گل مژه و درمان آن

اولین حدس رایج هر فرد برای تورم پلک، گل‌ مژه است. گل‌ مژه، یکی از بیماری‌های شایع چشم است که می‌تواند افراد مختلف را گرفتار کند. این ضایعه دردناک که معمولا در پلک بالایی چشم ظاهر می‌شود با روش‌های خانگی و بدون مصرف پماد یا قرص خاصی بعد از 3 روز تورمات ناشی از گل مژه بهبود می‌یابند. در این مقاله سعی داریم به طور تخصصی دلایل به وجود آمدن و نحوه تشخیص و تجویزهای خانگی و پزشکی گل مژه و درمان آن را ارائه دهیم.

نحوه تشخیص و درمان گل مژه

آیا گل مژه خطرناک است و عوارضی دارد؟

گل مژه معمولاً یک بیماری خطرناک نیست و به طور کلی خطری برای سلامتی عمومی ندارد اما ممکن است در صورت تکرار باعث تحلیل سیستم دفاعی بدن و در صورت طولانی شدن گل مژه و درمان آن زمینه ساز بیماری‌های عفونی چشم باشد.

علت گل مژه

از قدیم دلیل به وجود آمدن گل مژه را مالیدن دست کثیف به چشم‌ها می‌دانستند؛ این باور قدیمی تا حدودی منشا علمی دارد. پلک ما دارای هزاران غدد چربی در زیر مژه‌ها می‌باشد. در اثر گرد و غبار و آلایندگی‌ها و آسیب به پوست این ناحیه، امکان مسدود شدن دریچه غده‌ها و فضای رشد و تولید مثل باکتری‌ها مهیا می‌شود که به این عفونت غدد، گل‌ مژه می‌گویند.

از دیگر علل به وجود آمدن گل مژه می‌توان به عدم استفاده از تونرهای پاک کننده آرایش چشم، بیماری‌های التهابی پلک مانند بلفاریت چشم، اضطراب و ترس ناگهانی، تغییرات هورمونی مخصوصا در بانوان اشاره کرد.

علائم گل مژه و درمان آن

علائم گل مژه

  • احساس سنگینی پلک
  • درد و ورم چشم
  • آبریزش چشم و بینی (آلرژی چشم)
  • خشکی و خارش و سوزش اطراف پلک
  • حساسیت چشم به آفتاب و صفحه گوشی
  • احساس وجود شیء اضافه

برای درمان مناسب گل مژه، مهم است که علت اصلی گل‌ مژه تشخیص داده‌ شود. در نتیجه اگر ساکن استان خوزستان هستید، برای دقیق‌ترین تشخیص بیماری‌های چشمی می‌توانید به بهترین جراح و متخصص چشم در اهواز مراجعه نمایید.

چرا کلینیک چشم دکتر وحید بیگی در ماهشهر؟!

پیشرفته‌ترین تجهیزات جراحی

بیش از 2500 جراحی چشم موفق

رضایت‌مندی بیماران

جدیدترین متدهای درمان

دکتر وحید بیگی جراح و متخصص چشم

تشخیص گل مژه

این تشخیص گل مژه توسط چشم‌ پزشک یا اپتومتریست و حتی توسط پزشکان عمومی صورت می‌پذیرد. اما، در اینجا چند نکته است که ممکن است به شما کمک کند تا گل مژه را تشخیص دهید:

توده یا گره در پلک

اگر متوجه یک توده یا گره در پلک خود هستنید، که به آرامی در حال بزرگ شدن است، احتمالاً گل مژه یا شالازیون دارید.

تورم و قرمزی

اگر پلک شما تورم داشته‌ باشد و قرمز شود، این مسئله می‌تواند یکی از نشانه‌های بروز گل‌ مژه باشد.

درد و احساس داغی

اگر در منطقه پلک‌ درد یا احساس داغی داشته‌ باشید، این مسئله نیز ممکن است نشانه تشکیل گل‌ مژه باشد.

با این حال، بهتر است که برای تشخیص دقیق و درمان مناسب به چشم‌ پزشک مراجعه کنید.

گل مژه کودکان

اگر کودک شما علائمی مانند تورم، قرمزی، درد، یا ترشح از یک یا هر دو چشم داشته‌ باشد، جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد. گل مژه یا کانژونکتیویت در کودکان نیز می‌تواند همانند بزرگسالان اتفاق بیفتد. علت اصلی آن معمولاً به عواملی مانند عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی، آلرژی‌ها، تحریکات مکانیکی، یا کاهش ترشح اشک مرتبط باشد.

گل مژه و درمان آن در کودکان نیز بستگی به علت اصلی و شدت عفونت دارد و ممکن است شامل استفاده از قطره‌های چشمی ضدعفونی، آنتی‌ بیوتیک‌ها، و مراقبت‌های تجویزی دیگر برای بیماری‌‌های چشم مثل تنبلی چشم در کودکان باشد.

تفاوت گل مژه و شالازیون

به طور‌ خلاصه، گل مژه و شالازیون دو نوع شایع کیست پلک هستند ولی تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؛ مقایسه گل مژه و شالازیون به شرح زیر است:

علت به وجود آمدنعلائم بروز دهندهتشخیص
گل مژه: ناشی از عفونت باکتریایی در غدد عرقی یا چربی در پلک است.گل مژه: درد، تورم، قرمزی و گاهی حساسیت در منطقه پلک و مژه.
گل مژه: معمولا‌ً گل مژه در لبه پلک و ریشه مژه‌ها ایجاد می‌شود.
 
شالازیون: ناشی از انسداد غده‌های روغنی میبومین در پلک و بدون عفونت است.شالازیون: بیماری غیر دردناک در پلک که ممکن است به طور تدریجی دردناک شود، همراه با تورم و قرمزی.شالازیون: معمولاً شالازیون در وسط پلک و دور از خط رویش پلک ایجاد می‌شود.

درمان گل‌ مژه

درمان گل مژه اصلا نسخه خاص و پیچیده‌ای را دربر نمی‌گیرد؛ بلکه فقط با استریل نگه‌ داشتن موضع مشخص شده به سریع‌تر شدن روند بهبودش کمک خواهید‌ کرد. اگر درد به تورم و التهاب پلک شما اضافه شده‌ است، می‌توانید از قطره‌های اشک مصنوعی بدون نگه دارنده و کمپرس آب گرم استفاده کنید. حتما توصیه می‌شود در صورت عدم بهبودی نسبی در طی دو الی سه روز فوراً به چشم پزشک مراجعه نمایید. برای درمان این عارضه لازم است به بهترین کلینیک چشم پزشکی اهواز مراجعه کنید؛ برای این منظور کافی است فرم زیر را پر کرده و منتظر تماس کارشناسان ما بمانید.

برای دریافت مشاوره رایگان فرم زیر را پر کنید.

مشخصات(ضروری)
دریافت نوبت جهت انجام خدمات:
محل درمان:

درمان‌ های خانگی گل مژه

درمان‌های خانگی ممکن است برای تسکین علائم گل مژه و درمان آن کمک کننده‌ باشند، اما مهم است توجه داشته‌ باشید که در صورت وجود گل مژه، مراجعه به چشم‌ پزشک برای تشخیص و درمان صحیح ضروری است. این درمان‌های خانگی معمولاً برای تسکین درد و تورم مفید هستند:

  • استفاده از کمپرس گرم: استفاده از یک دستمال گرم یا کیسه آبگرم روی منطقه گل مژه به تسکین درد و تورم کمک می‌کند. این کار را به مدت 10-15 دقیقه تا چند بار در روز انجام دهید.
  • استفاده از عصاره آلوئه ورا: آلوئه ورا با خواص ضد التهابی و ضد عفونی کننده که دارد می‌تواند به تسکین درد و تورم کمک کند.
  • استفاده از عسل: عسل نیز دارای خواص ضد التهابی بی‌نظیری است. شما می‌توانید کمی عسل را روی گل مژه خود استفاده کنید و آن را برای چند دقیقه گذاشته، سپس آن را با آب گرم بشویید.
گل مژه و درمان‌ های خانگی

درمان‌‌ های پزشکی و دارویی گل مژه

درمان‌های پزشکی و دارویی برای گل مژه عموما شامل موارد زیر می‌باشد:

  • پماد‌های موضعی: پزشک ممکن است به شما یک قطره یا کرم ضد باکتریایی موضعی تجویز کند که برای کنترل عفونت و بهبود سریع‌تر گل مژه موثر است.
  • آنتی‌بیوتیک‌ها: در موارد شدیدتر، ممکن است پزشک آنتی‌ بیوتیک‌های خوراکی یا تزریقی را در نسخه اعمال کند تا جلوی پیشرفت عفونت را بگیرد.
  • جراحی: در موارد نادر، اگر گل مژه شما به طور مداوم تشکیل می‌شود و به درمان‌های دیگر پاسخ نمی‌دهد، پزشک ممکن است برای خارج کردن توده، توصیه به انجام جراحی‌های سرپایی با بی‌حسی موضعی می‌کند.
راه های پیشگیری از گل مژه

راه های پیشگیری از گل مژه

✅ از مهم ترین نکات موثر در پیشگیری از گل‌ مژه حفظ بهداشت شخصی می‌باشد. شستشوی دوره‌ای و با دقت دست‌ها با آب و صابون، از اهمیت بالایی برخوردار است. این کار می‌تواند کمک کند تا از منتقل شدن باکتری‌ها به نواحی حساس چشم جلوگیری شود.

✅ همچنین استفاده از محافظ چشمی در شرایطی که احتمال برخورد مژه با آلودگی یا مواد شیمیایی بالا باشد، مانند کارهای‌ خانگی با مواد شیمیایی یا در معرض غبار و گرد و غبار قرار‌ گرفتن، استفاده از عینک محافظ چشم می‌تواند به عنوان یک محافظ مؤثر عمل کند.

✅ مورد آخر نگهداری بهداشتی از ابزارهای آرایشی تا حد زیادی می‌تواند از ابتلا شدن به گل مژه جلوگیری کند. از به اشتراک گذاشتن ابزارهای آرایشی با دیگران خودداری کنید و استفاده از ابزارهای آرایشی که قدیمی شده یا از تاریخ انقضای آنها گذشته خوددداری نمایید.

چه زمانی باید برای درمان گل مژه به چشم پزشک مراجعه کرد؟

  • اگر شما مبتلا به گل مژه شده‌اید و این چندمین بار در زمان کوتاه است که برایتان پیش آمده به پزشک مراجعه کنید.
  • اگر از زمان ابتلا شما یک هفته گذشته و هیچ پیشرفتی در بهبود مراجعه نکردید بهتر است تا ویزیت شوید.
  • اگر کودک شما علائم گل‌ مژه دارد به دلیل حساسیت بالاتر سیستم دفاعی کودکان بهتر است به پزشک مراجعه و از ابتلا به گل‌ مژه اطمینان حاصل نمایید.

خلاصه

گل‌ مژه یک عفونت ناشی از باکتری‌ها در غدد عرقی یا چربی پلک است که با درد، تورم و قرمزی در ناحیه پلک و مژه همراه می‌باشد. برای گل مژه و درمان آن، می‌توان از روش‌های خانگی مانند استفاده از گرما، استفاده از آنتی‌ بیوتیک‌های موضعی و ضد التهابی یا استفاده از عصاره آلوئه ورا استفاده کرد. اگر علائم شدید و مزمن باشد یا با درمان خانگی بهبود نیابد، بهتر است به پزشک مراجعه شود.

مشاوره حضوری با دکتر وحد بیگی در ماهشهر

اگر ساکن استان خوزستان از جمله شهرهای اهواز و ماهشهر هستید و برای گل مژه و درمان آن قصد مراجعه به یک چشم پزشک خوب را دارید، می‌توانید به کلینیک دکتر وحید بیگی مراجعه کنید.

آدرس: ماهشهر ؛میدان امام،خیابان باهنر ،جنب عینک زایس

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا