آیا دوبینی بعد از لیزیک و لازک طبیعی است؟

عمل چشم نوعی جراحی رایج است که بسیاری از افراد که از زدن مستمر عینک بر روی چشمان خود خسته شده‌اند برای انجام آن اقدام می‌کنند. طبیعی است که جراحی‌های چشم مانند لیزیک و لازک همانند هر جراحی دیگری ممکن است عوارض موقتی به همراه داشته باشند. از جمله عوارضی که ممکن است بسیاری از افراد از آن احساس نگرانی کنند، دوبینی بعد از لیزیک و لازک است. اینگونه عوارض به دلیل تغییراتی که در قرنیه چشم در طی جراحی ایجاد می‌شود، بروز خواهد کرد؛ با این وجود با پیگیری به موقع و انجام صحیح مراقبت‌های بعد از جراحی بهبودی حاصل شده و نگرانی وجود نخواهد داشت.

درمان دوبینی بعد از لیزیک و لازک
درمان دوبینی بعد از لیزیک و لازک

دوبینی بعد از لیزیک و لازک چگونه است؟

بسیاری از افرادی که جراحی چشم انجام داده‌اند، از عارضه دوبینی بعد از لیزیک و لازک شکایت می‌کنند. دوبینی به معنای دیدن دو تصویر از یک شیء به جای یک تصویر واحد است. دوبینی پس از عمل لیزیک یا لازک در اکثر موارد یکی از مشکلات موقتی است که در دوران بهبود و تطابق چشم با تغییرات ایجاد شده در قرنیه به وجود می‌آید. این مشکل معمولاً به عنوان یکی از عوارض موقت شناخته می‌شود و با گذر زمان بهبود می‌یابد.

علل دوبینی بعد از لیزیک چشم

در طی عمل حذف عینک تغییراتی در قرنیه چشم ایجاد می‌شود. پس از ایجاد این تغییرات، در دوره بهبود، قرنیه به تدریج به شکل نهایی خود تطابق پیدا می‌کند که ممکن است موجب دوبینی موقتی شود. علت دیگر ایجاد دوبینی بعد از لیزیک، اختلال در نقاط فوکوس چسم است؛ در هر صورت، اگر شما یا هر کسی دیگر پس از عمل لیزیک یا لازک با مشکلات بینایی از جمله دوبینی دست و پنجه نرم می‌کنید، بهتر است به پزشک خود جهت بررسی شرایط مراجعه کنید. اما به طور کل دوبینی پس از انجام عمل لیزیک یا لازک موقتی است که به دلیل تغییرات قرنیه رخ می‌دهد و به تدریج با گذر زمان بهبود می‌یابد.

انواع دوبینی بعد از لیزیک و لازک
انواع دوبینی بعد از لیزیک و لازک

انواع دوبینی بعد از لیزیک و لازک

به طور کلی اختلال دوبینی از جمله دوبینی بعد از عمل چشم می‌تواند در انواع مختلفی بروز کند. این عارضه می‌تواند سبب ایجاد دو تصویر از یک جسم واحد در جهات مختلف عمودی، افقی و اریب شود؛ همچنین این مشکل می‌تواند منشأ تک چشمی و دو چشمی داشته باشد.

علائم و نحوه تشخیص دوبینی بعد از عمل لازک

دوبینی پس از عمل لازک ممکن است باعث ایجاد دو تصویر از یک شیء یا نواحی اطراف شیء شود. این مشکل معمولاً به صورت موقت در دوره نقاهت رخ می‌دهد و با گذر زمان تا حد زیادی این مشکل برطرف می‌شود. اما، اگر این مشکل برای مدت زمان طولانی ادامه داشته باشد یا شدت آن زیاد باشد، بایستی به جراح و متخصص چشم مراجعه کنید. بدیهی است همانطور که از نام این عارضه مشخص است، با دوتایی دیدن اشیاء، احتمال دوبینی زیاد می‌شود با این وجود برای تشخیص دقیق دوبینی پس از عمل لازک چشم، بایستی به دکتر مراجعه کنید. چرا که پزشک معالج آزمون‌های چشمی متنوعی انجام می‌دهد تا اطلاعات دقیق‌تری از وضعیت چشم شما بدست آورد. چرا که برخی از تست‌های خاص برای بررسی تطابق چشم و شناسایی دوبینی انجام می‌شود.

چرا کلینیک چشم دکتر وحید بیگی در ماهشهر؟!

پیشرفته‌ترین تجهیزات جراحی

بیش از 2500 جراحی چشم موفق

رضایت‌مندی بیماران

جدیدترین متدهای درمان

دکتر وحید بیگی جراح و متخصص چشم

تفاوت دوبینی بعد از لیزیک با دوبینی مادرزادی

دوبینی خود به تنهایی می‌تواند یکی از اختلالات بینایی باشد و به عنوان یک بیماری شناخته شود؛ با این وجود لازم است بین دوبینی که به عنوان یک عارضه موقتی بعد از لیزیک و انواع عمل‌های چشم بروز می‌کند و دوبینی مادرزادی تمایز قائل شد.

دوبینی بعد از عمل لازک

علل به وجود آمدن دوبینی بعد از لیزیک چشم:

  • به وجود آمدن تغییراتی در قرنیه چشم: عمل لازک باعث تغییرات در شکل قرنیه چشم می‌شود که ممکن است تطابق چشم را تحت تاثیر قرار دهد.
  • تطابق غیرهماهنگ: تغییرات در تطابق چشم با تغییرات قرنیه ممکن است به دوبینی بعد از عمل لازک منجر شود.

دوبینی پس از عمل لازک معمولاً موقتی است و چند روز پس از جراحی نمایان می‌شود و در اکثر مواقع با گذر زمان و تطابق چشم، بهبود می‌یابد.

دوبینی مادرزادی

علل به وجود آمدن دوبینی پس از تولد:

  • مشکلات ناشی از توسعه غیرهماهنگ چشم در دوران نوزادی: این عارضه ممکن است به دلیل مشکلات در توسعه چشم‌ها در دوران نوزادی و یا جنینی رخ دهد.
  • اختلالات عصبی یا عضلانی: اختلالات در عصب‌ها یا عضلات چشم می‌توانند به دوبینی مادرزادی منجر شوند.

دوبینی مادرزادی از زمان تولد شروع می‌شود و ممکن است تا بزرگسالی ادامه داشته باشد. این نوع دوبینی در اکثر مواقع به عنوان یک ویژگی ثابت و مستمر در زندگی فرد باقی می‌ماند. برای تشخیص دوبینی مادرزادی تست‌های سه بعدی تصاویر استفاده می‌شود.

روش های پیشگیری از بروز دوبینی بعد از عمل چشم

پیشگیری از بروز دوبینی پس از عمل چشم، به مراقبت های بعد از لیزیک چشم و توصیه‌های پزشک شما بستگی دارد. در اینجا چند راهکار و توصیه در دوران نقاهت بعد از عمل برای کاهش احتمال بروز دوبینی بعد از عمل لیزیک و لازک برای شما آورده شده است:

  • رعایت تمامی نوبت‌ها و جلسات پیگیری با پزشک بسیار مهم است.
  • هرگونه تغییر در دید باید به پزشک گزارش شود.
  • استفاده صحیح از داروها و قطره‌های چشم
  • استفاده از عینک در دوره نقاهت
  • اگر پزشک شما عینک یا لنزهای تماسی تجویز کرده است، حتماً آن‌ها را با دقت استفاده کنید.
  • مطمئن شوید که در محیطی با نور مناسب قرار دارید.
  • از نورهای سطحی یا نورهای محیطی برای کاهش تنش چشمی استفاده کنید.
  • در دوران بهبودی، چشم‌های شما نیاز به استراحت دارند. بنابراین، به مقدار کافی استراحت کنید و از چشم‌های خود مراقبت کنید.
  • دود دخانیات بسیار مضر است از این در طول دوره نقاهت از مصرف دخانیات اجتناب کنید.
  • در معرض هوای آلوده قرار نگیرید.
  • از لوازم الکترونیکی مخصوصاً کامپیوتر و تلفن همراه جز در مواقع ضرور به هیچ عنوان استفاده نکنید.

به طور کل هر فرد و هر عمل چشم ممکن است متفاوت به عمل پاسخ دهد. برای پیگیری دقیق‌تر و تعیین راهکارهای مناسب برای شما، بهتر است به بهترین کلینیک چشم مراجعه کنید.

چه قطره هایی برای دوبینی بعد از لازک تجویز می شود؟

تجویز قطره چشم پس از عمل لازک به منظور کاهش مشکلات خشکی چشمی و احتمال بروز تحریک و التهاب می‌تواند به عنوان یک بخش از درمان پس ازعمل مدنظر قرار گیرد. انتخاب نوع قطره چشم بستگی به نیازهای خاص هر فرد و توصیه‌های پزشک دارد. در اکثر مواقع پس از عمل لازک و لیزیک قطره بتامتازون تجویز می‌شود. بتامتازون (بتازونیت) یک استروئید ضد التهابی است که به عنوان قطره چشمی استفاده می‌شود. تجویز و مصرف هر دارویی بر اساس شرایط و نیازهای خاص هر بیمار توسط پزشک انجام می‌شود. توصیه‌های پزشک شما برای استفاده از بتامتازون باید با دقت دنبال شود.

برای دریافت مشاوره رایگان فرم زیر را پر کنید.

مشخصات(ضروری)
دریافت نوبت جهت انجام خدمات:

چه مدت طول می کشد تا دوبینی بعد از جراحی از بین برود؟

مدت زمانی که لازم است تا دوبینی پس از جراحی چشم (مانند عمل لازک یا دیگر جراحی‌های چشمی) بهبود یابد، بسیار متغیر است و به عوامل مختلفی بستگی دارد. در اغلب موارد، دوبینی ممکن است در مدت چند هفته تا چند ماه اولیه پس از جراحی احساس شود و سپس بهبود یابد.

عواملی که می‌توانند بر تداوم دوبینی تاثیر بگذارند:

در کل، باید توصیه‌های پزشک خود را جدی بگیرید و صبر داشته باشید. اگر دوبینی پس از مدت طولانی بهبود نیابد یا اگر هر گونه نگرانی دارید، مهم است که با پزشک خود تماس بگیرید تا وضعیت شما ارزیابی شود.

جمع بندی

در پایان، لازم است بدانید که عمل لازک و دیگر جراحی‌های چشمی معمولاً به دلیل ارتقاء بینایی و راحتی زندگی افراد انجام می‌شوند. هر چند که عوارض پس از عمل نادر هستند ولی ممکن است رخ دهند، اکثر افراد پس از این جراحی‌ها به بهترین وضعیت بینایی‌شان دست می‌یابند. اگر هر گونه مشکل یا سوالی در مورد بینایی پس از عمل لازک یا هر جراحی چشمی دیگر دارید، می‌توانید با ما به اشتراک بگذارید.

مشاوره برای درمان دوبینی بعد از لیزیک چشم

اگر ساکن استان خوزستان از جمله شهرهای اهواز و ماهشهر و یا اطراف آن هستید و برای مشاوره در رابطه با عوارض بعد از لیزیک چشم قصد مراجعه به یک چشم پزشک خوب را دارید، می‌توانید به کلینیک دکتر وحید بیگی در ماهشهر مراجعه کنید.

آدرس: ماهشهر، میدان امام،خیابان باهنر ،جنب عینک زایس

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا