تبخال چشمی چیست؟ علائم و درمان آن

تبخال چشمی یکی از بیماری‌هایی بوده که خیلی از اوقات ممکن است توجه زیادی به آن نشود. این در حالی است که چنین بیماری با توجه به ماهیت و ارگانی که درگیر می‌کند، می‌تواند با خطرات زیادی همراه باشد. اما سوال اصلی این است که اصلا چنین عارضه‌ای با چه علائمی همراه خواهد بود؟

درصورت مشاهده علائم تبخال چشمی، آیا می‌توان به تشخیص قطعی رسید؟ برای درمان چه راهکارهایی در حوزه پزشکی وجود دارد؟ در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات مفیدی در رابطه با این بیماری و علائم و عوارض آن به‌ دست آورید. همچنین، به برخی از سوالات پرتکرار کاربران پاسخ خواهیم داد.

تبخال چشمی چیست؟

تبخال چشم چیست؟

تبخال یکی از بیماری‌ها با منشا ویروسی محسوب می‌شود که در خیلی از قسمت‌های بدن با علائمی همراه است. چشم یکی از ارگان‌هایی بوده که امکان بروز عوارض ناشی از تبخال توسط ویروس هرپس سیملکس وجود دارد. این ویروس بعد از ورود به بدن به‌صورت نهفته به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

زمانی‌که به هر دلیلی سیستم ایمنی بدن دچار اختلال و ضعف شود، هرپس سیمپلکس می‌تواند از فرصت استفاده کرده و سبب بروز عوارضی شود. نکته قابل توجه درباره این بیماری آن است که حتما نسبت به اقدامات درمانی آن توجه شود؛ در غیر این صورت احتمال بروز خطرات جدی وجود دارد. اگرعلائم تبخال را دارید هرچه سریع تر به پزشک متخصص چشم برای شروع درمان مراجعه نمایید.

برای رزرو نوبت کافیست فرم زیر را پر نموده تا در اسرع وقت کارشناسان با شما تماس حاصل نمایند.

انواع تبخال های چشمی

به‌طور کلی 2 نوع تبخال می‌تواند در چشم سبب بروز علائم شود. با توجه به آنکه فرد چه شرایطی دارد، هریک از این 2 نوع تبخال می‌تواند عوارض و علائم متفاوتی ایجاد کند. در این بخش از مقاله به معرفی هریک پرداخته‌ایم:

علائم تبخال چشمی

شناخت علائم این بیماری می‌تواند به تشخیص زودهنگام و پیشگیری از بروز عوارض جدی نظیر کوری کمک شایانی کند. به همین علت، در ادامه به معرفی مهم‌ترین نشانه‌هایی که می‌تواند علت بروز تبخال‌ چشم باشد، پرداخته‌ایم:

✔️ التهاب و درد در ناحیه چشم

✔️ قرمزشدن چشم

✔️ ریختن اشک به‌صورت غیرارادی و در نتیجه التهاب

✔️ احساس حضور اجسام خارجی در چشم

✔️ تاری دید

✔️ حساس‌شدن چشم‌ها به نور محیط

✔️ مشاهده تاول یا سایر بثورات روی پلک یکی از چشم‌ها

نکته قابل توجه درباره علائم ناشی از تبخال چشم این است که معمولا به‌ صورت یک‌ طرفه بروز پیدا می‌کند. این موضوع می‌تواند در تشخیص آن بسیار کمک کننده باشد.

چه کسانی با عفونت تبخال چشمی مواجه می شوند؟

یکی از مهم‌ترین راه‌های انتقال بیماری از طریق تماس مستقیم با تبخال است. زمانی‌ که فرد به تبخال تازه بیمار دست می‌زند، ویروس می‌تواند از چنین راهی طریق منتقل شود. با این‌ حال، چنین انتقالی سبب بروز تبخال در چشم نخواهد شد. خیلی از اوقات، فرد آگاهی درستی از بیماری ندارد و ممکن است انگشتان آلوده را با چشم‌های خود تماس دهد.

چه کسانی با عفونت تبخال چشمی مواجه می شوند؟

زمانی‌که انگشتان با چشم‌ها تماس پیدا کنند، ویروس به‌راحتی منتقل می‌شود و می‌تواند با توجه به سیستم ایمنی فرد، عوارض زیادی برای او ایجاد کند. البته این نکته را هم مد نظر داشته باشید که همیشه عوارض جدی ایجاد نخواهد شد و ویروس ممکن است به‌صورت غیرفعال باقی بماند.

علاوه‌ بر تماس مستقیم، خیلی از ما ممکن است در گذشته با این ویروس مواجه شده باشیم و اکنون به‌ صورت نهفته در بدن باقی مانده باشد. این ویروس قادر است در صورت ضعف سیستم ایمنی دوباره عوارض ناشی از آن را در قسمت‌های مختلف بدن نظیر چشم ایجاد کند. استرس، تب و تروما از جمله مهم‌ترین فاکتورهای تاثیرگذار در فعالیت مجدد آن محسوب می‌شود.

تشخیص عفونت تبخال چشمی

برای تشخیص دقیق این بیماری باید به پزشک مراجعه شود تا با توجه به شواهد علمی این کار را انجام دهد. معمولا پزشک با در نظر گرفتن علائم فرد، به چندین بیماری شک می‎‌‌‌کند. گاهی اوقات نیز با توجه به برخی علائم اختصاصی، می‌توان تشخیص افتراقی را انجام دهد. با این‌ حال، در اغلب اوقات برخی آزمایشات برای پی‌بردن به عامل آن تجویز می‌شود. برای انجام آزمایشات می‌توانید به بهترین کلینیک چشم پزشکی در ماهشهر مراجعه نمایید.

درمان تبخال چشمی

دقت داشته باشید که درمان بهتر بیماری‌های ویروسی نظیر تبخال، به اقدامات فوری بستگی دارد. به همین دلیل، بهتر است هرچه سریع‎تر به پزشک مراجعه کرده و داروهای موثر در کاهش عوارض آن را دریافت کنید. به‌طور معمول پزشک از داروهای ضدویروسی نظیر آسیکلوویر کمک می‌گیرد. به‌علاوه، برخی داروهای استروئیدی برای کاهش التهاب و تورم ناشی از تبخال برای بیمار تجویز خواهد شد.

تبخال چشمی و کاهش بینایی

پیش‌تر در این باره صحبت شد که هرپس ویروس می‌تواند سبب ایجاد زخم در قرنیه چشم شود. تکرر ایجاد زخم در این قسمت حیاتی و حساس می‌تواند در گذر زمان در بینایی فرد تاثیر بسیار منفی داشته باشد. به همین دلیل، باید برای پیشگیری و درمان این مشکل، به یک بهترین چشم پزشک در اهواز مراجعه کند.

کلام آخر

تبخال چشمی می‌تواند در بیماران مختلف با علائم گوناگون مشاهده شود. در برخی از کیس‌ها هیچ علائمی ایجاد نمی‌کند، اما در برخی دیگر می‌تواند سبب زخم و حتی آسیب‌های بسیار شدید نظیر نابینایی شود. به همین سبب، پیشنهاد شده درصورت مشاهده هرگونه علائم مشکوک، با یک پزشک متخصص و باتجربه مشورت کنید.

مشاوره حضوری با دکتر وحد بیگی در ماهشهر

اگر ساکن استان خوزستان از جمله شهرهای اهواز و ماهشهر هستید و برای تشخیص تبخال چشمی قصد مراجعه به یک چشم پزشک خوب را دارید، می‌توانید به کلینیک دکتر وحید بیگی مراجعه کنید.

آدرس: ماهشهر؛ میدان امام،خیابان باهنر ،جنب عینک زایس