عفونت چشم بر اثر لنز

عفونت چشم به وضعیتی اطلاق می‌شود که باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها وارد چشم شده و باعث التهاب و عفونت آن می‌شوند. این نوع عفونت‌ها باعث مشکلات مختلفی از جمله خارش، سوزش، قرمزی و ترشح مایع از چشم می‌شوند. به دلیل ارتباط مستقیم با محیط بیرون، لنزهای تماسی از جمله یکی از عوامل خطرساز برای عفونت چشم محسوب می‌شوند. در اینجا می‌خواهیم بیشتر در مورد عفونت چشم بعد از لنز و راه‌های پیشگیری از آنها صحبت کنیم.

عفونت چشم بعد از لنز

چرا لنز باعث عفونت چشم می شود؟

عدم رعایت بهداشت لنزها یکی از عوامل اصلی است که می‌تواند منجر به عفونت‌های چشمی ناشی از استفاده از لنزهای تماسی شود. این نقص در نظافت معمولاً به دلیل عدم شستشوی کافی و یا نادرست دست‌ها قبل از قرار دادن و برداشتن لنزها رخ می‌دهد. این عمل اهمیت بسیار زیادی دارد، زیرا دست‌ها ممکن است منبع اصلی انتقال باکتری‌ها، ویروس‌ها و سایر میکروب‌ها به چشم باشند. به خاطر داشته باشید استفاده طولانی مدت از لنزها بدون تعویض منظم و نگهداری صحیح از آنها می‌تواند باعث رشد میکروب‌ها و تجمع آلودگی در آنها شود.

چه افرادی مستعد عفونت چشم هستند؟

عفونت چشم بر اثر لنز چه بیماری های چشمی ایجاد می کند؟

عفونت بر اثر استفاده از لنزهای تماسی ممکن است باعث ایجاد بیماری‌های چشمی مختلف شود، از جمله:

کراتیتالتهاب قرنیه یا کراتیت برای استفاده نادرست یا نظافت نامناسب لنزهای تماسی، منجر به التهاب و خراش قرنیه می‌شود.
کراتوکونوس بیماری مزمن قوز قرنیه که می‌تواند به تدریج دید را تخریب کند.
عفونت‌های قارچیاستفاده نادرست از لنزهای تماسی ممکن است باعث رشد قارچ‌ها در محوطه چشم شود که باعث عفونت‌های قارچی می‌گردد.
التهابات چشماستفاده از لنزهای تماسی ممکن است باعث تحریک و التهاب سطح چشم شود، که می‌تواند به علائمی مانند قرمزی، سوزش، و احساس خارش منجر شود. در صورت بروز هرگونه از علائم‌ سریعا به پزشک مراجعه نمایید. برای رزرو نوبت برای بهترین کلینیک چشم پزشکی ماهشهر فرم زیرا تکمیل کرده تا در اسرع وقت کارشناسان کلینیک دکتر بیگی با شما تماس حاصل نمایند.

راه های پیشگیری از عفونت چشم در زمان استفاده از لنز تماسی

قبل از قرار دادن و برداشتن لنزهای تماسی، دست‌ها باید به دقت شسته شوند. استفاده از آب و صابون به مدت حداقل 20 ثانیه برای شستشوی دست‌ها مهم است. همچنین، برای خشک کردن دست‌ها از حوله یکبار مصرف استفاده شود.

لنزهای تماسی باید با مواد شستشوی مناسب شسته و تمیز شوند و سپس در محلول ضدعفونی ذخیره شوند. همچنین، لنزها باید به دقت قرار داده شوند و از لمس غیرضروری آنها پرهیز شود تا انتقال میکروب‌ها به چشم جلوگیری شود.

چه زمانی باید برای عفونت چشم بعد از لنز به پزشک مراجعه کرد؟

هرگونه علامتی از عفونت چشمی، به ویژه اگر با استفاده از لنزهای تماسی همراه باشد، نیاز به ارزیابی و درمان توسط یک پزشک دارد. برای جلوگیری از تشدید عفونت و ایجاد مشکلات جدی تر، بهتر است هرچه سریعتر به دکتر متخصص چشم مراجعه کنید و راهنمایی‌های لازم را از او دریافت کنید. علائم ممکن شامل این موارد باشند:

علائم عفونت چشم بعد از لنز
  • ✔️ قرمزی، تورم، یا درد شدید در یک یا هر دو چشم.
  • ✔️سوزش شدید.
  • ✔️احساس مزاحمت، مانند حس وجود شی خارجی در چشم.
  • ✔️ترشحات غیرعادی از چشم.
  • ✔️حساسیت به نور.
  • ✔️افزایش اشک روزانه.
  • ✔️کاهش دید

درمان های عفونت چشم بر اثر استفاده از لنز تماسی

درمان عفونت‌های چشم بر اثر استفاده از لنزهای تماسی بستگی به نوع عفونت و شدت آن دارد. اما به طور کلی، در صورتی که شما علائمی از عفونت چشمی را تجربه و از لنزهای تماسی را استفاده می‌کنید، بهتر است سریعا به چشم پزشک مراجعه نمایید.

درمانهای خانگی

چای سیاه

آب نمک

درمان های پزشکی

قطره چشمی برای عفونت چشمی بعد از لنز

✅ قطره‌های چشمی ضد باکتریایی یا ضد التهابی: پزشک قطره‌های چشمی حاوی داروهای ضد باکتریایی یا ضد التهابی تجویز می‌کند تا عفونت را کنترل کند. این داروها معمولاً شامل آنتی‌بیوتیک‌های موضعی مانند کلرامفنیکول، سفتازولین، یا فلوروکینولون‌ها می‌باشند.

آنتی هیستامین‌ها: در صورتی که عفونت چشم بعد از لنز باعث تورم و التهاب چشم شده باشد، پزشک داروهای آنتی هیستامینی مانند لوراتادین را تجویز می‌کند تا علائم تورم و التهاب چشم را کنترل کند.

پمادهای چشمی: در بعضی موارد، پزشک پمادهای چشمی حاوی داروهای ضد باکتریایی را تجویز کند. این پمادها به عنوان مکمل قطره‌های چشمی مورد استفاده قرار می‌گیرند و برای عفونت‌های قابل تأثیر از انواع مختلف باکتری، ویروس یا قارچ استفاده می‌شوند.

کلام آخر

عفونت‌های چشمی می‌توانند از عوامل مختلفی نظیر باکتری‌ها، ویروس‌ها یا قارچ‌ها به وجود بیایند. درمان این عفونت‌ها نیازمند تشخیص دقیق و درمان مناسب است. استفاده از درمان‌های خانگی مانند آب نمک یا چای سیاه می‌تواند به عنوان مکمل درمان‌های پزشکی مورد استفاده قرار بگیرد و به تسکین علائم و کاهش التهاب کمک کند. اما برای تشخیص دقیق و درمان مناسب، مراجعه به پزشک چشم‌پزشک یا متخصص ضروری است. پزشک ممکن است قطره‌های چشمی ضد باکتریایی یا ضد التهابی، پمادهای چشمی، داروهای ضد ویروسی یا ضد قارچی را تجویز کند.