافت و حتی عضلات در برخی از شرایط کمی حالت اولیه خود را از دست بدهند. به همین علت ممکن است گودی چشم بعد از جراحی پلک ایجاد شود.

ضعف عضلات و سن

خیلی از مواقع به دلایل مختلف فرد با مشکلاتی نظیر ضعف عضلات همراه است. در این شرایط زمانی که درمان برایش انجام می‌شود، حالت افتادگی و حتی گودی ایجاد خواهد شد. ضعف عضلات صورت به خصوص در افراد مسن بیشتر به چشم می‌آید. از این رو گود شدن چشم بعد از بلفاروپلاستی در افراد با سن بالاتر بیشتر شایع خواهد بود.

ژنتیک

برخی از بیماران به صورت ژنتیکی با مشکلاتی همراه هستند که در عضلات، پوست و حتی بافت چربی اثرگذار است. از این رو گاهی اوقات ممکن است چنین عوارضی علی‌رغم انجام درمان با کیفیت، در بیماران دیده شود.

تشکیل اسکار بعد بلفاروپلاستی

مقدار تشکیل اسکار به تکنیک مورد استفاده در هر درمان بستگی دارد. علی‌رغم اینکه بافت اسکار در اغلب مواقع به صورت یک برجستگی دیده می‌شود، اما گاهی اوقات عکس این موضوع است. همچنین خیلی از مواقع به دلیل تشکیل جای زخم، بافت پوست کمی کشیده می‌شود و پلک حالت گودی به خود می‌گیرد.

گو شدن چشم به دلیل تشکیل اسکار بعد بلفاروپلاستی

درمان نامناسب

دقت کنید که مراجعه به یک متخصص با تجربه و ماهر برای انجام چنین درمان‌های زیبایی از اهمیت بالایی برخوردار است. در صورتی که متخصص مهارت لازم برای انجام درمان را نداشته باشد، احتمال گود شدن چشم بعد از بلفاروپلاستی غیرمترقبه نخواهد بود. خیلی از مواقع به دلیل انجام درمان بد و حذف بیش از حد بافت چربی، چنین عارضه‌ای در بیمار بروز پیدا می‌کند. در حقیقت بافت به مقدار زیادی از زیر پوست حذف و سبب گود شدن آن می‌شود.

سیاهی و تیرگی چشم بعد از بلفاروپلاستی

سیاهی و تیرگی برخلاف گود شدن چشم بعد از بلفاروپلاستی در خیلی از کیس‌ها اتفاق می‌افتد. در حقیقت احتمال بروز چنین عارضه‌ای بیشتر است و معمولا هم به صورت طبیعی اتفاق می‌افتد. این بدان معناست که در صورت مواجه نباید خیلی نگران آن شد.

در اکثر اوقات کبودی و تیرگی نشان‌دهنده خونریزی‌های ریز داخلی و حتی التهاب است. به همین علت معمولاً این مسئله یکی از عوارض بلفاروپلاستی است که موقت بوده و پس از مدت کوتاهی و در حد چند روز قابل رفع خواهد بود. دقت کنید که رعایت مراقبت‌ها در کاهش زمان این عارضه‌ اثرگذار است.

پیشگیری از گود شدن چشم بعد از بلفاروپلاستی

به منظور پیشگیری از بروز عارضه گودی زیر چشم بعد از بلفاروپلاستی، حتما به موارد زیر توجه کنید:

• با توجه به اینکه در اکثر اوقات بروز عارضه به کیفیت درمان بر می‌گردد، بهتر است یک متخصص با تجربه را برای انجام بلفاروپلاستی انتخاب کنید.
  • رعایت مراقبت‌ها و به خصوص مواردی که از عفونت جلوگیری می‌کند، از اهمیت بسیاری برخوردار است.
  • در صورتی که متخصص برای شما کرم یا محصول مراقبتی خاصی تجویز می‌کند، حتما به صورت مرتب از آن استفاده کنید.
  • به منظور کاهش التهاب، استفاده درست از کمپرس سرد و گرم را مدنظر قرار دهید.

درمان گودی زیر چشم بعد از بلفاروپلاستی

برای درمان گودی چشم بعد از بلفاروپلاستی مشکل ابتدا باید علت آن شناسایی شود. در ادامه متخصص راهکار مناسبی را انتخاب خواهد کرد:

✅ در صورتی که در طول درمان بافت چربی بیشتر از حالت استاندارد حذف شود، ممکن است از جراحی پیوند چربی کمک بگیرند.✅ گاهی اوقات ممکن است متخصص ترجیح دهد از حرکات تمرینی و ماساژ برای کاهش و حتی برطرف کردن گودی آن استفاده کند.
✅ در برخی از مواقع، متخصص تصمیم می‌گیرد به جای جراحی پیوند چربی، از تزریق فیلر در ناحیه گودی استفاده کند.✅ در صورتی که علت بروز عارضه مرتبط با ضعف عضلانی و کلاژن باشد، متخصص از داروهای تقویتی و مکمل کمک می‌گیرد.

آیا تزریق بوتاکس بعد از بلفاروپلاستی امکان پذیر است؟

در چه صورت با مشاهده گودی چشم بعد از جراحی پلک به پزشک مراجعه کنیم؟

دقت کنید که معمولا گودی زیر چشم پس از بلفاروپلاستی طبیعی نیست؛ به ویژه‌ زمانی که پس از حدود چند روز همچنان شاهد این عارضه هستید. در اکثر اوقات بهتر است برای بررسی علت به متخصص معالج خود مراجعه کنید. پزشک با معاینه وضعیت شما، به خوبی می‌تواند تشخیص دهد که علت بروز مشکل چیست. غالبا در صورت تشخیص علت، راهکار درمانی به خوبی پاسخ خواهد داد.

سوالات متداول گودی چشم بعد از بلفاروپلاستی

1. آیا گود شدن چشم بعد از بلفاروپلاستی عارضه خطرناکی است؟

این عارضه به گونه‌ای که تصور کنید، خطرناک نیست. با این حال نیاز به اقدام برای رفع آن وجود دارد.

2. گودی زیر چشم بعد از بلفاروپلاستی تا چند روز طبیعی است؟

به طور معمول اگر تا یک هفته شاهد این عارضه بودید، ممکن است به دلیل عوارض جانبی پروسه درمان باشد.

3. آیا با مشاهده گودی زیر چشم بعد از جراحی پلک حتما باید به پزشک مراجعه کنیم؟

خیر، ممکن است عارضه پس از یک هفته به صورت خودکار از بین برود. از این رو بهتر است تا این مدت صبر کنید.

4. آیا بلفاروپلاستی پلک پایین سبب گودی زیر چشم می‌شود؟

بله، اتفاقا اکثر بیمارانی که با چنین عارضه‌ای مواجه می‌شوند، برای درمان پلک پایین خود اقدام کرده‌اند.

جمع‌بندی

اینکه تصور کنید گود شدن چشم بعد از بلفاروپلاستی برای همه بیماران اتفاق می‌افتد، اینطور نخواهد بود. در برخی از بیماران به دلیل حذف بافت چربی به مقدار زیاد، این مشکل به وجود می‌آید. با این حال در خیلی از بیماران که درمان به صورت اصولی انجام می‌شود، اصلا این عارضه مطرح نخواهد شد. دقت کنید که عوامل دیگری هم در بروز عارضه اثرگذار است.

مشاوره حضوری بلفاروپلاستی در ماهشهر

اگر ساکن استان خوزستان از جمله شهرهای اهواز و ماهشهر و یا اطراف آن هستید و برای درمان پیرچشمی قصد مراجعه به یک چشم پزشک خوب را دارید، می‌توانید به مطب دکتر وحید بیگی مراجعه کنید.