بهترین روش درمان تاری و کدر شدن لنز بعد از عمل آب مروارید

جراحی آب مروارید یکی از رایج‌ترین جراحی‌های چشمی در جهان است. در این روش برای اصلاح مشکل تاری دید چشم، لنز طبیعی کدر با یک لنز مصنوعی (IOL) جایگزین می‌شود. عمل آب مروارید معمولاً موفقیت‌آمیز بوده و مشکل تاری دید را برطرف می‌کند. با این‌حال، برخی از بیماران پس از عمل کاتاراکت، دچار تاری دید می‌شوند. در بیشتر موارد، تاری دید موقتی بوده و طی چند هفته یا چند ماه بعد از عمل، با مراقبت صحیح برطرف می‌شود. اما گاهی ممکن است تاری دید شدیدتر شود یا بیمار علائم دیگری را هم در کنار تاری دید، تجربه کند. در این مقاله، قصد داریم علت تاری دید و کدر شدن لنز بعد از عمل آب مروارید، شیوه درمان آن و زمان مراجعه به پزشک را بررسی کنیم.

تاری لنز بعد از عمل آب مروارید

تاری دید چیست؟

برای درک بهتر اینکه تاری لنز بعد از آب مروارید به چه علت ایجاد می‌شود، اول باید بدانیم تاری دید چیست. تاری دید زمانی رخ می‌دهد که فرد نمی‌تواند واضح ببیند و به همین دلیل مجبور می‌شود مدام پلک بزند یا چشم خود را باریک کند. افراد زیادی به دلیل ژنتیکی یا افزایش سن، تاری دید را در طول عمر تجربه می‌کنند. اما گاهی تاری دید می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات سلامتی دیگر باشد، مخصوصاً وقتی به طور ناگهانی شدید می‌شود. چشم‌پزشک برای تشخیص بیماری اول چشم بیمار را معاینه می‌کند و بعد سؤال‌هایی درباره سابقه پزشکی و مصرف داروها می‌پرسد و ممکن است آزمایش‌هایی را نیز انجام دهد.

تاری دید بعد از عمل آب مروارید

همان‌طور که اشاره شد، احساس تار شدن چشم در روزهای اول بعد از جراحی آب مروارید و گاهی حتی تا هفته‌ها بعد از آن، کاملاً طبیعی است. بیشتر اوقات، تاری دید به دلیل تورم چشم که ناشی از جراحی است، به وجود می‌آید. برای بهبود تاری دید، اغلب قطره‌های چشمی ضدالتهابی تجویز می‌شود. بااین‌حال، گاهی با گذشت زمان هیچ بهبودی در تاری دید حاصل نمی‌شود و فرد همچنان از این وضعیت شکایت می‌کند.

عکس-واقعی-تارشدن-لنز-آب-مروارید

سایر مواردی که ممکن است باعث تاری مداوم چشم بعد از جراحی آب مروارید شود، عبارتند از:

🔵کدر شدن کپسول خلفی (PCO)؛

🔵جابه‌جایی لنز پیوندی؛

🔵جدا شدن شبکیه چشم.

در ادامه هر کدام از این عوامل را توضیح خواهیم داد.

برای دریافت مشاوره رایگان جهت درمان تاری دید بعد از عمل آب مروارید فرم زیر را پر کنید.

مشخصات(ضروری)
دریافت نوبت جهت انجام خدمات:

علت کدر شدن لنز بعد از عمل آب مروارید

بیماری آب مروارید به دلیل کدر شدن عدسی چشم ایجاد می‌شود و در حین جراحی آب مروارید در اهواز، لنز کدر شده با یک لنز مصنوعی که شفاف است، جایگزین می‌شود. ممکن است این سوال در ذهنتان ایجاد شود که اگر عمل آب مروارید موفقیت‌آمیز است، چه چیزی باعث کدر شدن لنز بعد از آب مروارید می‌شود؟

باید بگوییم گاهی علت اصلی تاری دید، کدر شدن کپسول خلفی چشم است. این عارضه نسبتاً شایع بوده و می‌تواند چند هفته تا چند ماه (گاهی تا چند سال) پس از جراحی آب مروارید بروز کند. کپسول خلفی غشایی است که لنز چشمی را در خود نگه می‌دارد. کدر شدن کپسول خلفی زمانی اتفاق می‌افتد که کپسول لنز، تیره می‌شود و در نتیجه لنز به خوبی نور را بازتاب نمی‌کند و دید تار می‌شود. کدر شدن کپسول لنز که اغلب از آن با نام «آب مروارید ثانویه» یاد می‌شود، به دلیل تکثیر سلول‌های اپیتلیال لنز (LECs) اتفاق می‌افتد.

در طول عمل آب مروارید، بهترین جراح چشم اهواز لنز طبیعی کدرشده شما را برمی‌دارد، اما برخی از سلول‌های اپیتلیال لنز میکروسکوپی ممکن است روی کپسول خلفی باقی بمانند. چراکه برداشتن همه این سلول‌ها مشکل است.

سلول‌های اپیتلیال لنز مسئول رشد و ترمیم لنز داخل چشم هستند و بعد از جراحی به منظور ترمیم بافت چشم، در کپسول خلفی تکثیر شده و باعث کدر شدن آن می‌شوند. لازم به ذکر است که احتمال تار شدن لنز بعد از جراحی آب مروارید در افرادی که بیماری‌های زیر را دارند، بیشتر است:

  • رتینوپاتی دیابتی؛
  • گلوکوم؛
  • رتینیت پیگمنتوزا؛
  • درجه بالایی از نزدیک‌بینی؛
  • یووئیت چشم.
کدر شدن لنز بعد از عمل آب مروارید

جابه‌جایی لنز بعد از آب مروارید

از علل دیگری که باعث تاری دید بعد از جراحی آب مروارید می‌شود، جابه‌جایی لنز است. عارضه جابه‌جایی لنز نادر است؛ اما اگر به موقع درمان نشود منجر به عوارض دیگری مانند جداشدگی شبکیه، خونریزی، التهاب داخل چشم و یا گلوکوم می‌شود. اگر در طی ۳ ماه اول بعد از جراحی، علائمی مانند تاری دید، دوبینی و دیدن لبه کاشت لنز پیوندی را تجربه کردید، باید بلافاصله به چشم‌پزشک خود اطلاع دهید. علت اصلی تکان خوردن لنز چشمی، ثابت نبودن لنز یا پارگی کپسول خلفی در حین جراحی آب مروارید است. برای اطلاعات بیشتر درباره عمل کاشت لنز مقاله مربوطه را مطالعه کنید.

در حالت کلی اگر جابه‌جایی لنز شدید نباشد، معمولاً پزشک توصیه می‌کند جراحی انجام نشود. درصورتی‌که جابه‌جایی لنز زیاد باشد، چشم‌پزشک ممکن است باتوجه‌به وضعیت و شدت جابه‌جایی یکی از درمان‌های زیر را توصیه کند:

  • جراحی مجدد و تثبیت جای لنز؛
  • جایگزینی لنز پیوندی با یک لنز جدید.

درمان تاری و کدر شدن لنز بعد از جراحی آب مروارید

امروزه رایج‌ترین درمان برای عارضه تار شدن لنز بعد از جراحی آب مروارید، جراحی لیزر است. این روش که کپسولوتومی لیزر YAG نام دارد، بسیار سریع بوده و عوارض خاصی نیز ندارد. در کپسولوتومی لیزر، ابتدا چشم با قطره بی حس می‌شود و بعد جراح با کمک لیزر سوراخ کوچکی در کپسول خلفی ایجاد می‌کند. این سوراخ باعث می‌شود نور از لنز IOL عبور کند و مشکل تار شدن لنز بعد از جراحی آب مروارید رفع شود.

جداشدگی شبکیه بعد از جراحی آب مروارید

عوامل مختلفی باعث افزایش خطر جداشدگی شبکیه بعد از جراحی آب مروارید می‌شوند، مانند:

  • پارگی کپسول خلفی در حین عمل
  • از دست دادن زجاجیه (مایعی ژل مانند که پشت چشم را پر می‌کند و در صورت پارگی و نشتی، باعث جدا شدن شبکیه چشم می‌شود.)
  • نزدیک‌بینی بیش از حد بیمار
  • گلوکوم (آب سیاه) مادرزادی
  • بقایای آب مروارید که پس از جراحی درزجاجیه باقی مانده باشد.
  • سابقه خانوادگی جداشدگی شبکیه
  • پارگی شبکیه چشم در گذشته
  • رتینوپاتی دیابتی

برای درمان جداشدگی شبکیه چشم بعد از عمل آب مروارید، از روش های زیر استفاده می‌شود:

1️⃣ رتینوپکسی پنوماتیک (Pneumatic Retinopexy) یا همان چسباندن شبکیه با کمک گاز: این روش کم تهاجمی بوده و در آن یک حباب گاز به حفره زجاجیه (ناحیه پشت لنز چشم) تزریق می‌شود. این تکنیک اغلب برای جداشدگی‌های خفیف مناسب است.

2️⃣ باکل اسکلرا (Scleral Buckle) یا کمربند دور صلبیه: در این روش درمانی، یک نوار سیلیکونی در اطراف قسمت سفید چشم (صلبیه) قرار داده می‌شود تا شبکیه جدا شده را به جای خود برگرداند. انجام این جراحی برای جداشدگی‌های شدید و پارگی‌های شبکیه (در مواردی که رتینوپکسی پنوماتیک مؤثر نیست) بیشتر توصیه می‌شود.

3️⃣ویترکتومی (Vitrectomy) یا برداشتن زجاجیه: این روش پیچیده‌تر است و برای انجام آن، اول ژل زجاجیه از حفره چشم تخلیه می‌شود. بعد جراح هرگونه پارگی شبکیه را ترمیم کرده و بافت اسکار را برمی‌دارد. سپس پزشک شبکیه جدا شده را به جای خود برمی‌گرداند. در مرحله آخر، گاز یا روغن سیلیکون به داخل حفره زجاجیه تزریق می‌شود تا شبکیه در جای خود ثابت بماند.

چه زمانی برای درمان تاری دید بعد از عمل آب مروارید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر تاری دید و کدر شدن لنز بعد از عمل آب مروارید پس از یک هفته شدیدتر شد و علائم زیر را مشاهده کردید، حتماً به چشم‌پزشک خود مراجعه کنید:

  • خشکی شدید چشم؛
  • تاری ناگهانی چشم؛
  • احساس فلاش‌های نورانی در چشم (شبیه فلاش دوربین)؛
  • مگس پران یا فلوتر که به تازگی در چشم ایجاد شده باشد؛
  • دیدن سایه در جلوی چشم‌ها.

چرا برای درمان کدر شدن لنز آب مرواید به کلینیک چشم دکتر وحید بیگی در ماهشهر مراجعه کنیم؟!

پیشرفته‌ترین تجهیزات جراحی

بیش از 2500 جراحی چشم موفق

رضایت‌مندی بیماران

جدیدترین متدهای درمان

دکتر وحید بیگی جراح و متخصص چشم

سؤالات متداول در رابطه با تاری لنز آب مروارید

خلاصه مطلب

در پایان، باید توجه داشته باشید که تاری دید بعد از جراحی آب مروارید اغلب موقتی بوده و بخشی از روند درمان است. درصورتی‌که تاری دید بعد از مدتی شدیدتر شد، بهترین کار این است که مشکل را با پزشک خود در میان بگذارید تا شما را راهنمایی کند. همچنین به خاطر داشته باشید که با انتخاب چشم‌پزشک ماهر، می‌توانید تا حد زیادی از بروز این عوارض جلوگیری کنید.

مشاوره حضوری درمان تاری دید بعد از عمل آب مروارید در ماهشهر

اگر ساکن استان خوزستان از جمله شهرهای اهواز و ماهشهر و یا اطراف آن هستید و برای درمان اتاری دید و کدر شدن لنز بعد از جراحی آب مروارید در ماهشهر قصد مراجعه به یک جراح و متخصص چشم را دارید، می‌توانید به مطب دکتر وحید بیگی مراجعه کنید.

آدرس: ماهشهر ؛میدان امام،خیابان باهنر ،جنب عینک زایس

مقالات مرتبط

2 در مورد “بهترین روش درمان تاری و کدر شدن لنز بعد از عمل آب مروارید”

  1. سلام آقای دکتر مادر من سال ۹۶ جراحی آب مروارید انجام داده و الان متاسفانه لنزهای چشمش تار شده باید حتما عمل کنه مجدد؟؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا