آبله مرغان در چشم کودکان (زونای چشم)

آبله مرغان در چشم کودکان یکی از عوارضی است که می‌تواند به‌ دنبال فعال‌شدن ویروس واریسلا زوستر ایجاد شود. دقت داشته باشید زمانی‌ که زونا چشمی در فرد و کودک بروز پیدا می‌کند، می‌تواند با درد و عوارض بیشتری همراه باشد. حتی خیلی از این عوارض با شدت بیشتری در فرد ایجاد می‌شود.

اما به چه علت آبله مرغان در چشم افرد و به‌ خصوص چشم کودکان بروز پیدا می‌کند؟ آیا فعال‌ شدن ویروس واریسلا زوستر در چشم می‌‌تواند با خطراتی همراه باشد؟ آیا راهکارهای‌ درمانی برای برطرف‌ شدن عوارض چنین بیماری وجود دارد؟

آبله مرغان در چشم

دکتر وحید بیگی یکی از بهترین متخصصین چشم در جنوب کشور (استان خوزستان) قرار است در ادامه توضیحات مفصلی در این‌ باره ارائه کنند. با ما همراه باشید!

آبله مرغان در چشم یا زونای چشمی چیست؟

آبله مرغان یکی از بیماری‌هایی است که توسط واریسلا زوستر ایجاد می‌شود. چنین بیماری معمولا با بثورات پوستی همراه بوده و مشکل چندان زیادی برای فرد ایجاد نمی‌کند. به همین دلیل، خیلی‌ از افراد ممکن است نگرانی بابت ابتلای به آن نداشته باشند. با این‌ حال، ویروس ایجاد کننده آبله مرغان در کودکان و حتی سایر افراد می‌تواند بعد از فروکش‌کردن علائم، به‌صورت نهفته در بدن باقی بماند.

در حقیقت، بدن نمی‌تواند چنین ویروسی را به‌طور کامل از بین‌ ببرد. واریسلا زوستر یکی از ویروس‌های بسیار فرصت‌طلب بوده و درصورت برقراری شرایط مناسب، می‌تواند مجددا باعث ایجاد علائم شود.

یکی از ارگان‌هایی که هدف چنین ویروسی محسوب می‌شود، چشم است. زمانی‌که شرایط برای فعالیت مجدد عامل آبله مرغان در چشم کودکان و حتی بزرگسالان فراهم شود، می‌تواند با فعالیت خود سبب ایجاد علائم در فرد شده و مشکلات بسیاری را ایجاد کند. نکته قابل تامل درباره این بیماری این است که درصورت عدم اقدام به درمان، ممکن است حتی نابینایی چشم را به‌دنبال داشته باشد.

برای دریافت مشاوره در خصوص آبله مرغان در چشم فرم زیر را پر کنید.

آشنایی با بیماری آبله مرغان در کودکان

عکس آبله مرغان در چشم

یکی از بیماری‌های بسیار شایع و واگیردار که در سنین کودکی بیشتر دیده می‌شود، آبله مرغان است. معمولا عامل این بیماری بعد از ورود به بدن و ایجاد علائم می‌تواند تا چندین روز از طریق تماس به سایر کودکان هم منتقل شود. به همین دلیل، توصیه می‌شود از تماس با بثورات آن جدا پرهیز شود.

آبله مرغان معمولا در کودکان مشکل خاصی ایجاد نکرده و صرفاً یک‌سری جوش‌های پوستی همراه با خارش ایجاد می‌کند. با توجه به اینکه عامل ایجادکننده این بیماری ویروس است، به همین دلیل درمان دارویی تا حدودی برای درمان آن موثر نخواهد بود. با توجه به نداشتن عوارض جدی در اولین ابتلا، بدون استفاده از دارو و با گذشت زمان به‌ صورت خودبه‌خودی علائم آن فروکش خواهد کرد.

اعصاب یکی از بهترین نقاطی است که واریسلا زوستر آن را برای پنهان ماندن و ادامه فعالیت در بدن انتخاب می‌کند. اگر سیستم ایمنی بدن کودک به هر دلیلی ضعیف شود، این عامل فرصت‌طلب دوباره فعالیت خود را آغاز کرده و با توجه به عدم توانایی بدن در از بین‌بردن آن، می‌تواند سبب مشکلاتی در سایر ارگان‌ها شود. آبله مرغان در چشم کودکان یکی از مواردی بوده که بعد از فعالیت مجدد آن دیده می‌شود.

علت ایجاد آب مرغان در چشم کودکان

همان‌طور که گفته شد، احتمال بروز مجدد آبله مرغان در کودکان با سیستم ایمنی ضعیف بالاتر است. به همین دلیل، درصورتیکه کودک هر یک از شرایط زیر را داشته باشد، شانس ابتلای بالاتری به آبله مرغان و بروز عوارض آن در چشم را خواهد داشت:

✔️ابتلا به برخی بیماری‌های خاص
کودکانی که به برخی بیماری‎ های خاص دچار هستند، می‌توانند در معرض ابتلای مجدد به این ویروس و بروز زونا باشند. زمانی‌که زونا در کودک اتفاق بیفتد، احتمال ایجاد علائم در چشم نیز وجود خواهد داشت.
✔️آبله مرغان در کودکان با استرس بالا
کودکانی که دچار استرس نسبتا زیادی می‌شوند، شانس ابتلای بالاتری به زونا خواهند داشت. دقت داشته باشید که استرس یکی از عواملی است که می‌تواند با ترشح هورمون کورتیزول در طولانی‌مدت سبب کاهش قدرت سیستم ایمنی شود.
✔️ سیستم ایمنی ضعیف
برخی کودکان به هر دلیلی ممکن است از سیستم ایمنی نسبتا ضعیفی برخوردار باشند؛ در چنین شرایطی، واریسلا زوستر فرصت را غنیمت شمرده و می‌تواند سبب ایجاد علائم بیشتر شود.
✔️کودکان مبتلا به سرطان
برخی کودکان ممکن است در سنین پایین به سرطان مبتلا شوند. دقت داشته باشید که خود سرطان سیستم ایمنی بدن را تضعیف نمی‎کند. بااین‌حال، روش‌های درمانی که برای چنین بیماری استفاده می‌شود، سبب کاهش قدرت سیستم ایمنی کودک خواهد شد.
✔️کودکان مبتلا به ایدز
HIV در طول زمان می‌تواند سلول‌های ایمنی فرد را به‌میزان زیادی کاهش داده و به همین دلیل، شانس ابتلا به بیماری‌های بسیار پیش‌‎پا ‌افتاده افزایش پیدا می‌کند. آبله مرغان یکی از این بیماری‌ها محسوب می‌شود.
✔️ بیماری‌های مادرزادی
گاهی اوقات ممکن است به‌دلایل ژنتیکی، یک‌سری از ارگان‌ها در بدن کودک به‌خوبی شکل نگیرد. به‌عنوان مثال، کودکانی متولد می‌شوند که اصلا غده‌ای به نام تیموس در بدن‌شان وجود ندارد. تیموس مسئول ساخت سلول‌های ایمنی بوده و نبود آن می‌تواند ضربه زیادی به ایمنی فرد بزند.
✔️ مصرف‌ داروهای کورتون دار
کورتون دارویی است که نقشی مشابه هورمون کورتیزول در بدن ایفا می‌کند. به همین علت، اگر کودک به‌مدت طولانی چنین داروهایی را مصرف کند، روی سیستم ایمنی او تاثیر منفی خواهد گذاشت.

آیا آبله مرغان در چشم کودک خطرناک است؟

دقت داشته باشید حدود 20 تا 25 درصد کودکانی که به آبله مرغان و زونا مبتلا می‌شوند، ممکن است علائم چشمی آن را نیز تجربه کنند. با این‌ حال طبق مطالعاتی که در این زمینه انجام شده، خیلی از کودکان با علائم خفیفی در این ارگان همراه بوده و مشکل چندانی برایشان ایجاد نشده است. با توجه به این توضیحات، خیلی از اوقات حتی پزشکان درمان دارویی برای کودکان آغاز نمی‌کنند. با‌ این‌ حال گاهی ممکن است به‌دلایل مختلف، واریسلا زوستر سبب ایجاد علائم جدی در چشم شود. در این شرایط باید نسبت به پیشرفت این عوارض نگران بوده و اقدامات لازم را انجام داد.

🔷نوریت اپتیک یکی از عوارض نسبتا نادر آبله مرغان در چشم کودکان محسوب می‌‎شود. این عارضه به معنی التهاب در عصب بینایی بوده و به همین دلیل عملکرد چنین ارگانی با اختلال مواجه خواهد شد. دقت داشته باشید که معمولا نوریت اپتیک سبب از دست‌رفتن بینایی به‌صورت موقت خواهد شد.

درمان آبله مرغان در چشم کودکان

همان‌طور که در بخش‌های پیشین اشاره کردیم، به‌طور معمول آبله مرغان در کودکان نیازی به درمان ندارد. بااین‌حال، گاهی لازم است برای جلوگیری از بروز عوارض جدی‌تر، درمان‌های مختلفی انجام شود. همچنین در برخی از مواقع، به‌منظور کاهش علائم کودک می‌توان از این درمان‌ها کمک گرفت.

قرمزی چشم در آبله مرغان

زمانی که آبله مرغان در چشم کودکان بروز پیدا می‌کند، علائمی نظیر التهاب در این ناحیه دیده خواهد شد. یکی از شایع‌ترین نشانه‌هایی که در چشم کودک ممکن است دیده شود، قرمزی آن است. دقت داشته باشید که در اکثر مواقع مشکل خاصی برای چشم ایجاد نشده و جای نگرانی ندارد. معمولا بعد از فروکش‌کردن بیماری، قرمزی این ارگان نیز از بین خواهد رفت.

درمان آبله مرغان در داخل پلک

زمانی‌که جوش‌های پوستی ناشی از آبله مرغان در داخل پلک ایجاد می‌شود، می‌تواند برای کودک بسیار آزاردهنده باشد. این جوش‌ها معمولا دردناک بوده و حتی می‌تواند برای چشم فرد نیز مشکلاتی ایجاد کند. برای درمان به بهترین متخصص چشم اهواز مراجعه کنید تا راهکارهای موثری را به شما پیشنهاد دهد. معمولا از پمادهای مخصوص برای درمان و کاهش این علائم کمک گرفته می‌شود.

عوارض زونا در چشم

زمانیکه زونا در چشم فرد ایجاد می‌شود، با عوارضی همراه خواهد بود. در زیر به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

• التهاب و قرمزی یکی از شایع‌ترین عوارض است.
  • دید فرد ممکن است نسبت به گذشته تار شود.
  • احساس سوزش و حتی درد
  • خارش نسبتا شدید در ناحیه چشم
  • ایجاد یک‌سری تاول‌هایی در ناحیه اطراف چشم و پلک‌ها
  • گاهی ممکن است چشم فرد نسبت به نور حساس شود.
بیماری زونای چشم

سوالات متداول کودکان مبتلا به آبله مرغان

جمع بندی

آبله مرغان در چشم کودکان می‌تواند برای خیلی از والدین سبب نگرانی شود. این در حالی است که طبق مطالعات، این بیماری مشکل خاصی برای چشم ایجاد نخواهد کرد. به همین علت، بیشتر پزشکان توصیه به رعایت نکات مراقبتی می‌کنند تا از سوارشدن عفونت باکتریایی جلوگیری شود.

مشاوره حضوری با دکتر وحد بیگی در ماهشهر

اگر ساکن استان خوزستان از جمله شهرهای اهواز و ماهشهر هستید و برای آبله مرغان در چشم کودک خود قصد مراجعه به یک چشم پزشک خوب را دارید، می‌توانید به کلینیک دکتر وحید بیگی مراجعه کنید.

آدرس: ماهشهر؛ میدان امام،خیابان باهنر ،جنب عینک زایس