هرآنچه باید درباره بلفاریت چشم (التهاب پلک) بدانید

بلفاریت چشم که در انگلیسی به آن Blepharitis گفته می‌شود، در واقع نوعی اصطلاح پزشکی بوده که یکی از رایج‌ترین و شایع‌ترین اختلالات چشم محسوب می‌شود. این بیماری مزمن در واقع نوعی التهاب پلک است که منجر به آسیب دیدن و تورم پلک می‌شود. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری درباره این نوع از التهاب پلک بدست آورید، علائم آن را بشناسید و راه‌های درمان آن را بدانید، در این بخش با ما همراه باشید.

درمان بیماری بلفاریت چشم

بلفاریت چشم چیست؟

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، بلفاریت چشم در واقع نوعی اختلال چشم شایع بوده که به آن بیماری حاشیه پلک نیز گفته می‌شود. این بیماری به دلایل مختلفی ممکن است رخ دهد و عوامل زیادی در آن تاثیرگذار هستند. بطور معمول زمانی که فردی دچار بلفاریت می‌شود، هر دو چشم او درگیر خواهند شد. متاسفانه این اختلال چشمی بسیار دردناک بوده و با وجود اینکه مسری نیست اما می‌تواند خطر نابینایی را برای فرد به همراه داشته باشد. بنابراین خوب است علائم آن را بشناسید و در صورتی که با این نشانه‌ها مواجه شدید، سریعا به پزشک مراجعه نمایید. برای مشاوره با دکتر وحید بیگی بهترین چشم پزشک در اهواز فرم زیر را پر کنید.

برای دریافت مشاوره در خصوص بلفاریت چشم فرم زیر را پر کنید.

علائم بلفاریت چشم و تشخیص آن

بلفاریت چشم همچون هر نوع بیماری دیگری علائم و نشانه‌های خاص خود را به همراه دارد. در ادامه این علائم را به شما خواهیم گفت؛ فقط در نظر داشته باشید که این موارد می‌توانند در ساعات مختلف شبانه روز شدت متفاوتی داشته باشند. برای مثال در هنگام صبح وضعیت چشم‌ها وخیم‌تر و دردناک‌تر از سایر مواقع خواهد بود.

• قی کردن چشم‌ها و خیس بودن بیش از حد و آبریزش چشم
  • چربی و خارش پلک‌ها و پوسته پوسته شدن پلک و ریزش غیرطبیعی مژه‌ها
  • حساسیت بالا به نور و تحریک شدن چشم در اثر پلک زدن بیش از حد
  • احساس چسبندگی در پلک‌ها و قرمز شدن و متورم شدن پلک‌ها
  • احساس سوزش در چشم‌ها و تار شدن بینایی
علائم بلفاریت چشم

درمان بلفاریت چشم

از آنجایی که بلفاریت نوعی بیماری باکتریایی است، استفاده از داروهای ضد باکتری در درمان آن تاثیر چشمگیری خواهد داشت. از جمله رایج‌ترین آنتی بیوتیک‌ها در درمان این بیماری می‌توان به تتراسایکلین‌ها و فلوروکینولون‌ها اشاره کرد. همچنین بدلیل تورم و التهاب بوجود آمده، می‌بایست از داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی نیز استفاده شود.

داروهای ضدحساسیت نیز به منظور رفع احساس سوزش، خارش پوست و تورم بافت پلک مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما بطور کلی استفاده از این داروها بطور خودسرانه به هیچ وجه توصیه نمی‌شود و در صورت مشاهده علائم التهاب پلک بهتر است هر چه سریع‌تر به پزشک متخصص چشم مراجعه کنید. در صورتی که ساکن استان خوزستان هستید می‌توانید برای درمان بلفاریت چشم به بهترین کلینیک چشم پزشکی در اهواز مراجعه کنید.

انواع بلفاریت چشم

بطور کلی بلفاریت چشم به دسته‌های زیر تقسیم می‌شود:

• بلفاریت قدامی: این نوع التهاب چشمی به گونه‌ای است که بر روی قسمت‌های جلو و خارجی پلک مژه‌ها اثر می‌گذارد.
  • بلفاریت خلفی: این نوع التهاب در لبه داخلی پلک‌ها که در تماس با مردمک چشم است اتفاق می‌افتد.
  • بلفاریت مخلوط: در صورتی که فرد به هر دو نوع بلفاریت مبتلا شود، بلفاریت مخلوط رخ داده است.

چه افرادی خطر ابتلا به بلفاریت را دارند؟

هیچ محدودیت خاصی وجود ندارد و می‌توان گفت که تقریبا همه افراد از هر نژاد و با هر نوع سبک زندگی در معرض خطر ابتلا به بلفاریت چشم هستند. اما براساس مطالعات بدست آماده گفته می‌شود که افراد با پوست روشن و یا اصطلاحا سفید پوست‌ها بیشتر از افراد با پوست تیره در معرض خطر ابتلا به بیماری پوستی روزاسه هستند.

بلفاریت چشم در کودکان

بلفاریت در چشم‌های کودکان و نوزادان نیز ممکن است اتفاق بیفتد و منجر به التهاب در غدد چرب پلک شود. در واقع این مشکل در کودکان عوارضی اعم از تورم پلک‌ها و پوسته پوسته شدن بیش از حد مژه‌ها را به همراه خواهد داشت. نکته قابل توجه اینجاست که اگر این مشکل در کودکان و نوزادان رخ دهد، حتی پس از درمان ممکن است تا سال‌ها بطور مکرر فرد را مبتلا کند.

درمان بلفاریت چشم در کودکان

چند توصیه خانگی درباره التهاب بلفاریت

• کمپرس گرم: از یک کمپرس گرم استفاده کنید. کافیست یک دستمال تمیز را با گرم خیس کرده و آن را بشویید تا کمی خشک شود. سپس دستمال را به مدت یک ساعت رو بروی چشمان خود قرار دهید.
  • تمیز کردن مکرر پوست پلک: از آنجایی که بلفاریت چشم یک بیماری باکتریایی است، توصیه می‌شود به منظور درمان بهتر آن حتما پلک، پوست صورت و موهای خود را تمیز نگه دارید.
  • اسکراب پلک: یک دستمال تمیز، اپلیکاتور پنبه‌ای یا پد بدون پرز را در شامپو بچه رقیق شده در آب گرم خیس کرده و از آن برای مالش ملایم پلک‌های خود استفاده کنید. حدود 15 ثانیه برای این اسکراب کافی خواهد بود.

سوالات متداول بلفاریت چشم

جمع بندی

در اکثر موارد بلفاریت چشم قابل پیشگیری نیست؛ چراکه برخی از علل آن همچون بیماری‌های پوستی خارج از کنترل فرد خواهند بود. اما توصیه می‌شود حتما همیشه دست‌ها و صورت خود را تمیز نگه دارید و از تماس دست آلوده با چشمانتان جدا بپرهیزید. همچنین بانوان بهتر است از مواد آرایشی و بهداشتی مرغوب استفاده کرده و حتما هنگام خرید تاریخ انقضای محصولات را مورد بررسی قرار دهند. در صورتی که ساکن استان خوزستان هستید و قصد دارید برای درمان التهاب پلک می‌توانید به کلینیک تخصصی چشم پزشکی دکتر وحید بیگی مراجعه کنید.

مشاوره حضوری با دکتر وحد بیگی در ماهشهر

اگر ساکن استان خوزستان از جمله شهرهای اهواز و ماهشهر هستید و برای درمان بلفاریت چشم خود قصد مراجعه به یک چشم پزشک خوب را دارید، می‌توانید به کلینیک دکتر وحید بیگی مراجعه کنید.

آدرس: ماهشهر؛ میدان امام،خیابان باهنر ،جنب عینک زایس