درد و قرمزی چشم بعد از عمل آب مروارید

عمل آب مروارید یا جراحی کاتاراکت، عملی شایع در سنین میانسالی به بعد است. این عمل بسیار رایج، زیر یک‌ ساعت و همچنین بدون بیهوشی انجام می‌شود و از سبک‌ترین جراحی‌ها برای بازگرداندن بینایی در افراد مسن مبتلا به کاتاراکت است. احتمالا با جست و جو درباره عوارض این عمل، به علائمی مانند تورم، التهاب، سوزش و حتی درد و قرمزی چشم بعد از عمل آب مروارید برخورد نموده‌اید؛ در ادامه مقاله درباره دلیل وجود این پیامدها و راهکارهای پیشگیری و مراقبت در برابر این مشکلات توضیحات قابل توجهی ذکر شده‌است.

درد و قرمزی چشم بعد از عمل آب مروارید

آیا درد چشم بعد از عمل آب مروارید طبیعی است؟

جراحی آب مروارید چشم در اهواز برای اصلاح مشکل کاتاراکت که باعث از بین رفتن شفافیت عدسی چشم می‌شود، انجام می‌گردد. در این عمل، عدسی از چشم بیمار به وسیله لیزر با برش‌های دقیق و حساس خارج شده و با یک عدسی مصنوعی جایگزین می‌شود. پس روشن است در جواب سوال آیا درد چشم بعد از عمل آب مروارید طبیعی است؟ باید بگوییم: بله، کاملا طبیعی است زیرا در بافت دور عدسی چشم هزاران نورون و عصب انتقال حس وجود دارند و با برش بافت‌های زنده زخم حاصل می‌شود؛ بلافاصله بعد از محوشدن اثرات بی‌حسی موضعی نورون‌ها انتقال حس را از سر شروع می‌کنند و پیام درد و جراحت در این محل را به مغز اعلام می دارند.

علت قرمزی و سوزش چشم بعد از عمل آب مروارید

یکی از مهم‌ترین علل قرمزی و سوزش چشم بعد ازعمل آب مروارید، پارگی و التهاب رگ‌های خونی بر اثر ساکشن دستگاه لیزر چشم است که به آن خونریزی زیر ملتحمه subconjunctival) hemorrhage) نیز گفته می‌شود. درد و قرمزی چشم بعد از عمل آب مروارید یکی از عوارض طبیعی و بی‌خطر است اما اگر این علائم با درد، حساسیت به نور و یا تغییر در بینایی همراه شود، باید فورا به جراح چشم خود مراجعه کنید.

از دیگر دلایل قرمزی و سوزش چشم بعد از عمل آب مروارید عبارت‌اند از:

عفونت محیطی

با توجه به استریل بود تمام تجهیزات، لوازم و محیط ممکن است عفونت در چشم پس از عمل آب مروارید رخ دهد که با درد، قرمزی، تورم و تخلیه مایعات از چشم همراه است.

تورم بر اثر ترشحات

در برخی از موارد بعد از عمل آب مروارید، ترشحات ناشی از خود چشم برای جلوگیری از خشکی باعث درد و قرمزی می‌شوند که جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد و تا مدت زمان دو هفته طبیعی است.

با درد چشم بعد از عمل آب مروارید چه کنیم؟

اگر بعد از عمل آب مروارید درد، التهابات و همچنین وجود جسم خارجی در چشم خود احساس کردید، نگران نباشید چرا که تا 14 روز همراه با دیگر بیماری های جانبی مانند دیابت و فشار خون این عوارض عمل آب مروارید طبیعی هستند. به علت بخیه، درد، قرمزی چشم بعد از عمل آب مروارید و ورم موقتی قرنیه امکان دارد دید شما تا چند روز بعد از عمل کامل نباشد که در ادامه به برخی از راهکارهای مقابله با درد چشم می‌پردازیم:

از قرار گرفتن در معرض نور شدید بپرهیزید و تا حد امکان از صفحه نمایش‌های گوشی، لپتاپ و تلویزیون استفاده نکنید.

جراح چشم شما را به استفاده از قطره‌های چشمی ضد التهابی و یا ضد باکتریایی مجاب می‌نمایند تا درد و تحریکات چشم را کاهش دهد و روند درمان را تسریع نمایند.

قرار دادن کمپرس سرد بر روی چشم‌ها می‌تواند در کاهش قرمزی چشم و رفع درد کمک کند. بهتر است که کمپرس سرد را با یک پارچه نازک پوشانده و مدت زمان آن را محدود نگه دارید (حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه).

اگر درد و قرمزی چشم بعد از عمل آب مروارید به طور مداوم ادامه داشته باشد و منجر به حساسیت به نور یا عدم بهبود مویرگ های خونی داخل چشم شود، حتماً به پزشک خود مراجعه کنید. این علائم می‌تواند نشانه‌ای از عدم موفقیت کامل جراحی باشد.

راهکارهای درمان درد و قرمزی چشم بعد از عمل آب مروارید

راهکارهایی جهت کاهش قرمزی چشم بعد از عمل آب مروارید

استفاده از دارو و قطره‌ها باید طبق دستور جراح چشمتان رعایت شود. مطمئن شوید که به‌درستی از آن‌ها استفاده می‌کنید و از اقدام خودسرانه برای درمان بپرهیزید؛ همچنین استفاده از عینک آفتابی با فیلتر مناسب به خصوص UV400 می‌تواند چشم‌ها را در برابر نور و اشعه مضر خورشید محافظت و از تحریک بیشتر چشم‌ها جلوگیری کرد.

بدیهی است استفاده به موقع از قطره‌ اشک مصنوعی تجویز شده توسط پزشک، می‌تواند به بهبود خشکی چشم کمک کند. باید بدانید که شرایط محیطی مانند گرد و غبار، دود و هوای خشک نقش بسزایی در تشدید قرمزی چشم دارند. در مواقعی که بیش تر از دو الی سه روز قرمزی چشم ادامه پیدا کرد باید برای معاینه بهترین کلینیک چشم پزشکی ماهشهر مراجعه کنید.

خشکی چشم بعد از عمل آب مروارید

خشکی چشم پس از جراحی آب مروارید مشکلی رایج بعد از انجام این عمل است. دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است همراه با درد و قرمزی چشم، دچارخشکی چشم نیز شوید که به علت کاهش تولید پروتئینی به نام موسین از سطح داخلی چشم به دلیل برش جراحی اشاره کرد.

مصرف برخی از قطره‌های تجویزی تاثیر زیادی درایجاد خشکی چشم دارند. این قطره‌ها شامل آنتی‌بیوتیک و قطره‌های استروئیدی هستند که ترکیبات موجود در این قطره‌ها باعث تحریک و ایجاد علائم خشکی چشم می‌شوند. اگر پس از مصرف قطره چشم دچار خشکی چشم شدید باید به جراح چشم خود مراجعه کنید پیشنهاد ما به شما مراجعه به دکتر وحید بیگی (بهترین چشم پزشک اهواز و ماهشهر) استان خوزستان است.

خشکی و درد و قرمزی چشم بعد از عمل آب مروارید

پیشگیری از چشم درد پس از عمل آب مروارید

قبل و بعد از عمل آب مروارید، پزشک دستورالعمل‌های خاصی را برای مراقبت از چشم‌ها تعیین می‌کند. این دستورالعمل‌ها  مهم‌ترین راهکار برای پیشگیری از تاری دید بعد از عمل آب مروارید و همچنین قرمزی چشم بعد از عمل هستند و شامل استفاده از قطره‌های چشمی، کمپرس سرد و انجام فعالیت‌هایی مثل خوابیدن به مدت کافی برای استراحت چشم می‌شود. به دقت این مراقبت ها را رعایت کنید تا بهبود سریع‌تری در عملکرد چشم‌هایتان حاصل شود و کم‌ترین میزان درد را تجربه نمایید.

به طور کلی درد و قرمزی چشم بعد از عمل آب مروارید از عوارض رایج پس از جراحی است. علت اصلی این عوارض ممکن است به دلایل مختلفی از جمله جراحات عمل، تغییرات در ترشحات چشمی و استفاده از داروها باشد. این عوارض معمولاً بعد از عمل ظاهر با مراقبت‌های پس از عمل و درمان مناسب در کمتر از یک ماه بهبود می‌یابند.

مشاوره حضوری با دکتر وحد بیگی در ماهشهر

اگر ساکن استان خوزستان از جمله شهرهای اهواز و ماهشهر هستید و برای درمان درد و قرمزی چشم بعد از عمل آب مروارید قصد مراجعه به یک چشم پزشک خوب را دارید، می‌توانید به کلینیک دکتر وحید بیگی مراجعه کنید.