مراقبت های قبل و بعد از عمل آب مروارید

بسیاری از افراد در سنین بالای 60 سال از تاری دید و مشکلات بینایی رنج می‌برند که این مشکل با توجه به علائم فرد مسن احتمال وجود بیماری آب مروارید را بالا می‌برد. در چنین مواقعی پزشک بعد از معاینه چشم شما، پیشنهاد عمل آب مروارید را مطرح می‌کند. شما برای این کار باید با مراقبت های قبل و بعد از عمل آب مروارید به طور کامل آشنا شوید. در این مقاله شما با راهکارها و مراقبت‌های قبل و بعد از عمل آب مروارید آشنا خواهید شد.

مراقبت های بعد از عمل آب مروارید

🔴بسیاری از بیماران بعد از عمل آب مروارید با سوال‌های زیر روبرو خواهند شد که در ادامه به تمام این سوالات جواب خواهیم داد پس عجله نکنید!

  • چند روز بعد از عمل آب مروارید بینایی بدست میاد؟
  • چند روز بعد از عمل آب مروارید میتوان حمام کرد؟
  • بعد از عمل آب مروارید چشم چه بخوریم؟
  • دوران نقاهت بعد از عمل آب مروارید چقدر است؟

 دوران نقاهت بعد از عمل آب مروارید

دوره نقاهت بعد از عمل آب مروارید شاید ۲۰ درصد مربوط به پزشک مرتبط و توانایی او شود در واقع ۸۰ درصد این دوره مربوط به مراقبت‌های بعد از عمل آب مروارید توسط خود شما خواهد شد. البته نباید فراموش کرد که دوره نقاهت به سن، ژنتیک افراد و جنسیت نیز بستگی دارد. برای دوران نقاهت عمل آب مروارید، به دنبال عدد خاصی نباشید چون این دوران کاملا به شما و مراقبت های پس از عمل کاتاراکت یا آب مروارید بستگی دارد. بعد از جراحی آب مروارید در اهواز شما حداقل ۵ روز برای ترمیم چشم خود نیاز دارید.

اقدامات قبل از جراحی آب مروارید

شما باید قبل از جراحی آب مروارید چشم به نکات خیلی مهمی توجه کنید تا در هنگام عمل و بعد از آن دچار مشکل نشوید. از مراقبت های قبل از عمل آب مروارید به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • شب قبل از عمل آب مروارید چشم، استحمام نمایید.
  • حتما قبل از عمل، آرایش و کرم پودر خود را از صورتتان پاک نمایید.
  • در صورتی که عمل شما بعد از ظهر است شما باید صبحانه را سبک میل نمایید تا عمل راحتی داشته باشید.
  • از مصرف قرص و داروهای مختلف بپرهیزید، مگر اینکه با جراحتان هماهنگی لازم صورت گرفته باشد.
  • در صورتی که صبح وقت عمل شماست قبل از ساعت ۱۲ شب شام خود را میل کرده و بعد از آن دیگر چیزی نخورید.
مراقبت های قبل از عمل آب مروارید
  • یکی از ممنوعه ترین داروها قبل از عمل آب مروارید، مصرف آسپرین است. در واقع این دارو رقیق کننده قوی خون است و در نتیجه نباید مصرف شود.
  • سعی کنید شب قبل از عمل با خیال راحت و بدون استرس بخوابید؛ زیرا این عمل بسیار راحت و بدون درد خواهد بود.

مراقبت های بعد از عمل آب مروارید

بعد از اتمام عمل آب مروارید، تیم جراحی دکتر وحید بیگی شما را به اتاق ریکاوری منتقل می‌کنند در این مرحله شما به هیچ عنوان نباید شخصی را بغل کنید یا ببوسید؛ زیرا این مرحله بسیار حساس است و شما باید از هر گونه آلودگی و فشار و تماس با چشم بپرهیزید. با گذشت زمان جراحتان اجازه نوشیدن مایعات، البته به مقدار خیلی کم را می‌دهد. بعد از جراحی آب مروارید، محدودیت غذایی برای فرد بیمار وجود ندارد ولی توصیه می‌شود که روز اول بیشتر از غذاهای نرم و مایعات استفاده کنید.

PDF

مصرف قطره های چشمی بعد از عمل آب مروارید

مصرف قطره‌های چشمی بعد از عمل آب مروارید به طور مرتب و طبق دستو پزشک از اهمیت بالایی برخوردار است. پس از عمل، بیمار ملزم به استفاده از قطره‌های ضدالتهابی و مصرف داروهای آنتی بیوتیک‌ برای کاهش التهاب، عفونت و حساسیت به نور می‌شود.

نحوه استفاده از قطره‌های چشم بعد از عمل آب مروارید

مصرف قطره بعد از آب مروارید
  • در ابتدا دست های خود را با آب و صابون بشویید.
  • سر خود را کمی عقب و به بالا متمایل سازید.
  • پلک خود را با یکی از دست‌ها به پایین بکشید.
  • حتما گوشه‌ی چشم را با انگشت فشار دهید، این کار از ورود قطره به داخل مجرای اشکی و در نهایت به خروج از طریق بینی جلوگیری می‌کند.
  • دقت داشته باشید که نوک قطره با داخل چشم و مژه‌ها بر خورد نکند.
  • بعد از چکاندن قطره، چشم خود را به مدت ۳۰ ثانیه بسته نگه دارید و سپس آن را باز کنید.
  • پس از اینکه چشم خود را باز کردید از مالیدن یا پاک کردن چشم با دست خودداری نمایید و با یک دستمال تمیز آن را پاک نمایید.

توجه داشته باشید که اگر پزشک به شما ریختن دو قطره را پیشنهاد داده است بعد از ریختن قطره اول، به مدت پنج دقیقه به چشم‌های خود استراحت بدهید.

معاینه مجدد بعد از عمل آب مروارید

شاید برایتان سوال شود که معاینه مجدد توسط پزشک چرا یکی از مهم‌ترین نکات مراقبت های بعد از عمل آب مروارید می‌باشد. در واقع شما با معاینه مجدد در زمان‌های مناسب از موارد و بیماری‌های بعد از عمل آب مروارید جلوگیری خواهید کرد. از جانب ما به شما توصیه می‌شود تا در روزهای اول و سوم عمل حتما برای معاینه مجدد به پزشک مراجعه نمایید و البته در هفته‌های دوم و چهارم و در نهایت ماه سوم نیز این معاینه توصیه می‌شود. بعد از گذشت تقریبا یک سال شما باید سالی یک بار به جراح و متخصص چشم در اهواز مراجعه نمایید.

چرا کلینیک چشم دکتر وحید بیگی در ماهشهر؟!

پیشرفته‌ترین تجهیزات جراحی

بیش از 2500 جراحی چشم موفق

رضایت‌مندی بیماران

جدیدترین متدهای درمان

دکتر وحید بیگی جراح و متخصص چشم

استفاده از عینک آفتابی مناسب و استاندارد

در روزهای نخست بعد از عمل آب مروارید، به شما توصیه می‌شود تا آن‌ جایی که امکان دارد از قرار گرفتن در معرض نور خورشید و رانندگی پرهیز نمایید. در صورتی که مجبور به انجام این کارها شدید، حتما از عینک آفتابی با UV مناسب و استاندارد استفاده نمایید.

آیا حمام بعد از عمل آب مروارید بلامانع است؟

خیر فقط در صورتی امکان پذیر است که از ورود آب به چشم جلوگیری کنید. البته توصیه ما به شما این است که تا ۵ روز بعد از عمل از حمام پرهیز کنید. ورود آب به چشم شما به جز عفونت برای شما چیز دیگری ندارد. بعد از جراحی می‌توانید به طور معمول حمام کنید اما باید از ورود آب و شامپو به داخل چشم جلوگیری نمایید.در واقع توصیه ما به شما این است که تا دو هفته پس از عمل، صورت خود را با آب پاک نمایید .

مصرف دارو مناسب بعد از جراحی آب مروارید

مصرف دارو مناسب بعد از عمل آب مروارید یکی از مهم ترین نکات مراقبت های بعد از عمل آب مروارید می‌باشد. عمل آب مروارید چشم عمل سخت و دردناکی نیست، در نتیجه به داروی خاصی جز قطره استریل ( قطره‌های چشمی ) نیازی ندارید ولی در صورتی که حس درد داشتید؛ می‌توانید از استامینوفن استفاده کنید.

نکات مهمی که باید در رابطه با عمل آب مروارید بدانید

از نکات و اقدامات مهم در رابطه با مراقبت های قبل و بعد از عمل آب مروارید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آزمایشات قبل از عمل آب مروارید از مهم ترین مراقبت‌های قبل آن است. در واقع شما باید این مورد را با پزشک متخصص حتما بررسی کنید.
  • یک سری از افراد به دلیل بیماری‌های زمینه‌ای و یا مشکلات ارثی به قطره چشمی قبل از عمل آب مروارید نیاز دارند که باید این موارد حتما با پزشک بررسی شود تا جراحی راحت‌تری داشته باشند.
  • به دنبال هر جراحی عوارضی وجود دارد که بسیار طبیعی است. عوارض بعد از عمل آب مروارید زیاد شدید نیست و بعد از مدتی برطرف می‌شود.

تقویت چشم بعد از عمل آب مروارید

در واقع یکی از نکات مهم بعد از عمل آب مروارید، تقویت چشم است. البته ناگفته نماند که تغذیه در این قسمت حرف اول و آخر را می‌زند. شما با تغذیه مناسب می‌توانید چشم خود را تقویت کنید. شما با رعایت نکات و مراقبت های قبل و بعد از عمل آب مروارید در کنار داشتن برنامه غذایی می‌توانید به تقویت چشم بعد از عمل کمک کنید. از جمله این نکات عبارتند از:

  • در زمان نوشتن مطلب و یا خواندن کتاب اطمینان حاصل کنید که نور مناسب و کافی وجود داشته باشد.
  • از استفاده طولانی مدت وسایل هوشمند همچون تلویزیون، تبلت و غیره پرهیز نمایید.
  • نسبت به معاینه مرتب چشم اقدام کنید.
  • خواب کافی و مناسبی داشته باشید.

بعد از عمل آب مروارید چی بخوریم؟

شما باید بعد از عمل کاتاراکت از خوراکی‌هایی که غنی از ویتامین‌ و پروتئین‌ هستند مصرف کنید تا به ترمیم بافت چشم کمک کنند. در نتیجه شما برای تقویت چشم بعد از عمل آب مروارید بهتر است در مواد غذایی خود از موارد زیر استفاده کنید:

  • مواد غذایی پروتئین‌دار: ماهی، مرغ، تخم مرغ، حبوبات و غیره.
  • مواد غذایی دارای ویتامین C: شما باید هویج، انواع توت‌ها مثل توت سفید، مشکی و قرمز و کیوی مصرف کنید.
  • سبزیجات سبز: کلم پیچ، اسفناج و انواع کلم
  • مواد غذایی غنی از روی: لوبیا سفید، عدس، جو دوسر
  • مواد غذایی غنی از امگا ۳: ماهی سالمون، تن ماهی، ساردین
  • آب فراوان :هیدراته ماندن بدن پس از عمل آب مروارید بسیار نکته مهمی است.
بعد از عمل آب مروارید چی بخوریم؟

خلاصه

اگر شما فردی هستید که به تازگی دچار بیماری آب مروارید شده است، باید با نکات مراقبت های قبل و بعد از عمل آب مروارید آشنا شوید. البته اگر مراقبت های قبل از عمل آب مروارید چشم را رعایت کنید، عمل بسیار سبک و راحتی خواهید داشت.

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا