تفاوت ضعیفی چشم و آستیگمات چشم

اگر درحال مطالعه این مقاله هستید، احتمالا شما نیز تفاوت ضعیفی چشم و آستیگمات چشم‌ را نمی‌دانید. آستیگماتیسم یکی از انواع بیماری‌های شایع چشم است، که بر اثر ناهمواری سطوح قرنیه، عدسی و کره چشم به‌‌ وجود می‌آید. درصورتی که ضعیفی چشم‌ها در گذر زمان بروز پیدا می‌کند. اما سوال اینجاست که درمان این دو عارضه متفاوت است؟ آیا علائم آستیگمات و ضعیفی قابل تمایز است؟ چطور می‌توان از بروز این بیماری‌ها جلوگیری کرد‌؟ در ادامه همراه ما باشید تا پاسخ این سوالات را به طور کامل دریابید.

ضعیفی چشم و آستیگمات

آیا درمان آستیگمات و ضعیفی چشم یکسان است؟

آستیگماتیسم و ضعیفی چشم دو عارضه کاملا مستقل هستند، پس نیازمند درمان‌های کاملا متفاوتی نیز می‌باشند. زمانی که پزشک نوع بیماری را تشخیص دهد، درمان مرتبط با آن را نیز شروع خواهد کرد. بهترین گزینه برای افرادی که به آستیگماتیسم خفیف دچار هستند، عینک و لنز است؛ درصورت شدید بودن آستیگمات، نیاز به درمان‌های پیشرفته‌تری است. با این وجود در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی‌های لیزری چشم می‌توان با انجام عمل های حذف عینک هم ضعیفی چشم و هم آستیگمات چشم را در اکثر موارد درمان نمود (عمل چشم آستیگمات). این درمان مخصوصاً برای افرادی که به هر دو عارضه چشمی به طور همزمان دچار هستند با تشخیص جراح چشم بهترین انتخاب است.

آستیگماتیسم به چه معناست؟

یکی از انواع بیماری‌های چشمی رایج در جهان، آستیگماتیسم است که در هر سنی امکان بروز آن وجود دارد. اختلالی که در کره چشم باعث، تغییر شکل عدسی یا قرنیه می‌شود را آستیگماتیسم می‌نامند. گاهی حتی آستیگماتیسم مربوط به عدم گرد بودن کره چشم است که باعث اختلال در پرتوهای تابیده شده به چشم می‌شود. درواقع این پرتوها به درستی شکسته نمی‌شوند درنتیجه، تصویر واضحی برای فرد به وجود نمی‌آید. معمولا این عارضه با نزدیک‌بینی و دوربینی توام خواهد بود؛ سه مورد ذکر شده به عنوان عیب‌های انکساری چشم نیز محسوب می‌شوند زیرا مشکل اصلی در هر سه مورد شکست نور است‌.

انواع آستیگماتیسم چشم

آستیگمات به عنوان یک نقص شایع است که معمولا قابل درمان می‌باشد. این عارضه در اغلب موارد از همان بدو تولد همراه افراد است که گاها دیر تشخیص داده می‌شود. یکی از انواع دسته‌بندی‌های آستیگمات، دو نوع است که شامل آستیگمات قرنیه و عدسی می‌شود‌. زمانی که قرنیه دچار بی‌نظمی و انحنا باشد، آستیگمات قرنیه است‌. درصورتی که عدسی بدشکل باشد، این عارضه از نوع عدسی است.

دسته‌بندی دیگر آستیگمات براساس محور دو خط کانونی است، که به دو دسته منظم و نامنظم تقسیم می‌شوند. در آستیگمات منظم، مشکل در محورهای قائم است که بین محورها ۹۰ درجه اختلاف وجود دارد. به بیان ساده، میزان خمیدگی‌ قرنیه، در یک سمت بیشتر از سمت دیگر است‌. این نوع از آستیگمات به ۵ زیر گروه تقسیم می‌شود؛ مایوپی‌ ساده، هایپرمتروپی‌ ساده، مایوپی‌ ترکیبی، مخلوط. نوع دیگر این عارضه، آستیگمات نامنظم است که شیوع آن بسیار کمتر می‌باشد. در این وضعیت سطح قرنیه دارای ناهمواری‌هایی است و صاف نیست. این ناهمواری‌ها، درمان بیماری به کمک عینک را سخت می‌کند.

علت ایجاد آستیگماتیسم

• علت بروز آستیگمات در افراد مختلف متفاوت است؛ پس گاها علائم متنوعی نیز خواهند داشت. گاهی افراد هنگام تصادفات، اسیب‌ها یا ضربات وارده به چشم دچار این عارضه می‌شوند.
  • از دیگر علت‌های آن می‌توان به ژنتیک و موروثی بودن آن اشاره کرد که از ابتدای تولد همراه فرد است.
  • یکی از علت‌های ایجاد آستیگماتیسم، وارد شدن فشار زیاد به چشم‌ها در دراز مدت است. عدم رعایت فاصله استاندارد با رایانه، تبلت، گوشی و تلویزیون می‌تواند در بروز آستیگمات در کودکان و بزرگسالان نقش داشته باشد.
آستیگماتیسم چشم

علائم چشم آستیگمات

چشم آستیگمات مانند هر بیماری دارای علائم و نشانه‌هایی است که پزشک با مشاهده آن‌ها، به راحتی بیماری را تشخیص می‌دهد. میزان علائم به شدت بیماری بستگی دارد، هرچه بیماری شدیدتر باشد، علائم بیشتر خواهد بود. برخی از علائم شایع آستیگمات شامل مواردی زیر است:

• تاری دید از فاصله دور و نزدیک
  • خستگی بیش از حد چشم و احساس ناراحتی
  • سردردهای ناشی از فعالیت زیاد چشم
  • اختلال در بینایی و دوبینی هنگام شب مخصوصاً هنگام مطالعه و رانندگی‌

برای دریافت مشاوره رایگان و تشخیص ضعیفی یا آستیگاتیسم چشمتان فرم زیر را پر کنید.

ضعیفی چشم چیست؟

یکی از مشکلات مربوط به بینایی، ضعیفی چشم است؛ این عارضه به دلیل اختلال در سیستم بینایی به وجود می‌آید. در اصطلاح علمی، ضعیفی چشم مختص افراد با سطح بینایی کمتر از ۲۰/۲۰۰ است. ضعیف بودن چشم ارتباطی به ساختار کره یا قرنیه و عدسی ندارد، بلکه مربوط به ضعف سیستم بینایی فرد است. این عارضه بیشتر در افراد با سن بالای ۴۵ سال رخ می‌دهد.

مشکل ضعف در بینایی چشم‌ها در بیان علمی‌‌تر شماره چشم نیز می‌گویند و در جهت وضوح دید افراد، هنگام مشاهده اجسام و اشیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای درمان ضعیف شدن چشم‌ها، می‌توان از تغییر عینک برحسب میزان درجه بینایی و عمل چشم از جمله لیزیک و لازک استفاده کرد. ضعیف شدن چشم‌ها شامل طیف وسیعی از کم‌بینایی چشم هنگام شب، تا اختلال کامل بینایی هنگام روز را شامل می‌شود.

انواع ضعیفی چشم

ضعیفی چشم عارضه متداول ولی آزاردهنده است که در تمامی رده‌های سنی ممکن است بروز یابد. این عارضه دارای انواع مختلفی است که در اینجا به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

تفاوت آستیگمات و ضعیفی چشم
  • فرد بینایی مرکزی خود را از دست می‌دهد؛ به این معنا که در معرض دید خود، یک نقطه کور مشاهده می‌کند.
  • فرد دید محیطی و جانبی خود را از دست می‌دهد درنتیجه، به خوبی نمی‌تواند محیط اطراف خود را ببیند.
  • فرد دچار شب کوری و اختلال دید هنگام قرار گیری در محیط تاریک می‌شود؛ این دسته از افراد در شب دید بسیار کمی دارند.
  • یکی از اختلالات رایج در این بیماری، تاری دید آست‌.
  • بینایی مبهم از دیگر مواردی است که هنگام پوشاندن یک یا هردو چشم با یک لایه به وجود می‌آید.

علت ضعیف شدن چشم

یکی از مواردی که به فهم بیشتر تفاوت آستیگمات و ضعیفی چشم کمک می‌کند، آشنایی با علت بروز ضعف چشم است. این عارضه برخلاف آستیگمات، بر اثر ضربه بروز نمی‌کند ولی در طولانی مدت به دلیل کار زیاد با رایانه و گوشی یا کار کردن در نور کم بروز پیدا می‌کند. از دیگر علت‌های بروز این عارضه می‌توان به مواردی همچون: آسیب مغزی، پیری چشم، آلبینیسم‌، سرطان چشم اشاره کرد. از طرفی نداشتن برنامه غذایی سالم و اصولی، استعمال دخانیات یا بیماری‌های زمینه‌ای نیز در این عارضه دخالت دارند‌.

سایر علل ضعیف شدن چشم‌ها، مصرف کم مایعات مانند آب، استفاده زیاد از قطره چشمی، عدم مراقبت صحیح از چشم‌ها در برابر اشعه‌ها و نور خورشید را می‌توان نام برد. شاید برای شما هم سوال باشد که آیا نزدن عینک باعث ضعیفی چشم می شود؟ مقاله مربوطه را حتماً مطالعه کنید.

علائم ضعیفی چشم

یکی از اصلی‌ترین علائم و فرق‌های بین ضعیفی چشم و آستیگمات، مربوط به اختلال در بینایی فرد است. مهم‌ترین علامت این عارضه، دوبینی، نزدیک‌بینی و دوربینی است‌. فرد در این حالت ممکن است نورهای غیر واقعی را مشاهده کند؛ از طرفی احساس سردرد، تهوع و تاری دید داشته باشد. گاهی فرد گمان می‌کند در برابر چشم‌هایش جرقه زده می‌شود که دلیل آن، تحریک شبکیه چشم است. این افراد دچار خستگی مفرط چشم‌ها می‌شوند؛ به شکلی که باید همواره چشم‌هایشان را بمالند.  درصورتی که در مقابل چشم هایتان نقاط سیاه و سفید یا شکل‌های نامنظم تار عنکبوتی مشاهده کردید، حتما به چشم پزشک متخصص مراجعه کنید. در صورتی که ساکن استان خوزستان هستید به کلینیک بهترین متخصص چشم در اهواز مراجعه کنید.

دستگاه اگزایمر لیزر شویند در خوزستان

دستگاه لیزر اگزایمر شویند در کلینیک چشم پزشکی دکتر بیگی

تنها دستگاه اگزایمر لیزر شویند موجود در خوزستان

چگونه می توان از اختلالات بینایی از جمله ضعیفی و آستیگمات جلوگیری کرد؟

برای جلوگیری از این اختلالات می‌توان از عینک‌های آفتابی هنگام وجود آفتاب استفاده کرد‌. داشتن رژیم غذایی سالم، عدم استعمال دخانیات، رعایت نظافت صحیح چشم‌ها، جلوگیری از مالیدن چشم‌ها، عدم استفاده از قطره‌های چشمی گوناگون و بدون نسخه و.‌… از دیگر عوامل جلوگیری‌ کننده است.

سخن پایانی

ضعیفی چشم آستیگات بودن آن دو عارضه چشمی هستند که بسیاری از افراد را به دلیل سبک زندگی درگیر کرده است. برای درمان این دو عارضه لازم است که در ابتدا نوع مشکل به طور دقیق توسط متخصص چشم شناسایی شده و سپس بهترین روش درمان مشخص شود.

مشاوره حضوری چشم پزشکی در ماهشهر

اگر ساکن استان خوزستان از جمله شهرهای اهواز و ماهشهرو یا اطراف آن هستید و برای معاینه و مشاوره قصد مراجعه به یک چشم پزشک خوب را دارید، می‌توانید به مطب دکتر وحید بیگی مراجعه کنید.

آدرس: ماهشهر، میدان امام، خیابان باهنر، جنب عینک زایس