اقدامات مهم قبل و بعد از عمل پی آر کی✔

عمل پی آر کی (PRK) یک روش جراحی لیزری برای اصلاح عیوب بینایی چشم است که در آن، پوسته نازکی از سطح قرنیه برای دسترسی به بافت‌های زیرین حذف می‌شود و سپس با استفاده از لیزر، شکل قرنیه تغییر می‌کند. در واقع پی آر کی نخستین شیوه جراحی لیزری چشم بوده که به منظور رفع عیوبی همچون دوربینی، نزدیک بینی و آستیگماتیسم انجام می‌شود. افرادی که قصد انجام این عمل را دارند باید از مراقبت های قبل و بعد از عمل پی آر کی به خوبی اطلاع داشته باشند تا بتوانند بهترین نتیجه را از آن بگیرند. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی این نکات بپردازیم.

اقدامات قبل از عمل پی آر کی (PRK)

برای انجام هرگونه عمل جراحی نیاز است بیمار مواردی را قبل از انجام آن رعایت کند تا نتیجه بهتری حاصل شود. عمل پی آر کی در اهواز نیز از این قاعده مستثنی نیست. از جمله مراقبت‌های لازم قبل از عمل پی آر کی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1️⃣ارزیابی کامل چشم توسط چشم پزشک : چشم پزشک باید در طی معاینات متعدد مواردی از جمله اندازه گیری مردمک چشم، بررسی وضعیت خشکی چشم‌ها، انحنا و ضخامت قرنیه را مورد بررسی قرار دهد.

2️⃣استفاده از لنز تماسی: در صورتی که از لنزهای تماسی استفاده می‌کنید، میبایست از یک هفته قبل از عمل پی آر کی، استفاده از این لنزها را متوقف کرده و آن‌ها را با عینک جایگزین کنید.

3️⃣نیاز به ناشتا بودن نیست: صبح روز عمل پی آر کی حتما صبحانه سبک میل کنید. برای این عمل نیازی به ناشتا بودن نیست و می‌توانید همچون روزهای معمولی صبحانه بخورید اما بهتر است از مصرف نوشیدنی‌های کافئین دار همچون قهوه و یا چای بپرهیزید.

4️⃣آرایش نکنید: استفاده از هرگونه مواد آرایشی و بهداشتی مخصوصاً آرایش چشم‌ها در روز عمل ممنوع می‌باشد.

5️⃣از مواد آرایشی و بهداشتی استفاده نکنید: به هیچ وجه از پمادهای چشمی، مرطوب کننده‌ پوست، عطر و ادکلن، لوسیون، اسپری مو و موارد این چنینی استفاده نکنید. بانوان نباید آرایش چشم و یا آرایش صورت داشته باشند.

6️⃣بهتر است شب قبل از عمل استحمام کنید و صبح روز عمل صورت و اطراف چشمهایتان را به خوبی بشویید.

6️⃣خانم هایی که از مژه مصنوعی استفاده می‌کنند و یا کاشت مژه انجام داده‌اند، قبل از عمل حتما باید آن ها را Remove کنند.

7️⃣قبل از عمل در رابطه با مصرف داروهای خود با پزشک صحبت کنید: در صورتی که از داروی خاصی استفاده می‌کنید و یا به بیماری خاصی مبتلا هستید، حتما پزشک خود را قبل از عمل در جریان قرار دهید. گاهی نیاز است مصرف برخی داروها از چندین روز قبل از عمل متوقف شود.

8️⃣در روز عمل بهتر است یک لباس سبک، گشاد و راحت بپوشید تا تعویض آن به راحتی امکان پذیر باشد. استفاده از اکسسوری ها و لوازم زینتی همچون گوشواره، انگشتری و … در هنگام عمل به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

9️⃣اگر موهای بلندی دارید بهتر است آن ها را بصورت دم اسبی ببندید و یا ببافید تا هنگام عمل مزاحمت ایجاد نکند.

قبل از عمل پی آر کی چه آزمایش هایی باید انجام دهیم؟

آزمایشات قبل از پی آر کی

قبل از انجام عمل پی آر کی نیاز به انجام آزمایش خاصی نیست و تمامی معاینات و عکسبرداری‌ها در معاینات اولیه توسط پزشک انجام می‌شود که به شرح زیر می باشند:

  • تعیین نمره چشم
  • بررسی وضعیت خشکی و رطوبت چشم‌ها
  • بررسی قرنیه، آب مروارید، فشار چشم، التهاب داخل چشمی به کمک دستگاهی به نام Slit Lamp
  • عکسبرداری قرنیه یا همان توپوگرافی قرنیه به منظور بررسی فرم قرنیه و اندازه گیری ضخامت قرنیه
  • سایر عکسبرداری ها از جمله Pentacam ،Sirius ،OCT،Orbscan ،Galilei ،Corvis

حمام رفتن و شستن چشم ها قبل از عمل پی آر کی

همانطور که پیش‌تر اشاره شد هنگام انجام عمل پی آر کی، چشم‌ها نباید هیچگونه آرایشی داشته و کاملا تمیز باشند. به همین منظور توصیه می‌شود شب قبل و یا صبح عمل استحمام کرده و صورت خود را مخصوصاً نواحی اطراف چشم‌ها را با شامپو بچه بطور کامل بشویید. هنگام مراجعه برای عمل prk از هیچگونه لوازم آرایشی، لوسیون، نرم کننده پوست و …. استفاده نکنید و هیچ آرایشی بر روی صورت و چشم‌های خود انجام ندهید.

مراقبت های بعد از عمل پی آر کی

  • عمل پی آر کی نیازی به بستری ندارد و در همان روز پس از بررسی و معاینات پزشک مرخص خواهید شد.
  • از آنجایی که از داروی بی حسی برای عمل prk چشم‌ استفاده می‌شود، تا چندین ساعت دید واضحی نخواهید داشت. به همین علت توصیه می شود تنها نباشید و حتما یک همراه برای عمل خود در نظر بگیرید.
  • تا یک روز پس از عمل، حمام کردن و یا شستن سر ممنوع بوده و پس از آن هم بهتر است از یک محافظ چشمی استفاده کنید تا مانع از ورود مواد شوینده به داخل چشم هایتان شود.
  • تا یک هفته بعد از عمل استفاده از لوازم آرایشی ممنوع است و به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.
  • چشم‌های شما پس از انجام این عمل حساس خواهد بود؛ بنابراین حداقل تا یک ماه از مالیدن چشم‌ها و یا فشار دادن چشم خود بپرهیزید.
  • توجه داشته باشید که یکی از مراقبت‌های ضروری پس از عمل پی آر کی، محافظت از چشم در برابر حرارت می‌باشد. بنابراین در دو هفته ابتدایی بهتر است از حمام کردن با آب داغ، شنا کردن و رفتن به سونا یا جکوزی بپرهیزید. همچنین از آشپزی کردن در هفته اول خودداری نمایید. 
مراقبت های بعد از جراحی پی آر کی
  • از انجام فعالیت های ورزشی در روزهای ابتدایی خودداری کرده اما پس از یک هفته انجام فعالیت های نرمش سبک بلامانع خواهد بود.
  • از رنگ کردن و یا فر کردن موهای خود در 10 روز اول جدا بپرهیزید.
  • تا دو هفته رانندگی کردن برایتان ممنوع خواهد بود.
  • بهتر است هفته اول پس از جراحی در محیط های کثیف و پر از گرد و خاک حضور نداشته باشید.
  • نور خورشید پس از انجام عمل پی آر کی برای چشم های شما مضر خواهد بود، بنابراین حداقل تا یک سال اول در روزهای آفتابی از عینک آفتابی استفاده نمایید.

پس از انجام عمل پی آر کی (prk)، چشم‌های شما به استراحت نیاز دارند تا بتوانند روند بهبود خود را به خوبی طی کنند. در طی 24 ساعت ابتدایی که چشم‌ها در حساس‌ترین حالت خود هستند، استفاده از موبایل، تلویزیون و لپ تاپ ممنوع است. حتی مطالعه کتاب نیز در این بازه زمانی عقلانی نیست. پس از گذشت روز اول نیز همچنان چشم‌ها حساسیت بالایی داشته و استفاده از لوازم الکترونیکی که نیاز به خیره شدن چشم‌ها به صفحه نمایش دارند، می تواند منجر به آسیب دیدن چشم هایتان شود. بنابراین توصیه می‌شود در صورت نیاز و هنگامی که از چنین لوازمی استفاده کرده و در ازای هر 20 دقیقه که به صفحه نمایش نگاه کردید، به مدت 20 دقیقه به جسمی در فاصله حداقل 6 متر نگاه کنید تا چشم هایتان بتوانند استراحت کنند.

مراقبت های پس از جراحی ریفایند ترنس پی آر کی

پس از جراحی ریفایند ترنس پی آر کی با رعایت موارد زیر می‌توانید نتیجه بهتری دریافت کنید:

🔵بهتر است روز اول را بطور کامل استراحت کنید تا خستگی پس از عمل از تنتان خارج شود.

🔵استفاده از لوازم الکترونیکی که نیاز به خیره شدن به صفحه نمایش دارند (مانند موبایل، تلویزیون و لب تاپ) را در طی یک ماه اول به حداقل برسانید.

🔵در طی سه روز اول یک پانسمان که نوعی لنز تماسی می‌باشد بر روی چشم هایتان قرار خواهد گرفت. تا زمانی که این لنزها بر روی چشم‌هایتان قرار داند، نباید آب وارد چشم شود. به هیچ وجه به این لنزها دست نزنید و حتماً برای خارج کردن آن‌ها از چشمهایتان طبق دستور پزشک خود عمل کنید.

🔵اگر احساس هرگونه درد و یا خارش در چشم‌های خود داشتید حتما به پزشک متخصصتان مراجعه نمایید. خوابیدن در اتاق تاریک پس از عمل پی آر کی، می تواند احساس درد و سوزش را تا حد قابل توجهی کاهش دهد.

چرا کلینیک چشم دکتر وحید بیگی در ماهشهر؟!

پیشرفته‌ترین تجهیزات جراحی

بیش از 2500 جراحی چشم موفق

رضایت‌مندی بیماران

جدیدترین متدهای درمان

دکتر وحید بیگی جراح و متخصص چشم

سوالات متداول در رابطه با مراقبت های قبل و بعد از پی آر کی

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا