عمل چشم آستیگمات (هر آنچه که باید بدانید)

درمان چشم آستیگمات

چشم آستیگمات یا به اصطلاح دقیق‌تر آستیگماتیسم به بیماری گفته می‌شود که طی آن قرنیه چشم از حالت کروی بودن درآمده و فرم بیضی به خود می‌گیرد. به همین علت نقطه کانونی کره چشم تغییر کرده و باعث تاری دید شخص می‌شود. در دهه‌های اخیر درمان‌های متفاوتی برای چشم‌های آستیگمات به وجود آمده است. استفاده از عینک، لنز و در نهایت عمل جراحی شایع‌ترین روش‌ برای مقابله با آستیگمات است.

در این مطلب به شرح عمل چشم آستیگمات پرداختیم و سعی کردیم تا نکات جالبی را در این زمینه بیان کنیم. اگر شما هم دچار این مشکل شده‌اید و مایل هستید با جزییات عمل لیزیک آستیگمات بیشتر از قبل آشنا شوید، تا انتهای مطلب با ما همراه باشید!

آستیگمات چشم چیست؟

آستیگمات چشم به این معنی است که سطح قرنیه یا عدسی چشم تغییر کرده و از حالت کروی به‌ حالت بیضی شکل درآمده است. زمانی که این اتفاق می‌افتد با تغییر نقطه کانونی، تصاویر دریافتی چشم بیمار وضوح سابق را نداشته و به‌ صورت تار در می‌آید. معمولا این تغییر سطح روی قسمت جلویی چشم اتفاق می‌افتد. آستیگمات چشم این روزها چندان نگران کننده نیست و روش‌های درمانی زیادی برای آن وجود دارد. معمولا دلیل ایجاد آستیگمات چشمی وراثت است و کمتر اتفاق می‌افتد که فردی بدون داشتن سابقه ارثی آستیگمات به این بیماری دچار شود.

اگر درباره تفاوت آستیگمات و ضعیفی چشم نیاز به اطلاعات بیشتری دارید حتماً مقاله مربوطه را مطالعه کنید.

روش‌های درمان چشم آستیگمات

برای درمان چشم آستیگمات می‌توان از روش‌های درمانی مختلفی استفاده‌ کرد. اما بهترین و دائمی‌ترین روش استفاده از عمل لیزیک آستیگمات است. با استفاده از عمل چشم آستیگمات بیمار می‌تواند برای بقیه طول عمر خود بدون استفاده از عینک و لنز تصاویر واضحی را ببیند. البته برای بسیاری از افرادی که شرایط انجام عمل لیزیک چشم آستیگمات را ندارند، استفاده از روش‌های مرسوم عینک و لینز طبی توصیه می‌شود. لنز با ایجاد یک لایه پوشش باعث می‌شود که سطح قرنیه صاف شود و تصاویر به‌ صورت عادی دیده شوند.

عمل چشم آستیگمات در اهواز

آیا آستیگمات چشم با عمل لیزیک درمان می‌شود؟

خوشبختانه در سال‌های اخیر شدیدترین انواع آستیگمات هم با عمل لیزیک چشم درمان شده‌اند. طی این جراحی به زبان ساده و قابل درک، شکل کره چشم از حالت توپ راگبی به‌ شکل توپ معمولی فوتبال درمی‌آید. بیماران این عمل پس از گذراندن دوران نقاهت چند روزه این جراحی، می‌توانند بدون مشکل تصاویر را به‌ صورت واضح و شفاف مشاهده کنند.

بهترین جراحی برای درمان آستیگمات چشم

برای جراحی چشم آستیگمات از روش‌های مختلفی مانند لیزیک، لازک، پی‌آرکی و… استفاده می‌کنند. انتخاب بهترین روش عمل چشم آستیگمات کاملا بستگی به شرایط خود فرد و نظر پزشک دارد. این جراح است که با بررسی و معاینه وضعیت چشمان بیمار، بهترین روش جراحی لیزری چشم را تعیین می‌کند. اگر ساکن استان خوزستان از جمله شهرهای اهواز و ماهشهر هستید، می‌توانید جراحی لیزیک چشم آستیگمات را با بهترین و جدیدترین دستگاه‌های لیزر چشم توسط دکتر وحید بیگی انجام دهید.

چرا کلینیک چشم دکتر وحید بیگی در ماهشهر؟!

پیشرفته‌ترین تجهیزات جراحی

بیش از 2500 جراحی چشم موفق

رضایت‌مندی بیماران

جدیدترین متدهای درمان

دکتر وحید بیگی جراح و متخصص چشم

چه نوع آستیگماتیسمی قابل درمان است؟

خوشبختانه در حال حاضر انواع آستیگمات با شدت‌های مختلف قابل درمان هستند. در صورتی که بیمار شرایط عمومی عمل لیزیک چشم آستیگمات را داشته باشد، منعی برای دریافت این نوع از درمان نخواهد داشت. در بدترین حالت ممکن و زمانی که آستیگمات در شدیدترین نوع بیمار را آزرده می‌کند، شاید نیاز به دو جراحی آستیگمات وجود داشته باشد. اما باز هم درمان توسط این روش قابل انجام است.

عمل لیزیک چشم آستیگمات چگونه انجام می‌شود؟

جراحی چشم آستیگمات به‌ دقت و ظرافت بسیار زیادی نیاز دارد. این ظرافت و دقت برای جراحی عضو کوچک و بسیار مهم بدن توسط انسان امکان‌پذیر نیست. به همین دلیل است که تکنولوژی به‌ کمک ما آمده و جراحی‌های ظریف چشمی به‌ وسیله دستگاه‌های لیزری صورت می‌گیرد. در عمل لیزیک چشم آستیگمات، برشی روی قرنیه زده می‌شود و اصلاح فرم قرنیه به‌ صورت دقیق صورت می‌گیرد. پس از این جراحی قرنیه صاف شده و شکل آن اصلاح می‌شود.

نمونه کار قبل و بعد عمل انحراف چشم دکتر وحید بیگی

جراحی و درمان انواع بیماری‌های چشم، رفع عیوب انکساری و انجام جراحی زیبایی پلک توسط دکتر وحید بیگی با نمونه کارهای متعدد

نمونه جراحی بلفاروپلاستی در اهواز

چه کسانی می‌توانند عمل لیزیک چشم آستیگمات را انجام دهند؟

معمولا همه افرادی که دیوپتر 6 و یا کمتر (نمره آستیگمات چشم) از آن داشته باشند می‌توانند از عمل لیزیک برای از بین بردن آستیگمات خود استفاده کنند. اما شرایط دیگری هم در انجام این جراحی موثر است. مثلا برای انجام لیزیک آستیگمات باید قرنیه بیمار از ضخامت کافی برخوردار باشد. افرادی که قرنیه ضعیف و نازکی دارند ممکن است در این جراحی دچار پارگی قرنیه شوند. به همین علت بهتر است که از سایر روش‌های درمانی در این زمینه استفاده کنند.

همچنین افرادی که می‌خواهند برای درمان آستیگمات از لیزیک استفاده کنند باید حداقل 18 سال سن داشته باشند و وضعیت چشمان آن‌ها برای مدت طولانی ثابت مانده باشد. سلامت عمومی بدن هم یکی دیگر از سایر شرایطی است که کاندیدهای لیزیک چشم آستیگمات در ماهشهر باید به آن توجه کنند. این نکته را نباید فراموش کرد که ضخامت قرنیه و همچنین عدم وجود قوز قرنیه چشم یکی از مهم‌ترین شرایط انجام این جراحی به‌حساب می‌آید.

چه افرادی نباید جراحی چشم آستیگمات انجام دهند؟

لیزیک چشم آستیگمات در اهواز

متاسفانه انجام عمل لیزر آستیگمات به همه افراد توصیه نمی‌شود. دسته بزرگی از افراد که با بیماری‌های چشمی درگیر هستند چندان کاندید مناسبی برای عمل چشم لیزیک محسوب نمی‌شوند. در ادامه به تعدادی از افرادی که نباید عمل چشم آستیگمات را انجام دهند اشاره می‌کنیم.

  • افرادی که بیماری‌های خود ایمنی یا دیابت دارند.
  • افرادی که دچار خشکی چشم هستند (یکی از عوارض این عمل به وجود آمدن خشکی چشم است).
  • افرادی که مشکلاتی در زمینه کیسه اشکی دارند.
  • افرادی که شماره چشم آن‌ها در سال‌های اخیر عوض شده است.
  • افرادی که قرنیه نازکی دارند.
  • افرادی که آسیب زیادی در قسمت شبکیه چشم آن‌ها به وجود آمده است.
  • افرادی که دچار آب‌ مروارید هستند.

شانس موفقیت لیزیک برای چشم آستیگمات

خوشبختانه شانس موفقیت لیزیک در درمان چشمان آستیگمات بسیار بالاست. همان طور که گفتیم حتی در شدیدترین انواع آستیگمات هم جراحی با موفقیت صورت می‌گیرد. اما ممکن است در مواردی که جراح چشم تشخیص می‌دهد، برای دریافت بهترین نتیجه و از بین رفتن صد‌ در صد تاری نیاز به انجام یک جراحی لیزیک دیگر باشد. به‌ صورت کلی در جراحی لیزیک ریسک بالایی وجود ندارد و اکثریت بیماران به نتیجه دلخواه می‌رسند.

سن انجام جراحی لیزیک چشم آستیگمات

به‌ صورت کلی توصیه می‌شود که از همه جراحی‌های غیرضروری پیش از بزرگسالی خودداری شود. در زمینه عمل لیزیک آستیگمات هم باید توجه شود که بسیاری از مشکلات بینایی ارثی هستند و ممکن است تا بزرگسالی خود را بروز ندهند. به همین علت در صورتی که ضرورت خاصی نداشته باشد باید انجام عمل چشم آستیگمات را حداقل به‌ بعد از 18 سالگی موکول کرد. می‌توان گفت در صورت تشخیص جراح چشم برای عمل چشم آستیگمات دوران جوانی بهترین زمان خواهد بود. در صورت نیاز به مطالعه بیشتر حتماً مقاله سن لیزیک چشم را مشاهده کنید.

مراقبت قبل و بعد از عمل لیزیک چشم آستیگمات

در صورتی که قبل از عمل لیزیک آستیگمات از لنزهای تماسی استفاده می‌کنید، باید حداقل یک هفته پیش از جراحی آن‌ها را کنار بگذارید. پس از جراحی چشم آستیگمات نمی‌توانید تا چندین روز رانندگی کنید، بنابراین شخصی را به‌ عنوان همراه با خود به کلینیک ببرید تا بتواند شما را به خانه برگرداند. در روز عمل چشم از آرایش صورت به‌ خصوص در ناحیه چشم بپرهیزید.

پس از لیزیک آستیگمات باید داروها و قطره‌های تجویزی پزشک را کاملا به‌ موقع مصرف کنید تا جلوی عوارض احتمالی را بگیرد. در هفته اول پس از این جراحی از محافظ چشم در زمان خواب استفاده کنید تا فشاری به چشمانتان وارد نشود. تا چندین روز پس از جراحی در معرض آفتاب و نور مستقیم قرار نگیرید و در فضاهای روشن از عینک آفتابی استفاده کنید. همچنین در چند روز ابتدایی بعد از عمل چشم، نباید به صفحه موبایل، کامپیوتر و تلویزیون نگاه کنید زیرا سبب فشار آمدن به چشم و خشکی خواهند شد. بعد از این مدت می‌توانید به مرور زمان مجددا به استفاده از این دستگاه‌های الکترونیکی بپردازید.

سوالات متداول عمل لیزیک آستیگمات

جمعبندی

عمل چشم آستیگمات یک درمان قطعی برای درمان تاری دید ناشی از آستیگماتیسم چشم است. برای عمل لیزیک آستیگمات بیمار باید از سلامت عمومی خوبی برخوردار باشد. در صورتی که مایل هستید از بهترین کلینیک چشم پزشکی در اهواز اطلاعات بیشتری به‌ دست آورید، می‌توانید با کلینیک دکتر وحید بیگی در تماس باشید!

مشاوره حضوری برای عمل چشم آستیگمات در ماهشهر

اگر ساکن استان خوزستان از جمله شهرهای اهواز و ماهشهر هستید و برای عمل لیزیک چشم آستیگمات قصد مراجعه به یک چشم پزشک متبحر را دارید، می‌توانید به کلینیک دکتر وحید بیگی بهترین جراح چشم آستیگمات در ماهشهر مراجعه کنید.

آدرس: ماهشهر ؛میدان امام،خیابان باهنر ،جنب عینک زایس

مقالات مرتبط

2 در مورد “عمل چشم آستیگمات (هر آنچه که باید بدانید)”

    1. دکتر وحید بیگی

      با سلام
      بهتر است ابتدا وضعیت چشم بیمار بررسی و سپس جهت لیزیک چشم آستیگمات تصمیم گیری شود

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا