تاثیر استرس بر بینایی را جدی بگیرید!

تاثیر استرس بر بینایی ممکن است سبب رخ دادن عوارض بسیاری در افراد شود. به طوری که گاهی اوقات به منظور کاهش استرس و درمان مشکلات بینایی به وجود آمده، مراجعه به پزشک متخصص ضروری است. مگس پران، دوبینی، تار شدن دید، خشکی چشم و غیره از جمله مهم‌ترین اثرات رابطه استرس و بینایی بر هم شناخته می‌شوند. چنانچه مایل هستید که اطلاعات خود را در زمینه اثرات استرس بر بینایی افزایش دهید، خواندن این مقاله به شما پیشنهاد می‌شود. در ادامه همراه ما باشید.

تاثیر استرس بر بینایی را جدی بگیرید

استرس چگونه بر بینایی تاثیر می گذارد؟

استرس و اضطراب از جمله علائم رایج افسردگی به شمار می‌آیند که در صورت عدم درمان ممکن است منجر به بروز برخی مشکلات جسمی و روانی در فرد شوند. در اکثر مواقع استرس به علت وجود مشکلاتی نظیر ترس، نگرانی، اضطراب و غیره رخ می‌دهد. استرس می‌تواند با فعال کردن سیستم عصبی سمپاتیک در بدن، سبب ترشح مقدار بیشتری از هورمون کورتیزول شود. متاسفانه هر چقدر که میزان هورمون‌های کورتیزول و آدرنالین در بدن بیشتر باشد، مشکلات بسیاری در مغز و چشم‌ انسان رخ خواهد داد. چنانچه عملکرد مغز مختل شود، در عملکرد چشم‌ها نیز اختلال ایجاد خواهد شد.

برای دریافت مشاوره از متخصص چشم در اهواز، ماهشهر و شیراز فرم زیر را پر کنید.

مشخصات(ضروری)
دریافت نوبت جهت انجام خدمات:
محل درمان:

اثرات استرس بر بینایی

بیشتر مشکلات ناشی از رابطه استرس و بینایی کوتاه مدت هستند و معمولا با گذر زمان برطرف می‌شوند. اما چنانچه برای مدت‌های طولانی این مشکلات چشمی را تجربه کردید، لازم است که در سریع‌ترین زمان ممکن به چشم پزشک مراجعه نمایید. در ادامه به بررسی چند مورد از مهم‌ترین اثرات استرس و اضطراب بر بینایی می‌پردازیم:

اثرات استرس بر بینایی

حساسیت نسبت به نور یا همان فوتوفوبی در یکسری از افراد به دلیل استرس بالا اتفاق می‌افتد. افرادی که درگیر این مشکل هستند، نمی‌توانند چشمان خود را در فضای با نور کافی باز کنند و به آبریزش چشم دچار می‌شوند.پ

تار شدن دید یکی از موارد تاثیر استرس بر بینایی است. در صورتی که استرس شدید را تجربه کنید، فشار چشم‌های شما افزایش می‌یابد. افزایش فشار چشم نیز منجر به تار شدن دید خواهد شد. مشکل تاری دید جای نگرانی ندارد. زیرا در صورت خروج از وضعیت استرسی و آرام شدن بدن، قدرت بینایی شما به حالت اولیه خود برمی‌گردد.

عارضه دوبینی به عنوان یکی از عوارض شایع تاثیر استرس بر بینایی به شمار می‌آید. چشمان شما در عارضه دوبینی از یک جسم به صورت همزمان دو تصویر را مشاهده می‌کند. این احتمال وجود دارد که مشکل دوبینی یا دوگانگی دید به صورت‌های مختلفی نظیر افقی، عمودی یا چرخشی اتفاق بیافتد. (آیا می دانید علت دوبینی بعد از لیزیک و لازک چیست؟)

برخی از افراد در زمان مواجهه با استرس، دچار کاهش عملکرد غده‌های چشم می‌شوند. این مسئله می‌تواند سبب بروز خشکی چشم در یک یا هر دو چشم آن‌ها شود. در صورتی که برای مدت‌های طولانی درگیر خشکی چشم باشید، ممکن است به مشکلات بدتری از جمله عفونت چشم مبتلا شوید.

در مورد رابطه استرس و بینایی، بهتر است بدانید که استرس شدید می‌تواند منجر به از دست دادن بینایی در فرد شود. دلیل اصلی این نابینایی، وجود مشکلات روحی و روانی در فرد است. متخصصان چشم توصیه می‌کنند که به منظور جلوگیری از نابینایی و کوری موقت، شدت استرس را در خود کم کنید.

چنانچه برای مدت‌های طولانی درگیر استرس باشید، فشار چشم‌ بالا رفته و تاری دید رخ می‌دهد. آن دسته از افرادی که همیشه استرس دارند، مشکلاتی از جمله چشم درد عصبی را تجربه خواهند کرد. چشم‌ها در این نوع عارضه نسبت به کوچکترین حرکتی حساس شده و بیمار درد شدیدی را تجربه خواهد کرد.

از دست دادن بینایی از اثرات استرس بر بینایی

یکی از خطرناک‌ترین و مهم‌ترین عوارض ناشی از رابطه استرس و بینایی، مشاهده اجسام ریز درخشنده یا همان جرقه‌های نور در میدان دید فرد است. علت رخ دادن این مشکل، پارگی شبکیه است. دیدن این جرقه‌های نور در برخی افراد به صورت خطوط لرزان و در برخی دیگر نیز به شکل خطوط زیگزاگی خواهد بود.

یکی از مهم‌ترین عوارض احتمالی تاثیر استرس بر بینایی، داشتن دید کلایدسکوپ یا هاله بینی است که می‌تواند در یک یا هر دو چشم اتفاق بیافتد. در افراد این مشکل معمولا با سر درد همراه است. اما علائم آن در اشخاص مختلف فرق خواهد داشت.

علت اصلی عارضه دید تونلی، محدود شدن میدان دید است. به طوری که برخی افراد در مواقعی که استرس شدیدی دارند، حس می‌کند در یک تونل باریک قرار گرفته‌اند و تمام اطراف خود را به جز خط مستقیم مقابل، به صورت تیره و تار مشاهده می‌کنند.

پرش پلک از اثرات استرس بر بینایی

تجربه استرس مزمن می‌تواند سبب گشاد شدن مداوم مردمک‌ و بیشتر شدن فشار وارده بر چشم‌ها شود. به دنبال آن، اختلال مگس پران چشم اتفاق می‌افتد. افراد در این نوع عارضه چشمی، یکسری اشکال یا لکه‌های کوچک را مشاهده می‌کنند. این لکه‌ها در خلاف جهت دید فرد حرکت کرده و گاهی اوقات نیز ناپدید می‌شوند. مشکل مگس پران چشم معمولا با عارضه‌هایی از جمله خشکی چشم، تار شدن دید، حساسیت نسبت به نور و غیره همراه است.

یکی از خطرات مهم به علت تاثیر استرس بر بینایی، تیک عصبی یا پرش پلک است که در اغلب مواقع در پلک بالایی اتفاق می‌افتد. در زمان استرس، عضلات پلک درگیر اسپاسم غیر عادی می‌شوند و سپس به دلایل نامعلومی شروع به پریدن می‌کنند.

چرا کلینیک چشم دکتر وحید بیگی در ماهشهر؟!

پیشرفته‌ترین تجهیزات جراحی

بیش از 2500 جراحی چشم موفق

رضایت‌مندی بیماران

جدیدترین متدهای درمان

دکتر وحید بیگی جراح و متخصص چشم

چه نوع استرسی بیشترین تاثیر را بر بینایی دارد؟

شایان ذکر است که انواع مختلفی از استرس قادر هستند سبب بروز یکسری مشکلات بینایی در افراد شوند:

معمولا زمانی که استرس برطرف می‌شود، شدت عوارض ناشی از تاثیر استرس نیز کاهش خواهد یافت. چنانچه استرس به عنوان عامل اصلی مشکلات بینایی شما شناخته شود، لازم است که استرس را از خود دور کنید.

راهکارهای کاهش اثرات منفی استرس بر بینایی

این امکان برای شما فراهم است که با رعایت یکسری موارد، اثرات منفی استرس بر بینایی را به طرز قابل توجهی کاهش دهید. در ادامه به این نکات اشاره می‌کنیم:

اگر راهکارهای فوق را به منظور کاهش استرس انجام دادید و همچنان درگیر اختلالات بینایی مرتبط با استرس بودید، ضرورت دارد که به پزشک متخصص چشم مراجعه نمایید.

سوالات متداول تاثیر استرس بر بینایی

استرس چگونه مشکلات بینایی ایجاد می کند؟

استرس می‌تواند از طریق بالا بردن هورمون‌های آدرنالین و کورتیزول در بدن، سبب ایجاد یکسری مشکلات در مغز و چشم‌ها شود.

روش های کاهش اضطراب بر بینایی چیست؟

به منظور کاهش تاثیر استرس بر بینایی، بایستی از استراحت کافی، رژیم غذایی سالم و همچنین ورزش غافل نشوید. 

آیا استرس می تواند باعث نابینایی شود؟

بله ممکن است که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض استرس و اضطراب منجر به کاهش قدرت بینایی و در نهایت نابینایی در فرد شود.

کلام آخر

در این محتوا به بررسی تاثیر استرس بر بینایی پرداختیم. دانستیم که مواجهه شدن با استرس در افراد ممکن است با ابتلا به برخی مشکلات بینایی همراه باشد. چنانچه بعد از درمان استرس خود، باز هم درگیر این مشکلات بینایی بودید، ضرورت دارد که به چشم پزشک مراجعه نمایید. زیرا ایشان می‌تواند با معاینه چشم‌های شما از مناسب‌ترین راه‌های درمانی برای برطرف نمودن این مشکلات کمک بگیرد.

مشاوره حضوری تاثیر استرس بر بینایی در ماهشهر

اگر ساکن استان خوزستان از جمله شهرهای اهواز و ماهشهر و یا اطراف آن هستید و برای چکاپ بینایی قصد مراجعه به یک چشم پزشک خوب را دارید، می‌توانید به مطب دکتر وحید بیگی مراجعه کنید.

آدرس: ماهشهر ؛میدان امام،خیابان باهنر ،جنب عینک زایس

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالا بروید