درمان خشکی چشم بعد از لیزیک چشم

خشکی چشم یکی از عوارض متداول بسیاری از جراحی‌های چشم است. این عارضه در جراحی‌های لیزری چشم مانند لیزیک بسیار متداول است و در صورتی که بیمار مراقبت‌های لازم بعد از لیزیک چشم را به درستی انجام ندهد، می‌تواند آزار دهنده بوده و فرد را کلافه کند. در این مطلب به طور کامل به خشکی بعد از لیزیک می‌پردازیم و راه حل‌هایی برای درمان آن ارائه می‌کنیم. پس اگر تمایل دارید که در این زمینه جزییات بیشتری بدانید، همراهی با این مطلب را از دست ندهید.

خشکی چشم بعد از عمل لیزیک

دلیل خشکی چشم بعد از عمل‌های چشم (لیزیک، لازک، پی آرکی، فمتولیزیک)

به‌ صورت علمی دلایل قطعی خشکی چشم بعد از جراحی چشم مشخص نیست اما محققان حدس‌هایی در این زمینه می‌زنند. یکی از این حدس‌ها این است که در طی فرایند جراحی لیزیک، لازک و… مقداری از اعصاب قرنیه دچار آسیب می‌شوند به همین دلیل ارتباط کامل قرنیه با غدد تولید اشک از بین می‌رود و فرد تا ترمیم شدن این اعصاب دچار خشکی چشم می‌شود.

یکی دیگر از دلایل خشکی چشم بعد از عمل چشم خودِ التهاب ناشی از جراحی است. در واقع پزشکان معتقد هستند که التهاب جراحی ممکن است مدتی در روند عصب‌های چشمی اختلال ایجاد کند. از دیگر دلایل در این زمینه هم این است که با جراحی چشم، شکل قرنیه تغییر می‌کند. تغییر شکل قرنیه باعث می‌شود که نحوه تعامل سطح چشم با پلک عوض شود و در واقع پلک زدن شما تغییر کند که خود این نکته در تغییر فرایند تولید اشک تاثیر زیادی دارد. با این وجود دلیلی برای نگرانی از انجام جراحی‌های حذف عینک از جمله لیزیک، لازک و … وجود ندارد؛ اگر جراح و متخصص چشم شما به اندازه کافی تبحر داشته و شما نیز مراقبت‌های بعد از لیزیک را به درستی رعایت کنید از خشکی چشم در امان خواهید بود.

علائم خشکی چشم بعد از لیزیک

تشخیص خشکی بعد از عمل چشم

بسیاری از افرادی که تحت جراحی چشم قرار می‌گیرند با علائم خشکی چشم آشنایی ندارند. احساس خشکی و سوزش در چشم، قرمز شدن و تورم چشم‌ها، احساس خستگی زیاد چشم‌ها در زمان‌هایی مانند تماشای تلویزیون یا صفحه موبایل و همچنین مطالعه کتاب، درد و احساس تحریک در چشم‌ها، احساس وجود جسم خارجی در چشم و… همه از علائم خشکی چشم محسوب می‌شوند. اگر به خشکی چشمان خود شک دارید می‌توانید از دکتر متخصص چشم در این زمینه مشاوره بگیرید.

چه کسانی بعد از لیزیک در معرض خطر خشکی چشم هستند؟

خشکی چشم بعد از لیزیک می‌تواند برای دسته‌ای از افراد محتمل‌تر باشد. در ادامه افرادی که مستعد خشکی چشم بعد از لیزیک هستند را معرفی می‌کنیم.

• افرادی که پیش از لیزیک نزدیک بینی زیادی دارند.
  • افرادی که در محیط‌های خشک یا بسیار گرم زندگی می‌کنند.
  • افرادی که دچار بیماری‌های خود ایمنی هستند.
  • خانم‌هایی که در دوران یائسگی به سر می‌برند.
  • افرادی که پیش از لیزیک دچار خشکی چشم بوده‌اند.
  • افرادی که تحت درمان به‌ وسیله داروهایی هستند که باعث خشکی چشم می‌شوند.
  • افرادی که عمل لیزیک چشم آستیگمات انجام داده‌اند.

این افراد می‌توانند برای درمان چشمان خود از روش‌های جایگزین استفاده کنند و یا اینکه درمان‌های فرعی را برای خشکی چشم با مشورت چشم پزشک انتخاب کنند. همچنین استفاده از لنز بعد از عمل لیزیک در برخی موارد می‌تواند خشکی چشم را تشدید کند.

آیا خشکی بعد از لیزیک چشم باعث تاری دید می‌شود؟

خشکی چشم بعد از لیزیک می‌تواند گاهی با تاری دید همراه شود. اگر پخش شدن اشک روی سطح چشم به‌ صورت یکنواخت نباشد، ممکن است به‌ دلیل شکست نور با تاری دید مواجه شوید. البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که این مشکل معمولا به‌ صورت خودبه‌خودی حل خواهد شد اما می‌تواند به صورت مقطعی و دوره‌ای احساس آزاردهنده‌ای داشته‌ باشد. علائمی مانند عفونت، دیدن هاله‌های نورانی اطراف چراغ‌ها در شب، دیدن لکه‌های خونی روی سفیدی چشم، احساس درد و ناراحتی و… می‌تواند به‌ همراه تاری دید مشاهده شود. در صورتی که این علائم ادامه‌دار بود باید با دکتر چشم پزشک خود برای درمان آن‌ها مشورت کنید.‌

کدام قطره چشمی برای خشکی چشم بعد از عمل چشم مفید است؟

پس از اتمام جراحی لیزیک، جراح چشم برای شما قطره اشک مصنوعی تجویز می‌کند. استفاده از قطره از همان زمان می‌تواند جلوی خشکی چشم را بگیرد و شدت آن را کاهش دهد. به همین دلیل استفاده از این دارو بسیار کمک کننده خواهد بود. همچنین ممکن است بسته به نیاز شما پزشک قطره‌های دیگری مانند داروهای ضدالتهاب بعد از لیزیک را تجویز کند. در صورتی که هیچ‌کدام از این موارد مشکل شما را در زمینه خشکی بعد از لیزیک حل نکرد، می‌توانید مجددا با پزشک خود برای دریافت داروهای موثرتر مشورت کنید.

درمان خشکی چشم بعد از لیزیک

برای اینکه بتوانید با خشکی چشم بعد از لیزیک کنار بیایید باید از راهکارهای ساده درمانی استفاده‌ کنید. یکی از این راهکارها این است که از داروهایی که جراح چشم شما تجویز کرده است طبق دستر استفاده‌ کنید. استفاده از قطره‌های اشک مصنوعی می‌تواند تا حد زیادی مشکلات شما را در زمینه خشکی چشم حل کند. همچنین استفاده از درمان‌های جانبی مانند قرار دادن کمپرس گرم روی چشم‌ها، نوشیدن مقدار مناسب آب، مرطوب کردن فضای زندگی، تغذیه مناسب و… هم می‌تواند در مسیر طی کردن دوره خشکی بعد از لیزیک کمک کننده باشد.

در صورتی که برای درمان خشکی چشم بعد از عمل چشم و یا به طور کلی هر نوع خشکی چشم نیاز به مشاوره با بهترین دکتر چشم خوزستان دارید، فرم زیر را پر کنید.

جلوگیری از خشکی بعد از عمل جراحی چشم

برای جلوگیری از خشکی بعد از جراحی چشم، حتماً تمامی مراقبت‌های بعد از جراحی را به دقت اجرا کنید. باید استفاده از قطره‌های اشک مصنوعی را به‌ سرعت شروع کنید. همچنین فراموش نکنید که داروهای ضد التهاب خود را به صورت دقیق مصرف کنید. تغییر سبک‌زندگی هم تاثیر زیادی در جلوگیری از خشکی بعد از لیزیک دارد. استفاده بسیار کم از تلویزیون، صفحات موبایل و مطالعه یکی از موارد بسیار مهم در جلوگیری از خشکی بعد از لیزیک است. برای این کار باید کمترین فشار را به چشمان خود بیاورید و اجازه دهید که اعصاب چشم برای ترمیم خود به استراحت بپردازند. (درباره کار با گوشی و کامپیوتر بعد لیزیک بیشتر بخوانید.)

اگر در محیط با آب و هوای خشکی زندگی می‌کنید، با استفاده از بخور رطوبت هوا را زیاد کنید تا از تاثیر هوا و خشکی چشم جلوگیری کنید. همچنین برای ترمیم سریع‌تر اعصاب، از تغذیه خوب و آب کافی بهره ببرید. نوشیدن آب کافی می‌تواند رطوبت مورد نیاز چشم را بالا ببرد.

خشکی بعد از لیزیک چقدر طول می‌کشد؟

درصد زیادی از بیمارانی که عمل لیزیک را تجربه می‌کنند با خشکی بعد از لیزیک مواجه می‌شوند. خشکی بعد از لیزیک می‌تواند از چند هفته تا چندین ماه ادامه داشته‌ باشد. اینکه هر فرد چقدر باید با این عارضه دست و پنجه نرم کند کاملا بستگی به بدن خود شخص و توانایی بازسازی اعصاب و اجرای دستورالعمل‌هابعد از جراحی دارد. در بدترین حالت ممکن خشکی بعد از لیزیک تا یک سال به طول بیانجامد. البته این نکته را فراموش نکنید که اکثر افراد عوارض جراحی را پس از چندین هفته پشت‌ سر می‌گذارند.

جمع بندی

خشکی بعد از لیزیک چشم می‌تواند برای هر فردی آزاردهنده باشد. این عارضه یکی از مشکلات رایج بعد از عمل چشم محسوب می‌شود. برای جلوگیری و همچنین گذراز این عارضه بعد از جراحی باید از داروهای تولید اشک مصنوعی استفاده کرد. همچنین تغییر سبک‌ زندگی، استفاده کنترل شده از وسایل الکترونیکی مانند موبایل و کامپیوتر و تلویزیون، استفاده از کمپرس آب گرم، مرطوب کردن محیط و… می‌تواند کمک کننده باشد. در صورتی که مایلید با بهترین پزشک متخصص در این زمینه مشورت کنید، می‌توانید با کلینیک دکتر وحید بیگی در تماس باشید.

مشاوره حضوری برای درمان خشکی چشم در خوزستان

اگر ساکن استان خوزستان از جمله شهرهای اهواز و ماهشهر هستید و برای درمان مشکلات چشمی از جمله خشکی قصد مراجعه به یک چشم پزشک خوب را دارید، می‌توانید به مطب دکتر وحید بیگی بهترین جراح انحراف چشم در ماهشهر مراجعه کنید.