قبل و بعد از بلفاروپلاستی چی بخوریم؟

تغذیه بعد از عمل بلفاروپلاستی یکی از مهم‌ترین نکاتی است که بایستی پس از انجام این جراحی به آن توجه جدی داشته باشید. زیرا داشتن تغذیه سالم در دوران نقاهت عمل پلک می‌تواند نقش قابل توجهی در بروز نتایج عالی این جراحی داشته باشد. اما در صورتی که تغذیه نامناسبی داشته باشید، روند درمان عمل بلفاروپلاستی در شما بسیار طولانی‌تر و سخت‌تر طی خواهد شد. ◀ قصد داریم در این محتوا به بررسی رژیم غذایی مناسب بعد از بلفاروپلاستی بپردازیم. چنانچه مایل هستید که اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید، خواندن این محتوا به شما پیشنهاد می‌شود.

بعد از بلفاروپلاستی چی بخوریم

بهترین رژیم غذایی بعد از بلفاروپلاستی چیست؟

داشتن رژیم غذایی مناسب بعد از بلفاروپلاستی نقش زیادی در دستیابی به بهترین نتایج بعد از عمل و همچنین پیشگیری از بروز عوارض ناشی از جراحی پلک دارد. ◀ لازم است که در این رژیم غذایی به منظور جلوگیری از خشکی پوست، توجه زیادی به مصرف مقدار کافی آب و مایعات داشته باشید. مواد غذایی از جمله توت فرنگی، پرتقال و فلفل قرمز نیز به دلیل دارا بودن ویتامین C در ترمیم بافت‌ها و همچنین حفظ سلامت چشم‌ بسیار اثربخش هستند. مصرف منابع کافی پروتئین نیز می‌تواند در سرعت بخشیدن به روند بازیابی بافت‌ها و حفظ قدرت عضلات تا حد زیادی مفید باشد.

علاوه بر آن، مصرف به اندازه مواد غذایی دارای آهن از قبیل اسفناج و گوشت قرمز نیز می‌توانند در بالا رفتن سطح انرژی و بهبودی پوست اطراف چشم‌ها بسیار موثر واقع شوند. همچنین ضرورت دارد که در دوران نقاهت عمل بلفاروپلاستی از مصرف نوشابه‌های گازدار، الکل و کافئین بپرهیزید. زیرا این نوشیدنی‌ها می‌توانند با تشدید خشکی پوست، روند بهبودی این عمل را دچار مشکل کنند.

برای دریافت مشاوره جراحی پلک و بلفاروپلاستی فرم زیر را پر کنید.

مشخصات(ضروری)
دریافت نوبت جهت انجام خدمات:
محل درمان:

بعد از بلفاروپلاستی چی بخوریم؟

این امکان برای شما فراهم است که با اضافه نمودن برخی مواد غذایی به برنامه رژیم غذایی خود بعد از عمل بلفاروپلاستی، دوران نقاهت این جراحی را به خوبی پشت سر بگذارید. در ادامه به معرفی این مواد غذایی می‌پردازیم:

سبزیجات رژیم غذایی مناسب بعد از بلفاروپلاستی

لازم به ذکر است که انواع سبزیجات حاوی مواد معدنی و ویتامین‌های مختلف هستند، بنابراین در تغذیه بعد از عمل بلفاروپلاستی نباید مصرف سبزیجات را فراموش کنید. همچنین سبزیجات ‌به عنوان یک نوع منبع سالم کربوهیدرات‌های لازم برای بدن شناخته می‌شوند. این مواد غذایی در تامین انرژی مغز و ماهیچه‌ها و همچنین مبارزه با خستگی بدن بسیار مفید هستند. آن دسته از سبزیجاتی که باید مصرف آن‌ها را به رژیم غذایی خود بگنجانید، شامل کلم، هویج، سیب زمینی شیرین و کلم بروکلی می‌شوند.

توجه داشته باشید که چربی‌های سالم قادر هستند که در جذب ویتامین‌های موجود در سبزیجات و میوه‌ها بسیار کمک کننده واقع شوند. این چربی‌ها به عنوان یک فراهم کننده منبع انرژی طولانی مدت برای بدن شناخته می‌شوند و می‌توانند در تقویت سیستم ایمنی بدن تا حد زیادی اثربخش باشند. همچنین سبب می‌شوند که آثار زخم‌های ناشی از عمل بلفاروپلاستی به خوبی برطرف شود. این چربی‌های سالم شامل روغن زیتون، روغن نارگیل، ماهی روغنی، آووکادو و انواع دانه‌های مغذی می‌شوند.

مصرف مایعات کافی در هیدراته نگه داشتن بدن و دفع سموم از بدن بسیار کمک کننده است. بنابراین توصیه می‌شود که از نوشیدن آب، چای سبز و آب میوه‌های طبیعی در دوران نقاهت عمل بلفاروپلاستی غافل نشوید.   

برخی از ادویه‌ها هستند که لازم است مصرف آن‌ها را بعد از عمل پلک فراموش نکنید. از جمله این مواد غذایی که خواص ضد التهابی نیز دارند، شامل جعفری، فلفل چیلی، زنجبیل و بروملین (موجود در آناناس) هستند.

رژیم غذایی مناسب بعد از بلفاروپلاستی از جمله مصرف مایعات

گنجاندن میوه در رژیم غذایی مناسب بعد از بلفاروپلاستی اهمیت بسیاری دارد. زیرا میوه‌ها به دلیل دارا بودن ویتامین A، C، انواع آنتی‌ اکسیدان‌ها، فیبر و کربوهیدارت‌ها می‌توانند در تسریع روند بهبودی زخم‌های عمل بلفاروپلاستی بسیار موثر باشند. برای این منظور، توصیه می‌شود که مصرف میوه‌های رنگارنگی از جمله توت، گریپ فروت، سیب، پرتقال، هلو، انبه و گوجه فرنگی را به عنوان تغذیه بعد از عمل بلفاروپلاستی به یاد داشته باشید.

نمونه کار قبل و بعد عمل انحراف چشم دکتر وحید بیگی

جراحی و درمان انواع بیماری‌های چشم، رفع عیوب انکساری و انجام جراحی زیبایی پلک توسط دکتر وحید بیگی با نمونه کارهای متعدد

نمونه جراحی بلفاروپلاستی در اهواز

پس از عمل پلک، بدن احساس خستگی دارد و به استراحت نیازمند است. غلات کامل آن دسته از کربوهیدرات‌هایی که مغز برای تامین انرژی به آن‌ها نیاز دارد را فراهم می‌نماید. همچنین مانع از تجزیه عضلات بدن نیز می‌شود‌. بنابراین در پاسخ به این سوال که بعد از بلفاروپلاستی چی بخوریم، توجه جدی به مصرف برنج، نان گندم کامل یا چاودار، کینوا و جو داشته باشید.

مصرف پروبیوتیک‌ ها با رژیم غذایی مناسب بعد از بلفاروپلاستی

پروبیوتیک‌ها از جمله باکتری‌های سالمی هستند که در بدن برای ایجاد تعادل روانی، هضم غذا، مبارزه با میکروب‌ها و عفونت‌هایی که بعد از انجام عمل جراحی ممکن است درگیر آن‌ها شوید، بسیار کمک کننده هستند. بنابراین لازم است که به عنوان تغذیه مناسب بعد از عمل بلفاروپلاستی، مصرف غذاهای غنی از پروبیوتیک‌ از قبیل ماست، کلم ترش و پنیر کوتاژ را فراموش نکنید.

آمینواسیدهای موجود در پروتئین، نقش قابل توجهی در التیام و بازسازی بافت‌های عضلانی بدن دارند. همچنین می‌توانند به روند بهبودی رد بخیه بلفاروپلاستی سرعت ببخشند. بنابراین لازم است که مصرف انواع مواد غذایی حاوی پروتئین از جمله گوشت مرغ، ماهی، بوقلمون، انواع حبوبات، آجیل، لبنیات و تخم مرغ را به رژیم غذایی مناسب بعد از بلفاروپلاستی اضافه نمایید.

مواد غذایی ممنوعه بعد از عمل بلفاروپلاستی

مصرف برخی از مواد غذایی بعد از بلفاروپلاستی ممکن است که به بدن آسیب زیادی وارد کنند. همچنین در روند بهبودی این جراحی نیز اختلال ایجاد خواهند کرد. در نتیجه باید در حین انجام مراقبت های بعد از بلفاروپلاستی ، از مصرف این خوراکی‌ها خودداری کنید. در در ادامه با این مواد غذایی ممنوعه در دوران نقاهت عمل پلک آشنا می‌شوید:

❌ انواع ترشیاین مواد ممکن است که به دلیل دارا بودن برخی مواد حساسیت زا، منجر به بروز التهاب و عفونت پس از عمل بلفاروپلاستی شوند.
دخانیات و الکلدر دوره بهبودی بعد از جراحی پلک تا جای ممکن از مصرف الکل اجتناب نمایید. زیرا این ماده از بازسازی و ترمیم جای زخم‌های ناشی از این عمل جلوگیری می‌کند. همچنین لازم است که از مصرف سیگار و دخانیات نیز بپرهیزید.
نوشیدنی‌های گازداربا توجه به قند بالای این نوشیدنی‌ها، ضرورت دارد که از مصرف آن‌ها در دوره نقاهت بلفاروپلاستی خودداری نمایید. زیرا ممکن است که دوره بهبودی این عمل را طولانی‌تر کنند. به جای آن، از نوشیدن آبمیوه‌های تازه به عنوان تغذیه بعد از عمل بلفاروپلاستی غافل نشوید.
غذاهای فرآوری شدهمصرف غذاهای فرآوری شده از جمله سوسیس، کالباس و غیره ممکن است که به دلیل داشتن مواد نگهدارنده، آسیب زیادی به بدن وارد کنند.
نمک و غذاهای شوردر رژیم غذایی بعد از عمل پلک باید از مصرف نمک بپرهیزید. زیرا ممکن است که سبب احتباس مایعات در بدن شود. به دنبال آن، تورم در ناحیه جراحی شده نیز بیشتر خواهد شد.

قبل از بلفاروپلاستی چی بخوریم؟

همانند آنچه که برای تغذیه بعد از بلفاروپلاستی گفتیم، لازم است درباره مصرف برخی از مواد غذایی قبل از جراحی پلک نیز دقت لازم را داشته باشید. مصرف مواد غذایی رقیق کننده خون از جمله داروهای این گروه و یا مواد غذایی مانند سیر، جینسینگ و زنجبیل جهت جلوگیری از خونریزی حین عمل جراحی خودداری کنید. همچنین مصرف الکل، دخانیات و کافئین را قبل از عمل قطع کنید تا در روند بهبود جراحی تاثیر منفی نگذارند. مصرف مایعات از جمله آب و نوشیدنی‌های طبیعی را بیشتر کنید.

چرا کلینیک چشم دکتر وحید بیگی در ماهشهر؟!

پیشرفته‌ترین تجهیزات جراحی

بیش از 2500 جراحی چشم موفق

رضایت‌مندی بیماران

جدیدترین متدهای درمان

دکتر وحید بیگی جراح و متخصص چشم

چرا رژیم غذایی نقش مهمی در روند بهبودی بلفاروپلاستی دارد؟

داشتن یک رژیم غذایی مناسب بعد از بلفاروپلاستی اهمیت بسیاری دارد. زیرا فرد بیمار در دوران نقاهت این عمل مستعد التهاب و تورم در پلک است. بنابراین مصرف برخی غذاها می‌توانند در بهبودی بعد از این عمل بسیار مفید واقع شوند. همچنین مصرف برخی مواد غذایی نیز روند درمان را بدتر و طولانی‌تر خواهند کرد. شایان ذکر است که بعد از انجام جراحی، بدن شما پنج برابر بیشتر از حالت طبیعی خود به مواد مغذی نیازمند است. برای اینکه از بروز عفونت، التهاب و درد جلوگیری شود و دوره نقاهت عمل نیز به خوبی طی بشود.

کلام آخر

در این محتوا به بررسی اینکه بعد از بلفاروپلاستی چی بخوریم پرداختیم. دانستیم که مصرف چه نوع مواد غذایی بعد از جراحی پلک می‌توانند در تسریع روند درمان و بهبودی این عمل بسیار ثمربخش باشند. همچنین با مواد غذایی ممنوعه بعد از بلفاروپلاستی نیز آشنا شدیم. البته توصیه می‌شود که برای دریافت یک برنامه رژیم غذایی مناسب بعد از بلفاروپلاستی، با پزشک متخصص خود صحبت کنید. زیرا ایشان می‌تواند مناسب ترین برنامه غذایی را با توجه به شرایط شما تعیین کنند.

مشاوره حضوری درمان عمل بلفاروپلاستی در ماهشهر

اگر ساکن استان خوزستان از جمله شهرهای اهواز و ماهشهر و یا اطراف آن هستید و برای عمل بلفاروپلاستی قصد مراجعه به یک چشم پزشک خوب را دارید، می‌توانید به مطب دکتر وحید بیگی مراجعه کنید.

آدرس: ماهشهر ؛میدان امام،خیابان باهنر ،جنب عینک زایس

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالا بروید