تنگ شدن مردمک چشم (میوز چشم)

مردمک چشم به شکل خودکار با تغییر اندازه نور محیط، تنگ یا گشاد می‌شود که از چشم‌ها در مقابل ورود بیش‌از اندازه نور حافظت کند.  با این وجود در برخی موارد شاهد تنگی مردمک چشم (میوز) هستیم یعنی چشم قابلیت تغییر حالت هنگام روبه‌رویی با نور را ندارد. در این زمان فرد دچار عارضه میوزیس شده است؛ اما علائم و نشانه‌های اصلی آن چیست؟ چگونه می‌توان این مشکل را درمان کرد؟ روش‌های جلوگیری از آن چگونه است؟ در ادامه به توضیح کاملی از این عارضه خواهیم پرداخت، پس تا انتها همراه ما باشید.

تنگ شدن مردمک چشم

تنگی مردمک چشم چیست؟

مردمک چشم هنگام قرار گرفتن در محیط‌های کم نور یا تاریک، گشاد می‌شود؛ زمانی که در مکانی با شدت نور زیاد باشد، مردمک چشم تنگ یا به اصطلاح میوز می‌شود. زمانی که فرد به عارضه تنگ شدن میوزیس مبتلا باشد، به طور پیوسته دارای این حالت تنگی در مردمک چشم است. حتی اگر فرد در محیطی با تاریکی مطلق قرار بگیرد، مردمک‌ها قادر به گشاد شدن نیستند و میوز می‌مانند.

 درنتیجه، این افراد در محیط‌های کم نور، دارای سطح بینایی بسیار پایینی هستند. ابتلا به این عارضه در هر سنی امکان دارد و علت‌های متنوعی در بروز آن می‌تواند تاثیرگذار باشد. به طور کلی، تنگ شدگی مردمک می‌تواند نشان‌دهنده یک بیماری جدی و خطرناک باشد. پس درصورت ابتلا به آن حتماً در سریع‌ترین زمان به پزشک مراجعه کنید. در صورتی که در استان خوزستان ساکن هستید، می‌توانید به بهترین کلینیک چشم پزشکی در اهواز مراجعه کنید.

چرا کلینیک چشم دکتر وحید بیگی در ماهشهر؟!

پیشرفته‌ترین تجهیزات جراحی

بیش از 2500 جراحی چشم موفق

رضایت‌مندی بیماران

جدیدترین متدهای درمان

دکتر وحید بیگی جراح و متخصص چشم

 علت کوچک شدن و تنگ شدن مردمک چشم چیست؟

در تعیین اندازه مردمک چشم، دو نوع عضله متقابل نقش دارند که شامل عضلات گشادکننده مردمک و اسفنکتر عنبیه می‌شود. زمانی که تنگ شدگی مردمک چشم رخ می‌دهد، اشکال در عضله‌های اسفنکترعنبیه یا به عبارتی عصب‌های کنترل‌کننده آن است. عضله‌های اسفنکتر عنبیه، به وسیله عصب‌هایی که در نزدیکی مرکز مغز قرار دارد کنترل می‌شوند. درنتیجه هر نوع بیماری، دارو یا مواد شیمیایی که بر این عصب چشم تأثیر بگذارد، باعث میوز یا تنگ شدگی مردمک چشم می‌شود. در ادامه به برخی از مهم‌ترین علل میوز چشم می‌پردازیم.

 تنگ شدن مردمک چشم بر اثر داروهای شیمیایی

گاهی بعضی از مواد شیمیایی و داروهای رایج در تنگ شدن مردمک چشم نقش دارند. یکی از متداول‌ترین انواع این مواد شیمیایی، مواد مخدر افیونی است. برخی از این مواد افیونی شامل، کدوئین، اکسی کدون، فنتانیل، مورفین، هروئین، متادون و.. می‌شود. دیگر مواد شیمیایی و داروهایی که باعث میوز مردمک می‌شوند شامل محصولات حاوی نیکوتین، قطره‌های چشمی پیلوکارپین جهت بهبود گلوکوم، کلونیدین جهت درمان ADHD، گرگرفتگی و فشارخون بالا، داروهای کولینرژیک مانند متاکولین و کارباکول، آنتی‌سایکوتیک‌های نسل دوم مانند هالوپریدول و اولانزاپین، داروهای ضد روان پریشی مانند فنوتیازین جهت درمان اسکیزوفرنی، ارگانوفسفر‌ها و.. هستند.

 تنگ شدن مردمک چشم بر اثر داروهای شیمیایی

 تنگ شدن مردمک چشم در ارتباط با سن

در افراد مسن و نوزادان، کوچک شدن مردمک چشم دیده می‌شود؛ معمولاً به صورت طبیعی در نوزادان تا دو هفته ممکن است مردمک کوچک داشته باشند. از طرفی، به دلیل افزایش سن، مردمک‌ها کوچک می‌شوند که دلیل آن، ضعیف شدگی عضلات گشادکننده عنبیه است اما، برخی افراد به اشتباه گمان می‌کنند که علت آن، اختلال در انقباض‌کننده عضلات عنبیه است.

 تنگ شدن مردمک چشم بر اثر ابتلا به بیماری

گاهی بر اثر ابتلا به برخی بیماری‌ها و شرایط، میوز رخ می‌دهد؛ برخی از بیماری‌هایی که در بروز تنگی مردمک چشم نقش دارند عبارتند از بیماری لایم، سندرم هورنر، سردردهای خوشه‌ای، خونریزی داخل جمجمه‌ای و سکته مغزی، التهاب عنبیه، نورو سیفلیس، مولتیپل اسکلروزیس، آفاکیس و….

برای درمان تنگی مردمک چشم باید قبل از هرچیزی با یک چشم پزشک حاذق مشورت کنید. اگر ساکن استان خوزستان می‌توانید برای دریافت وقت معاینه از دکتر وحید بیگی بهترین چشم پزشک اهواز فرم زیرا پر کنید.

برای دریافت مشاوره رایگان فرم زیر را پر کنید.

مشخصات(ضروری)
دریافت نوبت جهت انجام خدمات:
محل درمان:

 علائم همراه تنگ شدن مردمک چشم

تنگ شدن مردمک چشم با علل و بیماری‌های زیادی همراه است پس قطعاً علائم و نشانه‌های زیادی وجود دارد. در ادامه بعضی از مهم‌ترین علائم این عارضه را با هم بررسی می‌کنیم. تنگی مردمک چشم، یکی از علائم شایع عارضه سردرد خوشه‌ای است‌. معمولاً بیمار درد بسیار زیادی در ناحیه بالا یا اطراف چشم، شقیقه یا پیشانی احساس می‌کند. از دیگر علائم سردرد خوشه‌ای، آبریزش بینی، گیجی، قرمزی چشم و… است.

 علائم همراه تنگ شدن مردمک چشم

یکی دیگر از علائم شایع خونریزی داخل جمجمه‌ای، میوز هردو مردمک است؛ این عارضه زمانی رخ می‌دهد که انسداد خونرسانی سرخرگ به قسمت فوقانی مغز رخ می‌دهد. متداول‌ترین نشانه سکته مغزی، ضعف در دو طرف بدن و سرگیجه است. از دیگر بیماری‌هایی دارای علائم میوز، سندرم هورنر می‌باشد. التهاب عنبیه، نورو سیفلیس(پیشرفت عفونت سفلیس به مغز)، بیماری لایم (بروز عفونت بر اثر باکتری چوب پنبه‌ای شکل) دارای علائم میوز هستند.

 درمان تنگ شدن مردمک چشم

یکی از اصلی‌ترین اقدامات برای یافتن راه درمان تنگ شدن مردمک چشم، مراجعه به چشم پزشک است؛ پزشک متخصص با پرسیدن سوالات و معاینات لازم، علت اصلی بیماری را مشخص کرده و راه درمان را تعیین می‌کند. گاهی تنگ شدگی مردمک چشم به دلیل برخورد ضربه یا آسیب به سر اتفاق‌ می‌افتد که در این زمان، باید فرد به اورژانس فرستاده شود تا مراقبت‌های اصولی از وی انجام شود.

در برخی موارد، این عارضه بر اثر التهاب  چشم بروز می‌کند؛ در این موارد پزشک متخصص برای فرد قطره‌های کاهش‌دهنده التهاب و گشادکننده مردمک تجویز می‌کند. باتوجه به اینکه در تمامی موارد، میوز نشان‌دهنده یک عارضه جدی است، پس در صورت مشاهده تنگی مردمک چشم‌ها، به پزشک متخصص باید مراجعه شود.

 چگونه می توان از تنگی مردمک چشم جلوگیری کرد؟

برای جلوگیری از میوز چشم، راهکارهای متنوعی وجود دارد یکی از این روش‌ها، مشورت با پزشک در رابطه با مصرف داروهایی است که باعث کوچکی مردمک می شوند‌‌‌. یعنی با قطع مصرف این داروها، از میوز ناشی از مصرف دارو جلوگیری می‌کند. شما می‌توانید برای درمان بیماری‌های چشمی به ویژه میوز چشم و سایر بیماری‌های شایع چشمی مانند قوز قرنیه چشم به مطب دکتر وحید بیگی مراجعه کنید. درصورتی که ورزش‌های رزمی انجام می‌دهید، حتماً از وسایل محافظ استفاده کنید؛ از طرفی، اگر هنگام انجام کار باید از وسایل محافظت‌کننده مانند عینک کمک بگیرید، اصلاً دریغ نکنید.

سوالات متداول

جمع بندی

تنگ شدن مردمک چشم به حالتی گفته می‌شود که چشم در تمامی حالت‌های روشنایی و تاریکی، به شکل میوز و تنگ است. در حالت طبیعی، هنگام نور زیاد میوز و در نورهای کم مردمک گشاد می‌شود. در میوزیس، دید چشم در محیط‌های تاریک بسیار کاهش می‌یابد. معمولاً علت اصلی بروز این عارضه، بیماری‌های مختلف است؛ پس یک مشکل سلامتی جدی در فرد به وجود آمده است که باید در سریع‌ترین زمان ممکن برطرف شود. درصورتی که به میوز دچار شده‌اید، حتماً در اسرع وقت برای معاینه به کلینیک چشم پزشکی مراجعه کنید.

مشاوره حضوری با دکتر وحد بیگی در ماهشهر

اگر ساکن استان خوزستان از جمله شهرهای اهواز و ماهشهر هستید و برای درمان تنگ شدگی مردمک چشم قصد مراجعه به یک چشم پزشک خوب را دارید، می‌توانید به کلینیک دکتر وحید بیگی مراجعه کنید.

آدرس: ماهشهر ؛میدان امام،خیابان باهنر ،جنب عینک زایس

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالا بروید