راهنمای جامع عمل لیزیک در بیماران دیابتی

انجام عمل لیزیک در بیماران دیابتی‌، به یکی از جراحی‌های محبوب این‌ روزها تبدیل شده‌ است. این عمل باعث رفع اختلالات دیداری، در افراد مبتلا به دیابت می‌شود اما، شرط انجام آن کنترل سطح قند خون بیمار است. حال سوال اینجاست، آیا لیزر چشم دیابتی در صورت قند خون بالا انجام می‌شود؟ آیا در افراد رینوپاتی عمل لیزیک صورت می‌گیرد؟ در ادامه ای مقاله همراه ما باشید تا به این سوالات به صورت کامل پاسخ داده شود‌.

رینوپاتی دیابتی

جراحی لیزیک در افراد مبتلا به بیماری قند (دیابت)

بیماری دیابت یکی از شایع‌ترین بیماری‌های موجود در جهان است، که افراد مبتلا به آن همانند افراد معمولی، ممکن است درگیر بیماری‌های چشمی شوند. در اکثر موارد برای درمان بیماری‌های چشم، از عمل لیزیک استفاده می‌شود اما، آیا امکان انجام عمل لیزیک در بیماران دیابتی‌ وجود دارد؟ با توجه به تحقیقات انجام شده در سال‌های اخیر، لیزر چشم دیابتی یک عمل بی‌خطر است درصورتی که، میزان قندخون بیمار تحت کنترل قرار بگیرد. شرط بعدی، عدم وجود بیماری‌های چشمی بر اثر بیماری دیابت است. به طور کلی، اگر میزان قندخون شما بالا باشد، پزشک به دو علت، عدم ثبات بینایی و کاهش سرعت بهبود زخم، از شما تقاضای کنترل قندخون را خواهد داشت تا عمل صورت بگیرد.

اگر مبتلا به بیماری دیابت هستید و از عینک زدن خسته شده‌اید و قصد انجام عمل لیزیک چشم در اهواز را دارید، پیشنهاد می کنیم که با یک جراح و متخصص چشم مشورت نمایید.

روند التیام زخم در بیماران مبتلا به دیابت

یکی از علل اصلی عدم موافقت پزشکان برای انجام عمل لیزیک در بیماران دیابتی، سرعت بسیار کم بهبود زخم است‌. درواقع ممکن است که بعد از عمل، قرنیه فرد به اندازه کافی و با سرعت لازم بهبود نیابد؛ در نتیجه منجر به بروز مشکلات مختلفی همچون، نازک شدن قرنیه، عفونت و آسیب خواهد شد. 

تاثیر دیابت روی چشم چیست؟

یکی از انواع اختلالات و مشکلاتی که بیماری دیابت برای افراد مبتلا به‌ وجود می‌آورد، بیماری‌های چشم است. دیابت توانایی آسیب به ناحیه‌های گوناگون چشم را دارد که برخی از آن‌ها شامل:

جراحی لیزیک چشم در بیماران دیابتی
جراحی لیزیک چشم در بیماران دیابتی
  • تاخیر در ترمیم پوشش سطح قرنیه
  • بروز انواع گلوکوم
  • رسوب مواد در بافت عنبیه( ممانعت از اتساع کامل مردمک)
  • افزایش فشار چشم و بروز زاویه چشم، شبکیه
  • ایجاد آب مروارید
  • فلجی اعصاب و عضلات خارج از کره چشم
  • پیرچشمی‌ زودرس
  • مهم‌ترین عارضه آن رینوپاتی

برای عدم ابتلا به دیابت یا کنترل این مشکلات، فرد باید دائماً اقدام به کنترل سطح قندخون خود کند، تا حداقل زمان بروز عوارض را به تاخیر بیندازد. درصورتی که فرد به دیابت مبتلا شود، باید هر ۶ ماه یکبار تحت معاینه چشم پزشکی قرار بگیرد و به بهترین متخصص چشم دراهواز، ماهشهر و یا شهر خود مراجعه نماید.

چرا کلینیک چشم دکتر وحید بیگی در ماهشهر؟!

پیشرفته‌ترین تجهیزات جراحی

بیش از 2500 جراحی چشم موفق

رضایت‌مندی بیماران

جدیدترین متدهای درمان

دکتر وحید بیگی جراح و متخصص چشم

رینوپاتی دیابتی چیست؟

یکی از وضعیت‌های ناخوشایند در بیماران مبتلا به دیابت، رینودیابتی است. در این حالت، رگ‌های خونی کوچک چشم، به علت میزان بالای قندخون دچار آسیب می‌شود؛ درنتیجه بینایی فرد دچار اختلال خواهد شد. باتوجه به آزمایش‌ها و تحقیقات انجام شده، لیزر چشم دیابتی در افراد دچار رینوپاتی، پاسخ‌گو نیست و بینایی فرد را برنمی‌گرداند. درواقع رینوپاتی دیابتی زمانی رخ می‌دهد که رگ‌های خونی موجود در لایه شبیکه دچار آسیب شده‌ باشد. این درحالی است که شبکیه در قسمت پشتی چشم قرار دارد و لیزر تنها می‌تواند قسمت جلویی قرینه را بهبود دهد.

انواع رینوپاتی دیابتی

رینوپاتی یکی از علت‌های اصلی کاهش دید در بیماران مبتلا به دیابت شناخته شده است. هرچه طول مدت ابتلا به دیابت بیشتر شود، احتمال بروز رینوپاتی افزایش می‌یابد. درصورتی که در زمان مناسب و به سرعت برای درمان این عارضه اقدام کنید، تنها درصد بسیار کوچکی از افراد به مشکلاتی مانند تاری دید دچار خواهند شد. رینوپاتی دو نوع است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

  1. رینوپاتی زمینه‌ای: زمانی که عروق ظریف موجود در پرده شبکیه دچار اختلال شده باشد، مایع یا خون از آن بروز پیدا می‌کند. در نتیجه ترشح و نشت مایع یا خون در پرده شبکیه، تورم و رسوباتی‌ به نام اگزودا‌ بروز پیدا می‌کند.
  2. رینوپاتی تکثیری: در این نوع رینوپاتی، رگ‌های خونی و غیرطبیعی روی سطح شبکیه شروع به رشد می‌کنند. این رگ‌ها دارای دیواره ضعیف و شکننده هستند که احتمالا باعث ایجاد خونریزی شوند. درصورتی که رشد این رگ‌های غیرطبیعی در اطراف مردک و روی قسمت رنگی چشم باشد، فشار چشم ایجاد می‌شود.

 بیمار دیابتی چگونه می تواند عمل لیزیک کند؟

زمانی که عمل لیزیک در بیماران دیابتی انجام می‌گیرد، پزشک در مرحله اول داخل چشم‌ بیمار قطره بی‌حسی می‌ریزد. البته احتمال دارد که در برخی از مواقع به بیمار داروی آرام‌بخش نیز داده شود. سپس پزشک با وسیله مخصوص پلک بیمار را باز نگه‌ می‌دارد و با یک وسیله جراحی ظریف، روی قرنیه برش نازکی ایجاد می‌کند. در مرحله بعد با استفاده از لیزر، قسمتی از بافت قرینه از بین می‌رود و قرینه تغییر شکل داده می‌شود. پس از انجام تغییرات در سطح قرنیه، آن را در محل خود قرار می‌دهد.

لازم به ذکر است که جراحی لیزیک چشم نیازمند بخیه و پانسمان نیست و برای انجام این فرایند، تقریبا ده دقیقه زمان برای هردو چشم نیاز است. معمولا فرد به دلیل استفاده از داروی بی‌حسی دردی را احساس نمی‌کند.

 خطرات و عوارض عمل لیزر چشم دیابتی

انجام عمل لیزیک در بیماران دیابتی همانند سایر بیماری‌ها با خطرات و عوارضی همراه است. یکی از عوارض مهم لیزیک چشم، تاری دید می‌باشد؛ تاری دید بعد از عمل لیزیک معمولا بین چند ساعت تا چند روز پس از انجام عمل ادامه می‌یابد. از دیگر خطرات مهم بعد از انجام این عمل می‌توان به عفونت اشاره کرد. سیستم ایمنی بدن افراد دیابتی دچار مشکلاتی همچون کندی در بهبود و ترمیم زخم‌ها است؛ این مشکل باعث ایجاد عفونت و خطرات جدی بعد از عمل خواهد شد. از دیگر عوارض مهم این عمل می‌توان به مواردی همچون:

  • افت دید افراد هنگام قرار گیری در نور
  • حساسیت چشم‌ها در مواجه با نور
  • مشاهده لکه‌های سیاه در میدان دید افراد
  • تغییر دید رنگ
  • احساس سوزش و خارش در چشم‌ها
  • احساس خشکی در چشم‌ها
  • مشاهده لکه‌های رنگی
  • کاهش یافتن دید هنگام تاریکی
  • آبریزش چشم
  • و…

🛑موارد ذکر شده در بالا معمولا گذرا هستند و پس از گذشت مدت زمان کوتاهی بهبود می‌یابد‌ و فرد همانند گذشته مشکلی در بینایی حس نخواهد کرد.🛑

عکس-واقعی-لیزیک-چشم-در-بیماران-دیابتی

 هزینه لیزر چشم دیابتی

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین دغدغه‌ها هنگام انجام عمل لیزیک در بیماران دیابتی، هزینه آن است. متاسفانه به دلیل قیمت این جراحی، افراد دچار تردید هستند. هزینه‌های جراحی چشم با لیزر، باتوجه به مرکز و نوع عمل تعیین می‌شود. برای انجام این عمل گاهاً شما باید هزینه عکس‌برداری از قرنیه و چشم را جدا از عمل حساب کنید؛ البته باید به داروهای مورد نیاز و هزینه مربوط به آن نیاز توجه داشته باشید.

جدول هزینه لیزیک چشم در سال 1403

نوع خدمتهزینه تقریبی و حدودی است.
معاینه چشم و ویزیت تخصصیمطابق با تعرفه نظام پزشکی
مشاوره عمل لیزیک چشممشاوره جراحی لیزیک چشم رایگان انجام می‌شود.
جراحی لیزیکاز 15/000/000 الی 17/000/000 میلیون تومان

هزینه‌های بیان شده در جدول فوق بدون محاسبه بیمه و نرخ آزاد است.

کلینیک چشم پزشکی دکتر وحید بیگی طرف قرارداد با بیمه نفت و نیروهای مسلح می‌باشد.

سخن پایانی

عمل لیزیک در بیماران دیابتی یکی از پرطرف‌دار ترین عمل‌های‌ چشمی در بین افراد شناخته شده‌ است. برای انجام این عمل، فرد باید سطح قند خون کنترل شده‌ای داشته باشد. انجام این عمل در افراد مبتلا به رینوپاتی دیابتی، با مشکلاتی همراه است. جهت انجام این عمل باید به پزشکان متخصص چشم مراجعه کرد تا از خطرات و عوارض ناخواسته بعد از عمل جلوگیری شود.

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا