جراحی کاشت لنز دائمی | عمل کاشت لنز داخل چشم

عمل کاشت لنز امروزه به یکی از بهترین درمان‌هایی تبدیل شده که در حوزه پزشکی برای نقص‌های انکساری چشم‌ها به‌ کار گرفته می‌شود. روش‌های مختلفی برای درمان چنین مشکلاتی وجود دارد، با این‌ حال، هرکدام با مزایا و معایبی همراه بوده و به همین دلیل ممکن است هر کدام برای یک سری از افراد مناسب باشد. آیا جراحی کاشت لنز دائمی برای همه افراد گزینه مناسبی محسوب می‌شود؟ اما چند نوع لنز برای این جراحی وجود دارد؟ آیا این جراحی برای بیمار عوارضی هم به‌ همراه دارد؟ در ادامه به تمامی این پرسش‌ها به طور دقیق پاسخ خواهیم داد.

عمل کاشت لنز دائمی

عمل کاشت لنز داخل چشمی چیست؟

لنزهای داخل چشمی همان‌ طور که از نام‌ شان مشخص است، روی سطح این عضو قرار نمی‌گیرند؛ به همین خاطر با لنز تماس متفاوت هستند. در حقیقت، پزشک متخصص برای آنکه مشکلاتی نظیر آب مروارید و حتی عیوب انکساری را برطرف کند، نیاز دارد از یک لنز دائمی در قسمت قدامی یا حتی خلفی چشم کمک بگیرد. این روش با توجه به اینکه یک تکنیک دائمی محسوب می‌‌شود، با مزایای بسیاری همراه خواهد بود.

برای دریافت مشاوره رایگان فرم زیر را پر کنید.

مشخصات(ضروری)
دریافت نوبت جهت انجام خدمات:
محل درمان:

انواع لنز داخل چشمی و کاربرد هر یک

لنزهای داخل چشمی امروزه در انواع مختلف تولید می‌شود که هریک ویژگی‌های خاص خود را دارد. به همین دلیل، کاربرد آن‌ها با یکدیگر متفاوت خواهد بود. در ادامه به معرفی کامل آن‌ها می‌پردازیم:

عمل کاشت لنز تک کانونی کاربرد زیادی در حوزه پزشکی برای درمان مشکلات بینایی دارد. اما مشکلی که برای این نوع ذکر شده، همان تک کانونی‌ بودن آن است. در واقع، زمانی‌ که از چنین لنزهایی برای چشم بیمار استفاده شود، فرد صرفا می‌تواند برای فوکوس دور، متوسط یا نزدیک استفاده کند.

در بیشتر مواردی که نیاز به لنزهای داخلی چشمی دارند، از این نوع برای برطرف‌ کردن مشکلات دیدن اشیاء دور استفاده می‌شود. برای مواقعی که فرد نیاز به مطالعه و دیدن اشیاء نزدیک چشم خود دارد، معمولا از عینک کمک گرفته می‌شود. به همین دلیل، برای چنین لنزی باید عینک به‌ عنوان روش کمکی با اصلاح دید پزشک متخصص مورد استفاده قرار گیرد.

چرا کلینیک چشم دکتر وحید بیگی در ماهشهر؟!

پیشرفته‌ترین تجهیزات جراحی

بیش از 2500 جراحی چشم موفق

رضایت‌مندی بیماران

جدیدترین متدهای درمان

دکتر وحید بیگی جراح و متخصص چشم

برخلاف نمونه قبلی که محدودیت‌هایی در فوکوس‌های مختلف داشت، لنز چند کانونی این امکان را به بیمار می‌دهد تا بتواند بدون نیاز به عینک، عملکرد عدسی چشم را تقلید کند. با در نظر گرفتن اینکه در عمل آب مروارید عدسی چشم برداشته می‌شود، استفاده از چنین لنزهایی می‌تواند به بازسازی عملکرد آن کمک شایانی کند.

لنزهای چند کانونی به بیمار کمک می‌کند تا فواصل نزدیک، متوسط و حتی دور را بدون نیاز به هیچ عینکی با کیفیت قبلی مشاهده کند. نکته قابل توجه درباره این عمل کاشت لنز آن است که بیمار برای انجام کارهایی که دقت بالایی را می‌طلبد، نیاز به استفاده از عینک خواهد داشت.

لنز داخل چشمی دیگری که امروزه برای برخی بیماران مورد استفاده قرار می‌گیرد، نوع سازگار یا انطباق‌ پذیر است. این نوع نیز همانند نمونه قبلی سازگاری بیشتری با عدسی چشم داشته و می‌تواند عملکرد آن را بهتر بازسازی کند. به همین علت، بیمارانی که برایشان چنین لنزی به‌ کار گرفته می‌شود، می‌توانند تمامی اشیاء در فواصل مختلف را مشاهده کنند.

جراحی کاشت لنز توریک

برای درمان مشکل آستیگماتیسم بیماران می‌توان از لنزهای توریک کمک گرفت. لنزهای توریک خود در 2 نوع تک و چند کانونی طراحی می‌شود که بسته به شرایط بیمار هرکدام می‌تواند گزینه مناسبی برای درمان باشد. در عمل کاشت لنز تک کانونی، فرد برای دید نزدیک نیاز به عینک خواهد داشت.

بیمارانی که دچار آستیگماتیسم می‌شوند، در قرنیه چشم خود ناهمواری دارند؛ همین موضوع سبب می‌شود تا هنگام مشاهده اشیاء مختلف دچار تاری دید شوند. استفاده از لنزهای توریک می‌تواند این ناقرینگی را پوشش داده و به‌ خوبی چنین مشکلی را برطرف کند.

برای طراحی لنز داخلی چشمی فاکیک معمولا از متریال‌‎هایی نظیر سیلیکون و حتی پلاستیک استفاده می‌شود. این نوع لنز برای بیمارانی کاربرد دارد که به نزدیک‌ بینی دچار بوده و امکان اصلاح مشکل‌شان با سایر روش‎‌ها وجود ندارد. به‌ عنوان مثال، برخی از بیماران در قرنیه خود دارای ناهمواری سطح قرنیه هستند؛ همین امر نیز سبب می‌شود برای عمل لیزیک مناسب نبوده و از عمل کاشت لنز برای درمان استفاده کنند (لیزیک در اهواز).

نکته قابل توجه درباره این نوع لنز آن است که برای اصلاح عیوب انکساری چشم، عدسی برداشته نمی‌شود. این در حالی است که برای سایر روش‌ها معمولا عدسی چشم برداشته می‌شود. برای این نوع لنز، پزشک صرفا قرنیه چشم را برش زده و از ایمپلنت فاکیک در قسمت قدامی آن استفاده خواهد شد.

عمل لنز داخل چشمی همزمان با عمل آب مروارید (جراحی کاتاراکت)

آب مروارید مشکلی است که سبب کدر شدن عدسی چشم می‌شود. در حقیقت، یک لایه روی عدسی چشم قرار می‌گیرد و همین موضوع سبب می‌شود تا فرد به‌ خوبی و با کیفیت قبلی نتواند اجسام را مشاهده کند. برای درمان آن معمولا از جراحی و برداشتن عدسی کمک گرفته می‌شود.

همزمان با برداشتن عدسی بعد از عمل آب مروارید، یک لنز دائمی نیز به‌ جای آن در چشم قرار داده می‌شود. این لنز می‌تواند کار عدسی را برای فرد انجام دهد. به‌ طور معمول بسته به شرایطی که فرد دارد، برای عمل کاشت لنز می‌توان از انواع آن که‌ پیش‌تر معرفی شد، استفاده کرد. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره درد و قرمزی چشم بعد از آب مروارید مقاله مربوطه را مطالعه کنید.

عمل کاشت لنز با عمل آب مروارید

چه افرادی نمی توانند کاشت لنز دائمی کنند؟

باید به این نکته توجه کنید که خیلی از مشکلات انکساری چشم با روش‌های دیگری نظیر لیزیک قابل درمان است. به همین دلیل، معمولا بهترین متخصص چشم در اهواز اولویت درمان را با کمک چنین روش‌هایی قرار می‌دهد. اگر مشکل فرد با استفاده از لیزیک قابل برطرف‌‌شدن باشد، کاندیدای مناسبی برای کاشت لنز داخل چشمی نخواهد بود. برای اطلاع از این موضوع حتما باید توسط یک متخصص چشم معاینات لازم انجام شود.

تفاوت لنز دائمی با لنز تماسی چیست؟

دو تفاوت عمده بین این 2 نوع لنز وجود دارد. اول آنکه لنزهای تماسی در دسته انواع موقت قرار گرفته و به همین دلیل مورد استقبال پزشکان قرار نمی‌گیرد. این در حالی است که در عمل کاشت لنز، چنین ایمپلنت‌هایی به‌ صورت دائمی و بلند مدت می‌تواند برای درمان مشکل بیمار موثر باشد.

علاوه‌ بر این، لنزهای موقت و تماسی بیشتر روی سطح قرنیه چشم بیماران جایگذاری می‌شود. این یعنی نیازی به جراحی و اقدام خاصی نخواهد بود. اما زمانی از لنزهای دائمی استفاده خواهد شد که فرد نیاز به جراحی و حتی برداشت عدسی چشم داشته باشد. در چنین شرایطی، لنزهای دائمی را در قسمتی‌های داخلی‌تر چشم به‌ کار می‌برند. لنزهای تماسی معمولا نیاز به تعویض در مدت مشخص دارد. اما انواع دائمی درصورتی‌ که مشکلی برای آن به ‎وجود نیاید، به‌ صورت دائمی قابل استفاده خواهد بود.

تفاوت کاشت لنز دائمی با لنز تماسی

آیا لنز دائمی برای درمان آستیگماتیسم هم کاربرد دارد؟

همان‌ طور که پیش‎‌تر در این مقاله بررسی کردیم، از عمل کاشت لنز برای درمان آستیگماتیسم نیز می‌توان کمک گرفت. از لنزهای توریک با توجه به ساختاری که دارد، می‌توان برای پوشش ناقرینگی‌هایی که در قرنیه اتفاق می‌افتد، استفاده کرد. در حقیقت چنین لنزهایی قادر است نحوه شکست نور را در لایه عدسی تغییر داده و سبب درمان این مشکل به‌ صورت دائمی شود.

مراحل جراحی کاشت لنز

برای انجام عمل کاشت لنز پزشک باید مراحل را طی کند تا درمان با موفقیت سپری شود. در ادامه این بخش به بررسی تمامی مراحل آن می‌پردازیم:

✔️ برای اینکه پزشک دسترسی خوبی به چشم‌های بیمار داشته باشد، وضعیت او را به‌‌صورت افقی قرار می‌دهد. همچنین، سر بیمار توسط یک بالشت مخصوص ثابت نگه داشته می‌شود.

✔️ برای بی‌حسی چشم، پزشک از تکنیک‌های مختلفی استفاده می‌کند. قطره‌های بی‌حسی بیشترین کاربرد را برای این درمان دارد.

✔️ از حلقه‌هایی برای ثابت نگه داشتن چشم و همچنین صاف‌کردن قرنیه کمک گرفته می‌شود.

✔️ به دلیل پلک‌ زدن غیر ارادی چشم، پزشک نیاز دارد داخل چشم از اسپکولوم استفاده کند.

✔️بسته به مدت جراحی، نیاز است چندین بار از بی‌حسی کمک گرفته شود.

✔️ برای اینکه پزشک بتواند جراحی‌هایی کوچک در چشم فرد ایجاد کند، از ابزارهایی نظیر اولتراسونیک استفاده خواهد کرد. گاهی نیز تکنولوژی لیزری برای چنین درمان به‌کار گرفته می‌شود.

✔️ در مرحله بعد عدسی چشم خارج شده و لنز دائمی جای آن را می‌گیرد. البته در برخی کیس‌ها نیازی به برداشتن عدسی نیست و جلوی آن از لنزهای فاکیک استفاده خواهد شد.

✔️ بعد از طی‌شدن تمامی این مراحل، لنز در جای خود ثابت می‌شود. در ادامه حلقه‌ای که برای ثابت نگه‌داشتن چشم قرار داده شده بود، برداشته می‌شود.

✔️ در آخر، چشمی که مورد جراحی قرار گرفته، بانداژ خواهد شد.

آمادگی قبل از عمل کاشت لنز داخل چشمی

یک‌ سری شرایط وجود دارد که فرد باید قبل از شروع جراحی کاشت لنز آن‌ها را داشته باشد. در زیر به هریک از آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

معمولا توصیه می‌شود قبل از جراحی فرد مواد غذایی میل نکند. مدت ناشتایی فرد حدود 12 ساعت پیش از جراحی کاشت لنز تعریف شده است.
به‌ هیچ‌ عنوان در روز جراحی از مواد آرایشی روی صورت استفاده نکنید. این مواد می‌تواند سبب آلودگی ناحیه چشم حین عمل شود.
توصیه می‌شود قبل از جراحی، صورت، چشم‌ها و پلک‌ها را به‌ طور کامل از هرگونه آلودگی پاک کنید.
درصورتی‌ که به هرگونه مشکل یا بیماری خاصی مبتلا هستید، آن را پیش از شروع جراحی به پزشک خود اطلاع دهید.
اگر از داروی خاصی استفاده می‌کنید، پزشک باید در جریان مصرف آن باشد.

مراقبت های بعد از عمل کاشت لنز داخل چشمی

انجام برخی پروتکل‌های مراقبتی بعد از جراحی کاشت لنز برای موفقیت بیشتر آن ضرورت دارد. این نکات شامل موارد زیر است:

مراقبت های بعد از عمل کاشت لنز
  • ✔️ به‌ هیچ‌ عنوان فشاری روی چشم‌ و پلک‌ها وارد نکنید.
  • ✔️ حتما تا مدت مشخص هنگام خواب از محافظ چشم کمک بگیرید.
  • ✔️ داروها و قطره‌های تجویزی حتما در موعد مشخص استفاده شود.
  • ✔️ برای بررسی وضعیت چشم‌ باید در زمان مشخص به پزشک مراجعه کنید.
  • ✔️ درصورت مشاهده هرگونه مشکل خاص نظیر درد و عفونت، آن را به اطلاع پزشک برسانید.
  • ✔️ تا 14 روز نباید چشم‌ها با آب استخر، جکوزی یا هر مکان دیگری در تماس باشد.
  • ✔️ درصورت انجام فعالیت‌هایی نظیر فوتبال، حتما از محافظ استفاده کنید.
  • ✔️ از استفاده از مواد آرایش روی صورت تا مدتی پرهیز شود.

تفاوت لنز موقت با لنز دائمی چیست؟

همان‌طور که از نام این 2 نوع لنز مشخص است، انواع دائمی به‌ صورت بلند مدت قابل استفاده بوده و در داخل چشم جای‌گذاری می‌شود. این در حالی است که لنزهای موقت روی سطح چشم را می‌پوشاند و توسط خود بیمار قابل برداشتن خواهد بود.

عمل کاشت لنز رنگی دائمی

امروزه با توجه به افزایش نیاز افراد به زیبایی، جراحی کاشت لنز رنگی نیز صورت می‌‎گیرد. با این‌ حال با توجه به عوارض احتمالی که برای آن ذکر شده، خیلی توصیه‌ نمی‌شود. در عوض، اگر تمایل به تغییر رنگ چشم‌های خود داشتید، می‌توانید از لنزهای موقت برای این کار کمک بگیرید. (عمل تغییر رنگ چشم در خوزستان)

مقایسه عمل لنز داخل چشمی با لیزیک برای بهبود بینایی

لیزیک و لنز 2 روش کاملا متفاوت بوده و پروسه هریک باهم فرق دارد. اگر عمل لیزیک انجام دادید برای اطلاعات بیشتر درباره عوارض لیزیک چشم با کارشناسان ما تماس گرفته و به صورت کاملا رایگان مشورت کنید. در ادامه مقایسه کاملی بین این 2 تکنیک انجام داده‌ایم:

برای اطمینان بیشتردرباره انتخاب روش جراحی لازم است که حتما با پزشک مشورت کنید. برای مشاوره در این زمینه تنها کافی است اطلاعات درخواستی در فرم زیر را وارد نمایید تا کارشناسان در بهترین کلینیک چشم پزشکی ماهشهر در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

هزینه عمل لنز داخل چشمی چقدر است؟

هزینه انجام عمل کاشت لنز بسته به برخی پارامتر‌ها تغییر می‌کند.. به‌ عنوان مثال، در شهرهای بزرگ معمولا قیمت آن بالاتر است. همچنین، نوع لنز داخلی چشمی که برای بیمار استفاده می‌شود، در هزینه آن تاثیرگذار خواهد بود.

عوارض عمل لنز داخل چشمی

در این جراحی معمولا از ابزارهایی استفاده می‌شود که کم‌ترین آسیب را به بافت چشم وارد می‌کند. با این‌ حال، با توجه به ماهیت آن با عوارضی همراه خواهد بود که بروز اکثر آن‌ها طبیعی است:

دردخونریزی
اتهاب و قرمزیدرصورت عدم رعایت نکات مراقبتی، احتمال عفونت وجود دارد.
در موارد نادر، احتمال جداشدن شبکیه چشم وجود دارد.گاهی اوقات در برخی کیس‌ها، نابینایی نیز اتفاق افتاده است.

سوالات متداول

جمع بندی

عمل کاشت لنز یکی از جدیدترین تکنیک‌هایی است که در سال‌های اخیر برای برطرف‌کردن مشکلات بینایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش حتی می‌تواند برخی مشکلاتی که توسط لیزیک قابل درمان نیست، برطرف کند. به همین دلیل، این عمل خیلی مورد استقبال پزشکان و بیماران قرار گرفته است.

مشاوره حضوری با دکتر وحد بیگی در ماهشهر

اگر ساکن استان خوزستان از جمله شهرهای اهواز و ماهشهر هستید و برای عمل کاشت لنز قصد مراجعه به یک چشم پزشک خوب را دارید، می‌توانید به کلینیک دکتر وحید بیگی مراجعه کنید.

آدرس: ماهشهر ؛میدان امام،خیابان باهنر ،جنب عینک زایس

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا