مگس پران و جرقه زدن چشم خطرناک است؟

برخی از افراد مگس پران چشم را در طول زندگی تجربه می‌کنند. حتی گاهاً ممکن است جرقه زدن چشم نیز برای خیلی‌ها اتفاق بیفتد که در آن فرد بدون وجود یک منبع نور و حتی در تاریکی، یک‌سری خطوط روشن را مشاهده می‌کند. اما آیا می‌دانید چرا چنین مواردی ایجاد می‌شود؟ مگس پران چشم در چه افرادی بیشتر شایع است؟ چه عواملی خطر مگس پران چشم را افزایش می‌دهد؟ آیا واقعا بروز چنین مواردی برای چشم خطرناک است؟

مگس-پران-چشم

در ادامه با ما همراه باشید تا علت ایجاد بیماری مگس پران و جرقه زدن چشم و حتی نحوه درمان آن را از زبان دکتر وحید بیگی، یکی از بهترین متخصص‌های چشم جنوب کشور بشنویم.

چرا مگس پران و جرقه ایجاد می شود؟

علت ایجاد مگس پران می‌تواند متفاوت باشد. به همین دلیل، برای رسیدن به عامل ایجادکننده آن باید به موارد زیادی توجه کنید. گاهی اوقات ممکن است به‌ دلیل افزایش ضخامت برخی از رشته‌هایی که در لایه زجاجیه چشم حضور دارد، چنین لکه‌های تاریک و شناوری دیده شود. دقت داشته باشید که چنین اتفاقی در همه سنین دیده می‌شود. با این‌ حال، گفته شده با افزایش سن احتمال دیده‌شدن آن بیشتر خواهد شد. به همین علت، دیدن مگس پران چشم در افراد بالای 60 سال، به یک امر بسیار شایع تبدیل شده است.

علت اینکه در افراد مسن نسبت به جوانان بیشتر نخ پران چشم دیده می‌شود، به افزایش ضخامت رشته‌های زجاجیه در طول زمان بر می‌گردد. در حقیقت، با توجه به آنکه ضخامت چنین رشته‌هایی در سنین جوانی نازک و باریک است، خیلی دیده نمی‌شود و فرد متوجه آن نخواهد شد. گاهی اوقات ممکن است فرد یکسری جرقه‌های نوری را در محیط تاریک مشاهده کند. این یعنی در محیطی که هیچ منبع نوری وجود ندارد، فرد جرقه نوری در چشم خود مشاهده می‌کند.

جرقه-زدن-چشم

در این حالت، رشته‌های موجود در زجاجیه سبب ایجاد کشیدگی در پرده شبکیه خواهد شد و سلول‌های این ناحیه تحریک شده و پیام عصبی ارسال‌شده به مرکز بینایی، به‌صورت جرقه‌های نوری دیده خواهد شد.

برای دریافت مشاوره در خصوص مگس پران فرم زیر را پر کنید.

علت ایجاد بیماری مگس پران

همانطور که گفته شد، علت ایجاد چنین عارضه‌ای می‌تواند متفاوت باشد. در ادامه بیشتر به بررسی دلایل بروز بیماری مگس پران خواهیم پرداخت:

علت مگس پران چشم در جوانان

دقت داشته باشید، در جوانان رشته‌های موجود در زجاجیه در نازک‌ترین حالت خود قرار داشته و به همین دلیل خیلی سبب مگس پران نخواهد شد. با این‌ حال، سایر عوامل نظیر داروها، جراحی و حتی خونریزی داخل چشم، می‌تواند سبب بروز چنین بیماری در فرد شود. به همین دلیل، مشاهده مگس پران در جوانان باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

مگس پران در چه افرادی شایع است؟

همان‌طور که در بخش‌‌های پیشین اشاره شد، مگس پران بیشتر در سالمندان اتفاق می‌افتد. با این‌ حال، چنین عارضه‌ای در جوانان به‌ خصوص افرادی که نزدیک‌ بین هستند، دیده می‌شود. همچنین، افرادی که به بیماری‌های زمینه‌ای نظیر دیابت و فشار خون مبتلا هستند، این عارضه در آن‌ها دیده خواهد شد.

درمان فوری مگس پران چشم

دقت داشته باشید، مگس پرانی که در سنین بالا اتفاق می‌افتد، خیلی نیازی به درمان ندارد. با این‌ حال، اگر چنین عارضه‌ای به‌ دلیل مشکلاتی نظیر عفونت و خونریزی اتفاق افتاده باشد، نیاز به درمان فوری خواهد داشت. همچنین، در صورتیکه مگس پران چشم به دلیل دیابت و حتی فشار خون باشد، می‌توان با کنترل و درمان این بیماری‌های سیستمیک، عارضه چشمی آن‌ها را برطرف کرد. درمان آن در حوزه پزشکی توسط بهترین متخصص چشم اهواز با روش‌ها زیر صورت می‌پذیرد:

درمان فوری مگس پران چشم

درمان خانگی مگس پران چشم

دقت داشته باشید که برخی درمان‌های خانگی نیز برای کم‌تر دیده‌شدن چنین لکه‌های شناوری موثر است. بااین‌حال، یک درمان قطعی برای چنین عارضه‌ای محسوب نمی‌شود.

🔷ماساژدادن شقیقه‌ها

یکی از روش‌هایی که گفته می‌شود به کاهش چنین عارضه‌ای کمک می‌کند، ماساژ دادن شقیقه‌ هاست. دقت داشته باشید که این کار بیشتر جنبه روانی داشته و با کاهش استرس و پرت‌‌ کردن حواس فرد، می‌تواند در درمان آن موثر باشد.

🔷انجام برخی تمرین‌های چشم

خیلی از اوقات برای رفع خستگی چشم‌ از یکسری تمرین‌هایی کمک گرفته می‌شود. به‌عنوان مثال، چرخاندن مردمک در جهت عقربه‌های ساعت و سپس در خلاف آن یکی از بهترین این تمرین‌هاست. این کار همچنین برای کاهش مشکل مگس پران موثر خواهد بود.

🔷استفاده از مواد غذایی حاوی آنتی‌ اکسیدان

همان‌طور که پیش‌تر هم بیان کردیم این احتمال وجود دارد که التهاب و حتی عفونت سبب بروز مگس پران چشم شود. به همین علت مصرف مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان با توجه به ماهیت ضد التهابی که دارد، قادر است چنین عارضه‌ای را تسکین دهد.

🔷مصرف سبزیجات و میوه‌ها

قراردادن سبزیجات و میوه‌های مختلف در برنامه غذایی یکی از کارهایی است که می‌توان برای کاهش چنین مشکلی انجام داد. دقت داشته باشید که این مواد با داشتن ویتامین‌ها و ریزمغذی‌های مختلف، می‌تواند در کم‌ کردن التهاب نیز موثر باشد.

چه عواملی خطر بروز بیماری مگس پران را افزایش می دهد؟

عوامل زیادی وجود دارد که می‌تواند سبب افزایش ریسک ابتلا به چنین عارضه‌ای شود. در ادامه این بخش به معرفی این عوامل می‌پردازیم:

• افزایش سن یکی از عواملی است که می‌تواند شانس ابتلا به مگس پران را افزایش دهد.
  • با توجه به اینکه در افراد نزدیک‌ بین چنین عارضه‌ای بیشتر دیده می‌شود، می‌توان به این نتیجه رسید که یکی از عوامل افزایش‌دهنده شانس ابتلا به آن است.
  • ضرباتی که طی تصادف یا هر حادثه دیگری به چشم فرد وارد می‌شود، می‌تواند به لایه‌های مختلف آن آسیب بزند. همین امر در ایجاد چنین حالتی در فرد موثر خواهد بود.
  • جراحی‌هایی که برای فرد انجام می‌شود، می‌تواند یکی از عوامل مستعدکننده ابتلا به مگس پران باشد. به‌عنوان مثال عمل آب مروارید در اهواز یکی از جراحی‌های شایعی است که بیشتر در افراد مسن نیز انجام می‌شود.
بیماری مگس پران
  • دیابت یک بیماری سیستمیک محسوب شده که می‌تواند روی ارگان‌های مختلف تاثیر مخرب داشته باشد. به‌عنوان مثال، با تاثیر روی عروق خونی چشم، در افزایش بروز مگس پران موثر است.
  • التهاب و عفونت از دیگر عواملی تاثیر‌گذار در افزایش خطر بروز چنین عارضه‌ای است.
  • کشیدن سیگار و مصرف الکل نیز می‌تواند جزء ریسک‌ فاکتورهایی باشد که چنین مشکلی را به‌دنبال دارد.

جمع بندی

مگس پران چشم یک عارضه بسیار شایع در افراد مسن و حتی جوانان بوده و معمولا مشکل خاصی برای فرد ایجاد نمی‌کند. به همین دلیل، ابتلای به آن جای نگرانی نداشته و می‌توان بدون انجام درمان به فعالیت خود ادامه داد. با این‌ حال، درصورتیکه این عارضه به‌ صورت ناگهانی و به‌ خصوص در سنین جوانی رخ بدهد، توصیه می‌شود برای بررسی علت آن به یک متخصص چشم با تجربه مراجعه کنید.

مشاوره حضوری با دکتر وحد بیگی در ماهشهر

اگر ساکن استان خوزستان از جمله شهرهای اهواز و ماهشهر هستید و برای مگس پران و جرقه زدن چشم خود قصد مراجعه به یک چشم پزشک خوب را دارید، می‌توانید به کلینیک دکتر وحید بیگی مراجعه کنید.

آدرس: ماهشهر؛ میدان امام،خیابان باهنر ،جنب عینک زایس